AnonymBruker Skrevet 9. mars #21 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): "Er det fy fy å selvdiagnosere seg med adhd eller ta forholdsregler med det som står om adhd diagnose (for kvinner) og tilpasse livet sitt etter dette, uten å få en offisielt diagnose?" "Er det fy fy å selvdiagnosere seg med adhd eller ta forholdsregler med det som står om adhd diagnose (for kvinner) og tilpasse livet sitt etter dette, uten å få en offisielt diagnose" Du må ha "vitner" som kjente deg i barndommen, gjennom f.eks elevmappe, foreldre og/eller venner. Er lurt å utrede seg, men gjør det gjennom vitner - å fortelle om egen barndom medfører ikke så veldig mye. Merk at det er veldig mange med bissare vrangforestillinger om hva ADHD er, enkelte tror ADHD og atferdsforstyrrelse (lett å forveksle med autisme) er det samme; kan være lurt å sjekke om en har hatt atferdsforstyrrelse også. Hvis det er noen som sier: Hvis noen sier at: "hadde du ikke hatt ADHD, så skulle du vært autist" - så er det faktisk helt motsatt, en blir utredet for både autisme og ADHD samtidig. Om atferdsforstyrrelse: Atferdsforstyrrelser hos barn - NHI.no Anonymkode: 5e051...7b4 Jeg er utredet for autisme, fant ut ikke har autisme. -ts Anonymkode: 0dead...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #22 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er helt uproblematisk å ta forholdsregler som er ment for folk med ADHD-diagnosen, disse forholdreglene kan hjelpe alle. Det er også mulig du har ADHD. Men ADHD overlapper med mange andre diagnoser så det kan være vanskelig å vurdere om du har ADHD. Du skriver at du går til behandler. Har du drøftet dette med behandleren? Anonymkode: 7598a...fb4 Ja jeg er utredet for autisme men visste seg jeg ikke hadde det AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke tilpasninger tenker du at du skal gjøre? Anonymkode: 2952f...994 Feks ta mer i bruk chat gpt om snakker med andre, istede at jeg svarer selv siden det blir misforståelser når jeg svarer og om jeg svarer heller bare skrive enkeltord som ja nei ok eller noe. Har lett forsnakke meg AnonymBruker skrev (7 timer siden): Edit: Det er også en formell diagnose du trenge rom du vil prøve medisiner. Anonymkode: 7598a...fb4 Jeg trenger ikke medisiner. ikke alle med adhd bruker det. Anonymkode: 0dead...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #23 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg er utredet for autisme men visste seg jeg ikke hadde det Feks ta mer i bruk chat gpt om snakker med andre, istede at jeg svarer selv siden det blir misforståelser når jeg svarer og om jeg svarer heller bare skrive enkeltord som ja nei ok eller noe. Har lett forsnakke meg Jeg trenger ikke medisiner. ikke alle med adhd bruker det. Anonymkode: 0dead...8d9 Hvorfor vil du da utredes hvis du ikke trenger medisiner? For alle andre hjelpemidler for ADHD trenger du jo strengt ikke ha diagnosen for å ta i bruk. Anonymkode: d89c9...896 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #24 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja jeg er utredet for autisme men visste seg jeg ikke hadde det Feks ta mer i bruk chat gpt om snakker med andre, istede at jeg svarer selv siden det blir misforståelser når jeg svarer og om jeg svarer heller bare skrive enkeltord som ja nei ok eller noe. Har lett forsnakke meg Jeg trenger ikke medisiner. ikke alle med adhd bruker det. Anonymkode: 0dead...8d9 Tror du oppriktig at mange med ADHD bruker chat gpt når de prater med andre? Anonymkode: 3e0ea...4ad 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #25 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja jeg er utredet for autisme men visste seg jeg ikke hadde det Feks ta mer i bruk chat gpt om snakker med andre, istede at jeg svarer selv siden det blir misforståelser når jeg svarer og om jeg svarer heller bare skrive enkeltord som ja nei ok eller noe. Har lett forsnakke meg Jeg trenger ikke medisiner. ikke alle med adhd bruker det. Anonymkode: 0dead...8d9 Jeg skjønner ikke hvor sammenhengen mellom tilpasninger for ADHD henger sammen med å bruke ChatGPT for å kunne snakke med andre. Tror også det er svært tungvint å bruke ChatGPT å snakke med andre. Selv har jeg autisme. Noe jeg gjør for å redusere sjansen for misforståelser er å ha forklart mine nærmeste at jeg har autisme og at jeg kan misforstå noen ganger. Selv om du ikke har fått diagnosen autisme så tror jeg det kan hjelpe deg om du forklarer dine nærmeste at du ofte sliter med misforståelser. Jeg kan også si at jeg sliter med å takle stress, øyekontakt, small talk. Tror man kommer langt om man prøver å forklare hva man sliter med. Mitt inntrykk er at de fleste er forståelsesfulle når de vet at de snakker med en som har noen sosiale problemer, men gjør sitt beste for å være høflig. Jeg prøver også å være flink til å lytte og å akseptere at jeg kan misforstå. Anonymkode: 7598a...fb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #26 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 0.26): Jeg sliter med dagligdagse oppgaver som å dusje, komme i gang. Kan utsette ting. Kan ødelegge og være slem med andre uten ar jeg egentlig mente vondt med det eller mente være slem, men andre tolker det som slem. Jeg hadde hendelse som barn å, hvor jeg sa til en annen at hun var dårlig til å synge . Det var etter vi hadde vært ute å lekt og vi skulle inn og hun andre nynnet eller sang smått når vi var på tur gå inn og da kom det bare ut av meg "du er dårlig til å synge". Jeg mente det ikke sånn. Etter det øyeblikket la hun meg nok mere til som hat og jeg ble muligens mislikt, ingen kontakt. Når jeg sa det tenkte jeg ikke over hva jeg sa. Kanskje hjernen min tolket det som humor , men andre misforsto det. Det verste er at denne hendelsen kan jeg ikke snakke eller nevne om for behandlere eller psykolog, for de tror jeg bare alltid har vært en enstøing fordi de har kun lest rapporter som beskriver den jrg var på skolen som var stikk motsatt (selektiv mutisme). Anonymkode: 0dead...8d9 Husk at det er mange diagnoser hvor en sliter med å starte på oppgaver. Man kan også slite med å starte med oppgaver uten å ha noen diagnose. Alle har også sagt de de ikke burde sagt som barn. Det er ingen som er feilfrie sosialt, heller ikke voksne. Man får først diagnose når dette er er stort problem og ikke kun enkelthendelser. Synes også du bør prøve å forklare behandleren din at du føler vedkommende misforstår deg. Behandlingen er mest effektiv om man kan være ærlig med behandleren og føler seg forstått. Så kan det også være at problemet er at dere misforstår hverandre og at det ikke kun er behandleren som misforstår deg. Kanskje har misforstått noe behandleren har sagt. Jeg hadde nylig samtale med min psykolog hvor jeg forklarte hvordan jeg så meg selv og hvordan jeg følte psykologen så på meg. Da forklarte hun at hun hadde langt mer tro på meg enn jeg trodde. Tror man kommer langt med å å prøve å være ærlig på en respektfull måte. Og om det ikke hjelper så går det an å bytte behandler. Anonymkode: 7598a...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #27 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 0.26): Jeg sliter med dagligdagse oppgaver som å dusje, komme i gang. Anonymkode: 0dead...8d9 Hvorfor sliter du med å dusje? Tror det er lurt å tenke gjennom årsaken til problemene dine. Det er mange problemer som på overflaten kan ligne hverandre, men som kan ha helt ulike årsaker. Man kan slite med å dusje fordi man ikke bryr seg om hygiene, man kan slite med å dusje fordi man ikke selv kjenner at man begynner å lukte, man kan mislike å dusje, man kan føle at det er for mye jobb å dusje, osv. Synes du bør snakke med behandleren din om dette. I tillegg så synes jeg du bør prøve å ta opp dette med depresjon på nytt med behandleren. Siden du tok opp depresjon med behandleren din så har du kanskje noen negative følelser? Anonymkode: 7598a...fb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #28 Del Skrevet 10. mars Folk med ADHD sliter som regel ikke kun med å starte med oppgaver, de sliter med å fullføre dem. Typisk for ADHD er at man hopper mellom mange ulike oppgaver uten å fullføre noen av dem. Anonymkode: 7598a...fb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #29 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor vil du da utredes hvis du ikke trenger medisiner? For alle andre hjelpemidler for ADHD trenger du jo strengt ikke ha diagnosen for å ta i bruk. Anonymkode: d89c9...896 Det er noe det lese om diagnose og hva som setter seg i tankegangen.. leser man om en diagnose som muligens er feildiagnosert, vil en begynne å kjenne seg selv på feil måte som ikke er helt riktig Jeg har forresten aldri skrevet jeg vil utredes for adhd. Jeg spurte om det var greit å SELVdiagnosere seg med det. Det vil si at det ikke blir noe offentlig diagnose, men kun selvdiagnosering som jeg tenker om meg selv at har. Jeg er ufør , har ikke jobb og uansett alene og om jeg leser om diagnosen og tar visse forhåndsregler som adhd og det at de kan være impulsiv og my sånt, det påvirker jo ingen andre, bare meg? AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tror du oppriktig at mange med ADHD bruker chat gpt når de prater med andre? Anonymkode: 3e0ea...4ad Nei, ikke nødvendigivs. var litt det med sosiale problemer og det med å forsnakke seg. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg skjønner ikke hvor sammenhengen mellom tilpasninger for ADHD henger sammen med å bruke ChatGPT for å kunne snakke med andre. Tror også det er svært tungvint å bruke ChatGPT å snakke med andre. Selv har jeg autisme. Noe jeg gjør for å redusere sjansen for misforståelser er å ha forklart mine nærmeste at jeg har autisme og at jeg kan misforstå noen ganger. Selv om du ikke har fått diagnosen autisme så tror jeg det kan hjelpe deg om du forklarer dine nærmeste at du ofte sliter med misforståelser. Jeg kan også si at jeg sliter med å takle stress, øyekontakt, small talk. Tror man kommer langt om man prøver å forklare hva man sliter med. Mitt inntrykk er at de fleste er forståelsesfulle når de vet at de snakker med en som har noen sosiale problemer, men gjør sitt beste for å være høflig. Jeg prøver også å være flink til å lytte og å akseptere at jeg kan misforstå. Anonymkode: 7598a...fb4 Chat gpt var bare hjelpemiddel, som hjelp hvis skulle komme borti andre mennesker og snakke med andre mennesker. Blir mye misforståelser av og til med meg og jeg kan være impulsiv i kommunikasjon og tendens til å forsnakke meg. Jeg har ikke autisme. Har vært utredet for autisme flere ganger i livet og alle gangene visste det seg at jeg ikke hadde det. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Folk med ADHD sliter som regel ikke kun med å starte med oppgaver, de sliter med å fullføre dem. Typisk for ADHD er at man hopper mellom mange ulike oppgaver uten å fullføre noen av dem. Anonymkode: 7598a...fb4 Det vet jeg. Jeg sliter kansjke med mer enn det jeg klarte uttrykke å få frem i denne posten. Jeg har da sett mange med adhd klare å fullføre oppgaver, som magnus jackson krogh som har skrevet flere bøker og holdt foredrag om sin adhd? Sånn jeg har forstått kan de klare å fullføre oppgaver, men da kan det ofte eller noen ganger bli på bekostning av andre dagligdagse gjøremål som at de glemmer å spise, vaske, dusje og mye sånt. Hyperaktivitet AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor sliter du med å dusje? Tror det er lurt å tenke gjennom årsaken til problemene dine. Det er mange problemer som på overflaten kan ligne hverandre, men som kan ha helt ulike årsaker. Man kan slite med å dusje fordi man ikke bryr seg om hygiene, man kan slite med å dusje fordi man ikke selv kjenner at man begynner å lukte, man kan mislike å dusje, man kan føle at det er for mye jobb å dusje, osv. Synes du bør snakke med behandleren din om dette. I tillegg så synes jeg du bør prøve å ta opp dette med depresjon på nytt med behandleren. Siden du tok opp depresjon med behandleren din så har du kanskje noen negative følelser? Anonymkode: 7598a...fb4 Det kan være latskap at jeg sliter med det. Mange ganger tenker jeg at jeg ikke gidder. Føler ikke det er vits, meningsløst. Jeg bryr meg om hygiene, er ikke opptatt av lukte svette blant folk.Jeg var ganske glad i å bade som liten hvor jeg da å regelmessig hver dag pusset tenner, men forandret meg i løpet av tenårene. Ja jeg føler at er mye jobb og strev med å dusje, når alt jeg gjør er være uførtrygdet og stort sett skal bli den som sitter alene i leilighet hele dagen uten se et eneste menneske eller ha kontakt med et eneste mennneske fra jeg står opp til legger meg for dagen. Ok skal nevne depresjon igjen om kan ha det istede for da... AnonymBruker skrev (8 timer siden): Husk at det er mange diagnoser hvor en sliter med å starte på oppgaver. Man kan også slite med å starte med oppgaver uten å ha noen diagnose. Alle har også sagt de de ikke burde sagt som barn. Det er ingen som er feilfrie sosialt, heller ikke voksne. Man får først diagnose når dette er er stort problem og ikke kun enkelthendelser. Synes også du bør prøve å forklare behandleren din at du føler vedkommende misforstår deg. Behandlingen er mest effektiv om man kan være ærlig med behandleren og føler seg forstått. Så kan det også være at problemet er at dere misforstår hverandre og at det ikke kun er behandleren som misforstår deg. Kanskje har misforstått noe behandleren har sagt. Jeg hadde nylig samtale med min psykolog hvor jeg forklarte hvordan jeg så meg selv og hvordan jeg følte psykologen så på meg. Da forklarte hun at hun hadde langt mer tro på meg enn jeg trodde. Tror man kommer langt med å å prøve å være ærlig på en respektfull måte. Og om det ikke hjelper så går det an å bytte behandler. Anonymkode: 7598a...fb4 Ja det vet jeg. Nå har jeg alltid hatt sosiale problemer da. Aldri hatt venner, problemer danne vennskap allerede barnehage og skolealder. Det er jo et stort problem. eg har schizoid nå.. som jeg ikke føler hjelper til mye, men bare har hjulpet med å gjøre meg ennå mer ensom, forlatt og få et mer stusselig liv. Jeg vil jo egentlig ikke bare være alene. Jeg ønsker være del av familie og ha gode mennesker rundt, ha en tilknytning til andre. Ja men dette er ikke psykolog. jeg har ingen psykolog. psykolog er bare for utredning. det er ikke behandler i den for stand, det er hjelp som noe annet kommunal hjelp. Anonymkode: 0dead...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #30 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er noe det lese om diagnose og hva som setter seg i tankegangen.. leser man om en diagnose som muligens er feildiagnosert, vil en begynne å kjenne seg selv på feil måte som ikke er helt riktig Jeg har forresten aldri skrevet jeg vil utredes for adhd. Jeg spurte om det var greit å SELVdiagnosere seg med det. Det vil si at det ikke blir noe offentlig diagnose, men kun selvdiagnosering som jeg tenker om meg selv at har. Anonymkode: 0dead...8d9 Det er aldri greit å selvdiagnosere seg med noe som helst. Det er nettopp det at folk gjør dette som bidrar til stigma og gir uriktig inntrykk av flere diagnoser. Anonymkode: d89c9...896 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #31 Del Skrevet 10. mars Skjønner ikke hvorfor du skal "selvdiagnostisere" noe som helst, kan du ikke bare bruke de verktøyene som brukes for ADHD og som virker som om de kan hjelpe deg, uten å blande inn noen diagnose? Anonymkode: 9df41...c35 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #32 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er aldri greit å selvdiagnosere seg med noe som helst. Det er nettopp det at folk gjør dette som bidrar til stigma og gir uriktig inntrykk av flere diagnoser. Anonymkode: d89c9...896 Det er bare for meg selv. Jeg er ufør, lite rundt andre mennesker og har ingen jobb. Så jeg kan sitte å lese på noe i min leilighet og få nye tanker, i stede at jeg får tankegang om personlighetsforstyrrelsen jeg har som jeg føler er feildiagnosert. Jeg føler personlighetsforstyrrelsen diagnosen jeg allerede har og har hatt i en 15 års tid nå, bare har gjort meg verre. Den har vært lite til hjelp. Den har begrenset og ødelagt tankegangen til at jeg nå tenker helt rart og feil. AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor du skal "selvdiagnostisere" noe som helst, kan du ikke bare bruke de verktøyene som brukes for ADHD og som virker som om de kan hjelpe deg, uten å blande inn noen diagnose? Anonymkode: 9df41...c35 Hvorfor bruke verktøyene som brukes for adhd når ikke har diagnose? Selvdiagnosering er bare for meg selv. Jeg har ingen jobb, er uføretrygdet og vil mest sannsynligvis aldri jobbe eller noe sånt hele mitt liv igjen. Jeg er snart 40 år og er ferdig på skole, kommer nok ikke til å gå mer skole heller dette livet. Det skader ingen og ingen vet at jeg har selvdiagnosert meg med adhd, så hvorfor ikke? Anonymkode: 0dead...8d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #33 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er bare for meg selv. Jeg er ufør, lite rundt andre mennesker og har ingen jobb. Så jeg kan sitte å lese på noe i min leilighet og få nye tanker, i stede at jeg får tankegang om personlighetsforstyrrelsen jeg har som jeg føler er feildiagnosert. Jeg føler personlighetsforstyrrelsen diagnosen jeg allerede har og har hatt i en 15 års tid nå, bare har gjort meg verre. Den har vært lite til hjelp. Den har begrenset og ødelagt tankegangen til at jeg nå tenker helt rart og feil. Hvorfor bruke verktøyene som brukes for adhd når ikke har diagnose? Selvdiagnosering er bare for meg selv. Jeg har ingen jobb, er uføretrygdet og vil mest sannsynligvis aldri jobbe eller noe sånt hele mitt liv igjen. Jeg er snart 40 år og er ferdig på skole, kommer nok ikke til å gå mer skole heller dette livet. Det skader ingen og ingen vet at jeg har selvdiagnosert meg med adhd, så hvorfor ikke? Anonymkode: 0dead...8d9 Jeg er også ufør og isolert, men jeg sitter ikke å selvdiagnoserer meg med alt som "stemmer" av den grunn. Hvis du føler du er feildiagnosert bør du kontakte fastlegen din. Alle som har utfordringer med struktur i hverdagen kan ha nytte av verktøyene for ADHD. Det betyr ikke at du har ADHD av den grunn. Anonymkode: d89c9...896 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #34 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er bare for meg selv. Jeg er ufør, lite rundt andre mennesker og har ingen jobb. Så jeg kan sitte å lese på noe i min leilighet og få nye tanker, i stede at jeg får tankegang om personlighetsforstyrrelsen jeg har som jeg føler er feildiagnosert. Jeg føler personlighetsforstyrrelsen diagnosen jeg allerede har og har hatt i en 15 års tid nå, bare har gjort meg verre. Den har vært lite til hjelp. Den har begrenset og ødelagt tankegangen til at jeg nå tenker helt rart og feil. Hvorfor bruke verktøyene som brukes for adhd når ikke har diagnose? Selvdiagnosering er bare for meg selv. Jeg har ingen jobb, er uføretrygdet og vil mest sannsynligvis aldri jobbe eller noe sånt hele mitt liv igjen. Jeg er snart 40 år og er ferdig på skole, kommer nok ikke til å gå mer skole heller dette livet. Det skader ingen og ingen vet at jeg har selvdiagnosert meg med adhd, så hvorfor ikke? Anonymkode: 0dead...8d9 Fordi man kan ha nytte av måten å håndtere utfordringer på som overlapper med ADHD, selv om du ikke har diagnosen? Er man for eksempel litt ustrukturert, men uten diagnose, kan man likevel bruke tips om akkurat dette som er ment til noen med diagnosen. Det sier seg vel selv? Anonymkode: 9df41...c35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #35 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi man kan ha nytte av måten å håndtere utfordringer på som overlapper med ADHD, selv om du ikke har diagnosen? Er man for eksempel litt ustrukturert, men uten diagnose, kan man likevel bruke tips om akkurat dette som er ment til noen med diagnosen. Det sier seg vel selv? Anonymkode: 9df41...c35 Man har litt adhd uansett da om bruker verktøy til å håndtere utfordringer som sies å ligne på adhd. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er også ufør og isolert, men jeg sitter ikke å selvdiagnoserer meg med alt som "stemmer" av den grunn. Hvis du føler du er feildiagnosert bør du kontakte fastlegen din. Alle som har utfordringer med struktur i hverdagen kan ha nytte av verktøyene for ADHD. Det betyr ikke at du har ADHD av den grunn. Anonymkode: d89c9...896 Hva kan fastlegen gjøre? allerede vært i kontakt . Nå kjenner jeg meg ganske godt igjen i adhd. Det er ikke bare utfordringer med struktur, men også andre dagligdagse ting som sosiale problemer, problemer med tidsstyring, uoppmerksomhet, mye indre uro, rastløshet , av og til overdreven pratsomhet hvor kan forsnakke meg uten å tenke over hva sier,, anspent, , tankeflukt, dagdrømming. Jeg var typisk den dagdrømmer jenta når gikk på skolen å. Er fortsatt litt som det Ofte får jeg ikke gjort noe i løpet av dagene. Tiden forsvinner og går til skrolling på sosiale medier før det er kveld og sånn har det vært i flere år nå nesten https://www.adhdnorge.no/artikkel/adhd-hos-kvinner Anonymkode: 0dead...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #36 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Man har litt adhd uansett da om bruker verktøy til å håndtere utfordringer som sies å ligne på adhd. Anonymkode: 0dead...8d9 Hæ? Nei 😅 Man kan ikke ha "litt ADHD". Anonymkode: 9df41...c35 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #37 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har litt adhd uansett da om bruker verktøy til å håndtere utfordringer som sies å ligne på adhd. Hva kan fastlegen gjøre? allerede vært i kontakt . Nå kjenner jeg meg ganske godt igjen i adhd. Det er ikke bare utfordringer med struktur, men også andre dagligdagse ting som sosiale problemer, problemer med tidsstyring, uoppmerksomhet, mye indre uro, rastløshet , av og til overdreven pratsomhet hvor kan forsnakke meg uten å tenke over hva sier,, anspent, , tankeflukt, dagdrømming. Jeg var typisk den dagdrømmer jenta når gikk på skolen å. Er fortsatt litt som det Ofte får jeg ikke gjort noe i løpet av dagene. Tiden forsvinner og går til skrolling på sosiale medier før det er kveld og sånn har det vært i flere år nå nesten https://www.adhdnorge.no/artikkel/adhd-hos-kvinner Anonymkode: 0dead...8d9 Det er ingenting som heter å ha "litt ADHD". Jeg kan også kjenne meg igjen i ADHD, men jeg har ikke ADHD. ADHD overlapper med mange andre lidelser og utfordringer, du har ikke ADHD fordi du dagdrømte som barn. Alt du beskriver kan være pga helt andre ting. Hvis du ønsker utredning, så må du ta det via fastlege, det er det som er poenget. Men du må slutte å diagnosere deg selv. Anonymkode: d89c9...896 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 10. mars #38 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 0.26): Greit å selvdiagnosere seg som adhd og tilpasse livet sitt deretter hvis en føler det hjelper og lærer seg selv bli mer bevisst og innsiktsfull på seg selv, selv om en offisielt ikke har noe adhd diagnose og mest sannsynlig aldri vil få en adhd diagnose? Anonymkode: 0dead...8d9 Du kan helt klart bruke teknikker for å håndtere ADHD for å strukturere hverdagen din og prøve å få en bedre hverdag, men jeg tenker også at du bør snakke med behandleren din om dette. Hør om hen er med på å utrede deg? Dette med å ha problemer med å starte med ting følger mer autistiske trekk enn ADHD; men disse diagnosene har uansett en del fellestrekk, og en del med ADHD har også autisme. Uansett om du går videre og får utredning eller ikke, tenker jeg at det er greit å følge tips som kan hjelpe deg. AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 10.50): Hvis en isolerer utfordringene/symptomene en har, så spiller det ingen rolle hvilken diagnose de kan ligge under, bare en jobber/får hjelp til å takle de. Om en har en utfordring, si at en er svært glemsom, så kan det symptomet være en del av depresjon, adhd, alzheimer, overgangsalderen etc. Hvis da rådene en gir glemske person med ADHD virker på deg, så bruke de rådene, om du så har den diagnosen eller ikke. Det spiller ingen rolle, bare det hjelper! Anonymkode: 44c4c...381 Det tenker jeg også. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hæ? Nei 😅 Man kan ikke ha "litt ADHD". Anonymkode: 9df41...c35 ADHD varierer, på lik linje med andre nevroutviklingsforstyrrelser, veldig fra person til person. Selv om det finnes en del likhetstrekk blant mennesker med ADHD, så er det faktisk noen som har det "litt" og noen som har det "veldig mye", og ellers på veldig ulike måter. Hvis du har møtt en person med ADHD, så har du møtt en person. Jeg tenker at TS må prøve å finne sin vei gjennom dette, og hvis en ADHD-diagnose er svaret på noe av det hun strever med, så kan det kanskje hjelpe henne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #39 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har litt adhd uansett da om bruker verktøy til å håndtere utfordringer som sies å ligne på adhd. Hva kan fastlegen gjøre? allerede vært i kontakt . Nå kjenner jeg meg ganske godt igjen i adhd. Det er ikke bare utfordringer med struktur, men også andre dagligdagse ting som sosiale problemer, problemer med tidsstyring, uoppmerksomhet, mye indre uro, rastløshet , av og til overdreven pratsomhet hvor kan forsnakke meg uten å tenke over hva sier,, anspent, , tankeflukt, dagdrømming. Jeg var typisk den dagdrømmer jenta når gikk på skolen å. Er fortsatt litt som det Ofte får jeg ikke gjort noe i løpet av dagene. Tiden forsvinner og går til skrolling på sosiale medier før det er kveld og sånn har det vært i flere år nå nesten https://www.adhdnorge.no/artikkel/adhd-hos-kvinner Anonymkode: 0dead...8d9 Du virker jo helt besatt på å skulle ha ADHD og det til tross for at det er ingenting av det du har skrevet i løpet av denne tråden som indikerer at du har den diagnosen. Og bare så det er sagt så har man ikke litt ADHD. Enten har man diagnosen eller så har man den ikke. Anonymkode: 3e0ea...4ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #40 Del Skrevet 10. mars Gaia skrev (33 minutter siden): Du kan helt klart bruke teknikker for å håndtere ADHD for å strukturere hverdagen din og prøve å få en bedre hverdag, men jeg tenker også at du bør snakke med behandleren din om dette. Hør om hen er med på å utrede deg? Dette med å ha problemer med å starte med ting følger mer autistiske trekk enn ADHD; men disse diagnosene har uansett en del fellestrekk, og en del med ADHD har også autisme. Uansett om du går videre og får utredning eller ikke, tenker jeg at det er greit å følge tips som kan hjelpe deg. Det tenker jeg også. ADHD varierer, på lik linje med andre nevroutviklingsforstyrrelser, veldig fra person til person. Selv om det finnes en del likhetstrekk blant mennesker med ADHD, så er det faktisk noen som har det "litt" og noen som har det "veldig mye", og ellers på veldig ulike måter. Hvis du har møtt en person med ADHD, så har du møtt en person. Jeg tenker at TS må prøve å finne sin vei gjennom dette, og hvis en ADHD-diagnose er svaret på noe av det hun strever med, så kan det kanskje hjelpe henne. Ja har man møtt en med ADHD så har man møtt igjen og noen kan virke hardere rammet enn andre, men det er fremdeles ingenting som heter å ha litt ADHD. Anonymkode: 3e0ea...4ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå