AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Hei! Kjøpte dette kostilskuddet, har alt jeg trenger, magnesium og zinc, og vitamin d. Men Vitamin D dosen er på 3200 IU, skulle ønske den var noe lavere kanskje. Men den har også Vitamin K. Er det slik at Vitamin K hjelper, sånn at man ikke kan overdose på Vitamin D? https://www.tomminutrition.com/produkt/kostillskudd/vitaminer-mineraler-1/vitamin-d3-3200-ie-k2-magnesium-og-zinc-101-kapsler-pre-sale-forventet-inn-19-november Anonymkode: ef355...420
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars Nei, man kan ikke si at vitamin K vil gjøre at man ikke kan få forgiftning av vitamin D. "At this point, few controlled human studies have investigated the effects of vitamin K supplements on blood vessel calcification, but more studies are under way" https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-and-vitamin-k#Supplements-101-Vitamin-D Her står det at øvre grense for voksne er 100 mcg i daglig inntak, men så må du huske at du får i deg vitamin D gjennom mat (f.eks hvis du spiser mye fet fisk) også. https://www.healthline.com/nutrition/how-much-vitamin-d-is-too-much#TOC_TITLE_HDR_4 Personlig trenger jeg ikke så høy dose (altså o0 mcg som er i ditt kosttilskudd) for å ha normale nivåer. For meg er det nok med 20 mcg i kosttilskudd gjennom vinteren i tillegg til det jeg får via kosten, så jeg hadde derfor ikke tatt en så høy dose. Hvorfor kan du ikke ta et vanlig kosttilskudd som selges i norske apotek? De inneholder også magnesium og sink. Personlig bruker jeg multivitaminer fra Möllers. Bruker kun multivit fordi jeg har vært gravid og nå ammer, så når jeg er ferdig med det trenger jeg ikke det lengre siden jeg spiser sunt og variert. Da blir det kun d-vit tilskudd. Anonymkode: d0b42...2ac
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, man kan ikke si at vitamin K vil gjøre at man ikke kan få forgiftning av vitamin D. "At this point, few controlled human studies have investigated the effects of vitamin K supplements on blood vessel calcification, but more studies are under way" https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-and-vitamin-k#Supplements-101-Vitamin-D Her står det at øvre grense for voksne er 100 mcg i daglig inntak, men så må du huske at du får i deg vitamin D gjennom mat (f.eks hvis du spiser mye fet fisk) også. https://www.healthline.com/nutrition/how-much-vitamin-d-is-too-much#TOC_TITLE_HDR_4 Personlig trenger jeg ikke så høy dose (altså o0 mcg som er i ditt kosttilskudd) for å ha normale nivåer. For meg er det nok med 20 mcg i kosttilskudd gjennom vinteren i tillegg til det jeg får via kosten, så jeg hadde derfor ikke tatt en så høy dose. Hvorfor kan du ikke ta et vanlig kosttilskudd som selges i norske apotek? De inneholder også magnesium og sink. Personlig bruker jeg multivitaminer fra Möllers. Bruker kun multivit fordi jeg har vært gravid og nå ammer, så når jeg er ferdig med det trenger jeg ikke det lengre siden jeg spiser sunt og variert. Da blir det kun d-vit tilskudd. Anonymkode: d0b42...2ac Men er virkelig de vitamin d dosene der superfarlige? 80 ug liksom. Jeg spiser jo null fisk ellers. Har tidligere tatt 50-60 ug uten problemer. Selvfølgelig kan man bli syk, men da er det jo greit og ha vitamin k i bakhånd. Anonymkode: ef355...420
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, man kan ikke si at vitamin K vil gjøre at man ikke kan få forgiftning av vitamin D. "At this point, few controlled human studies have investigated the effects of vitamin K supplements on blood vessel calcification, but more studies are under way" https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-and-vitamin-k#Supplements-101-Vitamin-D Her står det at øvre grense for voksne er 100 mcg i daglig inntak, men så må du huske at du får i deg vitamin D gjennom mat (f.eks hvis du spiser mye fet fisk) også. https://www.healthline.com/nutrition/how-much-vitamin-d-is-too-much#TOC_TITLE_HDR_4 Personlig trenger jeg ikke så høy dose (altså o0 mcg som er i ditt kosttilskudd) for å ha normale nivåer. For meg er det nok med 20 mcg i kosttilskudd gjennom vinteren i tillegg til det jeg får via kosten, så jeg hadde derfor ikke tatt en så høy dose. Hvorfor kan du ikke ta et vanlig kosttilskudd som selges i norske apotek? De inneholder også magnesium og sink. Personlig bruker jeg multivitaminer fra Möllers. Bruker kun multivit fordi jeg har vært gravid og nå ammer, så når jeg er ferdig med det trenger jeg ikke det lengre siden jeg spiser sunt og variert. Da blir det kun d-vit tilskudd. Anonymkode: d0b42...2ac Må nevnes jeg er mann og. Og da er bare greit med litt ekstra, spesielt zink. Ideelt for manns testonivåer. In a 2011 randomized controlled study, researchers found men who were given a daily high-dose vitamin D supplement significantly increased their total testosterone from 10.7 nmol/L to 13.4 nmol/L, whereas there were hardly any changes in testosterone concentrations in the group given a placebo. [19] Anonymkode: ef355...420
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men er virkelig de vitamin d dosene der superfarlige? 80 ug liksom. Jeg spiser jo null fisk ellers. Har tidligere tatt 50-60 ug uten problemer. Selvfølgelig kan man bli syk, men da er det jo greit og ha vitamin k i bakhånd. Anonymkode: ef355...420 Nei, sannsynligvis er ikke 80 mcg farlig hvis du spiser null fisk. Men det er bedre helsemessig hvis du får i deg det du trenger i større grad via kosten. Det er mange helsefordeler med å spise litt fisk. Ville prøvd på 1 porsjon laks og 1 porsjon hvit fisk (torsk, skrei, sei,hyse) i uka. Bra for hjernen med fettet i fet fisk, og jod i hvit mager fisk trenger du for stoffskiftet. Vi får i oss for lite jod i dagens samfunn. Mannen min spiste ikke torsk da vi ble sammen fordi han kun hadde erfaring med kokt torsk og det likte han ikke. Men når han fikk det ovnsstekt i saus, i fiskegrateng, bacalao eller pannestekt med bacon så ble torsk plutselig godt AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må nevnes jeg er mann og. Og da er bare greit med litt ekstra, spesielt zink. Ideelt for manns testonivåer. In a 2011 randomized controlled study, researchers found men who were given a daily high-dose vitamin D supplement significantly increased their total testosterone from 10.7 nmol/L to 13.4 nmol/L, whereas there were hardly any changes in testosterone concentrations in the group given a placebo. [19] Anonymkode: ef355...420 Har du problemer med testosteronnivåene da? Anonymkode: d0b42...2ac
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Kjøpte dette kostilskuddet, har alt jeg trenger, magnesium og zinc, og vitamin d. Men Vitamin D dosen er på 3200 IU, skulle ønske den var noe lavere kanskje. Men den har også Vitamin K. Er det slik at Vitamin K hjelper, sånn at man ikke kan overdose på Vitamin D? https://www.tomminutrition.com/produkt/kostillskudd/vitaminer-mineraler-1/vitamin-d3-3200-ie-k2-magnesium-og-zinc-101-kapsler-pre-sale-forventet-inn-19-november Anonymkode: ef355...420 Nå har du jo allerede kjøpt den, men sånn til en annen gang så kjøp rene tilskudd, da behover man ikke ta likt hver dag med de forskjellige tilskuddene, om man er redd for å overdosere det ene eller det andre. Om du er redd for for høye vitamin D nivåer så ta deg en time hos lege for oppfølging av nivåene etter 3 måneder eller noe. Skal litt til å overdosere og er ikke farlig å ha litt for høyt ifht referansenivåer. Her i Norge har vi lavere grenser en i andre land. Viker som du følger godt med også -så om du opplever noe nye symptomer mens du går på de så gå av de en periode å se om det hjelper. Det er jo ikke sånn at man får en akutt overdosering når man tar litt tilskudd via tabletter. Anonymkode: 0bf96...ca1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #7 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, sannsynligvis er ikke 80 mcg farlig hvis du spiser null fisk. 80 mikrogram D-vitamin er sannsynligvis ikke farlig??? Anbefalingen fra Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram D-vitamin er TRYGG øvre dose for alle over 11 år. Der sier ikke at 100 mikrogram D-vitamin daglig sannsynligvis ikke er farlig. De sier at 100 mikrogram er trygt for alle over 11 år. Helsedirektoratet anbefaler at alle i Norge tar 10 mikrogram D-vitamin daglig som tilskudd, men de sier ikke at det er farlig å spise mer enn 10 mikrogram. De sier derimot at 100 mikrogram er TRYGG øvre dose for alle over 11 år. Kilde: Vitamin D i Norge.pdf Anonymkode: 66a1b...895 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #8 Skrevet 8. mars 3200 IE er det samme som 80 mcg, altså ikke veldig høy dose. Jeg tar dette nå om vinteren selv om jeg spiser fet fisk ukentlig og har relativt gode nivåer av d vitamin. K2 er det som frakter kalsium til skjelettet, og d vitamin er viktig for opptak av kalsium. Har du fått påvist mangel/sjekket nivået ditt nylig? Anonymkode: f0ea2...491 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars #9 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Kjøpte dette kostilskuddet, har alt jeg trenger, magnesium og zinc, og vitamin d. Men Vitamin D dosen er på 3200 IU, skulle ønske den var noe lavere kanskje. Men den har også Vitamin K. Er det slik at Vitamin K hjelper, sånn at man ikke kan overdose på Vitamin D? https://www.tomminutrition.com/produkt/kostillskudd/vitaminer-mineraler-1/vitamin-d3-3200-ie-k2-magnesium-og-zinc-101-kapsler-pre-sale-forventet-inn-19-november Anonymkode: ef355...420 Ingen fornuftig og våken person bør svelge noe av vitaminer eller mineraler som ikke kommer fra apotek. Anonymkode: 8a8da...720
AnonymBruker Skrevet 8. mars #10 Skrevet 8. mars D vitamin kan gi def forgiftning. Anonymkode: 21470...045
AnonymBruker Skrevet 8. mars #11 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): D vitamin kan gi def forgiftning. Anonymkode: 21470...045 Vann kan også gi deg forgiftning, hvis du drikker for mye av det. Hvorfor er det ingen som advarer mot å drikke vann? Anonymkode: 66a1b...895
AnonymBruker Skrevet 8. mars #12 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): 80 mikrogram D-vitamin er sannsynligvis ikke farlig??? Anbefalingen fra Helsedirektoratet sier at 100 mikrogram D-vitamin er TRYGG øvre dose for alle over 11 år. Der sier ikke at 100 mikrogram D-vitamin daglig sannsynligvis ikke er farlig. De sier at 100 mikrogram er trygt for alle over 11 år. Helsedirektoratet anbefaler at alle i Norge tar 10 mikrogram D-vitamin daglig som tilskudd, men de sier ikke at det er farlig å spise mer enn 10 mikrogram. De sier derimot at 100 mikrogram er TRYGG øvre dose for alle over 11 år. Kilde: Vitamin D i Norge.pdf Anonymkode: 66a1b...895 Du misforstod innlegget mitt. Grensen for 100 mcg d-vitamin er totalt inntak og ikke bare kosttilskudd. Siden det er lite sannsynlig at noen som spiser lite eller ingen fisk får i seg mer enn 20 mcg d-vit darlig er altså et tilskudd med 80 mcg sannsynligvis ikke farlig. Forstår du? Anonymkode: d0b42...2ac
AnonymBruker Skrevet 8. mars #13 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): D vitamin kan gi def forgiftning. Anonymkode: 21470...045 Det er veldig sjeldent at dette skjer. Så lenge man holder seg innenfor normale og anbefalte doser, så er det for folk flest ikke et problem. Det er når man begynner å ta helt syke doser over tid, uten oppfølging, at det kan bli et problem. TS tar helt normale doser. Men var jeg TS ville jeg kjøpt tilskudd fra apotek eller helsekost hvor produktene er kjente og produsert/kvalitetssjekket, slik at man er trygg på at produktet inneholder faktiske doser. Anonymkode: f0ea2...491
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå