Gå til innhold

Adhd som voksen kvinne over 30 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har å en del type hobby prosjekter jeg starter eller annet jeg vil lære og ikke alt klarer jeg fullføre. Noen av disse prosjektene går kanskje litt utover dagligdagse gjøremål som hvis jeg blir for ivrig med et prosjekt eller noe holder på med, tenker jeg ikke noe på med vaske, spise og mye sånt. Jeg kan tidligere spesielt i 20 årene mine og litt I tenårene holdt så mye på med hobby prosjekter at folk ikke så noe til meg på årevis som egen familiemedlemmer ,  fordi jeg aldri kom på besøk siden jeg liksom var opptatt og hadde for mye gjøre, men hadde ikke det. Var bare for ivrig med hobby at glemt alt og alle rundt meg. Til og med dusjing, vasking og alt sånt ble mindre interessant fordi jeg ville heller gjøre disse hobbyen. 

Jeg lager ikke noe mat, spiser oftest det som kan lages i mikrobølgeovn for det er enklest og tar minst tid. På den måten har jeg mer tid til hobby prosjekter og gjøre det på data. Kan omså å noen ganger være å bare spille.

Anonymkode: 0dead...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Gaia skrev (1 time siden):

Du kan helt klart bruke teknikker for å håndtere ADHD for å strukturere hverdagen din og prøve å få en bedre hverdag, men jeg tenker også at du bør snakke med behandleren din om dette. Hør om hen er med på å utrede deg? Dette med å ha problemer med å starte med ting følger mer autistiske trekk enn ADHD; men disse diagnosene har uansett en del fellestrekk, og en del med ADHD har også autisme. Uansett om du går videre og får utredning eller ikke, tenker jeg at det er greit å følge tips som kan hjelpe deg. 

Det tenker jeg også. 

ADHD varierer, på lik linje med andre nevroutviklingsforstyrrelser, veldig fra person til person. Selv om det finnes en del likhetstrekk blant mennesker med ADHD, så er det faktisk noen som har det "litt" og noen som har det "veldig mye", og ellers på veldig ulike måter. Hvis du har møtt en person med ADHD, så har du møtt en person. 

Jeg tenker at TS må prøve å finne sin vei gjennom dette, og hvis en ADHD-diagnose er svaret på noe av det hun strever med, så kan det kanskje hjelpe henne. 

At noen ikke er like hardt rammet som andre betyr fortsatt ikke at man har litt. Enten har man det eller ikke. 

Anonymkode: 9df41...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At noen ikke er like hardt rammet som andre betyr fortsatt ikke at man har litt. Enten har man det eller ikke. 

Du så ikke hermetegnene mine, tydeligvis. Og forklaringen etterpå? 
ADHD opptrer ulikt hos ulike mennesker. Det ser du at jeg mener.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (12 timer siden):

Du kan helt klart bruke teknikker for å håndtere ADHD for å strukturere hverdagen din og prøve å få en bedre hverdag, men jeg tenker også at du bør snakke med behandleren din om dette. Hør om hen er med på å utrede deg? Dette med å ha problemer med å starte med ting følger mer autistiske trekk enn ADHD; men disse diagnosene har uansett en del fellestrekk, og en del med ADHD har også autisme. Uansett om du går videre og får utredning eller ikke, tenker jeg at det er greit å følge tips som kan hjelpe deg. 

Det tenker jeg også. 

ADHD varierer, på lik linje med andre nevroutviklingsforstyrrelser, veldig fra person til person. Selv om det finnes en del likhetstrekk blant mennesker med ADHD, så er det faktisk noen som har det "litt" og noen som har det "veldig mye", og ellers på veldig ulike måter. Hvis du har møtt en person med ADHD, så har du møtt en person. 

Jeg tenker at TS må prøve å finne sin vei gjennom dette, og hvis en ADHD-diagnose er svaret på noe av det hun strever med, så kan det kanskje hjelpe henne. 

Jeg vet da godt at ADHD varierer. Poenget mitt er at enten så har man ADHD, eller så har man det ikke. Man har ikke "litt" kreft, eller "litt autisme". 

TS ønsker ikke verken å utredes for ADHD eller få medisiner. TS ønsker å selvdiagnosere seg selv, det er det h*n sier. Og det blir like feil som å skulle selvdiagnosere seg med ME fordi man er utmattet, eller autisme fordi man er sær og annerledes. 

Anonymkode: d89c9...896

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet da godt at ADHD varierer. Poenget mitt er at enten så har man ADHD, eller så har man det ikke. Man har ikke "litt" kreft, eller "litt autisme". 

TS ønsker ikke verken å utredes for ADHD eller få medisiner. TS ønsker å selvdiagnosere seg selv, det er det h*n sier. Og det blir like feil som å skulle selvdiagnosere seg med ME fordi man er utmattet, eller autisme fordi man er sær og annerledes. 

Det er ikke vits i å oppta tid hos psykiatrien med utredning til adhd når jeg uansett er uføretrygdet og er usikkert om jeg noensinne vil jobbe igjen i løpet av livet

Jeg har ikke tenkt ta noe adhd medisiner om hadde fått utredning til det. Ritalin er som dop

https://www.nrk.no/ytring/adhd-medisin-som-dop-1.13508398

Med ritalin adhd medisin er det som følelsene forsvinner og en blir ikke seg selv

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke vits i å oppta tid hos psykiatrien med utredning til adhd når jeg uansett er uføretrygdet og er usikkert om jeg noensinne vil jobbe igjen i løpet av livet

Jeg har ikke tenkt ta noe adhd medisiner om hadde fått utredning til det. Ritalin er som dop

Med ritalin adhd medisin er det som følelsene forsvinner og en blir ikke seg selv

-ts

Selvfølgelig er det vits. HVIS det viser seg at du skulle ha ADHD så kan det medisineres og til en viss grad behandles, og sånn sett kan dette gi økt livskvalitet og mer energi - og til og med mulighet til å komme ut litt i arbeid igjen. Det er mange andre medisiner enn Ritalin. Noen fungerer veldig bra på Ritalin, noen må ta andre typer. De jeg kjenner med ADHD som tar medisin, har et mye bedre liv pga det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

-ts

Det stemmer jo ikke, jeg går på ADHD-medisin og har både følelser og er meg selv, det er bare mer ro i hodet så jeg ikke sliter meg ut og går på veggen for n-te gang. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så klart har man enten ADHD eller ikke. Det anerkjenner jeg også med mitt innlegg. Hva er vitsen med å krangle?

er ellers enig i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (3 timer siden):

Så klart har man enten ADHD eller ikke. Det anerkjenner jeg også med mitt innlegg. Hva er vitsen med å krangle?

er ellers enig i innlegget ditt.

Jeg krangler ikke, jeg bare svarer på svaret ditt til mitt "man har ikke litt ADHD". Men nå har vi vel snakket det ferdig :ler:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig er det vits. HVIS det viser seg at du skulle ha ADHD så kan det medisineres og til en viss grad behandles, og sånn sett kan dette gi økt livskvalitet og mer energi - og til og med mulighet til å komme ut litt i arbeid igjen. Det er mange andre medisiner enn Ritalin. Noen fungerer veldig bra på Ritalin, noen må ta andre typer. De jeg kjenner med ADHD som tar medisin, har et mye bedre liv pga det. 

Alt kan ikke medisineres nei. er mange medisiner til adhd ikke har noen virkning på og kun gjør verre.

Arbeid igjen? Jeg har aldri vært ute i arbeid. jeg er 35 år og har aldri jobbet i hele mitt liv. Hele skolegangen ble fiasko

Jeg ser ikke hva for nå som vil gjøre livet mitt bedre av ritalin

når jeg er uføretrygdet og usikkert om får jobb noen gang

jeg trenger skole før jobb , jeg har ingen konkret utdannelse. det er ingenting jeg kan som skiller meg ut

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det stemmer jo ikke, jeg går på ADHD-medisin og har både følelser og er meg selv, det er bare mer ro i hodet så jeg ikke sliter meg ut og går på veggen for n-te gang. 

Medisin virker forskjellig på alle. Kan hende er bra på deg, men ikke meg

Mange med adhd som går på ritalin har neste stopp i dop markedet

Det ønsker ikke jeg

Jeg har lest om ritalin tidligere om en som hadde adhd og hadde gått på ritalin. Hun advarte mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Alt kan ikke medisineres nei. er mange medisiner til adhd ikke har noen virkning på og kun gjør verre.

Arbeid igjen? Jeg har aldri vært ute i arbeid. jeg er 35 år og har aldri jobbet i hele mitt liv. Hele skolegangen ble fiasko

jeg trenger skole før jobb , jeg har ingen konkret utdannelse. det er ingenting jeg kan som skiller meg ut

Det ønsker ikke jeg

Jeg har lest om ritalin tidligere om en som hadde adhd og hadde gått på ritalin. Hun advarte mot det.

Det at mange med ADHD som går på Ritalin begynner på dop vil jeg veldig gjerne ha kilder på. Og at én person du har snakket med har prøvd det og ikke anbefaler det, samtidig som du sier at det har forskjellig effekt på folk, er jo og helt selvmotsigende. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 15.02):

Det er noe det lese om diagnose og hva som setter seg i tankegangen.. leser man om en diagnose som muligens er feildiagnosert, vil en begynne å kjenne seg selv på feil måte som ikke er helt riktig :) 

Jeg har forresten aldri skrevet jeg vil utredes for adhd. Jeg spurte om det var greit å SELVdiagnosere seg med det. Det vil si at det ikke blir noe offentlig diagnose, men kun selvdiagnosering som jeg tenker om meg selv at har. 

Jeg er ufør , har ikke jobb og uansett alene og om jeg leser om diagnosen og tar visse forhåndsregler som adhd og det at de kan være impulsiv og my sånt, det påvirker jo ingen andre, bare meg?

Nei, ikke nødvendigivs. var litt det med sosiale problemer og det med å forsnakke seg.

Chat gpt var bare hjelpemiddel, som hjelp hvis skulle komme borti andre mennesker og snakke med andre mennesker. Blir mye misforståelser av og til med meg og jeg kan være impulsiv i kommunikasjon og tendens til å forsnakke meg.

Jeg har ikke autisme. Har vært utredet for autisme flere ganger i livet og alle gangene visste det seg at jeg ikke hadde det.

Det vet jeg. Jeg sliter kansjke med mer enn det jeg klarte uttrykke å få frem i denne posten. Jeg har da sett mange med adhd klare å fullføre oppgaver, som magnus jackson krogh som har skrevet flere bøker og holdt foredrag om sin adhd?  Sånn jeg har forstått kan de klare å fullføre oppgaver, men da kan det ofte eller noen ganger bli på bekostning av andre dagligdagse gjøremål som at de glemmer å spise, vaske, dusje og mye sånt. Hyperaktivitet 

Det kan være latskap at jeg sliter med det. Mange ganger tenker jeg at jeg ikke gidder. Føler ikke det er vits, meningsløst.
Jeg bryr meg om hygiene, er ikke opptatt av lukte svette blant folk.Jeg var ganske glad i å bade som liten hvor jeg da å regelmessig hver dag pusset tenner, men forandret meg i løpet av tenårene.

Ja jeg føler at er mye jobb og strev med å dusje, når alt jeg gjør er være uførtrygdet og stort sett skal bli den som sitter alene i leilighet hele dagen uten se et eneste menneske eller ha kontakt med et eneste mennneske fra jeg står opp til legger meg for dagen. 

Ok skal nevne depresjon igjen om kan ha det istede for da...

Ja det vet jeg.
Nå har jeg alltid hatt sosiale problemer da. Aldri hatt venner, problemer danne vennskap allerede barnehage og skolealder.
Det er jo et stort problem.

eg har schizoid nå.. som jeg ikke føler hjelper til mye, men bare har hjulpet med å gjøre meg ennå mer ensom, forlatt og få et mer stusselig liv. Jeg vil jo egentlig ikke bare være alene. Jeg ønsker være del av familie og ha gode mennesker rundt, ha en tilknytning til andre.

Ja men dette er ikke psykolog. jeg har ingen psykolog. psykolog er bare for utredning. det er ikke behandler i den for stand, det er hjelp som noe annet kommunal hjelp.

Du kan fint ta i bruk de ulike mestringsstrategiene vi med adhd bruker, men det kan du gjøre helt uten å selvdiagnostisere deg. De fleste verktøy sier å være "adhd planlegger" eller "adhd organisering", og er utviklet for oss som ikke klarer holde fokus på flere gjøremål uten å enten miste konstruksjonen eller gå inn i hyperfokus, men de funker utmerket på de som ikke har adhd også.

Jeg har faktisk aldri hørt om noen med adhd som bruker chap gpt for å klare kommunisere med andre. Joda, det kan bli litt missforståelser, men det er som oftest fordi mange av oss med adhd er innom syv ulike temaer og avsporer oss selv. Å bruke chat gpt vil mest sannsynlig bare føre til enda mer avsporing, og at man mister fokuset på samtalen helt.

Det du beskriver om at de med adhd fullfører oppgaver på bekostning av andre oppgaver er hyperfokus. Det du beskriver om dusjing er noe helt annet. Jeg kan slite med å få gjennomført en dusj, fordi jeg går på soverommet for å hente rent tøy, og stopper for å sortere sokkeskuffa, så kommer jeg på at jeg skulle i dusjen, men det var noen flekker i vasken, så jeg skal bare tørke dem, men så plutselig har jeg ryddet haøve boden fordi jeg ikke fant såpa, som sto i kjøkkenskapet... Manglende gjennomføringsevne hos oss med adhd handler om at man blir distrahert av absolutt alt.

Anonymkode: 2952f...994

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det ønsker ikke jeg

Medisin har effekt på 70 % av de med ADHD. Samtlige jeg kjenner med ADHD er helt avhengige av medisiner for å fungere i hverdagen. Medisin har vært det som har vært avgjørende for om flere har klart å fullføre studier og kunne fortsette i jobb.

Slutt å heng deg opp i Ritalin, det finnes mange andre medisiner som brukes for ADHD. Blir man verre av medisin, så prøves det ut nye med forskjellige doser.

Poenget er at hvis det viser seg at du har ADHD, så kan det være at medisiner og tiltak over tid vil gjøre deg bedre. Folk med ubehandlet ADHD kan ende opp med sterk angst, utmattelse, m.m som gjør at man faller utenfor flere arenaer i livet. 

Men for all del, du får bare selvdiagnosere deg og la det ligge. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at hvis du mistenker adhd bør du be om utredning for det men ikke si til  noen at du har det før du har fått diagnosen på papir. Jeg synes det du beskriver høres mer ut som autisme men igjen snakk med fagfolk og få utredning hvis du mistenker diagnose.

Anonymkode: 2f7ef...511

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

-ts

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ønsker ikke jeg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kildekritikk er ikke akkurat din sterkeste side.

Anonymkode: 3e0ea...4ad

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kildekritikk er ikke akkurat din sterkeste side.

hva er galt med de linkene?

det er kanskje tegn på har adhd da fordi er uoppmerksom og blir hyperfokus på denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan fint ta i bruk de ulike mestringsstrategiene vi med adhd bruker, men det kan du gjøre helt uten å selvdiagnostisere deg. De fleste verktøy sier å være "adhd planlegger" eller "adhd organisering", og er utviklet for oss som ikke klarer holde fokus på flere gjøremål uten å enten miste konstruksjonen eller gå inn i hyperfokus, men de funker utmerket på de som ikke har adhd også.

Jeg har faktisk aldri hørt om noen med adhd som bruker chap gpt for å klare kommunisere med andre. Joda, det kan bli litt missforståelser, men det er som oftest fordi mange av oss med adhd er innom syv ulike temaer og avsporer oss selv. Å bruke chat gpt vil mest sannsynlig bare føre til enda mer avsporing, og at man mister fokuset på samtalen helt.

Det du beskriver om at de med adhd fullfører oppgaver på bekostning av andre oppgaver er hyperfokus. Det du beskriver om dusjing er noe helt annet. Jeg kan slite med å få gjennomført en dusj, fordi jeg går på soverommet for å hente rent tøy, og stopper for å sortere sokkeskuffa, så kommer jeg på at jeg skulle i dusjen, men det var noen flekker i vasken, så jeg skal bare tørke dem, men så plutselig har jeg ryddet haøve boden fordi jeg ikke fant såpa, som sto i kjøkkenskapet... Manglende gjennomføringsevne hos oss med adhd handler om at man blir distrahert av absolutt alt.

Anonymkode: 2952f...994

Chat gpt er relativt nytt så det er derfor du ikke har hørt om noen som bruker det som et hjelpemiddel ennå, men det kommer seg .

Chat gpt kan brukes til mye

Ja jeg blir noen ganger distrahert og glemmer det jeg egentlig skulle gjøre ? Jeg vet ikke har ikke så mye selvinnsikt i meg selv

Har vært feildiagnosert i 15 år nå

Jeg så på tiktok at en med adhd slet med dusjing der knyttet til noe hvordan hjernen hennes fungerte sa hun

Alle med adhd er forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at hvis du mistenker adhd bør du be om utredning for det men ikke si til  noen at du har det før du har fått diagnosen på papir. Jeg synes det du beskriver høres mer ut som autisme men igjen snakk med fagfolk og få utredning hvis du mistenker diagnose.

Anonymkode: 2f7ef...511

Jeg er utredet for autisme, ligger i normal område for det. kan hende har enkelte autistiske trekk, men ikke nok for å få diagnosen autisme. Jeg faller tydeligvis bare mellom stoler fordi jeg ikke er syk nok til noe

Det kan være vanskelig skjønne alt over et forum uten å se og kjenne til meg fysisk sett hvordan atferden min er og alt sånt. Over forum er det bare tekst og kan bare dømme på tekst, men er ikke sikkert jeg er så flink til å uttrykke alt med ord og at jeg har så mye innsikt i meg selv hva virkelig sliter med

Medisin har effekt på 70 % av de med ADHD. Samtlige jeg kjenner med ADHD er helt avhengige av medisiner for å fungere i hverdagen. Medisin har vært det som har vært avgjørende for om flere har klart å fullføre studier og kunne fortsette i jobb.

Slutt å heng deg opp i Ritalin, det finnes mange andre medisiner som brukes for ADHD. Blir man verre av medisin, så prøves det ut nye med forskjellige doser.

Poenget er at hvis det viser seg at du har ADHD, så kan det være at medisiner og tiltak over tid vil gjøre deg bedre. Folk med ubehandlet ADHD kan ende opp med sterk angst, utmattelse, m.m som gjør at man faller utenfor flere arenaer i livet. 

Men for all del, du får bare selvdiagnosere deg og la det ligge. 

Jeg visste ikke at fantes andre medisiner enn ritalin. Jeg er likevel ikke fan av medisiner

Ikke alle med adhd tar medisiner har jeg observert. Noen tar ikke fordi de fungerer bedre uten og opplever medisiner mer at de blir avhengig- jeg ønsker ikke å bli avhengig av noe.

Ja jeg er allerede falt utenfor flere arenaer.Det er vel grunnen til ødelagt skolegang og aldri jobbet og ingen venner eller fritidsinteresser. Jeg kan sitte inne flere uker om ganger uten å gå ut av døra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

hva er galt med de linkene?

det er kanskje tegn på har adhd da fordi er uoppmerksom og blir hyperfokus på denne tråden

Og prøve å forklare det er nytteløst.

Og du viser også her at du ikke har forståelse på de ulike begrepene som man kan bruke i forbindelse med at man tar ADHD. Og igjen jeg forstår ikke hvorfor du er så ekstremt opphengt i å ha ADHD da det er trenger ikke å komme frem noe som helst i løpet av denne tråden som indikereÅ diagnosen

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...