AnonymBruker Skrevet 11. mars #61 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Chat gpt er relativt nytt så det er derfor du ikke har hørt om noen som bruker det som et hjelpemiddel ennå, men det kommer seg . Chat gpt kan brukes til mye Ja jeg blir noen ganger distrahert og glemmer det jeg egentlig skulle gjøre ? Jeg vet ikke har ikke så mye selvinnsikt i meg selv Har vært feildiagnosert i 15 år nå Jeg så på tiktok at en med adhd slet med dusjing der knyttet til noe hvordan hjernen hennes fungerte sa hun Alle med adhd er forskjellig Anonymkode: 0dead...8d9 Nei det kommer ikke til å bli vanlig at mennesker med ADHD bruker chat gpt som et kommunikasjonsmiddel. og ja alle med ADHD er unike som personer, men det er fast bestemte kriterier som vi alle må oppfylle for å få diagnosen. og så var det dette med kildekritikken da. Å tro man har ADHD ut i fra noe flåsete videoer på TikTok er som å tro at man har lungekreft fordi man blir andpusten etter en løpetur. Anonymkode: 3e0ea...4ad 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #62 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Chat gpt er relativt nytt så det er derfor du ikke har hørt om noen som bruker det som et hjelpemiddel ennå, men det kommer seg . Chat gpt kan brukes til mye Ja jeg blir noen ganger distrahert og glemmer det jeg egentlig skulle gjøre ? Jeg vet ikke har ikke så mye selvinnsikt i meg selv Har vært feildiagnosert i 15 år nå Jeg så på tiktok at en med adhd slet med dusjing der knyttet til noe hvordan hjernen hennes fungerte sa hun Alle med adhd er forskjellig Anonymkode: 0dead...8d9 Så jeg som faktisk har diagnosen, og er aktiv i flere adhd-fora kjenner ikke hjelpemidler fordi dem er nye? Mener du at det er ett hjelpemiddel som er så nytt at det er ukjent for oss som er diagnostisert? Jeg har god kjennskap til chat gpt som hjelpemiddel til andre ting, men å bruke det som hjelpemiddel for å holde fokus i en samtale er faktisk helt bakvendt. Man legger ikke til distraksjoner, man jobber med å fjerne distraksjoner. Du blir noen ganger distrahert... Det blir alle. Det er helt normalt. Det er faktisk sunt å bli distrahert i blandt. Distraksjoner som følge av adhd er så mye mer enn "blir distrahert noen ganger". Tiktok er en elendig kilde, hvem som helst kan legge ut påstander der. Det er gitt masse advarsler om nettopp det. Å slite med å komme seg i dusjen fordi man blir distrahert kan være en adhd-faktor. Å streve med å gjennomføre en dusj fordi man ikke har andre planer derimot er mer tegn på depresjon, og ikke adhd. Anonymkode: 2952f...994 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #63 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Chat gpt er relativt nytt så det er derfor du ikke har hørt om noen som bruker det som et hjelpemiddel ennå, men det kommer seg . Chat gpt kan brukes til mye Ja jeg blir noen ganger distrahert og glemmer det jeg egentlig skulle gjøre ? Jeg vet ikke har ikke så mye selvinnsikt i meg selv Har vært feildiagnosert i 15 år nå Jeg så på tiktok at en med adhd slet med dusjing der knyttet til noe hvordan hjernen hennes fungerte sa hun Alle med adhd er forskjellig Anonymkode: 0dead...8d9 Folk må seriøst slutte å se på Tiktok o.l og tenke at de har en diagnose fordi de "kjenner seg igjen". Ja ADHD kan utspille seg ulikt hos mange, men det er likevel grunnleggende kriterier som kreves for utredning og diagnosen. Hvis du selv mener du er feildiagnosert, så må du ta det via fastlegen - eller gå privat. Anonymkode: d89c9...896 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #64 Del Skrevet 11. mars Mulig det er underliggende sykdom,vaksine eller rus som får en kvinne til å få ADHD I en alder av 30. Er som regel å sløve seg ned i overgangsalderen.... Er men sløv og treg allerede som barn,burde det vel ha ringt ei bjelle for 20 år siden. Anonymkode: fcaaf...fdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #65 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei det kommer ikke til å bli vanlig at mennesker med ADHD bruker chat gpt som et kommunikasjonsmiddel. og ja alle med ADHD er unike som personer, men det er fast bestemte kriterier som vi alle må oppfylle for å få diagnosen. og så var det dette med kildekritikken da. Å tro man har ADHD ut i fra noe flåsete videoer på TikTok er som å tro at man har lungekreft fordi man blir andpusten etter en løpetur. Anonymkode: 3e0ea...4ad Det var ikke bare tiktok da som gjør tror. Dette var et norsk person som hadde adhd. Tiktok er kun en av mange kilder. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så jeg som faktisk har diagnosen, og er aktiv i flere adhd-fora kjenner ikke hjelpemidler fordi dem er nye? Mener du at det er ett hjelpemiddel som er så nytt at det er ukjent for oss som er diagnostisert? Jeg har god kjennskap til chat gpt som hjelpemiddel til andre ting, men å bruke det som hjelpemiddel for å holde fokus i en samtale er faktisk helt bakvendt. Man legger ikke til distraksjoner, man jobber med å fjerne distraksjoner. Du blir noen ganger distrahert... Det blir alle. Det er helt normalt. Det er faktisk sunt å bli distrahert i blandt. Distraksjoner som følge av adhd er så mye mer enn "blir distrahert noen ganger". Tiktok er en elendig kilde, hvem som helst kan legge ut påstander der. Det er gitt masse advarsler om nettopp det. Å slite med å komme seg i dusjen fordi man blir distrahert kan være en adhd-faktor. Å streve med å gjennomføre en dusj fordi man ikke har andre planer derimot er mer tegn på depresjon, og ikke adhd. Anonymkode: 2952f...994 Greit bare glem det med chat gpt. javel da har jeg kanskje hadd alvorlig depresjon i 20 år fordi jeg har slitt med dusjing og alt sånt siden jeg var tenåring men behandler sa ikke hadde depresjon fordi da måtte man være noe, noe jeg ikke er fordi jeg har ikke mistet interesse for interesse eller ting lære AnonymBruker skrev (11 timer siden): Folk må seriøst slutte å se på Tiktok o.l og tenke at de har en diagnose fordi de "kjenner seg igjen". Ja ADHD kan utspille seg ulikt hos mange, men det er likevel grunnleggende kriterier som kreves for utredning og diagnosen. Hvis du selv mener du er feildiagnosert, så må du ta det via fastlegen - eller gå privat. Anonymkode: d89c9...896 Det er ikke bare tiktok, jeg har også lest andre plasser. Med meg var litt annerledes, siden barnehagenhar jeg slitt med vennskap og det sosiale og vært annerledes andre. Skolegangen ble ødelagt. Jeg sliter med dusjing og andre dagligdagse oppgaver jeg ikke orker å gjøre fordi finnes andre ting mer spennende jeg heller vil gjøre AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mulig det er underliggende sykdom,vaksine eller rus som får en kvinne til å få ADHD I en alder av 30. Er som regel å sløve seg ned i overgangsalderen.... Er men sløv og treg allerede som barn,burde det vel ha ringt ei bjelle for 20 år siden. Anonymkode: fcaaf...fdc Jeg har jkke tatt noe vaksine siden jeg var 15 år. Det ville vært som være vaksineskeptiker som vipper på konspirasjonsteorier.. rus bruker jeg heller ikke og aldri brukt. Man er ikke i overgangsalderen i 30 årene. Dette er vedvarende problemer som vart hele livet. Jeg får ikke riktig hjelp fordi jeg har mest sannsynlig feil diagnose og lærer å fucke til tankegangen min også med å ha feil diagnose og kjenne meg selv via det. For kvinner kan det være vanskelig komme frem. Jeg fikk kun kompetanse vitnemål på vgs og var i vpp mye og bup,ppt iløpet av skolen. Har blitt skrevet mange rapporter om meg hele skolegangen, men sjeldent noe som hsr hjulpet. Har vært mye feildiagnosert. Hadde lettere psykisk utviklingshemmet diagnose å, men den ble tatt bort Anonymkode: 0dead...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #66 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og prøve å forklare det er nytteløst. Og du viser også her at du ikke har forståelse på de ulike begrepene som man kan bruke i forbindelse med at man tar ADHD. Og igjen jeg forstår ikke hvorfor du er så ekstremt opphengt i å ha ADHD da det er trenger ikke å komme frem noe som helst i løpet av denne tråden som indikereÅ diagnosen Anonymkode: 3e0ea...4ad Jeg er ingen ekspert om adhd. Har ikke lest så mye og er relativt nytt for meg å når jeg oppdaget det smått at kanskje det er adhd jeg har. Jeg er ikke opphengt i å ha det, men alle ønsker å finne svar på hvorfor man ikke er som andre og aldri har vært som andre hele sitt liv. Anonymkode: 0dead...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #67 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var ikke bare tiktok da som gjør tror. Dette var et norsk person som hadde adhd. Tiktok er kun en av mange kilder. Greit bare glem det med chat gpt. javel da har jeg kanskje hadd alvorlig depresjon i 20 år fordi jeg har slitt med dusjing og alt sånt siden jeg var tenåring men behandler sa ikke hadde depresjon fordi da måtte man være noe, noe jeg ikke er fordi jeg har ikke mistet interesse for interesse eller ting lære Det er ikke bare tiktok, jeg har også lest andre plasser. Med meg var litt annerledes, siden barnehagenhar jeg slitt med vennskap og det sosiale og vært annerledes andre. Skolegangen ble ødelagt. Jeg sliter med dusjing og andre dagligdagse oppgaver jeg ikke orker å gjøre fordi finnes andre ting mer spennende jeg heller vil gjøre Jeg har jkke tatt noe vaksine siden jeg var 15 år. Det ville vært som være vaksineskeptiker som vipper på konspirasjonsteorier.. rus bruker jeg heller ikke og aldri brukt. Man er ikke i overgangsalderen i 30 årene. Dette er vedvarende problemer som vart hele livet. Jeg får ikke riktig hjelp fordi jeg har mest sannsynlig feil diagnose og lærer å fucke til tankegangen min også med å ha feil diagnose og kjenne meg selv via det. For kvinner kan det være vanskelig komme frem. Jeg fikk kun kompetanse vitnemål på vgs og var i vpp mye og bup,ppt iløpet av skolen. Har blitt skrevet mange rapporter om meg hele skolegangen, men sjeldent noe som hsr hjulpet. Har vært mye feildiagnosert. Hadde lettere psykisk utviklingshemmet diagnose å, men den ble tatt bort Anonymkode: 0dead...8d9 Herregud. Poenget er at sosiale medier, tiktok osv IKKE er et sted man skal lytte til. Der vil du se "influensere" som gjør som deg; selvdiagnoserer seg selv, og sprer mye usannheter. SLUTT med det, vær så snill! Igjen, gå til fastlegen og be om å bli henvist til ny utredning hvis du mener du er feildignosert. Eller gå privat. Men da må du argumentere godt i forkant hvorfor. At du har vært annerledes og ikke har hatt venner siden du var barn, betyr ikke at du har ADHD. Man er faktisk ikke så veldig annerledes med ADHD, mange med ADHD har et godt sosialliv. ADHD handler om reguleringsvansker. Anonymkode: d89c9...896 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #68 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ingen ekspert om adhd. Har ikke lest så mye og er relativt nytt for meg å når jeg oppdaget det smått at kanskje det er adhd jeg har. Jeg er ikke opphengt i å ha det, men alle ønsker å finne svar på hvorfor man ikke er som andre og aldri har vært som andre hele sitt liv. Anonymkode: 0dead...8d9 Å ha ADHD dreier seg ikke om å ikke være som alle andre. Hvorfor snakker du ikke med fastlegen din? Anonymkode: d89c9...896 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #69 Del Skrevet 12. mars Hvis du føler at en selvdiagnose for ADHD kommer til å hjelpe deg, så hvorfor ikke? Du har kanskje hørt om selvdiagnostisering på sosiale medier, men det er gjerne fra folk i land med et helt annet helsevesen enn i Norge. Det er mange som ikke har tilgang til utredning på f.eks adhd og autisme. Kanskje landet de bor i ikke utreder personer over 18, køene kan være flere år lange, eller det finnes kun privat utredning som er for dyr for folk flest og gjerne ikke dekkes av helseforsikring. Kunnskapen på spesielt voksne kvinner med adhd (og/eller autisme) er ofte mangelfull og utdatert. Det er mye fordommer der ute, også blant helsepersonell. Du kan jo lese litt om PDA også. Anonymkode: bf762...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #70 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Herregud. Poenget er at sosiale medier, tiktok osv IKKE er et sted man skal lytte til. Der vil du se "influensere" som gjør som deg; selvdiagnoserer seg selv, og sprer mye usannheter. SLUTT med det, vær så snill! Igjen, gå til fastlegen og be om å bli henvist til ny utredning hvis du mener du er feildignosert. Eller gå privat. Men da må du argumentere godt i forkant hvorfor. At du har vært annerledes og ikke har hatt venner siden du var barn, betyr ikke at du har ADHD. Man er faktisk ikke så veldig annerledes med ADHD, mange med ADHD har et godt sosialliv. ADHD handler om reguleringsvansker. Anonymkode: d89c9...896 Dette var en som allerede hadde adhd... Dere ignorerer jo alt annet, som at har vært i bup systemet og videre vpp siden barnehage Ja hva er det som er galt med deg da? Da er det rett og slett ondskapsfull mobbing og utestenging HAR ALDRI sagt at eneste ar ikke har venner og annerledes er derfor har adhd. Bare må blir det misforståelser fordi jeg ikke klarer strukturere problemene mine skikkelig over et forum Har vært hos fastlege. Fastlege kommer ikke med noe eller henviste til psykolog for være utredet for autisme noe fant ut at ikkehar likevel. Jeg har jo på en måte reguleringsvansker. Du er ikke i livet mitt og ser hvordan det er. Hvorfor gikk galt alt på skole og sånt og ingen jobb selv om er 35 år Er jeg så unik og frisk at ingenting feiler meg selv om er ufør og aldri jobbet, ikke dusjer og mye sånt Anonymkode: 0dead...8d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #71 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å ha ADHD dreier seg ikke om å ikke være som alle andre. Hvorfor snakker du ikke med fastlegen din? Anonymkode: d89c9...896 Det har jeg aldri sagt heller. Er vanskelig vise alt gjennom et forum. Man må ofte se et menneske fysisk for å vite hvordan er AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du føler at en selvdiagnose for ADHD kommer til å hjelpe deg, så hvorfor ikke? Du har kanskje hørt om selvdiagnostisering på sosiale medier, men det er gjerne fra folk i land med et helt annet helsevesen enn i Norge. Det er mange som ikke har tilgang til utredning på f.eks adhd og autisme. Kanskje landet de bor i ikke utreder personer over 18, køene kan være flere år lange, eller det finnes kun privat utredning som er for dyr for folk flest og gjerne ikke dekkes av helseforsikring. Kunnskapen på spesielt voksne kvinner med adhd (og/eller autisme) er ofte mangelfull og utdatert. Det er mye fordommer der ute, også blant helsepersonell. Du kan jo lese litt om PDA også. Anonymkode: bf762...b17 Ja nettopp. Er ingen problem selvidagnosere adhd når uansett ikke har skole eller jobb og er alene hver dag og skal også være alene hele livet Anonymkode: 0dead...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #72 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette var en som allerede hadde adhd... Dere ignorerer jo alt annet, som at har vært i bup systemet og videre vpp siden barnehage Ja hva er det som er galt med deg da? Da er det rett og slett ondskapsfull mobbing og utestenging HAR ALDRI sagt at eneste ar ikke har venner og annerledes er derfor har adhd. Bare må blir det misforståelser fordi jeg ikke klarer strukturere problemene mine skikkelig over et forum Har vært hos fastlege. Fastlege kommer ikke med noe eller henviste til psykolog for være utredet for autisme noe fant ut at ikkehar likevel. Jeg har jo på en måte reguleringsvansker. Du er ikke i livet mitt og ser hvordan det er. Hvorfor gikk galt alt på skole og sånt og ingen jobb selv om er 35 år Er jeg så unik og frisk at ingenting feiler meg selv om er ufør og aldri jobbet, ikke dusjer og mye sånt Anonymkode: 0dead...8d9 Nei jeg ignorerer ikke det faktum at du har vært i bup-systemet. Vi prøver å si at det ikke betyr at du har ADHD. Fastlegen din kan henvise deg til DPS for tverrfaglig utredning. Men du MÅ legge det frem på en ordentlig måte slik at du blir hørt. Ellers, som sagt, du må gå privat. Jeg har aldri sagt at du er frisk og at ingenting feiler deg. Jeg sier bare at utfordringene dine ikke må være pga ADHD. Som sagt flere ganger, så har ADHD overlappende symptomer med flere andre lidelser og diagnoser. At noen på Tiktok sier at de har ADHD, betyr ikke at de har ADHD, eller sprer riktig kunnskap om ADHD. Vær så snill å forstå det. Jeg sier ikke at du ikke har ADHD heller, men du kan ikke selvdiagnosere deg og si at "jeg har ADHD" når du ikke har hatt utredning for det. Du sier du ikke vil ha medisiner, og har veldig begrenset forståelse for hvordan medisiner faktisk fungerer og hvor mange forskjellige typer det faktisk finnes. Du snakker bare om Ritalin. Mange fungerer faktisk veldig bra på Ritalin, mens andre må ha helt andre typer medisiner. Poenget er at de fleste har god effekt av medisin. Mange har også effekt av kosthold og visse kosttilskudd. Å ikke klare å ta vare på seg selv/ta seg dusj, er ikke nødvendigvis så veldig typisk for ADHD. Anonymkode: d89c9...896 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #73 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg aldri sagt heller. Er vanskelig vise alt gjennom et forum. Man må ofte se et menneske fysisk for å vite hvordan er Ja nettopp. Er ingen problem selvidagnosere adhd når uansett ikke har skole eller jobb og er alene hver dag og skal også være alene hele livet Anonymkode: 0dead...8d9 Jeg skjønner bare ikke hvorfor du skal late som om du har ADHD hvis du heller kan plukke ut de utfordringene du har som sammenfaller med ADHD-diagnosen og bruke de verktøyene som presenteres? Les for eksempel om mestringsstrategier: ADHD: mestringsstrategier for ungdom og voksne - Helsebiblioteket Da kan du bruke det du føler er nyttig for å få en bedre hverdag, og så trenger du ikke nødvendigvis å late som om du har diagnosen. Om du likevel ikke vil ta medisiner, så vil ikke en "late-diagnose" hjelpe deg, med mindre du også tar i bruk slike strategier. Om du føler det er noe galt med deg, så bør jo dette vurderes av en lege. Har du alltid hatt samme fastlege? Det kan noen ganger være nyttig å dra til en annen lege, da noen leger er dårligere på de symptomene du har enn andre. Anonymkode: 9df41...c35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #74 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er ingen ekspert om adhd. Har ikke lest så mye og er relativt nytt for meg å når jeg oppdaget det smått at kanskje det er adhd jeg har. Jeg er ikke opphengt i å ha det, men alle ønsker å finne svar på hvorfor man ikke er som andre og aldri har vært som andre hele sitt liv. Anonymkode: 0dead...8d9 Ja det er veldig tydelig at du ikke har lest så mye om ADHD og at den tanken om at du selv har ADHD er basert på ekstremt tynt grunnlag. jo du er opphengt. Du er fast bestemt på at det du har er ADHD og du griper etter hvert halmstrå du finner for å kunne hekte på en ADHD diagnose. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette var en som allerede hadde adhd... Dere ignorerer jo alt annet, som at har vært i bup systemet og videre vpp siden barnehage Ja hva er det som er galt med deg da? Da er det rett og slett ondskapsfull mobbing og utestenging HAR ALDRI sagt at eneste ar ikke har venner og annerledes er derfor har adhd. Bare må blir det misforståelser fordi jeg ikke klarer strukturere problemene mine skikkelig over et forum Har vært hos fastlege. Fastlege kommer ikke med noe eller henviste til psykolog for være utredet for autisme noe fant ut at ikkehar likevel. Jeg har jo på en måte reguleringsvansker. Du er ikke i livet mitt og ser hvordan det er. Hvorfor gikk galt alt på skole og sånt og ingen jobb selv om er 35 år Er jeg så unik og frisk at ingenting feiler meg selv om er ufør og aldri jobbet, ikke dusjer og mye sånt Anonymkode: 0dead...8d9 Nei vi ignorerer ingenting. Vi sier bare at det du beskriver av problemer i hverdagen ikke samsvarer med ADHD. Jeg har også vært innenfor psykiatrien siden jeg var fem år gammel og har vært utsatt for så ekstrem grove ting siden barndommen og oppigjennom livet at det vil gi hvem som helst livsvarige mareritt, men min ADHD er verken årsaken til at jeg kom inn i psykiatrien eller en diagnose jeg har fått fordi jeg har opplevd det jeg har opplevd. Så det at du har vært i kontakt med barnehagen og har vært utsatt for mobbing betyr ikke automatisk at du da har en ADHD diagnose. Anonymkode: 3e0ea...4ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 12. mars #75 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Mulig det er underliggende sykdom,vaksine eller rus som får en kvinne til å få ADHD I en alder av 30. Er som regel å sløve seg ned i overgangsalderen.... Er men sløv og treg allerede som barn,burde det vel ha ringt ei bjelle for 20 år siden. Anonymkode: fcaaf...fdc ADHD er ikke noe man kan få av verken rus, vaksiner eller sykdommer. ADHD er en MEDFØDT nevroutviklingsforstyrrelse. Jeg blir rystet av at folk kan slenge rundt seg med slike påstander, kjenner jeg. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #76 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei jeg ignorerer ikke det faktum at du har vært i bup-systemet. Vi prøver å si at det ikke betyr at du har ADHD. Fastlegen din kan henvise deg til DPS for tverrfaglig utredning. Men du MÅ legge det frem på en ordentlig måte slik at du blir hørt. Ellers, som sagt, du må gå privat. Jeg har aldri sagt at du er frisk og at ingenting feiler deg. Jeg sier bare at utfordringene dine ikke må være pga ADHD. Som sagt flere ganger, så har ADHD overlappende symptomer med flere andre lidelser og diagnoser. At noen på Tiktok sier at de har ADHD, betyr ikke at de har ADHD, eller sprer riktig kunnskap om ADHD. Vær så snill å forstå det. Jeg sier ikke at du ikke har ADHD heller, men du kan ikke selvdiagnosere deg og si at "jeg har ADHD" når du ikke har hatt utredning for det. Du sier du ikke vil ha medisiner, og har veldig begrenset forståelse for hvordan medisiner faktisk fungerer og hvor mange forskjellige typer det faktisk finnes. Du snakker bare om Ritalin. Mange fungerer faktisk veldig bra på Ritalin, mens andre må ha helt andre typer medisiner. Poenget er at de fleste har god effekt av medisin. Mange har også effekt av kosthold og visse kosttilskudd. Å ikke klare å ta vare på seg selv/ta seg dusj, er ikke nødvendigvis så veldig typisk for ADHD. Anonymkode: d89c9...896 Ja da er det kanskje depresjon jeg har da ? Hvorfor får ikke noe behandling for depresjon? Dette problemet var gjeldende allerrede når gikk på ungdomsskole eller ble til da, men ingen vurderte depresjon selv om på depresjon står det også at de kan slite med personlig hygiene Ritalin er som dop da, om du har lest på rusinfo.no Det er avhengighetsskapende Noen av dere skrev i denne tråden skal ikke tro på alt på sosiale medier eller at sosiale medier ikke er noe å lytte til, men det samme vil jeg si er gjeldende forum som også er et sosialt medium. Ingen av dere har nok ikke psykolog utdannelse og er heller ikke eksperter. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner bare ikke hvorfor du skal late som om du har ADHD hvis du heller kan plukke ut de utfordringene du har som sammenfaller med ADHD-diagnosen og bruke de verktøyene som presenteres? Les for eksempel om mestringsstrategier: ADHD: mestringsstrategier for ungdom og voksne - Helsebiblioteket Da kan du bruke det du føler er nyttig for å få en bedre hverdag, og så trenger du ikke nødvendigvis å late som om du har diagnosen. Om du likevel ikke vil ta medisiner, så vil ikke en "late-diagnose" hjelpe deg, med mindre du også tar i bruk slike strategier. Om du føler det er noe galt med deg, så bør jo dette vurderes av en lege. Har du alltid hatt samme fastlege? Det kan noen ganger være nyttig å dra til en annen lege, da noen leger er dårligere på de symptomene du har enn andre. Anonymkode: 9df41...c35 De mestringsstastrategiene virket ikke noe for meg som er ufør og uten både arbeid og skole. Min fremtid er som et stort svart mørkt hull. Det er ingenting der. Jeg er ikke så flink å opprettholde rutiner eller følge liste så det på linken tror jeg ikke at jeg vil klare å opprettholde med å alltid krysse av. Jeg glemmer stort sett. Jeg hadde satt for meg et mål trene 2 ganger uka dette året, har ikke klart å opprettholdt det. Trener når føler for det som er svært sjeldent og kan gå uker mellom AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det er veldig tydelig at du ikke har lest så mye om ADHD og at den tanken om at du selv har ADHD er basert på ekstremt tynt grunnlag. jo du er opphengt. Du er fast bestemt på at det du har er ADHD og du griper etter hvert halmstrå du finner for å kunne hekte på en ADHD diagnose. Nei vi ignorerer ingenting. Vi sier bare at det du beskriver av problemer i hverdagen ikke samsvarer med ADHD. Jeg har også vært innenfor psykiatrien siden jeg var fem år gammel og har vært utsatt for så ekstrem grove ting siden barndommen og oppigjennom livet at det vil gi hvem som helst livsvarige mareritt, men min ADHD er verken årsaken til at jeg kom inn i psykiatrien eller en diagnose jeg har fått fordi jeg har opplevd det jeg har opplevd. Så det at du har vært i kontakt med barnehagen og har vært utsatt for mobbing betyr ikke automatisk at du da har en ADHD diagnose. Anonymkode: 3e0ea...4ad Nei jeg er ikke opphengt. Da er det i såfall en misforståelse. Okei så hvis det ikke samsvarer med adhd, hva mener du/dere at jeg har da? depresjon? kan jeg få hjelp på en depresjons klinikk til å komme over depresjonen min da? deprimerte kan også slite med hygiene, men behandler sa at depresjon har jeg nok ikke fordi da må man være noe annet å... men skal vurdere depresjon igjen daog legge vekk tanken om adhd som jeg sikkert ikke har likevel, viktig å høre på fremmede folk over et nett forum Jeg har aldri sagt at årsaken at jeg kom inn i bup er grunnet adhd. Det er hovedsaklig på grunn av selektiv mutisme fordi jeg ikke snakket i barnehagen har heller aldri sagt at det vært utsatt for eventuell mobbing er at har adhd diagnose. jeg har problemer utenom det, man må se helhetsbilde både hjemme og hvordan vært på skole. med kvinner adhd kan det være vanskelig fordi mange kvinner har mer indre uro som tegn har jeg lest-- de har ikke en så utagerende atferd, men kan være den stille dagdrømmer jenta Anonymkode: 0dead...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #77 Del Skrevet 12. mars Her står det forresten at ikke bare medisiner er til hjelp: https://psykiater.no/adhd-og-depresjon/ "Leger foreslår vanligvis en blanding av løsninger for å hjelpe. Dette betyr å bruke medisin for symptomer, snakke med noen for følelser og endre daglige vaner. Trening og god mat kan hjelpe deg til å føle deg bedre. " nå har jeg blitt fortalt når jeg sa kunne trene en gang, da sa behandlere nei til det, så jeg tror ikke trening er så bra heller jeg tror ikke folk ønsker at jeg skal trene fordi da kommer jeg i form og som trening må man dusje og da blir svett så trene er uaktuelt Anonymkode: 0dead...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #78 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja da er det kanskje depresjon jeg har da ? Hvorfor får ikke noe behandling for depresjon? Dette problemet var gjeldende allerrede når gikk på ungdomsskole eller ble til da, men ingen vurderte depresjon selv om på depresjon står det også at de kan slite med personlig hygiene Ritalin er som dop da, om du har lest på rusinfo.no Det er avhengighetsskapende Noen av dere skrev i denne tråden skal ikke tro på alt på sosiale medier eller at sosiale medier ikke er noe å lytte til, men det samme vil jeg si er gjeldende forum som også er et sosialt medium. Ingen av dere har nok ikke psykolog utdannelse og er heller ikke eksperter. De mestringsstastrategiene virket ikke noe for meg som er ufør og uten både arbeid og skole. Min fremtid er som et stort svart mørkt hull. Det er ingenting der. Jeg er ikke så flink å opprettholde rutiner eller følge liste så det på linken tror jeg ikke at jeg vil klare å opprettholde med å alltid krysse av. Jeg glemmer stort sett. Jeg hadde satt for meg et mål trene 2 ganger uka dette året, har ikke klart å opprettholdt det. Trener når føler for det som er svært sjeldent og kan gå uker mellom Nei jeg er ikke opphengt. Da er det i såfall en misforståelse. Okei så hvis det ikke samsvarer med adhd, hva mener du/dere at jeg har da? depresjon? kan jeg få hjelp på en depresjons klinikk til å komme over depresjonen min da? deprimerte kan også slite med hygiene, men behandler sa at depresjon har jeg nok ikke fordi da må man være noe annet å... men skal vurdere depresjon igjen daog legge vekk tanken om adhd som jeg sikkert ikke har likevel, viktig å høre på fremmede folk over et nett forum Jeg har aldri sagt at årsaken at jeg kom inn i bup er grunnet adhd. Det er hovedsaklig på grunn av selektiv mutisme fordi jeg ikke snakket i barnehagen har heller aldri sagt at det vært utsatt for eventuell mobbing er at har adhd diagnose. jeg har problemer utenom det, man må se helhetsbilde både hjemme og hvordan vært på skole. med kvinner adhd kan det være vanskelig fordi mange kvinner har mer indre uro som tegn har jeg lest-- de har ikke en så utagerende atferd, men kan være den stille dagdrømmer jenta Anonymkode: 0dead...8d9 Hvis du ikke vil bruke strategier for å håndtere utfordringer, og heller ikke medisin, hva skal du med diagnosen da? Anonymkode: 9df41...c35 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #79 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det har jeg aldri sagt heller. Er vanskelig vise alt gjennom et forum. Man må ofte se et menneske fysisk for å vite hvordan er Ja nettopp. Er ingen problem selvidagnosere adhd når uansett ikke har skole eller jobb og er alene hver dag og skal også være alene hele livet Anonymkode: 0dead...8d9 Men hvorfor skal du selvdiagnostisere deg?? Hva skal du ha ut av det? Du kan bruke absolutt alle mestringsstrategier du ønsker, uten å selvdiagnostisere deg eller få diagnose av helsepersonell. Det er da vel bare begynne bruke de mestringsstrategiene. Du får ikke noe mer eller mindre ut av å selvdiagnostisere deg.... AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her står det forresten at ikke bare medisiner er til hjelp: https://psykiater.no/adhd-og-depresjon/ "Leger foreslår vanligvis en blanding av løsninger for å hjelpe. Dette betyr å bruke medisin for symptomer, snakke med noen for følelser og endre daglige vaner. Trening og god mat kan hjelpe deg til å føle deg bedre. " nå har jeg blitt fortalt når jeg sa kunne trene en gang, da sa behandlere nei til det, så jeg tror ikke trening er så bra heller jeg tror ikke folk ønsker at jeg skal trene fordi da kommer jeg i form og som trening må man dusje og da blir svett så trene er uaktuelt Anonymkode: 0dead...8d9 Trening er noe av det beste du kan gjøre hvis du har adhd. Det finnes knapt noe bedre du kan gjøre. For trening roer ned hodet, fjerner uro i kroppen, og gjør at du får rutiner for mat og hygiene. Og du kan sette i gang med treningen uten å ha noe diagnose... Ta på deg treningstøy, kom deg ut, løp en tur. Den lenken med mestringsstrategier som du bare avvfeier fordi du ikke er i jobb, det er de strategiene vi med adhd bruker hele tiden, for alle oppgaver. Om det er jobb, skole, eller daglige gjøremål som rydding, vasking, matlaging, personlig hygiene... For øvrig, adhd og autisme har mange like fremgangsmåter når det gjelder diagnostisering, det brukes i stor grad samme skjema. Så hvis du har vært utredet flere ganger for autisme, det er avkreftet hver gang, og ingen har sett at du har tegn på adhd, så er det lite trolig at alle de som har utredet deg har misset det... Anonymkode: 2952f...994 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #80 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja da er det kanskje depresjon jeg har da ? Hvorfor får ikke noe behandling for depresjon? Dette problemet var gjeldende allerrede når gikk på ungdomsskole eller ble til da, men ingen vurderte depresjon selv om på depresjon står det også at de kan slite med personlig hygiene Ritalin er som dop da, om du har lest på rusinfo.no Det er avhengighetsskapende Noen av dere skrev i denne tråden skal ikke tro på alt på sosiale medier eller at sosiale medier ikke er noe å lytte til, men det samme vil jeg si er gjeldende forum som også er et sosialt medium. Ingen av dere har nok ikke psykolog utdannelse og er heller ikke eksperter. De mestringsstastrategiene virket ikke noe for meg som er ufør og uten både arbeid og skole. Min fremtid er som et stort svart mørkt hull. Det er ingenting der. Jeg er ikke så flink å opprettholde rutiner eller følge liste så det på linken tror jeg ikke at jeg vil klare å opprettholde med å alltid krysse av. Jeg glemmer stort sett. Jeg hadde satt for meg et mål trene 2 ganger uka dette året, har ikke klart å opprettholdt det. Trener når føler for det som er svært sjeldent og kan gå uker mellom Nei jeg er ikke opphengt. Da er det i såfall en misforståelse. Okei så hvis det ikke samsvarer med adhd, hva mener du/dere at jeg har da? depresjon? kan jeg få hjelp på en depresjons klinikk til å komme over depresjonen min da? deprimerte kan også slite med hygiene, men behandler sa at depresjon har jeg nok ikke fordi da må man være noe annet å... men skal vurdere depresjon igjen daog legge vekk tanken om adhd som jeg sikkert ikke har likevel, viktig å høre på fremmede folk over et nett forum Jeg har aldri sagt at årsaken at jeg kom inn i bup er grunnet adhd. Det er hovedsaklig på grunn av selektiv mutisme fordi jeg ikke snakket i barnehagen har heller aldri sagt at det vært utsatt for eventuell mobbing er at har adhd diagnose. jeg har problemer utenom det, man må se helhetsbilde både hjemme og hvordan vært på skole. med kvinner adhd kan det være vanskelig fordi mange kvinner har mer indre uro som tegn har jeg lest-- de har ikke en så utagerende atferd, men kan være den stille dagdrømmer jenta Anonymkode: 0dead...8d9 Jeg vet ikke hva du har, TS. Traumer, depresjon, angst, personlighetsforstyrrelse, det er umulig for oss å vite. Poenget er at ADHD har overlappende symptomer med så mye annet, at det er kun ordentlig utredning som kan fortelle deg hva som er hva. Noen ganger har man flere diagnoser, angst og depresjon kan også være tilleggsutfordringer ved både traumer og OCD, for å gi noen eksempler. Ritalin brukt som behandling for ADHD, er ikke rus. Du må ikke sammenligne rusmisbrukere sitt bruk av ritalin med medisin brukt i medisinsk behandling. Jeg vet heller ikke hvor mange ganger jeg skal forklare for deg at det er mange andre medisiner som blir brukt for å behandle ADHD. Så hvorfor skriver du her da, TS? Altså, jeg snakker av erfaring fordi jeg selv har vært utredet hos DPS. Overbevist om at jeg har hatt den og den diagnosen, men tatt feil. Jeg var faktisk også overbevist om ADHD, for jeg hadde typiske tegn. Også jente. Men jeg hadde ikke det. Så jeg kan godt forstå at det er lett å henge seg opp i det man leser og trekke konklusjoner. Men det er helt feil å gjøre det. Det er vanskelig å behandle depresjon hvis man har andre underliggende diagnoser som er årsaken til depresjonen. Altså, ta en med OCD for eksempel, som har invaderende tvangstanker som er både skremmende og flaut. Det kan føre til både angst og depresjon. Så da må man behandle OCD først, ikke sant? Det som er greia er at du kan ha en underliggende tilstand, og når den ikke blir behandlet så baller det på seg med større og større utfordringer. Neida, men du påpeker at vi i forumet ikke tar hensyn til at du faktisk var i bup-systemet som barn. Og du har hengt deg veldig opp i ADHD i tråden din. Det eneste vi gjør, er å forklare deg at man kan være i bup-systemet selv om man ikke har ADHD. Det er ingen her som VET om du har det ene eller det andre, TS. Det vi prøver å få deg til å forstå, er at du kan ikke selvdiagnosere deg. Du mener du er feildiagnosert, og derfor mener jeg at da må du legge frem dette ordentlig til fastlege og kreve en grundig tverrfaglig utredning hos DPS. Kanskje du må bytte fastlege for å få det til? Det måtte jeg. Jeg skjønner godt at du har det vanskelig og ser veldig mørkt på ting, det er ikke noe godt. Men å tillegge seg selv en ADHD diagnose er ikke løsningen. Anonymkode: d89c9...896 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå