Druid Skrevet 9. mars #41 Del Skrevet 9. mars Supernaut skrev (På 7.3.2025 den 23.29): – Vi veit at å gi skattelette stimulerer folk til å jobbe. Det kan gjere at det lønner seg for nokre å ta ein heiltidsjobb, framfor ein deltidsjobb, eller for nokon som står utanfor å kome inn i arbeidslivet, seier Melby. Hvor vet vi dette fra? Jeg vil se denne statestikken, for dette bildet har ingen fornuftig beveggrunn å analyse. Snarere tvert om, tror jeg det blir MER deltidsjobb med lavere skatt. I Norge brukes deltid primært for å få mer tid med barn: hvis familiene plutselig får større økonomisk handlingsrom, er det dette som får prioritet. Og ingen velger å stå utenfor arbeidslivet pga skatt. Velferdsordninger i Norge er veldig ofte topp ordninger: med unntak av rand bestemmelser som lager risiko for grunnutbetalinger, vil jobb ALLTID lønne seg. Det er garantert spesielle tilfeller, men jeg ser ikke det store statistiske i bildet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 9. mars #42 Del Skrevet 9. mars Hun dum eller kjip går det å bli. Det eneste man oppnår er større forskjeller og mer fattigdom. Slutt å rævkjør helsevesenet, så kan flere jobbe. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robot Skrevet 9. mars #43 Del Skrevet 9. mars Folk går ned i 66% av tidligere inntekt om de blir så syke at de blir uføre. Det lønner seg med andre ord allerede markant å jobbe. (Å sammenligne lønnen til noen i et lavtlønnsyrke med trygden til noen som har opparbeidet seg høyere trygd, er så epler vs. gråstein at det bare blir dumt). Så kan man selvsagt diskutere incentiver for å utnytte restarbeidsevne. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdjdkdudjbs Skrevet 9. mars #44 Del Skrevet 9. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 6.37): Hvordan kan de kutte i skattene når vi ser hvor lite penger mange kommuner har? De klarer jo ikke å tilby et minimum av det som er lovpålagte tjenester i skolen og helsesektoren. I tillegg antar jeg at prisnivået vil øke når folk i arbeid får høyere inntekt. Dermed blir det enda flere trygdede som trenger sosialstønad i tillegg til trygd for å overleve. Sosialstønad som går av kommunebudsjettet, og gjør at kommunene får enda dårligere råd. Hvor er logikken? Anonymkode: 351db...a69 Norge må kutte hinsides mye i offentlig sektor. Dårlig råd i kommunene er bare starten. Norge bruker 60 % av BNP på offentlige utgifter, Danmark og Sverige under 50 %. Jeg tenker at landet er overmodent for å få inn høyresiden i sjefsstolen. Det må lønne seg å jobbe, det er første bud. Vi har dobbelt så mange syke og uføre som våre naboland! Det er klart vi ikke fysisk sett er sykere, det er fordi vi har for gode ordninger. Og så må man effektivisere, det er klart man må det. Vi har ikke råd til den livsstilen vi har når 20 % av forbruket vårt kommer fra oljefondet (400 milliarder) hvert år. Vi må få opp andelen som jobber, vi må få opp effektiviteten og vi må få opp idemyldringen og skape et næringsliv som gir oss den verdiskapingen vi trenger. Vi kan ikke sende alle folk som lykkes til Sveits - deres penger, energi, og ikke minst deres skaper- og risikovilje trengs i Norge. Mer enn noen gang. Endret 9. mars av Jdjdkdudjbs 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. mars #45 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 0.45): Ja, bra. Blir så forbannet over de som hever trygd har mer utbetalt enn meg i full jobb. At høyest sats uføretrygd er over 500 000 året er sinnsykt! Maks 430 000 kr burde være nok. Det SKAL lønne seg å jobbe!!!! Anonymkode: 54a87...813 Så du mener jeg skal gå ned 600 000 i utbetaling bare fordi jeg er syk? Hva er verdien av trygdeforsikringen for meg her? Og så skal jeg betale alle slags toppskatter og ekstra avgifter for at du skal slippe å tenke på lønn når du valgte yrke? Bare fortsett å argumenter den veien, så skal du se hvor fort uføretrygden forsvinner for deg også! 