AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Jeg er ikke så opptatt av tallet i seg selv, men som regel bekrefter body battery verdien den formen jeg kjenner at jeg har. Våknet i morges og følte meg sliten, sjekket klokka og hadde 35 i body battery. Jeg har noen helseutfordringer som sikkert påvirker. Men vil så gjerne finne noe som øker formen min. Annet enn å trene, sove og spise sunt - det gjør jeg. Blir veldig takknemlig om noen kan fortelle hvordan de finner energi på en dårlig dag. Anonymkode: d78ea...433 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars Jeg har: redusert alkoholinntak.. Ikke spise for sent før leggetid være mye i bevegelse utover dagen.. ikke særlig originalt men dette er hvert fall det jeg «kan gjøre noe med» som hjelper Anonymkode: abbca...31b 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Skrevet 8. mars For meg ble det en klar forskjell over tid ved at jeg begynte å trene slik at jeg fikk høy puls et par ganger i uken. Jeg har alltid tenkt at jeg er rimelig sprek og har god kondis fordi jeg går mye og sitter lite i ro. Jeg har hund og små barn, jobber i barnehage og har alltid likt å gå tur i ulendt terreng. Men jeg ble svært sjelden andpusten. Formen var god nok til at jeg fint kunne gå fort i bakker uten at pulsen ble nevneverdig høy. Da jeg begynte å løpe på noen av turene med hunden begynte body batteri og heart rate variability sakte men sikkert å gå oppover (i begynnelsen ble begge deler mye lavere dagen etter en løpetur, særlig hvis den hadde hatt litt intensitet, men gjennomsnittet ble økte). Anonymkode: 8bccd...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars Konmer litt an på- hvis du feks har ME eller lignende så vil ikke mer bevegelse hjelpe- tvert i mot Anonymkode: f1cb3...809 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars Søvn er alfa og omega for min del. Alt jeg kan gjøre som gir meg langvarig og god søvn er tommel opp mtp body battery. Mat er en god nummer 2. Det er viktig at jeg sørger for å ha en god blodsukkerprofil (lite svingninger), og at jeg ikke spiser for lite. Det tredje er aktivitet. Ikke for mye, ikke for lite, men en god balanse. Men, er du kvinne? I to uker hver mnd (lutealfasen) har jeg et mye høyere stressnivå enn de to foregående ukene, og i løpet av disse to ukene er hrv og body battery også lavere hos meg, uansett hva jeg gjør. Da er det sjeldent at jeg våkner med BB på over 50, men plutselig natten etter mensen starter er stressnivået lavere, og både hrv og BB kommer på topp igjen. For min del er et tydelig at syklus spiller en stor rolle mtp overskudd og "lading". Anonymkode: 42a90...92f 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars Hvis jeg leser en bok i 1-2 timer eller ser en tv- serie pleier den å lades +5 Anonymkode: a916d...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars #7 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Søvn er alfa og omega for min del. Alt jeg kan gjøre som gir meg langvarig og god søvn er tommel opp mtp body battery. Mat er en god nummer 2. Det er viktig at jeg sørger for å ha en god blodsukkerprofil (lite svingninger), og at jeg ikke spiser for lite. Det tredje er aktivitet. Ikke for mye, ikke for lite, men en god balanse. Men, er du kvinne? I to uker hver mnd (lutealfasen) har jeg et mye høyere stressnivå enn de to foregående ukene, og i løpet av disse to ukene er hrv og body battery også lavere hos meg, uansett hva jeg gjør. Da er det sjeldent at jeg våkner med BB på over 50, men plutselig natten etter mensen starter er stressnivået lavere, og både hrv og BB kommer på topp igjen. For min del er et tydelig at syklus spiller en stor rolle mtp overskudd og "lading". Anonymkode: 42a90...92f Ja har også det litt slik men merker du noe på kroppen/symptomer eller ser du det bare på klokka Anonymkode: f1cb3...809
AnonymBruker Skrevet 8. mars #8 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja har også det litt slik men merker du noe på kroppen/symptomer eller ser du det bare på klokka Anonymkode: f1cb3...809 Jeg merker det på kroppen. Jeg sover dårligere, er varmere/svetter mer, presterer dårligere på trening, og er generelt mer urolig i kroppen. Anonymkode: 42a90...92f
AnonymBruker Skrevet 8. mars #9 Skrevet 8. mars Hvordan er body battery-grafen din, eventuelt stress-grafen? Lader du bare salget, eller har du mye stress på natta? Jeg prøver å være nøye med søvn-hygiene. Unngå skjerm med blått lys 1-2 timer før legging. Drikke noe varm, fokuserer på å roe ned kroppen _før_ jeg går i senga. Jeg er også veldig sensitiv på lys og lyder i rommet, våknet lett til. Så ørepropper og sovemaske brukes i perioder. Avhengig av hvilke helseutfordringer du har vil jeg også anbefale vektdyne for å roe ned kroppen hvis du har mye stress iløpet av natta 😊 Anonymkode: 73661...b43
AnonymBruker Skrevet 8. mars #10 Skrevet 8. mars Dette var nytt, hvordan måles body batteri? Anonymkode: c9838...437
AnonymBruker Skrevet 8. mars #11 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette var nytt, hvordan måles body batteri? Anonymkode: c9838...437 Mange smartklokker har det, kan hete litt forskjellig hos de forskjellige merkene. Anonymkode: 73661...b43
AnonymBruker Skrevet 8. mars #12 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mange smartklokker har det, kan hete litt forskjellig hos de forskjellige merkene. Anonymkode: 73661...b43 Ah, takk. så kan en aktivitetsklokke under tusen kr fungere? Ser power har noen fine rosa på tilbud. Anonymkode: c9838...437
Bombasi Skrevet 8. mars #13 Skrevet 8. mars (endret) Jeg var skeptisk til Body Battery-opplegget når jeg kjøpte min Garmin, men jeg må si jeg er imponert over måten den finner ut hvordan jeg føler meg. Nøyaktig er den ikke, så man må ikke lese for mye ut av resultatet. Det viktigste er hvordan du føler deg. Lengde og kvalitet på søvn regulerer min BB best. Det avgjør om jeg våkner med en BB på f.eks 55 eller 100. Og hvordan jeg føler meg når jeg våkner samsvarer ganske bra med BB. Det som regulerer min kvalitet på søvn er når tid jeg inntar koffein på ettermiddagen, når mitt siste måltid var, om måltidet hadde "triggere" i seg og om jeg var aktiv sent på kvelden. Ergo for å få optimal søvn må jeg drikke kaffe senest kl 18, spiste lite på kvelden og ingenting etter kl 21, ikke spiste noe jeg "reagerer" mot, og holde meg i ro minst et par timer før jeg legger meg. Ellers regulerer psykisk og biologisk stress min BB iløpet av dagen. Pulsrelatert. Skal du lade BB på dagen så må du få ned stimuli og puls. Det som imponerer meg aller mest med BB er at den skjønner om jeg hviler eller "hviler aktiv". Ligger jeg på sofaen med laptop på fanget og engasjerer meg i fora eller chat, så bedriver jeg med "hviler aktiv". Altså at jeg hviler kroppen, men samtidig stimulerer meg selv, altså jeg hviler ikke - og min BB tappes selv om jeg hviler. Skal jeg hvile og da lade BB så må jeg fjerne mental stimuli slik at hvilepulsen faller enda mer. Det kan jeg få til med en god serie, bok, meditasjon f.eks. Stimulien reduseres, og BB lades faktisk av det. Ikke mye, men litt. Og interessant nok. Klarer jeg å lade BB litt her og der i løpet av dagen, og da legger meg for kvelden med en BB på f.eks rundt 30-35, så er sjansen større for at kvaliteten på søvnen blir bedre og at jeg våkner opp med 100 eller nær 100 når jeg står opp - og da føler meg kvikkere også. Legger jeg meg med lav BB (f.eks 15-20) så kan jeg våkne opp med 60-70 og føle meg smågroggy. Så fokusèr på å redusere mental stimuli og få ned pulsen for å lade BB på dagtid. Mitt inntrykk er at det er viktig for generell BB og ikke minst hvordan du føler deg. Endret 8. mars av Bombasi 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars #14 Skrevet 8. mars Lærerik tråd, jeg har alltid 5 på bodybatteri når jeg legger meg og våkner med 22. Jeg er aldri uthvilt, og jeg føler jeg har prøvd "alt". Så følger tråden Anonymkode: f76ad...0d9
AnonymBruker Skrevet 8. mars #15 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Konmer litt an på- hvis du feks har ME eller lignende så vil ikke mer bevegelse hjelpe- tvert i mot Anonymkode: f1cb3...809 Det er ekstremt få som har alvorlig ME, så det er kanskje ikke relevant? Kroppen vår er laget for bevegelse, det er MYE mer vanlig å utvikle sykdom grunnet inaktivitet, så de fleste kan bedre helsen sin ved aktivitet tilpasset eget nivå. Anonymkode: e47b2...2d8
AnonymBruker Skrevet 8. mars #16 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Lærerik tråd, jeg har alltid 5 på bodybatteri når jeg legger meg og våkner med 22. Jeg er aldri uthvilt, og jeg føler jeg har prøvd "alt". Så følger tråden Anonymkode: f76ad...0d9 Hvis du sover om natten og hviler på dagtid så kan det være nyttig å sjekke kvaliteten. Kanskje du mangler remsøvn, og hvordan hviler du på dagtid? Hviler tankene og følelsene dine seg? Anonymkode: e47b2...2d8
AnonymBruker Skrevet 8. mars #17 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ekstremt få som har alvorlig ME, så det er kanskje ikke relevant? Kroppen vår er laget for bevegelse, det er MYE mer vanlig å utvikle sykdom grunnet inaktivitet, så de fleste kan bedre helsen sin ved aktivitet tilpasset eget nivå. Anonymkode: e47b2...2d8 Mulig vedkommende mente at man kanskje ikke trenger ennå mer trening el aktivitet en man allerede har om man har ME og stadig tapper BB for mye. Da kan det bety at man faktisk overbelaster kroppen og må finne andre måter å få opp BB på. Du trenger ikke ha alvorlig ME får å få den «aktivitetsintoleransen» man har ved ME. Den er der uansett grad, det er ett kardinalsyntomptom ved ME. Anonymkode: 2382e...131 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #18 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Lærerik tråd, jeg har alltid 5 på bodybatteri når jeg legger meg og våkner med 22. Jeg er aldri uthvilt, og jeg føler jeg har prøvd "alt". Så følger tråden Anonymkode: f76ad...0d9 Samme her😖 Anonymkode: 298ea...b88
AnonymBruker Skrevet 8. mars #19 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mulig vedkommende mente at man kanskje ikke trenger ennå mer trening el aktivitet en man allerede har om man har ME og stadig tapper BB for mye. Da kan det bety at man faktisk overbelaster kroppen og må finne andre måter å få opp BB på. Du trenger ikke ha alvorlig ME får å få den «aktivitetsintoleransen» man har ved ME. Den er der uansett grad, det er ett kardinalsyntomptom ved ME. Anonymkode: 2382e...131 Jeg har selv hatt aktivitetsintoleranse og utmattelse. Det er derfor jeg reagerer på at noen er kjappe her på kg til å nevne ME. Frykt for aktivitet kan føre til inaktivitet og mangel på bedring. Jeg er oppriktig bekymret for at folk som opplever utmattelse blir forhindret fra bedring. Anonymkode: e47b2...2d8
AnonymBruker Skrevet 8. mars #20 Skrevet 8. mars Den viktigste forutsetningen er nok søvn. Jeg må i tillegg legge fra meg telefonen minst en time før jeg legger meg for å ikke ha stresset søvn de første par timene. Har jeg det "lader" jeg sjelden nok om natta. Anonymkode: dc373...eed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå