AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Vi skal leie ut en leilighet i egen bolig. Det er ikke en kjellerleilighet, men en mindre del av en tomannsbolig. Vi leier ut til en familie tilsvarende vår egen - dvs. til foreldre med små barn. Hvilke tips har dere for å ha et godt utleie- og naboforhold? Hva bør vi tenke på? Hva bør vi unngå? Anonymkode: c37be...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars Bruk skrevne kontrakter! Verste med å leie ut til familie og venner blir den at når noe går til helvete så skal du som utleier jenke deg pga vennskap og familiebånd. Forhold dere som om det var en fremmed med leie, depositum osv. Anonymkode: a844e...a19 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Skrevet 8. mars Les og forstå utleieloven, og følg den. Da ligger dere godt an. Anonymkode: 571e5...a4a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Bruk skrevne kontrakter! Verste med å leie ut til familie og venner blir den at når noe går til helvete så skal du som utleier jenke deg pga vennskap og familiebånd. Forhold dere som om det var en fremmed med leie, depositum osv. Anonymkode: a844e...a19 Takk for tips! Vi har skrevet kontrakt, ja! Fint med klare rammer for leieforholdet, så det ikke er uklart for noen parter. Vi leier ikke ut til familie, men ser for oss at vi nok kan bli venner etter hvert siden barna er i samme aldersgruppe. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les og forstå utleieloven, og følg den. Da ligger dere godt an. Anonymkode: 571e5...a4a Den kan vi, men for lite veiledning ut over hva slags juridiske regler som gjelder for avtaleforholdet. Anonymkode: c37be...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars Ha klare og tydelige retningslinjer for hvilken del av tomten de kan benytte. Har de egen hagedel? Skal dere dele hage? Har de fri tilgang på eventuelle leker dere har, som trampoline og plaskebasseng? Kan de sette opp trampoline selv? Anonymkode: 70407...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ha klare og tydelige retningslinjer for hvilken del av tomten de kan benytte. Har de egen hagedel? Skal dere dele hage? Har de fri tilgang på eventuelle leker dere har, som trampoline og plaskebasseng? Kan de sette opp trampoline selv? Anonymkode: 70407...4b8 Takk! Vi har hver vår hagedel, så vi skal ikke dele hage eller leker. Vi har ikke trampoline. Jeg har ikke tenkt over at trampoline kan bli aktuelt, det må vi absolutt få med noe om. Kan man ha regler om trampolinebruk i husordensregler? Anonymkode: c37be...7b7
AnonymBruker Skrevet 8. mars #7 Skrevet 8. mars Ikke lei ut til sosialklienter eller alenemødre, et helvete å få kastet ut dersom det skjærer seg. Anonymkode: f099a...8eb
AnonymBruker Skrevet 8. mars #8 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ikke lei ut til sosialklienter eller alenemødre, et helvete å få kastet ut dersom det skjærer seg. Anonymkode: f099a...8eb Sosialklienter er nå en ting, men alenemødre? Hvorfor ikke? Anonymkode: c37be...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #9 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Sosialklienter er nå en ting, men alenemødre? Hvorfor ikke? Anonymkode: c37be...7b7 Hvis du prøver å kaste ut en alenemor så er det ikke enkelt da hun involverer advokat og barnevernet om at hun må få bo der for barnets beste. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: f099a...8eb
AnonymBruker Skrevet 8. mars #10 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du prøver å kaste ut en alenemor så er det ikke enkelt da hun involverer advokat og barnevernet om at hun må få bo der for barnets beste. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: f099a...8eb Det vil vel gjelde for alenefedre eller generelt for foreldre med barn også, da? Jeg forstår ikke helt hvordan dette er noe som er særegent for alenemødre. Anonymkode: c37be...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #11 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det vil vel gjelde for alenefedre eller generelt for foreldre med barn også, da? Jeg forstår ikke helt hvordan dette er noe som er særegent for alenemødre. Anonymkode: c37be...7b7 Alenemødre får masse støtte og hjelp fra etater, fri rettshjelp osv. Jeg leide ut leilighet til en alenemor for mange år siden. Husleie var alltid forsinket. Hun kunne ikke flytte for leiligheten lå i kort avstand til barnehagen. Anonymkode: f099a...8eb
AnonymBruker Skrevet 8. mars #12 Skrevet 8. mars Vi har hatt mye utleie, og har egentlig funnet ut at det aller, aller beste er å holde en distanse mellom oss og leietakere. Vi har løst det slik at vi aldri leier ut til folk med barn siden vi har barn selv og da måtte forholde oss til de som noe mer enn våre leieboere. Det blir lettere for både dem og oss at vi ikke skal omgås sosialt. Lettere om ting skal tas opp eller dersom vi måtte avslutte leieforholdet f.eks. Godt råd er uansett helt tydelige og klare forventninger fra begges side, eks. hva gjelder støy, bruk av hage/uteområde, festing, oppsigelsestid, hva som er lov mtp oppheng av bilder/hyller, husdyr, røyk etc. har dere snakket om disse tingene, blir det ikke dårlig stemning og man slipper å irritere seg. Gjelder begge veier. Anonymkode: 1e6df...f41
AnonymBruker Skrevet 8. mars #13 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk! Vi har hver vår hagedel, så vi skal ikke dele hage eller leker. Vi har ikke trampoline. Jeg har ikke tenkt over at trampoline kan bli aktuelt, det må vi absolutt få med noe om. Kan man ha regler om trampolinebruk i husordensregler? Anonymkode: c37be...7b7 Du kan forby trampoline i kontrakten. Anonymkode: a844e...a19
AnonymBruker Skrevet 8. mars #14 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk! Vi har hver vår hagedel, så vi skal ikke dele hage eller leker. Vi har ikke trampoline. Jeg har ikke tenkt over at trampoline kan bli aktuelt, det må vi absolutt få med noe om. Kan man ha regler om trampolinebruk i husordensregler? Anonymkode: c37be...7b7 Ja, det kan man - sameier og borettslag har dette. Jeg ville fulgt husordenregler som er normale for borettslag - bare last ned eksempel (stilletider osv). Så: - Hvilken tomt brukes av hvem - Får de male innendørs? Da betaler dere - men de må gjøre det seøv og dere må godkjenne farger - Kjipe folk nekter oppheng på vegg. Ikke vær kjip, men spesifiser type ting som er lov (disse opphengene, ikke borre i vegg). - Jeg ville krevd tilgang til boligen 1 gang i halvår for å sjekke feks avløp etc. Da får dere sett tiltand, og samtidig unngått større skader pga manglende vedlikehold - Spesifisere ingen røyking - Spesifiser tekniske ting som: Ikke skru av VVbereder ved reise, på vinter må noe varme stå på slik og sånn for å unngå vannskader i sprekte rør Jeg tror og det greieste er en viss avstand. Hvis leie ut til barnefamilie: velg noen med såpass avstand i alder at det ikke er naturlig med tett kontakt. Anonymkode: 6110f...8b9
AnonymBruker Skrevet 8. mars #15 Skrevet 8. mars Ening med mange over her: vær hyggelig, men ha distanse. Kontraktsfeste at du (med god varslingstid) har ett til å inspisere boligen årlig. Personlig er jeg glad jeg har valgt en tredjepart til å “drifte” leieforholdet (sende faktura og evt betalingsppminnelser. Bruker hybel.no men det finnes andre alternativer også. Betaler under 100,-/mnd og synst det er verdt det. Anonymkode: 04415...df4
AnonymBruker Skrevet 9. mars #16 Skrevet 9. mars Det med trampoline er greit å finne regler på med det samme. Vi kjøpte trampoline til felles hage og leieboerens 2 barn fikk selvfølgelig bruke den. Det endte med at de okkuperte trampolinen hele dagen og det var skrik og skrål til lenge etter mine barn hadde lagt seg. Angret som fy😅 Ble bare styr og jeg solgte den etter 2 år. Anonymkode: dda21...5e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå