AnonymBruker Skrevet 12. mars #81 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Her står det forresten at ikke bare medisiner er til hjelp: https://psykiater.no/adhd-og-depresjon/ "Leger foreslår vanligvis en blanding av løsninger for å hjelpe. Dette betyr å bruke medisin for symptomer, snakke med noen for følelser og endre daglige vaner. Trening og god mat kan hjelpe deg til å føle deg bedre. " nå har jeg blitt fortalt når jeg sa kunne trene en gang, da sa behandlere nei til det, så jeg tror ikke trening er så bra heller jeg tror ikke folk ønsker at jeg skal trene fordi da kommer jeg i form og som trening må man dusje og da blir svett så trene er uaktuelt Anonymkode: 0dead...8d9 Hva er det som gjør at du ikke vil dusje? Du kan gå turer og gjøre enkle styrkeøvelser hjemme uten å bli svett. Anonymkode: d89c9...896
AnonymBruker Skrevet 12. mars #82 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke vil bruke strategier for å håndtere utfordringer, og heller ikke medisin, hva skal du med diagnosen da? Anonymkode: 9df41...c35 De strategiene som sto på den linken var litt uaktuell meg som har en mørk fremtid med verken ingen skole eller jobb. Jeg vet ikke Kanskje jeg ikke trenger diagnose da siden ikke har noe fremtid og bare fra jeg står opp så å si og til legger meg sitter på en stol foran en skjerm inne på et rom... AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor skal du selvdiagnostisere deg?? Hva skal du ha ut av det? Du kan bruke absolutt alle mestringsstrategier du ønsker, uten å selvdiagnostisere deg eller få diagnose av helsepersonell. Det er da vel bare begynne bruke de mestringsstrategiene. Du får ikke noe mer eller mindre ut av å selvdiagnostisere deg.... Trening er noe av det beste du kan gjøre hvis du har adhd. Det finnes knapt noe bedre du kan gjøre. For trening roer ned hodet, fjerner uro i kroppen, og gjør at du får rutiner for mat og hygiene. Og du kan sette i gang med treningen uten å ha noe diagnose... Ta på deg treningstøy, kom deg ut, løp en tur. Den lenken med mestringsstrategier som du bare avvfeier fordi du ikke er i jobb, det er de strategiene vi med adhd bruker hele tiden, for alle oppgaver. Om det er jobb, skole, eller daglige gjøremål som rydding, vasking, matlaging, personlig hygiene... For øvrig, adhd og autisme har mange like fremgangsmåter når det gjelder diagnostisering, det brukes i stor grad samme skjema. Så hvis du har vært utredet flere ganger for autisme, det er avkreftet hver gang, og ingen har sett at du har tegn på adhd, så er det lite trolig at alle de som har utredet deg har misset det... Anonymkode: 2952f...994 Jeg skal selvdiagnosere meg så jeg kan sitte lese om diagnosen og få nye tanker i stede at jeg får tanker knytte til personlighetsforstyrrelsen jeg nå har hatt i sikkert 16 år nå , den personlighetsforstyrrelsen har ikke hjulpet meg med noe, bare gjort alt mer vanskeligere og fucket til tankegangen. Trening var det en behandler sa nei til når sa jeg kunne trene en gang. Men litt vanskeilg komme seg på trening. Jeg tror ikke akkurat jeg blir så flink motivere meg selv til dra på treningssenter av meg selv så det blir stort sett trening inne på et rom med trene etter youtube trenings videoer. Jeg er ikke så glad løpe ut , har ikke så god kondis. Når jeg løp en gang ute da spilte lagsport ble jeg hengende langt etter og de andre sprang mye raskere enn meg. Ja men jeg har ikke autisme. Har vært utredet for det med tester og alt sånt og kom frem flere ganger at ikke har det. Jeg har aldri sagt at ingen har sett at jeg har tegn til adhd. Adhd for kvinner er veldig vanskelig skjønne seg på. Jeg har de siste 15 fra årene stort sett vært isolert og utenfor all behandling og bare sittet isolert inne på et rom. Jeg fikk p.f. i 2009 og ble avsluttet i vpp i 2011 uten å få noe hjelp eller veiledning knyttet til personlighetsforstyrrelsen jeg ble diagnosert med da. Jeg har vært så isolert at jeg har bare vært inne minst 6 mnd om gangen uten å gå ut. og når gått ut, var det bare iløpet av mange år fordi jeg var med på liten ferietur med familie, som til sverige, o.l. Men ok da har jeg kanskje ikke adhd hvis ingen har sett tegn til det? Da er det at jeg ikke dusjer og sliter med personlig hygiene og har ødelagt skolegang og problemer med vennskap, familiebånd og alt rundt det, bare knyttet til latskap og at jeg er et forferdelig lat og ekkelt menneske Flott bli enige AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg vet ikke hva du har, TS. Traumer, depresjon, angst, personlighetsforstyrrelse, det er umulig for oss å vite. Poenget er at ADHD har overlappende symptomer med så mye annet, at det er kun ordentlig utredning som kan fortelle deg hva som er hva. Noen ganger har man flere diagnoser, angst og depresjon kan også være tilleggsutfordringer ved både traumer og OCD, for å gi noen eksempler. Ritalin brukt som behandling for ADHD, er ikke rus. Du må ikke sammenligne rusmisbrukere sitt bruk av ritalin med medisin brukt i medisinsk behandling. Jeg vet heller ikke hvor mange ganger jeg skal forklare for deg at det er mange andre medisiner som blir brukt for å behandle ADHD. Så hvorfor skriver du her da, TS? Altså, jeg snakker av erfaring fordi jeg selv har vært utredet hos DPS. Overbevist om at jeg har hatt den og den diagnosen, men tatt feil. Jeg var faktisk også overbevist om ADHD, for jeg hadde typiske tegn. Også jente. Men jeg hadde ikke det. Så jeg kan godt forstå at det er lett å henge seg opp i det man leser og trekke konklusjoner. Men det er helt feil å gjøre det. Det er vanskelig å behandle depresjon hvis man har andre underliggende diagnoser som er årsaken til depresjonen. Altså, ta en med OCD for eksempel, som har invaderende tvangstanker som er både skremmende og flaut. Det kan føre til både angst og depresjon. Så da må man behandle OCD først, ikke sant? Det som er greia er at du kan ha en underliggende tilstand, og når den ikke blir behandlet så baller det på seg med større og større utfordringer. Neida, men du påpeker at vi i forumet ikke tar hensyn til at du faktisk var i bup-systemet som barn. Og du har hengt deg veldig opp i ADHD i tråden din. Det eneste vi gjør, er å forklare deg at man kan være i bup-systemet selv om man ikke har ADHD. Det er ingen her som VET om du har det ene eller det andre, TS. Det vi prøver å få deg til å forstå, er at du kan ikke selvdiagnosere deg. Du mener du er feildiagnosert, og derfor mener jeg at da må du legge frem dette ordentlig til fastlege og kreve en grundig tverrfaglig utredning hos DPS. Kanskje du må bytte fastlege for å få det til? Det måtte jeg. Jeg skjønner godt at du har det vanskelig og ser veldig mørkt på ting, det er ikke noe godt. Men å tillegge seg selv en ADHD diagnose er ikke løsningen. Anonymkode: d89c9...896 Ja jeg kan kanskje ha både personlighetsforstyrrelse som jeg har lest kan være traumer og adhd? Jeg har sannsynligvis ikke OCD eller angst. Ble fortalt av en vernepleier i starten av 20 årene at jeg nok ikke hadde angst når jeg klarte helt fint gå ut av huset. ja hvordan finne ut om har underliggende tilstand? det er vanskelig å bli frisk og normal i samme miljø og man ble skadet i jeg vet at kan være i bup selv om ikke har adhd, men nå forsøkte jeg finne årsak til hvorfor jeg er som er og hvorfor alt har gått såå galt... adhd er veldig mye likhetstrekk med meg, men jeg klarer nok ikke uttrykke alt jeg sliter med her på et forum. denne tråden var bare ment som lufte tanker, for å få litt annet perspektiv på det jeg selv tenker og hva andre har å si til det er ikke sikkert jeg har adhd altså, jeg bare lufter tanker og bruker et forum til det det skal, som diskutere og få litt annet perspektiver... Lese om adhd som at har det selv kan være bedre for tankegangen min, enn å lese om personlighetsforstyrrelsen jeg nå er diagnosert med og har hatt i 16 år nå. Den føler jeg ikke har hjulpet med noe, bare fucket og ødelagt tankegangen til at jeg tenker begrensninger knyttet til denne p.f diagnosen Anonymkode: 0dead...