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okay71 Skrevet 9. mars #46 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 9.00): Det er velfortjent! Det skal lønne seg å jobbe!! Og spør du meg bør alle uføre få høyere skatt og de burde fjerne ung uføre tillegget!! Anonymkode: 3fa19...5b5 Selvfølgelig bør det lønne seg å jobbe. Men hvorfor mener du at uføre bør betale mer skatt? Uføretrygd skattes allerede som lønnsinntekt. Og hvis du blir alvorlig syk - og ikke greier å komme tilbake til arbeidslivet, eller kun delvis tilbake, - mener virkelig at man da skal betale mer skatt? Man har jo allerede gått ned til ca 66%, eller mer, av tidligere inntekt. Blir for dumt å bare rope ut sånt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 9. mars #47 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 9.00): Det er velfortjent! Det skal lønne seg å jobbe!! Og spør du meg bør alle uføre få høyere skatt og de burde fjerne ung uføre tillegget!! Anonymkode: 3fa19...5b5 Vil du ha det som i USA? Hvor folk bor på gata i telt og i gamle bilvrak? Det florerer av smittsome sykdommer pga mangel på muligheter til å hode seg ren! Mangelen på sanitæranlegg gjør at urin og avføring flyter i gatene?? Sånn vil du ha det her i landet, bare sånn at du får litt lavere skatt? Gå på YouTube og Google hjemløse i USA å se noen videoer om det, så kan du komme tilbake hit å snakke om du syntes det er så velfortjent da. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 9. mars #48 Del Skrevet 9. mars malifika skrev (37 minutter siden): Vil du ha det som i USA? Hvor folk bor på gata i telt og i gamle bilvrak? Det florerer av smittsome sykdommer pga mangel på muligheter til å hode seg ren! Mangelen på sanitæranlegg gjør at urin og avføring flyter i gatene?? Sånn vil du ha det her i landet, bare sånn at du får litt lavere skatt? Gå på YouTube og Google hjemløse i USA å se noen videoer om det, så kan du komme tilbake hit å snakke om du syntes det er så velfortjent da. Norge bruker mye mer på sosiale tiltak enn alle andre land men de andre landene har ikke USA-tilstander. Og det er uteliggere i USA de stedene som er mest venstreorienterte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 9. mars #49 Del Skrevet 9. mars (endret) Det er økonomiske fordeler ved å ikke være i jobb, dette merket jeg godt de 3 gangene jeg var i mammaperm. Man slipper utgifter til transport til og fra jobb, man kan kanskje til og med selge bilen. På min egen arbeidsplass så koster det 1000 per måned bare i parkeringsutgifter, og da er hverken bensin bompenger eller bilslitasje inkludert. Man slipper også utgifter til lønnningspils, gavekasser, julebord og sommerfester som det forventes at man deltar på. Man trenger ikke å betale for arbeidsantrekk eller støttestrømper. Man kan dra på matbutikk kl 09 når man vet at 40 %-diskene er fylt til randen mens vanlige folk må være på jobb, og man har masse tid til å planlegge/forberede billige måltider og til å sjekke ut tilbud på alt fra klær og sko til utstyr. Man har også god tid til å rydde og organisere hjemmet for å ha god oversikt, samt å reparere barnas klær og utstyr fremfor å måtte kjøpe nytt. Man trenger ikke å betale for SFO og kan klare seg med halv plass i bhg fordi man uansett er hjemme, osv. Og det er svært mange med dårlig helse som likevel jobber. F eks jeg har flere kollegaer med diabetes, høyt blodtrykk og migrene og selv så sliter jeg med indre uro og angst. Det er overhodet ikke slik at alle som jobber er 100 % friske og bekymringsfrie. Endret 9. mars av Rastebenk 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 9. mars #50 Del Skrevet 9. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 1.46): Min sønn fikk uføretrygd i 18 års gave. Tenk hvor mye enklere livet hadde vært om han hadde en mulighet til å komme i jobb. Synes ikke noe om at psykisk utviklingshemning skal straffes! Anonymkode: 1415c...2dd Jeg har selv en sønn som neppe vil komme seg ut i arbeid. Men da er det en enorm fordel at de som faktisk er i jobb får en gulrot for nettopp å være det. Det er jo arbeidsgiverne og arbeidstakerne som skaper verdiene her i samfunnet, det er de som jobber som sørger for at våre syke barn kan få uføretrygd, det er nettopp yrkesaktive folk som tilrettelegger hverdagene til barna våre med BPA, støttekontakt, pedagoger, behandling og regelmessig oppfølging på BUP, habilitering rehab og sykehus. Det skal lønne seg å jobbe! Ellers skapes det jo heller ingen ressurser for de som ikke kan jobbe! Edit: drømmen er jo at min sønn skal få være i en slags tilrettelagt jobb, slik som jeg kan tenke meg at du øgså ønsker for din sønn. Men da er man jo avhengig av ressurser for å kunne skape et slik tilbud, og de ressursene skapes ikke av trolldom, men av skattepengene til yrkesaktive folk. Endret 9. mars av Rastebenk 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 9. mars #51 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 0.45): Ja, bra. Blir så forbannet over de som hever trygd har mer utbetalt enn meg i full jobb. At høyest sats uføretrygd er over 500 000 året er sinnsykt! Maks 430 000 kr burde være nok. Det SKAL lønne seg å jobbe!!!! Anonymkode: 54a87...813 De få som har maks trygd ( er det ikke 490 000 i året? ) har jo tjent og skattet veldig mye før de ble syke. Hva stopper deg som er frisk i få millionlønn? ja, det lønner seg og jobbe. Stå på, så får du til og med en trygd og leve av om du blir syk eller havner i en ulykke. Det du beskriver er jo bare et tillegg eksempel på at det lønner seg og jobbe, også som en forsikring. de er som er forbanna på at noen får maks trygd og har mer utbetalt enn dem er jo åpenbart folk som jobber og tjener så lite at de selv ville få minstetrygd. Ser du ironien i klagingen? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 9. mars #52 Del Skrevet 9. mars Rastebenk skrev (13 minutter siden): Det er økonomiske fordeler ved å ikke være i jobb, dette merket jeg godt når jeg var i mammaperm. Man slipper utgifter til transport til og fra jobb, man kan kanskje til og med selge bilen. På min egen arbeidsplass så koster det 1000 per måned bare i parkeringsutgifter, og da er hverken bensin eller bilslitasje inkludert. Man slipper også utgifter til lønnningspils, gavekasser, julebord og sommerfester som det forventes at man deltar på. Man trenger ikke å betale for arbeidsantrekk eller støttestrømper. Man kan dra på matbutikk kl 09 når man vet at 40 %-diskene er fylt til randen mens vanlige folk må være på jobb, og man har masse tid til å planlegge/forberede billige måltider og til å sjekke ut tilbud på alt fra klær og sko til utstyr. Man har også god tid til å rydde og organisere hjemmet for å ha god oversikt, samt å reparere barnas klær og utstyr fremfor å måtte kjøpe nytt. Man trenger ikke å betale for SFO og kan klare seg med halv plass i bhg fordi man uansett er hjemme, osv. Og det er svært mange med dårlig helse som likevel jobber. F eks jeg har flere kollegaer med diabetes, høyt blodtrykk og migrene og selv så sliter jeg med indre uro og angst. Det er overhodet ikke slik at alle som jobber er 100 % friske og bekymringsfrie. Korrekt, man har 100% fritid og kan planlegge billige kjøp. Spesielt hvis man bor nærme grensa så kan man handle billig i Sverige osv. En ting er at man får mindre penger, men i bytte mot 100% fritid og ingen forpliktelser så er det verdt det for mange 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 9. mars #53 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 1.12): Supert! Beste hadde vært ×2 for de med trygd. Type 10000 kr trekt i skatt. Anonymkode: a9327...72a Hæ? Så 50% skatt av trygd, og alle må på sosialkontoret før og søke supplerende livsopphold. Høres billig og smart ut. Du flytter jo bare penger på en dyr måte. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 9. mars #54 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 3.06): Men du har trolig mer utbetalt enn en flyvertinne på minstelønn eller en vekter på lusetariff... Anonymkode: 154f2...6c4 Hva tjener de nå da? Kanskje de kan skifte yrke om de tjener 34% mindre enn vernepleiere. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 9. mars #55 Del Skrevet 9. mars Maskinfører skrev (På 8.3.2025 den 9.39): Om arbeidskraften er upålitelig og med skyhøyt sykefravær så bør de sparkes umiddelbart og ansette folk som ikke sykemelder seg selv går jeg på jobben når jeg er syk nei jeg tror faktisk ikke det er nok arbeidsplasser for da ville ikke NAV uføretrygdet folk jeg tror folk uføretrygdes i mangel på arbeid Hvis sykefraværet er skyhøyt så skal folk sparkes , og så blir folk utføretrygdet i mangel på arbeid? Men ikke fordi de er syke? hvorfor går du på jobb når du er syk, og hva legger du i « syk» ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 9. mars #56 Del Skrevet 9. mars Rastebenk skrev (37 minutter siden): Det er økonomiske fordeler ved å ikke være i jobb, dette merket jeg godt de 3 gangene jeg var i mammaperm. Man slipper utgifter til transport til og fra jobb, man kan kanskje til og med selge bilen. På min egen arbeidsplass så koster det 1000 per måned bare i parkeringsutgifter, og da er hverken bensin eller bilslitasje inkludert. Man slipper også utgifter til lønnningspils, gavekasser, julebord og sommerfester som det forventes at man deltar på. Man trenger ikke å betale for arbeidsantrekk eller støttestrømper. Man kan dra på matbutikk kl 09 når man vet at 40 %-diskene er fylt til randen mens vanlige folk må være på jobb, og man har masse tid til å planlegge/forberede billige måltider og til å sjekke ut tilbud på alt fra klær og sko til utstyr. Man har også god tid til å rydde og organisere hjemmet for å ha god oversikt, samt å reparere barnas klær og utstyr fremfor å måtte kjøpe nytt. Man trenger ikke å betale for SFO og kan klare seg med halv plass i bhg fordi man uansett er hjemme, osv. Og det er svært mange med dårlig helse som likevel jobber. F eks jeg har flere kollegaer med diabetes, høyt blodtrykk og migrene og selv så sliter jeg med indre uro og angst. Det er overhodet ikke slik at alle som jobber er 100 % friske og bekymringsfrie. Det at det koster og jobbe er et argument jeg bruker med at trekket i trygd for de som jobber er for høy. Altså trekket i trygd, høyere skatt og utgiftene til transport og arbeidsantrekk er det knapt noe overskudd. glemte og regne med lønningspils , gavekasse , julebord og sommerfest 😅 ok, jeg går definitivt i minus med og gjøre som politikerne messer om « bruk restarbeiseven! Stå opp om morran ! Det lønner seg og jobbe! « 🤣 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 9. mars #57 Del Skrevet 9. mars (endret) Kvittre skrev (4 minutter siden): Det at det koster og jobbe er et argument jeg bruker med at trekket i trygd for de som jobber er for høy. Altså trekket i trygd, høyere skatt og utgiftene til transport og arbeidsantrekk er det knapt noe overskudd. glemte og regne med lønningspils , gavekasse , julebord og sommerfest 😅 ok, jeg går definitivt i minus med og gjøre som politikerne messer om « bruk restarbeiseven! Stå opp om morran ! Det lønner seg og jobbe! « 🤣 Ja det er mange ulike problemstillinger. Det at de enkleste arbeidsplassene er borte, er også noe som er med på å holde den massive uføretrygd-prosenten oppe. De enkleste jobbene er automatisert bort, og nå kreves det minst 13 års skolegang for å lande selv de dårligst betalte jobbene. Før kunne man starte med å hugge tømmer i skogen når man var 14 år og ta det derfra, eller man kunne sitte i bomstasjon og ta imot billetter fra forbipasserende. De inkluderende tidene er dessverre forbi. Jeg mener likevel at man kan ha to tanker i hodet på en gang, og at det skal lønne seg å jobbe. Det å skape et langt mer inkluderende arbeidsliv med flere enkle jobber er et annet, svært viktig mål. Endret 9. mars av Rastebenk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjatte Skrevet 9. mars #58 Del Skrevet 9. mars Politikere er opptatt av å spare penger i helsevesenet samtidig som de vil ha så mange som mulig til å holde seg friske og gå på jobb. Helt utrolig at de ikke skjønner at de ved å ikke kutte i helsetjenester, hadde flere blitt fanget opp tidligere og fått bedre hjelp og behandling tidligere. I stedet for å straffe de som allerede er syke og dårlige og ikke har helse til å jobbe fulltid, burde de heller fokusere på (og investere penger i) to områder: - Et velfungerende helsevesen der de har ressurser til både hjelp til forebygging, tidlig utredning og tidlig oppstart av nødvendig behandling. Et helsevesen der man får hjelp når man trenger det, blir fortest mulig frisk og i tillegg unngår å bruke for mye tid i NAV-systemet mens de venter på avklaring. - Et arbeidsliv der det både stilles krav til arbeidsgivere for å tilrettelegge for sine ansatte, men også tilbys støtte til dette. Enten i form av støtte til det som trengs av utstyr o.l. for tilrettelegging, og/eller i form av økonomisk støtte der bedrifter med delvis uføre arbeidsgivere får støtte i perioder med mye sykdom på den uføre. Mulig det er noen få arbeidsledige på trygd/dagpenger som får ræva i gir og blir mer motivert av skattelette for arbeidsaktive, men syke og uføre blir ikke friskere og mer arbeidsfør av at de som er i jobb får skattelette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 9. mars #59 Del Skrevet 9. mars Rastebenk skrev (6 minutter siden): Ja det er mange ulike problemstillinger. Det at de enkleste arbeidsplassene er borte, er også noe som er med på å holde den massive uføretrygd-prosenten oppe. De enkleste jobbene er automatisert bort, og nå kreves det minst 13 års skolegang for å lande selv de dårligst betalte jobbene. Før kunne man starte med å hugge tømmer i skogen når man var 14 år og ta det derfra, eller man kunne sitte i bomstasjon og ta imot billetter fra forbipasserende. De inkluderende tidene er dessverre forbi. Jeg mener likevel at man kan ha to tanker i hodet på en gang, og at det skal lønne seg å jobbe. Det å skape et langt mer inkluderende arbeidsliv med flere enkle jobber er et annet, svært viktig mål. Alt det du nevner, samt at arbeidslivet har blitt tøffere fordi alt måles i effektivitet og tall. Vi har også blitt mindre inkluderende. Hvis noen er litt « treige « eller produserer dårlig blir man jo uglesett. Er noen år siden man fikk sympati, hjelp, eller ekstra pause hvis man « kjente væromslag på gikta» og det gikk litt tregt i arbeidstiden 😅 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 9. mars #60 Del Skrevet 9. mars Pjatte skrev (4 minutter siden): Politikere er opptatt av å spare penger i helsevesenet samtidig som de vil ha så mange som mulig til å holde seg friske og gå på jobb. Helt utrolig at de ikke skjønner at de ved å ikke kutte i helsetjenester, hadde flere blitt fanget opp tidligere og fått bedre hjelp og behandling tidligere. I stedet for å straffe de som allerede er syke og dårlige og ikke har helse til å jobbe fulltid, burde de heller fokusere på (og investere penger i) to områder: - Et velfungerende helsevesen der de har ressurser til både hjelp til forebygging, tidlig utredning og tidlig oppstart av nødvendig behandling. Et helsevesen der man får hjelp når man trenger det, blir fortest mulig frisk og i tillegg unngår å bruke for mye tid i NAV-systemet mens de venter på avklaring. - Et arbeidsliv der det både stilles krav til arbeidsgivere for å tilrettelegge for sine ansatte, men også tilbys støtte til dette. Enten i form av støtte til det som trengs av utstyr o.l. for tilrettelegging, og/eller i form av økonomisk støtte der bedrifter med delvis uføre arbeidsgivere får støtte i perioder med mye sykdom på den uføre. Mulig det er noen få arbeidsledige på trygd/dagpenger som får ræva i gir og blir mer motivert av skattelette for arbeidsaktive, men syke og uføre blir ikke friskere og mer arbeidsfør av at de som er i jobb får skattelette. Alt dette. Husker Helsenorge som fungerte og gode gamle trygdekontoret som HJALP folk og holde seg i jobb . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå