Gå til innhold

Skattelette for de som er i arbeid, foreslår Guri Melby fra Venstre - Vil stimulere folk til å jobbe

Supernaut

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/venstre-med-nytt-skattegrep_-_-vil-stimulere-folk-til-a-jobbe-1.17328305

Et godt forslag, det skal lønne seg å jobbe?

– Vi veit at å gi skattelette stimulerer folk til å jobbe. Det kan gjere at det lønner seg for nokre å ta ein heiltidsjobb, framfor ein deltidsjobb, eller for nokon som står utanfor å kome inn i arbeidslivet, seier Melby.

Alle som får inntekter i form av trygd og pensjon, får inga glede av dette skattekuttet. Det skal berre treffe dei som står i arbeid.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uansett hvor mye noen vil jobbe, så er det ikke alle som kan jobbe grunnet sykdom og skade. 

Dette vil sånn jeg ser det gjøre skillet mellom rike og fattigere større. Hvorfor skal syke alltid streve mest? Ingen blir friskere av dårlig økonomi 

Anonymkode: 7b3a8...3f7

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uansett hvor mye noen vil jobbe, så er det ikke alle som kan jobbe grunnet sykdom og skade. 

Dette vil sånn jeg ser det gjøre skillet mellom rike og fattigere større. Hvorfor skal syke alltid streve mest? Ingen blir friskere av dårlig økonomi 

Anonymkode: 7b3a8...3f7

Vanlige arbeidstakere er da ikke rike.

Anonymkode: 999b1...ad0

• Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv hadde jeg satt langt mer pris på å få - riktig - behandling i helsevesenet slik at jeg kan bli frisk nok til å jobbe igjen. Men, de mente jeg heller skulle uføretrygdes. Det til tross for at jeg faktisk ikke er ferdig utredet enda, og ikke har fått behandling, selv om slik trolig finnes.

Da jeg jobbet betalte jeg skatten min med glede, og det skulle jeg gjerne gjort igjen.

Jeg blir ikke friskere av at de som er friske får lavere skatt. Tvert imot, det vil trolig gjøre at prisene stiger enda mer, og dermed blir det stadig vanskeligere å ikke bli enda sykere.

Slike forslag viser bare hvor distansert mange politikere er fra virkeligheten i landet.

Anonymkode: 6c2ef...f8e

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja i år er det stortingsvalg, er ikke vanskelig å skjønne at dette er rent valgflesk fra Venstre når de tyr til politiske ideer som hører hjemme på høyresiden.

Hva med å heller legge tilrette for et næringsliv som skaper arbeidsplasser og en skattepolitikk som gjør Norge til et attraktivt land å investere pengene sine i?.

Landet kan ikke gå rundt hvis alle skal jobbe i offentlig sektor.   

Anonymkode: fd2d7...c09

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, bra. Blir så forbannet over de som hever trygd har mer utbetalt enn meg i full jobb. At høyest sats uføretrygd er over 500 000 året er sinnsykt! Maks 430 000 kr burde være nok. Det SKAL lønne seg å jobbe!!!!

Anonymkode: 54a87...813

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, bra. Blir så forbannet over de som hever trygd har mer utbetalt enn meg i full jobb. At høyest sats uføretrygd er over 500 000 året er sinnsykt! Maks 430 000 kr burde være nok. Det SKAL lønne seg å jobbe!!!!

Vet du det er ytterst få uføre som får høystesats. Jeg kjenner minst 10 uføre og ingen får mer en ca 250 000 -300 000. Du må tjene over 750 000 de siste fem årene dine før sykdommen inntreffer for å kunne kose deg med de 480 000 som er høyeste sats. De som får denne utbetalingen har faktisk jobba ganske hardt. 

Anonymkode: 9daa2...d81

• Liker 10
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje vi kommer dit igjen at de som jobber skal føle at de blir satt pris på? 

Anonymkode: 84506...27e

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det lønner seg alltid å jobbe. Jeg er ufør vernepleier og alle vernepleiere i jobb tjener mer enn jeg har i trygd. 

Det er ikke de uføre med høyeste sats sin feil at du ikke har skaffet deg en bedre betalt jobb. 

Anonymkode: a03ee...8a3

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Supert! Beste hadde vært ×2 for de med trygd. Type 10000 kr trekt i skatt.

Anonymkode: a9327...72a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, løfte om skattelette i et valgår. Har aldri hørt den før, en kan jo virkelig stole på det...

Regner med at en spørreundersøkelse viste til at de trenger flere velgere som kommer inn under akurat denne lovnaden.

Alt slike valgløfter får meg til å ville er å ligge langt unna det partiet som kom med forslaget.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vet du det er ytterst få uføre som får høystesats. Jeg kjenner minst 10 uføre og ingen får mer en ca 250 000 -300 000. Du må tjene over 750 000 de siste fem årene dine før sykdommen inntreffer for å kunne kose deg med de 480 000 som er høyeste sats. De som får denne utbetalingen har faktisk jobba ganske hardt. 

Anonymkode: 9daa2...d81

Og av de 250.000 over 750.000kr som jeg har skattet av de siste 8-10 årene så får jeg ikke ei krone i sykepenger og ikke ei krone i trygd dersom jeg skulle bli sykemeldt eller trygdet. 

så for de av oss med inntekt over 750.000 (6g så 744000 er mer korrekt) så er sykemeldinger utfordrende da utgifter ofte henger sammen lønn, så om jeg skulle bli sykemeldt mister jeg 20-25% av inntekten min umiddelbart….. 

MEN toppskatt (trinnskatt heter det vel nå) det skal jeg pent betale…. 

nei jeg forstår at folk som har muligheten flytter ut av dette landet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De som har mer i trygd enn du har i lønn har uansett 34% mindre enn de hadde før de ble syke. Det du sier er at du blir forbannet for at noen har høyere lønn enn deg.

Det lønner seg å jobbe, men det straffer seg å bli syk. 

Anonymkode: bca69...f09

• Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn fikk uføretrygd i 18 års gave. 

Tenk hvor mye enklere livet hadde vært om han hadde en mulighet til å komme i jobb.

Synes ikke noe om at psykisk utviklingshemning skal straffes!

Anonymkode: 1415c...2dd

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anomyn Burker

Har du lest teksten du lenker til ts? 

Sitat forslag Venstre:

Ingen med arbeidsinntekt under 500.000 kroner skal betale meir enn 20 prosent i inntektsskatt.
Ingen med inntekt under 750.000 kroner skal betale meir enn 25 prosent.

Og sitat fakta NRK:

Folk som har bustadlån har ofte store summar i renteutgifter som dei kan trekke frå på skatten.

Det gjer at som (sic) har arbeidsinntekter opp mot 750 000 kroner allereie i dag betalar under både 20 og 25 prosent i inntektsskatt.

Ifølgje regjeringa sine tabellar, er skatteprosenten i snitt for dei som tener 500 000 kroner no på 19,6 prosent, medan skatteprosenten i snitt for dei som tener 750 000 kroner ligg på 24,5 prosent.

Endret av Anomyn Burker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krist1an skrev (30 minutter siden):

Hmmmm, løfte om skattelette i et valgår. Har aldri hørt den før, en kan jo virkelig stole på det...

Regner med at en spørreundersøkelse viste til at de trenger flere velgere som kommer inn under akurat denne lovnaden.

Alt slike valgløfter får meg til å ville er å ligge langt unna det partiet som kom med forslaget.

+ Å komme med løfter om skattelette i et valgår med usikkerheten i verden som den er i dag. Synes det viser bare hvor ubegripelig lite gjennomtenkt det er.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk lønnes etter hva de jobber med, som igjen ofte følger utdannelsesnivå. Hvis man syntes man får for lite lønn, så har man for dårlig jobb/for lav utdannelse. De uføre på minstesats får akkurat det de trenger for å greie å holde seg i live, hadde det gått å leve for mindre, så hadde de fått mindre. Blir liksom for dumt å rope at "det skal lønne seg å jobbe" i hytt og vær, når man selv velger yrker som ikke anser kompetansen din høy nok til å ville betale deg mer. Å senke skattenivået på denne urettferdige måten hun der foreslår, er bare valgflesk og noe som aldri kommer til å skje.

Anonymkode: 866f7...e65

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det lønner seg alltid å jobbe. Jeg er ufør vernepleier og alle vernepleiere i jobb tjener mer enn jeg har i trygd. 

Det er ikke de uføre med høyeste sats sin feil at du ikke har skaffet deg en bedre betalt jobb. 

Anonymkode: a03ee...8a3

Men du har trolig mer utbetalt enn en flyvertinne på minstelønn eller en vekter på lusetariff...

Anonymkode: 154f2...6c4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...