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #83 Skrevet 12. mars Hei😃 Jeg er 48 og fikk adhd diagnose på mandag. Hadde sterk tro på at det var det selv. Har lært mye av sosiale medier og tiktok. Du har sikkert adhd uoppmerksom type og parslyser. Som meg. Dusjing er en evig kamp. Masse kjærlighet til deg. Ikke gi deg. Ikke hør på svarene du hsr fått her inne. Be fastlege henvise til nevropsykolog. Anonymkode: 60dc9...626 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #84 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja da er det kanskje depresjon jeg har da ? Hvorfor får ikke noe behandling for depresjon? Dette problemet var gjeldende allerrede når gikk på ungdomsskole eller ble til da, men ingen vurderte depresjon selv om på depresjon står det også at de kan slite med personlig hygiene Ritalin er som dop da, om du har lest på rusinfo.no Det er avhengighetsskapende Noen av dere skrev i denne tråden skal ikke tro på alt på sosiale medier eller at sosiale medier ikke er noe å lytte til, men det samme vil jeg si er gjeldende forum som også er et sosialt medium. Ingen av dere har nok ikke psykolog utdannelse og er heller ikke eksperter. De mestringsstastrategiene virket ikke noe for meg som er ufør og uten både arbeid og skole. Min fremtid er som et stort svart mørkt hull. Det er ingenting der. Jeg er ikke så flink å opprettholde rutiner eller følge liste så det på linken tror jeg ikke at jeg vil klare å opprettholde med å alltid krysse av. Jeg glemmer stort sett. Jeg hadde satt for meg et mål trene 2 ganger uka dette året, har ikke klart å opprettholdt det. Trener når føler for det som er svært sjeldent og kan gå uker mellom Nei jeg er ikke opphengt. Da er det i såfall en misforståelse. Okei så hvis det ikke samsvarer med adhd, hva mener du/dere at jeg har da? depresjon? kan jeg få hjelp på en depresjons klinikk til å komme over depresjonen min da? deprimerte kan også slite med hygiene, men behandler sa at depresjon har jeg nok ikke fordi da må man være noe annet å... men skal vurdere depresjon igjen daog legge vekk tanken om adhd som jeg sikkert ikke har likevel, viktig å høre på fremmede folk over et nett forum Jeg har aldri sagt at årsaken at jeg kom inn i bup er grunnet adhd. Det er hovedsaklig på grunn av selektiv mutisme fordi jeg ikke snakket i barnehagen har heller aldri sagt at det vært utsatt for eventuell mobbing er at har adhd diagnose. jeg har problemer utenom det, man må se helhetsbilde både hjemme og hvordan vært på skole. med kvinner adhd kan det være vanskelig fordi mange kvinner har mer indre uro som tegn har jeg lest-- de har ikke en så utagerende atferd, men kan være den stille dagdrømmer jenta Anonymkode: 0dead...8d9 Nei ritalin brukt som medisin for ADHD er ikke dop. Nå er ikke ADHD en psykisk lidelse så med andre ord er ikke dette en del av standard undervisning på psykologistudiet, men med det sagt så er det stor forskjell på å tilegne seg kunnskap via faglitteratur versus sosiale medier. Det må også nevnes at når man selv har en diagnose kan mer om det enn de som ikke har diagnosen og man blir gjerne ekspert på egen sykdom/lidelse/tilstand. Du kan fortsette å repetere at du ikke er opphengt, men hele denne tråden viser at det er akkurat det du er. Måten du har uttrykt deg på igjennom hele tråden gjør at det fort kan tolkes dit hen at du mener at det at du har vært via Bup etc. er en klar indikator på at du har ADHD. og igjen du trenger ikke å forklare/belære og her i tråden om at ADHD kan utarte seg annerledes hos jenter, for det er vi klar over. Men det er fremdeles ingenting som indikerer at du faller innenfor den kategorien. Og den uttalelsen er igjen en bekreftelse på hvor besatt /opphengt du er på å skulle plassere alle problemene dine på en ADHD diagnose. Anonymkode: 3e0ea...4ad 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars #85 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (46 minutter siden): De strategiene som sto på den linken var litt uaktuell meg som har en mørk fremtid med verken ingen skole eller jobb. Jeg vet ikke Kanskje jeg ikke trenger diagnose da siden ikke har noe fremtid og bare fra jeg står opp så å si og til legger meg sitter på en stol foran en skjerm inne på et rom... Jeg skal selvdiagnosere meg så jeg kan sitte lese om diagnosen og få nye tanker i stede at jeg får tanker knytte til personlighetsforstyrrelsen jeg nå har hatt i sikkert 16 år nå , den personlighetsforstyrrelsen har ikke hjulpet meg med noe, bare gjort alt mer vanskeligere og fucket til tankegangen. Trening var det en behandler sa nei til når sa jeg kunne trene en gang. Men litt vanskeilg komme seg på trening. Jeg tror ikke akkurat jeg blir så flink motivere meg selv til dra på treningssenter av meg selv så det blir stort sett trening inne på et rom med trene etter youtube trenings videoer. Jeg er ikke så glad løpe ut , har ikke så god kondis. Når jeg løp en gang ute da spilte lagsport ble jeg hengende langt etter og de andre sprang mye raskere enn meg. Ja men jeg har ikke autisme. Har vært utredet for det med tester og alt sånt og kom frem flere ganger at ikke har det. Jeg har aldri sagt at ingen har sett at jeg har tegn til adhd. Adhd for kvinner er veldig vanskelig skjønne seg på. Jeg har de siste 15 fra årene stort sett vært isolert og utenfor all behandling og bare sittet isolert inne på et rom. Jeg fikk p.f. i 2009 og ble avsluttet i vpp i 2011 uten å få noe hjelp eller veiledning knyttet til personlighetsforstyrrelsen jeg ble diagnosert med da. Jeg har vært så isolert at jeg har bare vært inne minst 6 mnd om gangen uten å gå ut. og når gått ut, var det bare iløpet av mange år fordi jeg var med på liten ferietur med familie, som til sverige, o.l. Men ok da har jeg kanskje ikke adhd hvis ingen har sett tegn til det? Da er det at jeg ikke dusjer og sliter med personlig hygiene og har ødelagt skolegang og problemer med vennskap, familiebånd og alt rundt det, bare knyttet til latskap og at jeg er et forferdelig lat og ekkelt menneske Flott bli enige Ja jeg kan kanskje ha både personlighetsforstyrrelse som jeg har lest kan være traumer og adhd? Jeg har sannsynligvis ikke OCD eller angst. Ble fortalt av en vernepleier i starten av 20 årene at jeg nok ikke hadde angst når jeg klarte helt fint gå ut av huset. ja hvordan finne ut om har underliggende tilstand? det er vanskelig å bli frisk og normal i samme miljø og man ble skadet i jeg vet at kan være i bup selv om ikke har adhd, men nå forsøkte jeg finne årsak til hvorfor jeg er som er og hvorfor alt har gått såå galt... adhd er veldig mye likhetstrekk med meg, men jeg klarer nok ikke uttrykke alt jeg sliter med her på et forum. denne tråden var bare ment som lufte tanker, for å få litt annet perspektiv på det jeg selv tenker og hva andre har å si til det er ikke sikkert jeg har adhd altså, jeg bare lufter tanker og bruker et forum til det det skal, som diskutere og få litt annet perspektiver... Lese om adhd som at har det selv kan være bedre for tankegangen min, enn å lese om personlighetsforstyrrelsen jeg nå er diagnosert med og har hatt i 16 år nå. Den føler jeg ikke har hjulpet med noe, bare fucket og ødelagt tankegangen til at jeg tenker begrensninger knyttet til denne p.f diagnosen Anonymkode: 0dead...8d9 Nå var den linken bare et eksempel på at det finnes en del mestringsstrategier å lete opp, det kan jo være noe som kan hjelpe deg og. Men du virker ikke akkurat motivert for å gjøre det, det er blant annet ganske normalt å ha dårlig kondis når man begynner å trene. Hvorfor har du vært isolert så mye? Anonymkode: 9df41...c35
AnonymBruker Skrevet 12. mars #86 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (46 minutter siden): De strategiene som sto på den linken var litt uaktuell meg som har en mørk fremtid med verken ingen skole eller jobb. Jeg vet ikke Kanskje jeg ikke trenger diagnose da siden ikke har noe fremtid og bare fra jeg står opp så å si og til legger meg sitter på en stol foran en skjerm inne på et rom... Jeg skal selvdiagnosere meg så jeg kan sitte lese om diagnosen og få nye tanker i stede at jeg får tanker knytte til personlighetsforstyrrelsen jeg nå har hatt i sikkert 16 år nå , den personlighetsforstyrrelsen har ikke hjulpet meg med noe, bare gjort alt mer vanskeligere og fucket til tankegangen. Trening var det en behandler sa nei til når sa jeg kunne trene en gang. Men litt vanskeilg komme seg på trening. Jeg tror ikke akkurat jeg blir så flink motivere meg selv til dra på treningssenter av meg selv så det blir stort sett trening inne på et rom med trene etter youtube trenings videoer. Jeg er ikke så glad løpe ut , har ikke så god kondis. Når jeg løp en gang ute da spilte lagsport ble jeg hengende langt etter og de andre sprang mye raskere enn meg. Ja men jeg har ikke autisme. Har vært utredet for det med tester og alt sånt og kom frem flere ganger at ikke har det. Jeg har aldri sagt at ingen har sett at jeg har tegn til adhd. Adhd for kvinner er veldig vanskelig skjønne seg på. Jeg har de siste 15 fra årene stort sett vært isolert og utenfor all behandling og bare sittet isolert inne på et rom. Jeg fikk p.f. i 2009 og ble avsluttet i vpp i 2011 uten å få noe hjelp eller veiledning knyttet til personlighetsforstyrrelsen jeg ble diagnosert med da. Jeg har vært så isolert at jeg har bare vært inne minst 6 mnd om gangen uten å gå ut. og når gått ut, var det bare iløpet av mange år fordi jeg var med på liten ferietur med familie, som til sverige, o.l. Men ok da har jeg kanskje ikke adhd hvis ingen har sett tegn til det? Da er det at jeg ikke dusjer og sliter med personlig hygiene og har ødelagt skolegang og problemer med vennskap, familiebånd og alt rundt det, bare knyttet til latskap og at jeg er et forferdelig lat og ekkelt menneske Flott bli enige Ja jeg kan kanskje ha både personlighetsforstyrrelse som jeg har lest kan være traumer og adhd? Jeg har sannsynligvis ikke OCD eller angst. Ble fortalt av en vernepleier i starten av 20 årene at jeg nok ikke hadde angst når jeg klarte helt fint gå ut av huset. ja hvordan finne ut om har underliggende tilstand? det er vanskelig å bli frisk og normal i samme miljø og man ble skadet i jeg vet at kan være i bup selv om ikke har adhd, men nå forsøkte jeg finne årsak til hvorfor jeg er som er og hvorfor alt har gått såå galt... adhd er veldig mye likhetstrekk med meg, men jeg klarer nok ikke uttrykke alt jeg sliter med her på et forum. denne tråden var bare ment som lufte tanker, for å få litt annet perspektiv på det jeg selv tenker og hva andre har å si til det er ikke sikkert jeg har adhd altså, jeg bare lufter tanker og bruker et forum til det det skal, som diskutere og få litt annet perspektiver... Lese om adhd som at har det selv kan være bedre for tankegangen min, enn å lese om personlighetsforstyrrelsen jeg nå er diagnosert med og har hatt i 16 år nå. Den føler jeg ikke har hjulpet med noe, bare fucket og ødelagt tankegangen til at jeg tenker begrensninger knyttet til denne p.f diagnosen Anonymkode: 0dead...8d9 De lenkene er da like aktuell for deg hvis du har dårlig gjennomføringsevne, du har også oppgaver du skal gjøre, du har en hverdag du skal fungere i. De mestringsstrategiene brukes nettopp for å komme seg igjennom hverdagen, det er altså de mestringsstrategiene vi bruker for å dusje og lage mat. Du sier du vil selvdiagnostisere deg for å kunne bruke verktøy, men du vil jo ikke bruke verktøyene... Du sier du vil selvdiagnostisere deg for å kunne lese, hvorfor må du sette en klistrelapp på deg selv for å kunne lese? hvis du er utredet for autisme flere ganger, så har de brukt samme skjema som om du hadde vært utredet for adhd... En stor del av utredelsen er jo å sjekke etter differensialdiagnose, noe du tydeligvis ikke har scoret høyt på. At du tolker det som at vi påstår du er lat og ekkel, det får du ta på din egen kappe. For det er ingen her som har påstått det. Det er ingen her som bagatelliserer hvordan du har det eller hvilke plager du har. Men det blir mer og mer tydelig at det ikke er adhd. Ja det er vanskeligere oppdage adhd hos kvinner, jeg var 35 år før jeg fikk diagnosen, men du er utredet gjentatte ganger for differensialdiagnosen. Så hvis det ikke er stilt spørsmål om det kunne vært adhd, så har ingen av de som utredet deg gjort jobben sin... Men du tar opp viktig poeng i ditt soste avsnitt... Når du har lest om diagnosen din, så låser du deg på den, og kun tenker begrensinger... Og det samme gjør du på adhd tilogmed før du har gitt deg selv diagnosen... Du har allerede bestemt deg for at diagnosen gir deg hindringer, og du vil ikke se på mestringsstrategier for diagnosen for du ser bare hindringer... Hvordan tenker du selv at du skal klare lese om adhd, og se løsninger og åpninger, og ikke hindringer? Anonymkode: 2952f...994 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars #87 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei😃 Jeg er 48 og fikk adhd diagnose på mandag. Hadde sterk tro på at det var det selv. Har lært mye av sosiale medier og tiktok. Du har sikkert adhd uoppmerksom type og parslyser. Som meg. Dusjing er en evig kamp. Masse kjærlighet til deg. Ikke gi deg. Ikke hør på svarene du hsr fått her inne. Be fastlege henvise til nevropsykolog. Anonymkode: 60dc9...626 Endelig en postiv kommentar. Takk ❤️ Ja tiktok og sosiale medier er ofte informasjonskanaler. Er til og med psykologer som har sosiale medier og informerer vdere og andre yrkesgrupper, så er veldig rart det at noen her i tråden sier man ikke skal lytte til det på sosiale medier. Sosiale medier kan være et utmerket verktøy til mer informajson og vi lever i informasjonsalderen hvor mye kommer frem som tidligere bare ble holdt skjult. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei ritalin brukt som medisin for ADHD er ikke dop. Nå er ikke ADHD en psykisk lidelse så med andre ord er ikke dette en del av standard undervisning på psykologistudiet, men med det sagt så er det stor forskjell på å tilegne seg kunnskap via faglitteratur versus sosiale medier. Det må også nevnes at når man selv har en diagnose kan mer om det enn de som ikke har diagnosen og man blir gjerne ekspert på egen sykdom/lidelse/tilstand. Du kan fortsette å repetere at du ikke er opphengt, men hele denne tråden viser at det er akkurat det du er. Måten du har uttrykt deg på igjennom hele tråden gjør at det fort kan tolkes dit hen at du mener at det at du har vært via Bup etc. er en klar indikator på at du har ADHD. og igjen du trenger ikke å forklare/belære og her i tråden om at ADHD kan utarte seg annerledes hos jenter, for det er vi klar over. Men det er fremdeles ingenting som indikerer at du faller innenfor den kategorien. Og den uttalelsen er igjen en bekreftelse på hvor besatt /opphengt du er på å skulle plassere alle problemene dine på en ADHD diagnose. Anonymkode: 3e0ea...4ad Vel var det som sto på mange ulike linker, til og med en fra nrk. Hvilke bakgrunn har du til å ikke mene det? Har aldri heller sagt adhd er en psykisk lidelse. Det fra sosiale medier er ofte noe mange eks. tar informerer videre som er fra faglitteratur. Er psykolog og alt som har sosiale medier og informerer videre. Sosiale medier er bare et av mange medier, akkurat som en bok. Ja at jeg selvdiagnoserer meg med adhd vil jo gjøre at jeg blir mer ekspert på meg selv og egen tilstand som der igjen på sikt kan gjøre meg mer sammarbeidsvillig fordi jeg ikke med en diagnose som schizoid blir lonern det ikke er noe løsnijng på, men som liksom alltid bare liker å være alene og ikke heller en del av familie. Det er vanskelig vite alt på et forum, jeg er nok ikke så flink uttrykke meg og beskrive alt jeg sliter med over tekst. Mye må man se fysisk atferd hvordan er og observere. Det dere på forum har av eneste bilde, er teksten svart på hvitt og da blir det selvsagt ganske vanskelig... Men om ikke har adhd da beviser det jo bare at jeg er et veldig lat menneske som i tillegg til det er veldig forferdelig, kvalm , slem og alt det der. Jeg er bare helt frisk, ingenting som feiler meg og jeg er uføretrygdet i 10 år noe vært uten grunn, men fordi jeg er mobbet og vært utsatt for ondskapsfulle mennesker. Kan man anmelde folk som har mobbet? man blir ganske ødelagt av å være mobbet, det ødelegger hele livet AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå var den linken bare et eksempel på at det finnes en del mestringsstrategier å lete opp, det kan jo være noe som kan hjelpe deg og. Men du virker ikke akkurat motivert for å gjøre det, det er blant annet ganske normalt å ha dårlig kondis når man begynner å trene. Hvorfor har du vært isolert så mye? Anonymkode: 9df41...c35 Jeg synes det her: https://spesialistipsykiatri.no/adhd-og-prokrastinasjon/ virket mer gjenkjennelig for meg. Jeg kan ha mye overtenking i tillegg . på denne linken står det å selvhjelps strategier for de med adhd som jeg følte resonerte mer med meg. det på den andre linken du eller noe kom med, virket mer som de for meg skole eller var skrevet på den måten. det på denne liinken fra spesialistpsykatri.no var mer generelt utenom skole og jobb. står forresten ikke at bare medisiner er til hjelp, for hjelper ikke bare medisineres og tro alt blir helt bra da. Kognitiv atferdsterapi er noe annet Jeg vet ikke hvorfor jeg har isolert meg så mye. Det er det jeg forsøker finne meg ut. Det bare ble sånn Kanskje fordi jeg bare er lat menneske som er uempatisk og ikke bryr meg om de rundt. Jeg isolerte meg kanskje så mye fordi ble overopptatt av hobbyer og fokusere mer eller mer på de og ignorerte alle rundt og til og med unnlot å dra på besøk som gjorde at egen familie ikke så noe til meg på flere år . jeg var egoistisk som fokuserte så mye på hobbyer, men fikk beskjed tilbake i tid fra en veileder at det beste for meg var nok bare holde på med fritidsinteresser og ikke ha en jobb så det ble sittende i tankegangen min at eneste for meg var holde på med fritidsinteresser og ikke ha jobb og da ble jeg også veldig isolert har vært isolert 10 år ca siden jeg ble ufør men begynte allerede litt før, begynte egentlig 20 års alderen ja jeg er ikek så flink motivere meg til å trene jeg vet man kan ha dårlig kondis til å begynne med. er vanskelig motivere seg når alltid må bare trene inne på et rom, føles lite meningsfylt. føles som bare trene for å trene, uten at ser mening med det. det er ingen konkrete mål AnonymBruker skrev (12 timer siden): De lenkene er da like aktuell for deg hvis du har dårlig gjennomføringsevne, du har også oppgaver du skal gjøre, du har en hverdag du skal fungere i. De mestringsstrategiene brukes nettopp for å komme seg igjennom hverdagen, det er altså de mestringsstrategiene vi bruker for å dusje og lage mat. Du sier du vil selvdiagnostisere deg for å kunne bruke verktøy, men du vil jo ikke bruke verktøyene... Du sier du vil selvdiagnostisere deg for å kunne lese, hvorfor må du sette en klistrelapp på deg selv for å kunne lese? hvis du er utredet for autisme flere ganger, så har de brukt samme skjema som om du hadde vært utredet for adhd... En stor del av utredelsen er jo å sjekke etter differensialdiagnose, noe du tydeligvis ikke har scoret høyt på. At du tolker det som at vi påstår du er lat og ekkel, det får du ta på din egen kappe. For det er ingen her som har påstått det. Det er ingen her som bagatelliserer hvordan du har det eller hvilke plager du har. Men det blir mer og mer tydelig at det ikke er adhd. Ja det er vanskeligere oppdage adhd hos kvinner, jeg var 35 år før jeg fikk diagnosen, men du er utredet gjentatte ganger for differensialdiagnosen. Så hvis det ikke er stilt spørsmål om det kunne vært adhd, så har ingen av de som utredet deg gjort jobben sin... Men du tar opp viktig poeng i ditt soste avsnitt... Når du har lest om diagnosen din, så låser du deg på den, og kun tenker begrensinger... Og det samme gjør du på adhd tilogmed før du har gitt deg selv diagnosen... Du har allerede bestemt deg for at diagnosen gir deg hindringer, og du vil ikke se på mestringsstrategier for diagnosen for du ser bare hindringer... Hvordan tenker du selv at du skal klare lese om adhd, og se løsninger og åpninger, og ikke hindringer? Anonymkode: 2952f...994 jeg synes selvhjelp strategiene på denne https://spesialistipsykiatri.no/adhd-og-prokrastinasjon/ var mer aktuell, den på andre lenken virket mer rettet som de som har skole og jobb. det er ikke så mye hverdag som er vanskeilg fungere i, er stort sett sitte foran en skjerm fra morgen til kveld jeg orker ikke dusje hver dag eller annenhver dag, det er ikke naturlig for meg. det er bare droppe det. da føler jeg meg enda mer skitten. det kommer aldri til å skje at jeg dusjer så ofte ok da har jeg kanskje ikke adhd da?? da er jeg kanskje bare et forferdelig stygt og kvalmt menneske som er veldig lat som ikke dusjer og har null empati... kanskje jeg er narsisstisk da siden jeg var så hyperaktiv på egne hobbyer at jeg ignorerte og ødela for alle dr rundt meg da. de fleste når de utreder tenker ikke på meg som adhd fordi de regner med at adhd er mye mer bråkete. jeg er stille og rolig, men har indre uro. ingen ser det på utseende og ingen tar det seriøst nei det på den linken du ga meg føltes mer som noe mer hjelpemiddel for de som ahr skole og jobb, noe jeg ikke har, men på den linken jeg fant fra spesialistpsykiatri var det andre teknikker som virket mer som ikke begrenset til kun hjelpemiddel på skole og jobb selv om man har samme diagnose så vil forskjellige ting fungere ingen med adhd er likens er det ingen som vil jeg skal ha adhd fordi folk er redd at jeg skal ha samme diagnose som de selv og ingen ønsker å ha noe likheter med meg fordi da er de mer lik monsteret meg???? Anonymkode: 0dead...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #88 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): De strategiene som sto på den linken var litt uaktuell meg som har en mørk fremtid med verken ingen skole eller jobb. Jeg vet ikke Kanskje jeg ikke trenger diagnose da siden ikke har noe fremtid og bare fra jeg står opp så å si og til legger meg sitter på en stol foran en skjerm inne på et rom... Jeg skal selvdiagnosere meg så jeg kan sitte lese om diagnosen og få nye tanker i stede at jeg får tanker knytte til personlighetsforstyrrelsen jeg nå har hatt i sikkert 16 år nå , den personlighetsforstyrrelsen har ikke hjulpet meg med noe, bare gjort alt mer vanskeligere og fucket til tankegangen. Trening var det en behandler sa nei til når sa jeg kunne trene en gang. Men litt vanskeilg komme seg på trening. Jeg tror ikke akkurat jeg blir så flink motivere meg selv til dra på treningssenter av meg selv så det blir stort sett trening inne på et rom med trene etter youtube trenings videoer. Jeg er ikke så glad løpe ut , har ikke så god kondis. Når jeg løp en gang ute da spilte lagsport ble jeg hengende langt etter og de andre sprang mye raskere enn meg. Ja men jeg har ikke autisme. Har vært utredet for det med tester og alt sånt og kom frem flere ganger at ikke har det. Jeg har aldri sagt at ingen har sett at jeg har tegn til adhd. Adhd for kvinner er veldig vanskelig skjønne seg på. Jeg har de siste 15 fra årene stort sett vært isolert og utenfor all behandling og bare sittet isolert inne på et rom. Jeg fikk p.f. i 2009 og ble avsluttet i vpp i 2011 uten å få noe hjelp eller veiledning knyttet til personlighetsforstyrrelsen jeg ble diagnosert med da. Jeg har vært så isolert at jeg har bare vært inne minst 6 mnd om gangen uten å gå ut. og når gått ut, var det bare iløpet av mange år fordi jeg var med på liten ferietur med familie, som til sverige, o.l. Men ok da har jeg kanskje ikke adhd hvis ingen har sett tegn til det? Da er det at jeg ikke dusjer og sliter med personlig hygiene og har ødelagt skolegang og problemer med vennskap, familiebånd og alt rundt det, bare knyttet til latskap og at jeg er et forferdelig lat og ekkelt menneske Flott bli enige Ja jeg kan kanskje ha både personlighetsforstyrrelse som jeg har lest kan være traumer og adhd? Jeg har sannsynligvis ikke OCD eller angst. Ble fortalt av en vernepleier i starten av 20 årene at jeg nok ikke hadde angst når jeg klarte helt fint gå ut av huset. ja hvordan finne ut om har underliggende tilstand? det er vanskelig å bli frisk og normal i samme miljø og man ble skadet i jeg vet at kan være i bup selv om ikke har adhd, men nå forsøkte jeg finne årsak til hvorfor jeg er som er og hvorfor alt har gått såå galt... adhd er veldig mye likhetstrekk med meg, men jeg klarer nok ikke uttrykke alt jeg sliter med her på et forum. denne tråden var bare ment som lufte tanker, for å få litt annet perspektiv på det jeg selv tenker og hva andre har å si til det er ikke sikkert jeg har adhd altså, jeg bare lufter tanker og bruker et forum til det det skal, som diskutere og få litt annet perspektiver... Lese om adhd som at har det selv kan være bedre for tankegangen min, enn å lese om personlighetsforstyrrelsen jeg nå er diagnosert med og har hatt i 16 år nå. Den føler jeg ikke har hjulpet med noe, bare fucket og ødelagt tankegangen til at jeg tenker begrensninger knyttet til denne p.f diagnosen Anonymkode: 0dead...8d9 Som jeg prøver å få forklare deg, så kan du ha depresjon og problemer med å få i gang ting PGA andre diagnoser. Altså du får dette i tillegg til personlighetsforstyrrelse, som tilleggsutfordringer. Jeg syns det høres veldig rart ut at en vernepleier har sagt dette til deg. Angst har ingenting med å ikke klare å gå ut av huset eller ikke. Jeg har eangst og sover lite pga det, må unngå folkemengder og mye. Mye isolert. Men jeg kan fortsatt omgås mennesker i visse situasjoner, gå turer, handle, osv. At du tenker begrensninger har meg deg selv å gjøre, og ikke en diagnose. Hvis du tror du vil endre tankemønster bare fordi det skulle vise seg at du har en annen diagnose, sier bare at du selv har skapt begrensningene. Man kan gjøre endringer og bli bedre fra personlighetsforstyrrelser også. Anonymkode: d89c9...896 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #89 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Endelig en postiv kommentar. Takk ❤️ Ja tiktok og sosiale medier er ofte informasjonskanaler. Er til og med psykologer som har sosiale medier og informerer vdere og andre yrkesgrupper, så er veldig rart det at noen her i tråden sier man ikke skal lytte til det på sosiale medier. Sosiale medier kan være et utmerket verktøy til mer informajson og vi lever i informasjonsalderen hvor mye kommer frem som tidligere bare ble holdt skjult. Vel var det som sto på mange ulike linker, til og med en fra nrk. Hvilke bakgrunn har du til å ikke mene det? Har aldri heller sagt adhd er en psykisk lidelse. Det fra sosiale medier er ofte noe mange eks. tar informerer videre som er fra faglitteratur. Er psykolog og alt som har sosiale medier og informerer videre. Sosiale medier er bare et av mange medier, akkurat som en bok. Ja at jeg selvdiagnoserer meg med adhd vil jo gjøre at jeg blir mer ekspert på meg selv og egen tilstand som der igjen på sikt kan gjøre meg mer sammarbeidsvillig fordi jeg ikke med en diagnose som schizoid blir lonern det ikke er noe løsnijng på, men som liksom alltid bare liker å være alene og ikke heller en del av familie. Det er vanskelig vite alt på et forum, jeg er nok ikke så flink uttrykke meg og beskrive alt jeg sliter med over tekst. Mye må man se fysisk atferd hvordan er og observere. Det dere på forum har av eneste bilde, er teksten svart på hvitt og da blir det selvsagt ganske vanskelig... Men om ikke har adhd da beviser det jo bare at jeg er et veldig lat menneske som i tillegg til det er veldig forferdelig, kvalm , slem og alt det der. Jeg er bare helt frisk, ingenting som feiler meg og jeg er uføretrygdet i 10 år noe vært uten grunn, men fordi jeg er mobbet og vært utsatt for ondskapsfulle mennesker. Kan man anmelde folk som har mobbet? man blir ganske ødelagt av å være mobbet, det ødelegger hele livet Jeg synes det her: https://spesialistipsykiatri.no/adhd-og-prokrastinasjon/ virket mer gjenkjennelig for meg. Jeg kan ha mye overtenking i tillegg . på denne linken står det å selvhjelps strategier for de med adhd som jeg følte resonerte mer med meg. det på den andre linken du eller noe kom med, virket mer som de for meg skole eller var skrevet på den måten. det på denne liinken fra spesialistpsykatri.no var mer generelt utenom skole og jobb. står forresten ikke at bare medisiner er til hjelp, for hjelper ikke bare medisineres og tro alt blir helt bra da. Kognitiv atferdsterapi er noe annet Jeg vet ikke hvorfor jeg har isolert meg så mye. Det er det jeg forsøker finne meg ut. Det bare ble sånn Kanskje fordi jeg bare er lat menneske som er uempatisk og ikke bryr meg om de rundt. Jeg isolerte meg kanskje så mye fordi ble overopptatt av hobbyer og fokusere mer eller mer på de og ignorerte alle rundt og til og med unnlot å dra på besøk som gjorde at egen familie ikke så noe til meg på flere år . jeg var egoistisk som fokuserte så mye på hobbyer, men fikk beskjed tilbake i tid fra en veileder at det beste for meg var nok bare holde på med fritidsinteresser og ikke ha en jobb så det ble sittende i tankegangen min at eneste for meg var holde på med fritidsinteresser og ikke ha jobb og da ble jeg også veldig isolert har vært isolert 10 år ca siden jeg ble ufør men begynte allerede litt før, begynte egentlig 20 års alderen ja jeg er ikek så flink motivere meg til å trene jeg vet man kan ha dårlig kondis til å begynne med. er vanskelig motivere seg når alltid må bare trene inne på et rom, føles lite meningsfylt. føles som bare trene for å trene, uten at ser mening med det. det er ingen konkrete mål jeg synes selvhjelp strategiene på denne https://spesialistipsykiatri.no/adhd-og-prokrastinasjon/ var mer aktuell, den på andre lenken virket mer rettet som de som har skole og jobb. det er ikke så mye hverdag som er vanskeilg fungere i, er stort sett sitte foran en skjerm fra morgen til kveld jeg orker ikke dusje hver dag eller annenhver dag, det er ikke naturlig for meg. det er bare droppe det. da føler jeg meg enda mer skitten. det kommer aldri til å skje at jeg dusjer så ofte ok da har jeg kanskje ikke adhd da?? da er jeg kanskje bare et forferdelig stygt og kvalmt menneske som er veldig lat som ikke dusjer og har null empati... kanskje jeg er narsisstisk da siden jeg var så hyperaktiv på egne hobbyer at jeg ignorerte og ødela for alle dr rundt meg da. de fleste når de utreder tenker ikke på meg som adhd fordi de regner med at adhd er mye mer bråkete. jeg er stille og rolig, men har indre uro. ingen ser det på utseende og ingen tar det seriøst nei det på den linken du ga meg føltes mer som noe mer hjelpemiddel for de som ahr skole og jobb, noe jeg ikke har, men på den linken jeg fant fra spesialistpsykiatri var det andre teknikker som virket mer som ikke begrenset til kun hjelpemiddel på skole og jobb selv om man har samme diagnose så vil forskjellige ting fungere ingen med adhd er likens er det ingen som vil jeg skal ha adhd fordi folk er redd at jeg skal ha samme diagnose som de selv og ingen ønsker å ha noe likheter med meg fordi da er de mer lik monsteret meg???? Anonymkode: 0dead...8d9 Herregud, nå må du gi deg! Spesialister som utreder i dag vet da veldig godt at det finnes undergrupper av ADHD, og at ikke alle har synlig hyperaktivitet. Tidligere het dette ADD, nå heter det ADHD uoppmerksom type. Men som du blir forklart igjen og igjen, så kan det være andre årsaker til din indre uro og utfordringer, fordi det er så mye annet som gir tilsvarende symptomer. Selvsagt er ingen med ADHD like, men det er likevel gitte kriteriet for diagnosen. Så lenge du uansett ikke ønsker medisiner, som faktisk hjelper de fleste, så er det jo ingen poeng. Ingenting vil endre seg med deg den diagnosen, det er kun du som har satt i gang en overbevisning om det. Du er den samme uansett. Jeg har forøvrig ikke ADHD. Anonymkode: d89c9...896 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #90 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som jeg prøver å få forklare deg, så kan du ha depresjon og problemer med å få i gang ting PGA andre diagnoser. Altså du får dette i tillegg til personlighetsforstyrrelse, som tilleggsutfordringer. Jeg syns det høres veldig rart ut at en vernepleier har sagt dette til deg. Angst har ingenting med å ikke klare å gå ut av huset eller ikke. Jeg har eangst og sover lite pga det, må unngå folkemengder og mye. Mye isolert. Men jeg kan fortsatt omgås mennesker i visse situasjoner, gå turer, handle, osv. At du tenker begrensninger har meg deg selv å gjøre, og ikke en diagnose. Hvis du tror du vil endre tankemønster bare fordi det skulle vise seg at du har en annen diagnose, sier bare at du selv har skapt begrensningene. Man kan gjøre endringer og bli bedre fra personlighetsforstyrrelser også. Anonymkode: d89c9...896 nå var det det denne vernepleieren sa, uansett hvor rart det høres ut som. mange dårlige vernepleiere der ute har jeg forstått... kanskje er bare folkene her jeg bor som er dårlige? men nå har det seg sånn at jeg er blitt fortalt av behandler at jeg ikke mest sannsynlig har depresjon når jeg kom som forslag at kunne ha det pga jeg liksom sliter med å dusje. den personlighetsforstyrrelsen fikk jeg i 2009 og ingen hjelp etter fikk diagnosen, ble overlatt til meg selv. den personlighetsforstyrrelsen som er schizoid står det ingenting om dusjing eller hygiene, det er mer bare at de liker være alene og ikke vil være en del av framilie. du forstår ikke mye av meg. personlighetforstyrrelsen ahr jeg hatt i 16 år sikkert nå og fortsatt ikke noe bedre fordi det er ingen hjelp med schizoid. de vil jo bare være alene står det og kunne å tenkt seg jobb uten menneskelig kontakt som sikkert stemmer litt med meg, men igjen det kan være mobbing fordi kan hende jeg fikk den som mobbing fra andre her jeg bor som ikke ønsker å ha noe med meg å gjøre og de får satt denne diagnosen på meg sånn at de har svart på hvitt og har en unnskyldning de kan bruke til at jeg liksom liker å være alene og også jobbe helt alene uten noe menneskelig kontakt. jobbe med vaske i barnehage på kveldstid og det resten av livet og komme hjem til tom leilighet og dermed ikke ha noe menneskelig kontakt hele mitt liv folk er veldig onde , ondere enn man tror. mye skjulte greier har det virkelig bare med meg selv? hvorfor har jeg blitt som dette? pga onde mennesker rundt meg og fordi jeg har lest om schizoid diagnose som jeg har og har fucka til hele tankegangen. dette har jeg lest på i 15 år ca så det sitter dypt i hjernebarken. Anonymkode: 0dead...8d9
AnonymBruker Skrevet 13. mars #91 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vel var det som sto på mange ulike linker, til og med en fra nrk. Anonymkode: 0dead...8d9 Det at noen bruker Ritalin som dop, betyr ikke at det er det i behandling. Du må skille mellom medisinsk bruk og folk som ruser seg. Og som forklart ørten ganger, så er Ritalin bare et av mange medikamenter som brukes i behandling for ADHD. Det er en grunn til at man må gjennom grundige fysiske undersøkelser før man får lov til å prøve medisinene, og det er en grunn til doseringene er strengt regulert. Anonymkode: d89c9...896 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars #92 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herregud, nå må du gi deg! Spesialister som utreder i dag vet da veldig godt at det finnes undergrupper av ADHD, og at ikke alle har synlig hyperaktivitet. Tidligere het dette ADD, nå heter det ADHD uoppmerksom type. Men som du blir forklart igjen og igjen, så kan det være andre årsaker til din indre uro og utfordringer, fordi det er så mye annet som gir tilsvarende symptomer. Selvsagt er ingen med ADHD like, men det er likevel gitte kriteriet for diagnosen. Så lenge du uansett ikke ønsker medisiner, som faktisk hjelper de fleste, så er det jo ingen poeng. Ingenting vil endre seg med deg den diagnosen, det er kun du som har satt i gang en overbevisning om det. Du er den samme uansett. Jeg har forøvrig ikke ADHD. Anonymkode: d89c9...896 hvilke andre utfordringer til det? jeg har undersøkt det meste. depresjon har jeg nok ikke fordi når leser om depresjon virker det ikke helt som meg. jeg har ikke akkurat minsket matlyst eller minsket lyst i interesser. jeg er bare av og til sliten og lei på et helt annet nivå, mer som adhd sliten. javel da er jeg kanskje bare et forfedelig lat og ekkelt menneske hvordan få hjelp til mine traumer da fordi personlighetsforstyrrelser er traumer? nytter ingenting med kommunal hjelp i en leilighet om har traumer ? da må man jo bli lagt inn på en traume klinikk eller noe som kan behandle for traumer Anonymkode: 0dead...8d9
AnonymBruker Skrevet 13. mars #93 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvilke andre utfordringer til det? jeg har undersøkt det meste. depresjon har jeg nok ikke fordi når leser om depresjon virker det ikke helt som meg. jeg har ikke akkurat minsket matlyst eller minsket lyst i interesser. jeg er bare av og til sliten og lei på et helt annet nivå, mer som adhd sliten. javel da er jeg kanskje bare et forfedelig lat og ekkelt menneske hvordan få hjelp til mine traumer da fordi personlighetsforstyrrelser er traumer? nytter ingenting med kommunal hjelp i en leilighet om har traumer ? da må man jo bli lagt inn på en traume klinikk eller noe som kan behandle for traumer Anonymkode: 0dead...8d9 Så du mener for alvor at du ikke føler deg nedstemt? Man trenger ikke ha minsket matlyst o.l for å ha en depresjon. Du må slutte å bruke google for å diagnosere deg selv, TS. Det er helt nyttesløst å nå inn til deg. Du er fastlåst i at det er ADHD, og blir sint når andre forklarer deg at det ikke trenger å være det. Så går du i offerrollen. Har du traumer må du få hjelp av terapeuter. Trenger ikke bli innlagt for å gå til psykiater/spesialist. Er det borderline du er diagnosert med? Anonymkode: d89c9...896 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars #94 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): det vet jeg jo, du misforstår ganske mye prøver snakke til meg som at jeg ikke forstår og som må rettveilede dere forstår jo ikke mitt perspektiv får lyst skade meg selv på grunn av alle dere fordi jeg ikke føler meg forstått Anonymkode: 0dead...8d9 Nå har jeg hentet frem artikkelen du nevnte, og den bekrefter jo det jeg sier. Her er det snakk om mennesker som ikke har ADHD, som bruker Ritalin som dop for å komme seg gjennom studier. Dette er potensielt livsfarlig. Både fordi de ikke regulerer doser riktig, og fordi de ikke vet om de tåler det. Medisinsk bruk av Ritalin, og andre ADHD medsiner, er noe HELT annet. Derfor jeg påpeker at man faktisk må gjennom grundige fysiske undersøkelser i forkant av utprøving av medisiner. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-studenter-i-norge-doper-seg-for-eksamen-1.13905200#:~:text=Ritalin er den vanligste formen,seg at medisinbruken er trygg. Anonymkode: d89c9...896 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #95 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du mener for alvor at du ikke føler deg nedstemt? Man trenger ikke ha minsket matlyst o.l for å ha en depresjon. Du må slutte å bruke google for å diagnosere deg selv, TS. Det er helt nyttesløst å nå inn til deg. Du er fastlåst i at det er ADHD, og blir sint når andre forklarer deg at det ikke trenger å være det. Så går du i offerrollen. Har du traumer må du få hjelp av terapeuter. Trenger ikke bli innlagt for å gå til psykiater/spesialist. Er det borderline du er diagnosert med? Anonymkode: d89c9...896 Ingenitng av dette stemmer helt med meg. https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/depresjon/depresjon-voksne/ Jeg diagnoserer ikke ved google, men google er ofte en kilde til skaffe seg mer kunnskap på Ikke så mange flere nå går i biblioteker for å låne seg bøker og lese om noe, fordi nå finnes det meste på internett Ja jeg er ikke akkurat nedstemt. Jeg har mye energi og glede Her prøver jo dere som er fremmede å forsøke det som at jeg har depresjon, når andre som har vært fysisk ved meg har sagt at depresjon har jeg nok mest sannsynlig ikke. Hvem skal jeg høre på? forumsfolk eller andre fysisk rundt meg? Jeg er ikke fastlåst at det er adhd, men dere virker fastlåst på at jeg har depresjon. Ja kanskje det er reguleringsvansker? Får jeg noe hjelp av terapauter da? har jeg sånne traumer? har vært hos lege og psykolog, de kommer ikke akkurat med så mye forslag nå er det jo veldig vanskelig eller kan være veldig vanskelig med traumeterapi uten å være innlagt nei, har ikke borderline. nå misforstår dere meg jo helt. borderline har ingen i min fysiske omkrets nevnt noe om. er du psykolog? borderline hørte jeg noe var å typ tiktok trend at mange på tiktok har det. er du utdannet psykolog eller tar bare type trend diagnoser alt utenom adhd og kaster på meg, som nå eks. borderline? jeg har ingen identitsproblemer, utagerende atferd, ustabile forhold eller vanskelig for kontrollere sinnet https://sml.snl.no/borderline_personlighetsforstyrrelse AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har jeg hentet frem artikkelen du nevnte, og den bekrefter jo det jeg sier. Her er det snakk om mennesker som ikke har ADHD, som bruker Ritalin som dop for å komme seg gjennom studier. Dette er potensielt livsfarlig. Både fordi de ikke regulerer doser riktig, og fordi de ikke vet om de tåler det. Medisinsk bruk av Ritalin, og andre ADHD medsiner, er noe HELT annet. Derfor jeg påpeker at man faktisk må gjennom grundige fysiske undersøkelser i forkant av utprøving av medisiner. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-studenter-i-norge-doper-seg-for-eksamen-1.13905200#:~:text=Ritalin er den vanligste formen,seg at medisinbruken er trygg. Anonymkode: d89c9...896 ja har aldri sagt jeg skal ha noe ritalin selv om selvdiagnoserr adhd vil bare ikke bruke tid og energi hos en psykolog ellerpsykiater på utrede til adhd diagnose jeg kommer nok aldri dette livet til å jobbe igjen vil bare sitte inne i en leilighet og se i veggen, foran en skjerm fra morgen til kveld, helt isolert og være glemt av samfunnet og alle rundt om har selvdiagnosert meg med adhd eller ikke når skal være alene hele livet, spiller jo ingen rolle. det skader jo ikke noen andre, bortsett fra meg selv. ingen vet at jeg finnes uansett Anonymkode: 0dead...8d9
AnonymBruker Skrevet 13. mars #96 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 15.02): Det kan være latskap at jeg sliter med det. Mange ganger tenker jeg at jeg ikke gidder. Føler ikke det er vits, meningsløst. Jeg bryr meg om hygiene, er ikke opptatt av lukte svette blant folk.Jeg var ganske glad i å bade som liten hvor jeg da å regelmessig hver dag pusset tenner, men forandret meg i løpet av tenårene. Ja jeg føler at er mye jobb og strev med å dusje, når alt jeg gjør er være uførtrygdet og stort sett skal bli den som sitter alene i leilighet hele dagen uten se et eneste menneske eller ha kontakt med et eneste mennneske fra jeg står opp til legger meg for dagen. Nå har jeg alltid hatt sosiale problemer da. Aldri hatt venner, problemer danne vennskap allerede barnehage og skolealder. Det er jo et stort problem. Jeg har schizoid nå.. som jeg ikke føler hjelper til mye, men bare har hjulpet med å gjøre meg ennå mer ensom, forlatt og få et mer stusselig liv. Jeg vil jo egentlig ikke bare være alene. Jeg ønsker være del av familie og ha gode mennesker rundt, ha en tilknytning til andre. Anonymkode: 0dead...8d9 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja da er det kanskje depresjon jeg har da ? De mestringsstastrategiene virket ikke noe for meg som er ufør og uten både arbeid og skole. Min fremtid er som et stort svart mørkt hull. Det er ingenting der. Anonymkode: 0dead...8d9 AnonymBruker skrev (17 timer siden): De strategiene som sto på den linken var litt uaktuell meg som har en mørk fremtid med verken ingen skole eller jobb. Kanskje jeg ikke trenger diagnose da siden ikke har noe fremtid og bare fra jeg står opp så å si og til legger meg sitter på en stol foran en skjerm inne på et rom... Jeg har vært så isolert at jeg har bare vært inne minst 6 mnd om gangen uten å gå ut. og når gått ut, var det bare iløpet av mange år fordi jeg var med på liten ferietur med familie, som til sverige, o.l. Men ok da har jeg kanskje ikke adhd hvis ingen har sett tegn til det? Da er det at jeg ikke dusjer og sliter med personlig hygiene og har ødelagt skolegang og problemer med vennskap, familiebånd og alt rundt det, bare knyttet til latskap og at jeg er et forferdelig lat og ekkelt menneske Flott bli enige Anonymkode: 0dead...8d9 AnonymBruker skrev (2 timer siden): javel da er jeg kanskje bare et forfedelig lat og ekkelt menneske hvordan få hjelp til mine traumer da fordi personlighetsforstyrrelser er traumer? nytter ingenting med kommunal hjelp i en leilighet om har traumer ? da må man jo bli lagt inn på en traume klinikk eller noe som kan behandle for traumer Anonymkode: 0dead...8d9 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ingenitng av dette stemmer helt med meg. https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/depresjon/depresjon-voksne/ Jeg diagnoserer ikke ved google, men google er ofte en kilde til skaffe seg mer kunnskap på Ikke så mange flere nå går i biblioteker for å låne seg bøker og lese om noe, fordi nå finnes det meste på internett Ja jeg er ikke akkurat nedstemt. Jeg har mye energi og glede Jeg er ikke fastlåst at det er adhd, men dere virker fastlåst på at jeg har depresjon. Ja kanskje det er reguleringsvansker? Får jeg noe hjelp av terapauter da? har jeg sånne traumer? har vært hos lege og psykolog, de kommer ikke akkurat med så mye forslag nå er det jo veldig vanskelig eller kan være veldig vanskelig med traumeterapi uten å være innlagt nei, har ikke borderline. nå misforstår dere meg jo helt. borderline har ingen i min fysiske omkrets nevnt noe om. er du psykolog? borderline hørte jeg noe var å typ tiktok trend at mange på tiktok har det. er du utdannet psykolog eller tar bare type trend diagnoser alt utenom adhd og kaster på meg, som nå eks. borderline? jeg har ingen identitsproblemer, utagerende atferd, ustabile forhold eller vanskelig for kontrollere sinnet https://sml.snl.no/borderline_personlighetsforstyrrelse vil bare sitte inne i en leilighet og se i veggen, foran en skjerm fra morgen til kveld, helt isolert og være glemt av samfunnet og alle rundt om har selvdiagnosert meg med adhd eller ikke når skal være alene hele livet, spiller jo ingen rolle. det skader jo ikke noen andre, bortsett fra meg selv. ingen vet at jeg finnes uansett Anonymkode: 0dead...8d9 Du sier du ikke er deprimert/nedstemt, at du har mye glede i livet. Jeg har laget et lite sammendrag av postene dine og fremhevet noe av det. Dette er ikke tegn på et menneske som har det godt og opplever mye gleder. Du virker veldig lite motivert for behandling ut ifra det du skriver gjennom tråden. Det går hele tiden i "hva er vitsen". Dette er typisk for schizoid. Husk, vi kan bare uttale oss om hvordan vi opplever det du skriver. Kanskje har du ADHD i tillegg, kanskje ikke. Men man kan få ADHD lignende symptomer som følge av traumer. Traumer er også en av flere ting som er direkte linket til schizoid. Det kan være ekstremt vanskelig å hente seg etter traumer i oppveksten. Noen får ikke alvorlig mén av det, mens andre utvikler f.eks kompleks ptsd, eller personlighetsforstyrrelser som schizoid eller borderline. Og i alle tilfeller, så kommer det ofte tilleggsvansker som følge av traumene: reguleringsvansker, manglende interesse for å ta vare på seg selv, ser ingen positiv utvei, og mye mer. Jeg håper så veldig at du forstår at veien å gå er å oppsøke fastlegen og få i gang et behandlingsopplegg som du følger. Det er ikke sånn at du ikke kan få hjelp selv om du er ufør. Ingen nødvendighet å legges inn for å få behandling, TS. Som jeg har sagt fø Anonymkode: d89c9...896 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars #97 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du sier du ikke er deprimert/nedstemt, at du har mye glede i livet. Jeg har laget et lite sammendrag av postene dine og fremhevet noe av det. Dette er ikke tegn på et menneske som har det godt og opplever mye gleder. Du virker veldig lite motivert for behandling ut ifra det du skriver gjennom tråden. Det går hele tiden i "hva er vitsen". Dette er typisk for schizoid. Husk, vi kan bare uttale oss om hvordan vi opplever det du skriver. Kanskje har du ADHD i tillegg, kanskje ikke. Men man kan få ADHD lignende symptomer som følge av traumer. Traumer er også en av flere ting som er direkte linket til schizoid. Det kan være ekstremt vanskelig å hente seg etter traumer i oppveksten. Noen får ikke alvorlig mén av det, mens andre utvikler f.eks kompleks ptsd, eller personlighetsforstyrrelser som schizoid eller borderline. Og i alle tilfeller, så kommer det ofte tilleggsvansker som følge av traumene: reguleringsvansker, manglende interesse for å ta vare på seg selv, ser ingen positiv utvei, og mye mer. Jeg håper så veldig at du forstår at veien å gå er å oppsøke fastlegen og få i gang et behandlingsopplegg som du følger. Det er ikke sånn at du ikke kan få hjelp selv om du er ufør. Ingen nødvendighet å legges inn for å få behandling, TS. Som jeg har sagt fø Anonymkode: d89c9...896 problemet med meg hva skal være traumer fra? dette har vært siden barnehage alder så det er genetisk. jeg har å sjekket med blodprøve og fått påvist en genetisk syndrom som kan være linket til adhd, autisme eller psykiske vansker som det står. dette er nylig . jeg har ikke autisme og er egentlig frisk psykisk , så da må det være noe adhd som kjenner meg ganske godt igjen i vel det finnes ingen behandling for schizoid. ingen tar inn noen for szhizoide så da er en like lagt. ja jeg har jo nyilg vært hos fastlege- flere ganger , hva hjalp det - ble henvist til utredning til autisme og vært på det nå. ingen autisme kom det til svar. det er jo ingen nyttig for samfunnet jeg er, jeg gir aldri noe tilbake til samfunnet uansett om blir helt normal med ingenting sliter med. ja for du er psykolog? jeg er kanskje eller virke lite motivert for behandling, forrdi jeg føler det er lite vits. jeg føler en slags sorg egentlig over et liv som ikke ble som det skulle.. ingen merker jo om opprettholder rutiner og sånt med dusje og alt sånt om bare er alene i en leilighet fra morgen til kveld jeg har ikke kontakt med folk uansett men skal nevne det med depresjon igjen at kanskje kan ha det for viktig høre på dere forums folk som ikke kjenner meg selv om folk rundt meg sa at depresjon har jeg nok mest sannsynligvis ikke...... det er forskjell på depresjon og en slags livssorg over livet jeg føler å at kan ha en slags livssorg over livet som ikke ble helt som det skulle det føles som jeg er på en helt annen vei enn veien jeg var ment til og om jeg gjør noe så risikerer jeg å komme på feil vei igjen det er vanskeilg å forstå om man ikke forstår måten jeg ser verden på Anonymkode: 0dead...8d9
AnonymBruker Skrevet 13. mars #98 Skrevet 13. mars Hei TS. Jeg synes det er ganske tydelig at det kan være ADHD du sliter med, synes du skal prøve å ta i bruk noen tips fra folk med ADHD og se om det hjelper i hverdagen! Fryktelig slitsomt å ikke bli trodd, det gjorde ikke jeg heller. Hold ut. Anonymkode: 56f4b...1cd
AnonymBruker Skrevet 13. mars #99 Skrevet 13. mars Kan godt være du har ADHD for alt jeg vet, men da bør du få det diagnostisert så du får ordentlig hjelp. Ikke sitte og lese om det på nett. Du trenger jo i så fall hjelp til å komme deg, ikke ha en unnskyldning for å fortsette som du gjør. Men har du tenkt på dystymi? Fra Wikipedia: Symptomene ved dystym lidelse er opplevelse av tristhet, endret appetitt, søvnproblemer, energiløshet, tretthet, lav selvfølelse, konsentrasjonsproblemer, håpløshet og vansker med å ta bestemmelser. Hos ungdom kan dystym lidelse være kjennetegnet ved lav selvfølelse, uklare fysiske plager, problemer i relasjonen til andre og dårlige skoleresultater. Anonymkode: 9df41...c35
AnonymBruker Skrevet 13. mars #100 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): problemet med meg hva skal være traumer fra? dette har vært siden barnehage alder så det er genetisk. jeg har å sjekket med blodprøve og fått påvist en genetisk syndrom som kan være linket til adhd, autisme eller psykiske vansker som det står. dette er nylig . jeg har ikke autisme og er egentlig frisk psykisk , så da må det være noe adhd som kjenner meg ganske godt igjen i vel det finnes ingen behandling for schizoid. ingen tar inn noen for szhizoide så da er en like lagt. ja jeg har jo nyilg vært hos fastlege- flere ganger , hva hjalp det - ble henvist til utredning til autisme og vært på det nå. ingen autisme kom det til svar. det er jo ingen nyttig for samfunnet jeg er, jeg gir aldri noe tilbake til samfunnet uansett om blir helt normal med ingenting sliter med. ja for du er psykolog? jeg er kanskje eller virke lite motivert for behandling, forrdi jeg føler det er lite vits. jeg føler en slags sorg egentlig over et liv som ikke ble som det skulle.. ingen merker jo om opprettholder rutiner og sånt med dusje og alt sånt om bare er alene i en leilighet fra morgen til kveld jeg har ikke kontakt med folk uansett men skal nevne det med depresjon igjen at kanskje kan ha det for viktig høre på dere forums folk som ikke kjenner meg selv om folk rundt meg sa at depresjon har jeg nok mest sannsynligvis ikke...... det er forskjell på depresjon og en slags livssorg over livet jeg føler å at kan ha en slags livssorg over livet som ikke ble helt som det skulle det føles som jeg er på en helt annen vei enn veien jeg var ment til og om jeg gjør noe så risikerer jeg å komme på feil vei igjen det er vanskeilg å forstå om man ikke forstår måten jeg ser verden på Anonymkode: 0dead...8d9 Okey, det ble nevnt traumer flere steder, og trodde derfor du hadde opplevd det. Beklager hvis det var feil. Det er vanskelig å si noe fordi jeg kan ikke vite nøyaktig HVA som var til stede fra barnehage. Selektiv mutisme, eller også andre ting? Du fremstår ikke frisk psykisk, se igjen det jeg har fremhevet i forrige kommentar. Det spiller egentlig ingen rolle om det er snakk om depresjon eller livssorg, for det glir jo i hverandre, hvis du skjønner? HVORFOR er du isolert og holder deg innendørs i flere mnd i strekk, TS? Anonymkode: d89c9...896 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå