Gå til innhold

Adhd som voksen kvinne over 30 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

problemet med meg hva skal være traumer fra? dette har vært siden barnehage alder så det er genetisk. jeg har å sjekket med blodprøve og fått påvist en genetisk syndrom som kan være linket til adhd, autisme eller psykiske vansker som det står. dette er nylig . jeg har ikke autisme og er egentlig frisk psykisk , så da må det være noe adhd som kjenner meg ganske godt igjen i

vel det finnes ingen behandling for schizoid. ingen tar inn noen for szhizoide så da er en like lagt.

ja jeg har jo nyilg vært hos fastlege- flere ganger , hva hjalp det - ble henvist til utredning til autisme og vært på det nå. ingen autisme kom det til svar.

det er jo ingen nyttig for samfunnet jeg er, jeg gir aldri noe tilbake til samfunnet uansett om blir helt normal med ingenting sliter med.

ja for du er psykolog? jeg er kanskje eller virke lite motivert for behandling, forrdi jeg føler det er lite vits. jeg føler en slags sorg egentlig over et liv som ikke ble som det  skulle..

ingen merker jo om opprettholder rutiner og sånt med dusje og alt sånt om bare er alene i en leilighet fra morgen til kveld

jeg har ikke kontakt med folk uansett

men skal nevne det med depresjon igjen at kanskje kan ha det for viktig høre på dere forums folk som ikke kjenner meg selv om folk rundt meg sa at depresjon har jeg nok mest sannsynligvis ikke......

det er forskjell på depresjon og en slags livssorg over livet jeg føler å at kan ha en slags livssorg over livet som ikke ble helt som det skulle

det føles som jeg er på en helt annen vei enn veien jeg var ment til

og om jeg gjør noe så risikerer jeg å komme på feil vei igjen

det er vanskeilg å forstå om man ikke forstår måten jeg ser verden på

Anonymkode: 0dead...8d9

Ts, vil spørre deg rundt utredningen du var på. 

Da var det spesifikt autisme du ble utredet for, og ikke noe annet, ikke sant? Det er det som fort blir problemet, når de utreder kun for èn ting og ikke ser helhetlig. 

Det jeg anbefaler deg å gjøre, er å snakke med fastlegen igjen. Forklar hvordan du har det, men du er nødt til å formidle det på en grundig måte. Si at du ønsker tverrfarlig utredning, og ikke bare diagnosespesifikt. Da går de mye grundigere til verks, og har måter å observere og intervjue på som gjør at de klarer å danne seg et bilde. 

Og jeg antar at de vet mye mer i dag enn de gjorde for 15 år siden da du ble diagnosert. Dessverre så kan prosessen med utredning være veldig slitsom, men hvis du ønsker å få det bedre så må du bare fortsette å kjempe. Og du må legge vekk holdningene dine om at du ikke er verdt å hjelpe fordi du er ufør. For du er like mye verdt å hjelpe som alle andre, okey?

Anonymkode: d89c9...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

hvilke andre utfordringer til det?  jeg har undersøkt det meste. depresjon har jeg nok ikke fordi når leser om depresjon virker det ikke helt som meg. jeg har ikke akkurat minsket matlyst eller minsket lyst i interesser. jeg er bare av og til sliten og lei på et helt annet nivå, mer som adhd sliten.

javel da er jeg kanskje bare et forfedelig lat og ekkelt menneske

hvordan få hjelp til mine traumer da fordi personlighetsforstyrrelser er traumer?

nytter ingenting med kommunal hjelp i en leilighet om har traumer ? da må man jo bli lagt inn på en traume klinikk eller noe som kan behandle for traumer

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

det vet jeg jo, du misforstår ganske mye

prøver snakke til meg som at jeg ikke forstår

og som må rettveilede

dere forstår jo ikke mitt perspektiv

får lyst skade meg selv på grunn av alle dere fordi jeg ikke føler meg forstått

Ut i fra hvordan du svarer her, så tror jeg du kanskje heller bør logge av og ta dette med legen din.

Det virker som du ikke har godt av å få tilbakemeldinger som ikke er enige med deg, og at det trigger deg veldig, og da er det en dårlig ide å fortsette denne diskusjonen... Hvordan din respons utvikler seg etterhvert som du blir motsagt tyder på at du ikke har det særlig bra, og da bør du heller oppsøke profesjonell helsehjelp fremfor å fortsette diskutere.

Anonymkode: 2952f...994

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei😃 Jeg er 48 og fikk adhd diagnose på mandag. Hadde sterk tro på at det var det selv. Har lært mye av sosiale medier og tiktok. 

Du har sikkert adhd uoppmerksom type og parslyser. Som meg.  Dusjing er en evig kamp. 

Masse kjærlighet til deg. Ikke gi deg. Ikke hør på svarene du hsr fått her inne. Be fastlege henvise til nevropsykolog. 

Anonymkode: 60dc9...626

Wow just wow. nå har mange av oss som har kommentert i tråden selv ADHD så det å mene at du har rett og alle de andre tar feil er meget spesielt. Jeg må også si at jeg blir veldig skeptisk til vedkommende som diagnostiserte deg sin kunnskap om du basert på det trådstarter har skrevet mener at hun har ADHD fordi du kjenner deg igjen i det henne skriver.

Anonymkode: 3e0ea...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vel var det som sto på mange ulike linker, til og med en fra nrk.

Og så var det dette med kildekritikk igjen da. Og det er ingen automatikk i at fordi du leser noe på NRK så er det den ene og alene sannheten

Hvilke bakgrunn har du til å ikke mene det? Har aldri heller sagt adhd er en psykisk lidelse. Det fra sosiale medier er ofte noe mange eks. tar informerer videre som er fra faglitteratur. Er psykolog og alt som har sosiale medier og informerer videre. Sosiale medier er bare et av mange medier, akkurat som en bok.

Om du mener hvilken bakgrunn jeg har med tanke på kunnskap/erfaring om ADHD jeg i tillegg til å hatt diagnosen selv i over 20 år mye erfaring med andre som har diagnosen.

Ja at jeg selvdiagnoserer meg med adhd vil jo gjøre at jeg blir mer ekspert på meg selv og egen tilstand som der igjen på sikt kan gjøre meg mer sammarbeidsvillig fordi jeg ikke med en diagnose som schizoid blir lonern det ikke er noe løsnijng på, men som liksom alltid bare liker å være alene og ikke heller en del av familie.

Så du har planer om virkelig sette deg inn i hva det innebærer å ha en diagnose du ikke har(og da snakker jeg selvsagt om dybdekunnskap og ikke flåsete videoer på TikTok) fordi du tenker at det vil gjøre deg mere samarbeidsvillig? Og resten av dette avsnittet forstår jeg ingenting av

Det er vanskelig vite alt på et forum, jeg er nok ikke så flink uttrykke meg og beskrive alt jeg sliter med over tekst. Mye må man se fysisk atferd hvordan er og observere. Det dere på forum har av eneste bilde, er teksten svart på hvitt og da blir det selvsagt ganske vanskelig...

joda det kan være vanskelig å uttrykke seg helt sånn som man vil på et forum, men i ditt tilfelle har du skrevet side opp og ned hvor du mer eller mindre gjentar deg selv i beskrivelse av dine utfordringer i hverdagen. Og det er ingen av de tingene som er i nærheten av å skrike av ADHD. Du bruker ord/uttrykk som man kan høre om i forbindelse med en ADHD, men det er helt tydelig at du ikke forstår disse tingene og du forstår heller ikke at selv om du kan ha noen av symptomene så er det graden av det som avgjør og når du for eksempel skriver at du av og til kan ha problemer med konsentrasjon er det et sterkt bevis på at du ikke oppfyller kriteriene for en ADHD diagnose.

Men om ikke har adhd da beviser det jo bare at jeg er et veldig lat menneske som i tillegg til det er veldig forferdelig, kvalm , slem og alt det der. Jeg er bare helt frisk, ingenting som feiler meg og jeg er uføretrygdet i 10 år noe vært uten grunn, men fordi jeg er mobbet og vært utsatt for ondskapsfulle mennesker.

Ja for det finnes jo ikke flust av andre diagnoser som kan beskrive problemene dine i hverdagen… 

Kan man anmelde folk som har mobbet? man blir ganske ødelagt av å være mobbet, det ødelegger hele livet

Jeg synes det her: https://spesialistipsykiatri.no/adhd-og-prokrastinasjon/  virket mer gjenkjennelig for meg. Jeg kan ha mye overtenking i tillegg . på denne linken står det å selvhjelps strategier for de med adhd som jeg følte resonerte mer med meg. det på den andre linken du eller noe kom med, virket mer som de for meg skole eller var skrevet på den måten. det på denne liinken fra spesialistpsykatri.no var mer generelt utenom skole og jobb.

For å kunne oppfylle kriteriene på en ADHD diagnose så må man ha store utfordringer på flere arenaer i livet og du kan ikke bare plukke ut en link som beskriver et av problemene man kan ha ved diagnosen og si at du kjenner deg igjen i det problemet ergo må du ha den diagnosen.men med det sagt er det ikke kun mennesker med ADHD som har problemer med prokastinering 

står forresten ikke at bare medisiner er til hjelp, for hjelper ikke bare medisineres og tro alt blir helt bra da. Kognitiv atferdsterapi er noe annet

Jeg vet ikke hvorfor jeg har isolert meg så mye. Det er det jeg forsøker finne meg ut. Det bare ble sånn Kanskje fordi jeg bare er lat menneske som er uempatisk og ikke bryr meg om de rundt.

Jeg isolerte meg kanskje så mye fordi ble overopptatt av hobbyer og fokusere mer eller mer på de og ignorerte alle rundt og til og med unnlot å dra på besøk som gjorde at egen familie ikke så noe til meg på flere år . jeg var egoistisk som fokuserte så mye på hobbyer, men fikk beskjed tilbake i tid fra en veileder at det beste for meg var nok bare holde på med fritidsinteresser og ikke ha en jobb så det ble sittende i tankegangen min at eneste for meg var holde på med fritidsinteresser og ikke ha jobb og da ble jeg også veldig isolert

har vært isolert 10 år ca siden jeg ble ufør men begynte allerede litt før, begynte egentlig 20 års alderen

ja jeg er ikek så flink motivere meg til å trene jeg vet man kan ha dårlig kondis til å begynne med. er vanskelig motivere seg når alltid må bare trene inne på et rom, føles lite meningsfylt. føles som bare trene for å trene, uten at ser mening med det. det er ingen konkrete mål

jeg synes selvhjelp strategiene på denne https://spesialistipsykiatri.no/adhd-og-prokrastinasjon/    var mer aktuell, den på andre lenken virket mer rettet som de som har skole og jobb.

det er ikke så mye hverdag som er vanskeilg fungere i, er stort sett sitte foran en skjerm fra morgen til kveld

jeg orker ikke dusje hver dag eller annenhver dag, det er ikke naturlig for meg. det er bare droppe det. da føler jeg meg enda mer skitten. det kommer aldri til å skje at jeg dusjer så ofte

ok da har jeg kanskje ikke adhd da??  da er jeg kanskje bare et forferdelig stygt og kvalmt menneske som er veldig lat som ikke dusjer og har null empati... kanskje jeg er narsisstisk da siden jeg var så hyperaktiv på egne hobbyer at jeg ignorerte og ødela for alle dr rundt meg da.

de fleste når de utreder tenker ikke på meg som adhd fordi de regner med at adhd er mye mer bråkete. jeg er stille og rolig, men har indre uro. ingen ser det på utseende og ingen tar det seriøst

Ja for 20 år siden så var det veldig mange jenter som gikk under radaren fordi man da ikke hadde den kunnskapen om jenter og ADHD, men den bortforklaringen fungerer ikke i dag. 
og hva mener du med at ingen ser det på utseendet?

selv om man har samme diagnose så vil forskjellige ting fungere

ingen med adhd er likens

Selvfølgelig ikke og det har jo blitt poengtert et antall ganger i tråden, men når det kommer til kriteriene for å få diagnosen så må alle som får diagnosen oppfylle disse kriteriene

er det ingen som vil jeg skal ha adhd fordi folk er redd at jeg skal ha samme diagnose som de selv og ingen ønsker å ha noe likheter med meg fordi da er de mer lik monsteret meg????

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller prøvd å fått hjelp med de problemene du har i stedet for å være opphengt i å selvdiagnostisere deg med en diagnose du ikke har,for at du har problemer er det ikke noe tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

hvilke andre utfordringer til det?  jeg har undersøkt det meste. depresjon har jeg nok ikke fordi når leser om depresjon virker det ikke helt som meg. jeg har ikke akkurat minsket matlyst eller minsket lyst i interesser. jeg er bare av og til sliten og lei på et helt annet nivå, mer som adhd sliten.

Lista over hva det kan være er uendelig lang og det trenger ikke engang å være en diagnose. Og du er klar over at det å ha problemer med for eksempel dusjing kan sees hos de med depresjon. Og om du lever så isolert som du sier så har du vel heller ingen interesser du kan miste interessen av. Du sier ADHDsliten,men hva er det?

javel da er jeg kanskje bare et forfedelig lat og ekkelt menneske

Det her begynner bare å bli for dumt.

hvordan få hjelp til mine traumer da fordi personlighetsforstyrrelser er traumer?

nytter ingenting med kommunal hjelp i en leilighet om har traumer ? da må man jo bli lagt inn på en traume klinikk eller noe som kan behandle for traumer

og hvem har sagt dette?

Ingenitng av dette stemmer helt med meg. https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/depresjon/depresjon-voksne/

Det er feil å si, for det er mye der som stemmer med deg.

Eks

Lav selvfølelse eller grunnløs skyldfølelse

Vansker med å tenke og konsentrere seg

Vansker med å komme igang med ting

Jeg diagnoserer ikke ved google, men google er ofte en kilde til skaffe seg mer kunnskap på

jo du diagnostiserer ved Google når du selvdiagnostisere. 

Ikke så mange flere nå går i biblioteker for å låne seg bøker og lese om noe, fordi nå finnes det meste på internett

Ja jeg er ikke akkurat nedstemt. Jeg har mye energi og glede

dette tror du ikke på selv en gang!

Her prøver jo dere som er fremmede å forsøke det som at jeg har depresjon, når andre som har vært fysisk ved meg har sagt at depresjon har jeg nok mest sannsynlig ikke. Hvem skal jeg høre på? forumsfolk eller andre fysisk rundt meg?

men lever ikke du helt isolert uten mennesker rundt deg?

Jeg er ikke fastlåst at det er adhd, men dere virker fastlåst på at jeg har depresjon.

Jeg anbefaler deg å søke opp definisjonen på å være besatt/være opphengt

Ja kanskje det er reguleringsvansker?

Får jeg noe hjelp av terapauter da? har jeg sånne traumer? har vært hos lege og psykolog, de kommer ikke akkurat med så mye forslag

nå er det jo veldig vanskelig eller kan være veldig vanskelig med traumeterapi uten å være innlagt

nei, har ikke borderline. nå misforstår dere meg jo helt. borderline har ingen i min fysiske omkrets nevnt noe om. er du psykolog? borderline hørte jeg noe var å typ tiktok trend at mange på tiktok har det. er du utdannet psykolog eller tar bare type trend diagnoser alt utenom adhd og kaster på meg, som nå eks. borderline? jeg har ingen identitsproblemer, utagerende atferd, ustabile forhold eller vanskelig for kontrollere sinnet https://sml.snl.no/borderline_personlighetsforstyrrelse 

Så fordi ingen i din fysiske omkrets har nevnt borderline så betyr det at du ikke har det?  Og helt ærlig om jeg hadde vært i din omkrets så hadde ikke jeg klart å nevne dette når man ser hvordan du reagerer her i tråden og kommer med trusler om at du skal skade deg selv på grunn av kommentarer her i tråden. Og du spør jo spørsmål hele tiden hva annet kan det være om det ikke er ADHD og det er mye mer i denne tråden som peker i retning av en borderline diagnose en ADHD

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

problemet med meg hva skal være traumer fra? dette har vært siden barnehage alder så det er genetisk. jeg har å sjekket med blodprøve og fått påvist en genetisk syndrom som kan være linket til adhd, autisme eller psykiske vansker som det står. dette er nylig . jeg har ikke autisme og er egentlig frisk psykisk , så da må det være noe adhd som kjenner meg ganske godt igjen i

Og hvilken genetisk sykdom er dette? Nei det må ikke være ADHD!

vel det finnes ingen behandling for schizoid. ingen tar inn noen for szhizoide så da er en like lagt.

ja jeg har jo nyilg vært hos fastlege- flere ganger , hva hjalp det - ble henvist til utredning til autisme og vært på det nå. ingen autisme kom det til svar.

det er jo ingen nyttig for samfunnet jeg er, jeg gir aldri noe tilbake til samfunnet uansett om blir helt normal med ingenting sliter med.

ja for du er psykolog? jeg er kanskje eller virke lite motivert for behandling, forrdi jeg føler det er lite vits. jeg føler en slags sorg egentlig over et liv som ikke ble som det  skulle..

ingen merker jo om opprettholder rutiner og sånt med dusje og alt sånt om bare er alene i en leilighet fra morgen til kveld

jeg har ikke kontakt med folk uansett

men skal nevne det med depresjon igjen at kanskje kan ha det for viktig høre på dere forums folk som ikke kjenner meg selv om folk rundt meg sa at depresjon har jeg nok mest sannsynligvis ikke......

det er forskjell på depresjon og en slags livssorg over livet jeg føler å at kan ha en slags livssorg over livet som ikke ble helt som det skulle

det føles som jeg er på en helt annen vei enn veien jeg var ment til

og om jeg gjør noe så risikerer jeg å komme på feil vei igjen

det er vanskeilg å forstå om man ikke forstår måten jeg ser verden på

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 20.33):

Jeg trenger ikke medisiner. ikke alle med adhd bruker det.

Hvis ikke du ønsker medisiner, så er det ikke noe vits i å la seg utrede for ADHD. For hva tenker du det da skal være godt for? Mestringsstrategier er noe du må lære deg på egenhånd, og mange av disse triksene kan du enkelt finne på internett

Anonymkode: f8ebe...4b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja tiktok og sosiale medier er ofte informasjonskanaler. Er til og med psykologer som har sosiale medier og informerer vdere og andre yrkesgrupper, så er veldig rart det at noen her i tråden sier man ikke skal lytte til det på sosiale medier.

Sosiale medier kan være et utmerket verktøy til mer informajson og vi lever i informasjonsalderen hvor mye kommer frem som tidligere bare ble holdt skjult.

Vel var det som sto på mange ulike linker, til og med en fra nrk.

Hvilke bakgrunn har du til å ikke mene det? Har aldri heller sagt adhd er en psykisk lidelse. Det fra sosiale medier er ofte noe mange eks. tar informerer videre som er fra faglitteratur. Er psykolog og alt som har sosiale medier og informerer videre. Sosiale medier er bare et av mange medier, akkurat som en bok.

Tror du bør lese deg opp på begrepene validitet og reliabilitet, så forstår du fort relevansen til kildekritikk. Tik Tok og andre sosiale medier er ikke troverdige kilder. Hvis fagpersoner kommer med en påstand, begrunnes det som oftest med forskning. Men folk som sier at de har en ADHD diagnose er kun basert på egne erfaringer. Ingen troverdige kilder.

Uansett så tror jeg at mye av problematikken du har nå, er at du isolerer deg. Dermed så skaper det flere hindringer. Isolasjon over flere år kan være farlig.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei TS. 
Jeg synes det er ganske tydelig at det kan være ADHD du sliter med, synes du skal prøve å ta i bruk noen tips fra folk med ADHD og se om det hjelper i hverdagen! 

Fryktelig slitsomt å ikke bli trodd, det gjorde ikke jeg heller. 

Hold ut. 

Anonymkode: 56f4b...1cd

jeg vet ikke hvordan ta i bruk tips

det er ikke noe handling i mitt hode, bare tanker som at jeg kan tenke på ting i evigheter uten å ta til handling og få noe gjort

Kan godt være du har ADHD for alt jeg vet, men da bør du få det diagnostisert så du får ordentlig hjelp. Ikke sitte og lese om det på nett. Du trenger jo i så fall hjelp til å komme deg, ikke ha en unnskyldning for å fortsette som du gjør. 

Men har du tenkt på dystymi? Fra Wikipedia: 

Symptomene ved dystym lidelse er opplevelse av tristhet, endret appetitt, søvnproblemer, energiløshet, tretthet, lav selvfølelse, konsentrasjonsproblemer, håpløshet og vansker med å ta bestemmelser. Hos ungdom kan dystym lidelse være kjennetegnet ved lav selvfølelse, uklare fysiske plager, problemer i relasjonen til andre og dårlige skoleresultater.

Anonymkode: 9df41...c35

jo med å sitte lese om det på nett vil jeg jo begynne jobbe innenfra med min egen tankegang og gradvis få ny tankegang, så sånn sett siden jeg ikke skal ha noe medisiner trenger man ikke en utredning via psykolog

ja kanskje har dystymi da. føler ikke har så endret appettitt eller søvnproblemer da. sover hele natta og kan ha mye energi om bare har interesse nok for noe. men har porblemer i relasjon med andre og kan få dårlige skoleresultater , men det er jo over 15 år siden dårlige skoleresultater. de siste nett kursene jeg har tatt har jeg fått ganske bra

Okey, det ble nevnt traumer flere steder, og trodde derfor du hadde opplevd det. Beklager hvis det var feil. Det er vanskelig å si noe fordi jeg kan ikke vite nøyaktig HVA som var til stede fra barnehage. Selektiv mutisme, eller også andre ting? 

Du fremstår ikke frisk psykisk, se igjen det jeg har fremhevet i forrige kommentar. Det spiller egentlig ingen rolle om det er snakk om depresjon eller livssorg, for det glir jo i hverandre, hvis du skjønner? 

HVORFOR er du isolert og holder deg innendørs i flere mnd i strekk, TS? 

det glemte jeg helt, men ja det stemmer nok at jeg skrev også traumer... jeg er et rote hode. kan virke som har det ryddig rundt meg fordi jeg utvendig ikke roter så mye, men på innsiden der ingen ser er det bare kaos

jo jeg er frisk psykisk. har vært hos lege

jeg vet ikke hvorfor holder meg isolert i flere mnd i strekk. det er bare vane, jeg har ingen plass gå til ute. har ingen jobb eller noe trenger gå ut. jeg føler ikke for å gå så mye ut og skal man ikke lytte til følelsene sine? det er mange i nærområdet mitt som ikke ønsker at jeg skal gå så mye ut. jeg leser tankene deres, de er redd for å være i fare møte på meg. kan ikke ha jobb heller av den grunn

Ts, vil spørre deg rundt utredningen du var på. 

Da var det spesifikt autisme du ble utredet for, og ikke noe annet, ikke sant? Det er det som fort blir problemet, når de utreder kun for èn ting og ikke ser helhetlig. 

Det jeg anbefaler deg å gjøre, er å snakke med fastlegen igjen. Forklar hvordan du har det, men du er nødt til å formidle det på en grundig måte. Si at du ønsker tverrfarlig utredning, og ikke bare diagnosespesifikt. Da går de mye grundigere til verks, og har måter å observere og intervjue på som gjør at de klarer å danne seg et bilde. 

Og jeg antar at de vet mye mer i dag enn de gjorde for 15 år siden da du ble diagnosert. Dessverre så kan prosessen med utredning være veldig slitsom, men hvis du ønsker å få det bedre så må du bare fortsette å kjempe. Og du må legge vekk holdningene dine om at du ikke er verdt å hjelpe fordi du er ufør. For du er like mye verdt å hjelpe som alle andre, okey?

ok det visste jeg ikke

ja men det er mye ventetid jeg tror jeg har hatt tverrfaglig utdanning . tok blodprøve også under utretnining

tror ikke det er vits utrede og gå gjennom alt

jeg kommer nok aldri ut i jobb igjen og skole er jeg for gammel til

kanskje jeg får meg en kvelds vaskejobb en plass som er helt alene som vaske i barnehage eller annen plass, da jobber jeg alene og kommer hjem til tom leilighet hver dag helt frem til dør. da ser jeg verken ingen mennesker eller har kontakt med noen mennesker verken på jobb eller hjemme på fritid og ferier

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ut i fra hvordan du svarer her, så tror jeg du kanskje heller bør logge av og ta dette med legen din.

Det virker som du ikke har godt av å få tilbakemeldinger som ikke er enige med deg, og at det trigger deg veldig, og da er det en dårlig ide å fortsette denne diskusjonen... Hvordan din respons utvikler seg etterhvert som du blir motsagt tyder på at du ikke har det særlig bra, og da bør du heller oppsøke profesjonell helsehjelp fremfor å fortsette diskutere.

har vært hos lege

har problemer si alt muntlig når er hos lege og på sånne møter

er som hjernen min ikke husker alt når jeg feks er på legekontoret

jo er bra for meg å få tilbakemeldinger fordi det gjør at jeg lærer og får trening på det å diskutere med andre og det at andre er uenig med meg. det er noe enda verre å bare sitte helt i isolasjon og være helt besatt på egne meninger at man ikke har noe kontraster med de som er uenige

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og så var det dette med kildekritikk igjen da. Og det er ingen automatikk i at fordi du leser noe på NRK så er det den ene og alene sannheten

jeg er sikkert ikke den smarteste kniven i skuffa så kildekritikk er ikke min sterkeste side... beklager. jeg har aldri ment at nrk er ene og alene sannheten selv om jeg linket til det. det var bare et eksempel. jeg kunne sikkert gått grundigere til verks og kommet med enda flere linker og informasjon fra flere ulike sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis ikke du ønsker medisiner, så er det ikke noe vits i å la seg utrede for ADHD. For hva tenker du det da skal være godt for? Mestringsstrategier er noe du må lære deg på egenhånd, og mange av disse triksene kan du enkelt finne på internett

nettopp jeg har ikke tenkt utrede for adhd

det var derfor jeg spurte om greit selvdiagnosere meg selv :)

ja jeg har tenkt lære det på egenhånd. det er når jeg gjør ting alene jeg  også gjør ting best har jeg funnet ut

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror du bør lese deg opp på begrepene validitet og reliabilitet, så forstår du fort relevansen til kildekritikk. Tik Tok og andre sosiale medier er ikke troverdige kilder. Hvis fagpersoner kommer med en påstand, begrunnes det som oftest med forskning. Men folk som sier at de har en ADHD diagnose er kun basert på egne erfaringer. Ingen troverdige kilder.

Uansett så tror jeg at mye av problematikken du har nå, er at du isolerer deg. Dermed så skaper det flere hindringer. Isolasjon over flere år kan være farlig.

de ordene ble for vanskelig for meg å skjønne... er kanskje dum :( 

tiktok og sosiale medier vet jeg ikke er troverdige kidler , men mange som er der , er også fagpersoner som informerer kunnskapen sin videre gjennom eks. tiktok eller andr sosiale medier...

sosiale medier er et utmerket verktøy om det bare brukes rett.

ja men har ikke så mye annet valg, enn å isolere meg . jeg er ufør, hvor ellers skal jeg være eller gjøre av meg? det er ingen som ønsker å ha meg i jobb. jeg får avslag overalt og der jeg var gjennom nav for noen år siden var folk onde og avsluttet meg før tida. de ønsket at jeg skulle dø og har ventet på det i alle år , noe jeg også plukket opp, men så har jeg ennå ikke dødt selv om dette er over 10 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det glemte jeg helt, men ja det stemmer nok at jeg skrev også traumer... jeg er et rote hode. kan virke som har det ryddig rundt meg fordi jeg utvendig ikke roter så mye, men på innsiden der ingen ser er det bare kaos

jeg vet ikke hvorfor holder meg isolert i flere mnd i strekk. det er bare vane, jeg har ingen plass gå til ute. har ingen jobb eller noe trenger gå ut. jeg føler ikke for å gå så mye ut og skal man ikke lytte til følelsene sine? det er mange i nærområdet mitt som ikke ønsker at jeg skal gå så mye ut. jeg leser tankene deres, de er redd for å være i fare møte på meg. kan ikke ha jobb heller av den grunn

ja men det er mye ventetid jeg tror jeg har hatt tverrfaglig utdanning . tok blodprøve også under utretnining

tror ikke det er vits utrede og gå gjennom alt

jeg kommer nok aldri ut i jobb igjen og skole er jeg for gammel til

kanskje jeg får meg en kvelds vaskejobb en plass som er helt alene som vaske i barnehage eller annen plass, da jobber jeg alene og kommer hjem til tom leilighet hver dag helt frem til dør. da ser jeg verken ingen mennesker eller har kontakt med noen mennesker verken på jobb eller hjemme på fritid og ferier

har vært hos lege

har problemer si alt muntlig når er hos lege og på sånne møter

er som hjernen min ikke husker alt når jeg feks er på legekontoret

det var derfor jeg spurte om greit selvdiagnosere meg selv :)

ja men har ikke så mye annet valg, enn å isolere meg . jeg er ufør, hvor ellers skal jeg være eller gjøre av meg? det er ingen som ønsker å ha meg i jobb. jeg får avslag overalt og der jeg var gjennom nav for noen år siden var folk onde og avsluttet meg før tida. de ønsket at jeg skulle dø og har ventet på det i alle år , noe jeg også plukket opp, men så har jeg ennå ikke dødt selv om dette er over 10 år siden

Jeg har tatt med et utdrag av det du skrev i siste kommentar, og kan begynne med å si at du må gjøre notater før du drar til legen. 
Å komme inn til utredning hos DPS tar ikke nødvendigvis så lang tid, det kan skje i løpet av få uker. Og selv om det tar lenger tid, hva så? Er det ikke bedre å begynne utredning om 6 mnd og få det i gang, enn å ikke gjøre det i det hele tatt? 

Du sier at folk er redde for deg. Enten er det en vrangforestilling du har skapt, eller så har du en adferd som er upassende. Begge deler vitner om at du er psykisk syk. At du velger å isolere deg selv fordi du det er ufør, er ikke tegn på god mental helse. Jeg er også ufør og har begrenset nettverk. Jeg har vært ufør i snart 20 år, og er 50 år. Jeg går likevel ut så lenge jeg har energi til det. Jeg går turer, trener, setter meg et sted og leser noe. Noen liker å gjøre andre ting. Man trenger ikke være i jobb for å være i aktivitet.

At livet ditt er over fordi du er ufør, er helt feil. At livet ditt er over fordi du velger at det skal være det, er noe annet. Jeg tror ikke det døyt på at legen din har konkludert med at du er mentalt frisk. Da har du i så fall holdt tilbake informasjon og ikke forklart slik du gjør i tråden her.  Du sier at folk ønsker deg død og har ventet på det i alle år. Enten er du som nevnt veldig paranoid og lider av vrangforestillinger, eller så har du et alvorlig adferdsproblem du ikke vil innrømme. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg om selvskading. 

veronica<3, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du skrev at du var utsatt for traumer uten at du har vært det? For jeg mener uansett hvor mye kaos man har i hodet så glemmer man ikke plutselig at man har vært utsatt for traumer.

