Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har fått leid meg leilighet. Har ikke skrevet kontrakt enda, men gjør det i dag da jeg flytter inn i dag!

Men det er en ting jeg er litt bekymra for.. Han sier at det er en bindingstid på ett år.. Er dette vanlig og er det noen lov på dette?

Jeg har planer om å bo der en stund, men det føles så lite fritt når jeg vet jeg MÅ bo der, i allefall betale husleie i et år.. Hva om det skulle skjer noe som gjør at jeg vil flytte om 6 mnd.. Da må jeg likevel betale for meg i de resterende 6 mnd.

Uansett så vil jeg ha leiligheten, men er det noen vits i at jeg tar opp dette med han, eller er dette vanlig..? Kunne jo kanskje inngått en avtale som begge er enige om eller noe..

Har vel egentlig hørt at det vanlige er 3 mnd. gjensidig oppsigelse..

Håper på litt rask hjelp her.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I følge husleielovens § 9-3 må en tidsbestemt avtale inngås for 3 år. Denne avtalen kan utformes uten oppsigelsesadgang. Er utleieobjektet en lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomansbolig eller utleier bor i samme hus, kan en slik avtatale inngås for 1 år.

Jeg vet det ofte er vanlig at kontrakten gjelder for 1 år, og når den tid er omme velger man om man ønsker å fornøye kontrakten eller ei.

Du kan likevel ha 3 mnd gjensidig oppsigelse.

Her har du husleieloven, så kan du lese litt og se om du finner noe mer om det.

http://www.bolignorge.no/husleieloven.shtml

Endret av Abr@xas
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg leide nå ut min leilighet med kun en oppsigelsestid. Syntes det var best både for leietaker og meg selv.

Ikke uvanlig å ha en leietid som er tidsbestemt. Da har du et problem dersom du ønsker å flytte tidligere.

Hva med å få inn i leiekontrakten at dersom du ønsker å flytte før så står du ansvarlig for å skaffe leieboer som da utleier må godkjenne?

Skrevet

Det mest vanlige slik jeg har oppfattet det fra mine venner som leier leiligheter er en bindingstid på ett år, og når det året er omme er oppsigelsestiden x antall måneder som man blir enige om med utleier, eller som utleier krever. Vanligste er 1-3 måneder.

Selv har jeg leid ut leilighet i noen år før, og vi krevde ikke bindingstid for et år. Kanskje dumt, men jeg ville følt de som ufritt å ha det slik selv, så vi hadde 1-3 måneder oppsigelsestid avhengig av hvem som leide. -var det folk vi kjente godt var oppsigelsestiden 1 måned, var det folk som var kjent i området for å flytte mye rundt fikk de lengere oppsigelsestid. Men nå bodde vi på et lite og oversiktelig sted da, så det var lett å innhente info om leietakerne.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har også "bindingstid" i tre år, men etter å ha finlest kontrakten står det at jeg kan si opp før den tid, så jeg sender oppsigelsen nå i løpet av mars

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...