Og jeg sier ikke dette for å være frekk men allerede på side en så var det jo ganske tydelig at du ikke var psykisk frisk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 22.14):

Man kan få behandling med mestringsstrategier og øvelser og kurs.

Hvorfor skal alle med adhd nå trekke opp stigen etter seg? Hvis folk med adhd føler seg stigmatisert, så er det på grunn av folks fordommer, ikke andre mennesker som søker utredning.

Det er ingen vits i å snakke folk fra å eventuelt få den hjelpen de trenger.

Anonymkode: d0244...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor skal alle med adhd nå trekke opp stigen etter seg? Hvis folk med adhd føler seg stigmatisert, så er det på grunn av folks fordommer, ikke andre mennesker som søker utredning.

TS ønsker jo ikke hjelp, hun ønsker kun å selvdiagnosere seg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 23.05):

Tror en kan få ebehandling, opp mot det å håndtere traumer - at en ikke tyr til kaotisk tilfeldig atferd når en kjenner på traumene , selv om slikt ikke primært er ADHD greie (mer en atferdsforstyrrelse greie); hvis en sliter med å bearbeide traumene på vanlig måte, så finnes det også tilbud om medisinsk behandling vet jeg (bl.a ved hjelp av zoloft og abilify)

Anonymkode: 5e051...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2025 den 22.37):

Hei😃 Jeg er 48 og fikk adhd diagnose på mandag. Hadde sterk tro på at det var det selv. Har lært mye av sosiale medier og tiktok. 

Du har sikkert adhd uoppmerksom type og parslyser. Som meg.  Dusjing er en evig kamp. 

Masse kjærlighet til deg. Ikke gi deg. Ikke hør på svarene du hsr fått her inne. Be fastlege henvise til nevropsykolog. 

Anonymkode: 60dc9...626

Slutt da, har du LEST alt hva Ts skriver? Det er jo bare surr. Ikke oppmuntre denne personen, vær så snill…

Anonymkode: 41d31...e98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

TS ønsker jo ikke hjelp, hun ønsker kun å selvdiagnosere seg.

Hun ønsker vel en utredning? Og hvis ikke, så kan uansett selvdiagnostisering gjøre at man finner riktige strategier. Her er det faktisk ikke et eneste problem, bortsett fra din forakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg støtter ts fullt og helt i å legge opp livet sitt etter selvdiagnostisert adhd. Se på det som et prosjekt og konsept. Fungerer det, så er det helt prima. Du trenger selvfølgelig ikke forholde deg til haters her inne. Husk at dette ikke har noe å gjøre med deg personlig, men at damer som lurer på om de har adhd er en trigger for veldig mange om dagen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun ønsker vel en utredning? Og hvis ikke, så kan uansett selvdiagnostisering gjøre at man finner riktige strategier. Her er det faktisk ikke et eneste problem, bortsett fra din forakt.

Nei hun gjør ikke det. Har du ikke lest hele tråden? Syns du skal gjøre DET, fremfor å beskylde meg for "forakt". 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, hun ønsker selvdiagnostisere for å kunne lese og lære om mestringsstrategier. Og avvfeier fullstendig at man kan lese om mestringsstrategier og bruke de uten å ha selvdiagnostisert seg.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå synes jeg dere er svært negative her. Om jeg har selvdiagnosert meg eller tenker på meg selv at har adhd, vil det ikke bety at jeg går rundt offentlig og deler om dette og sier til andre eller skriver på facebook profilen min at jeg har. Det er kun noe jeg har for meg selv :) sånn jeg ser det er det akkurat samme...

Takk for støtten de som støtter meg. Jeg vet innleggpostene kan virke litt rotete, men det var egentlig ikke meningen. Jeg har en del traumer og jeg prøver å finne ut hva som er galt med meg siden jeg ikke er som alle andre og aldri vært, Jeg var annerledes allerede i barnehagen og har av og til en tendens være impulsiv om jeg blir for mye kjent med noen som at da kan jeg forsnakke meg og bli for ivrig fordi jeg ikke tenker på åssen andre folk tar det- mange ganger blir de såret som det eksemplet jeg kom med i første posten min. Jeg mener jo ikke være slem, men virker som hjernen min fungerer på helt annen måte. Det gjør nesten at jeg ikke tør å være noe sosiale og om dette alltid bare gjentas vil jeg nesten slutte snakke og bli stum igjen som selektiv mutisme som det jeg slet med som barn (snakket ikke på skole).

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...