Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker meg ett barn til. Fikk første da jeg var 35. Føler nå på ett ønske om å gi mitt første barn søsken. Vil gjerne høre fra dere som ble gravide da dere var 39, gikk det bra? 

Anonymkode: edd8d...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det går jo stort sett bra. Om det gikk fint for meg eller venninna mi, har jo ingen betydning for deg og ditt svangerskap.

Jeg ville tatt meg en prat med lege, evt jordmor på helsestasjon. At risikoen øker på flere områder med alderen, er jo ingen hemmelighet eller overraskelse. Hør med helsepersonell, de vil gi deg de beste svar. 

Anonymkode: 9c539...279

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det gikk bra. 

Anonymkode: 667d4...e0c

Skrevet

Jeg fikk barn nr 2 som 39 åring.  Gikk bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn nr to som 40 åring. Greitt svangerskap og frisk baby. 

Anonymkode: ef793...5c4

AnonymBruker
Skrevet

Har knapt ei venninne som ikke har fått barn i den alderen, eller eldre. Det er jo nærmest den nye normalen. Har gått fint med alle.

Anonymkode: 28d56...868

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min der jeg bodde før, fikk barn nummer to som førtiåring. Det ble en gutt med Downs syndrom.

Som lege visste hun naturligvis dette allerede mens barnet lå i magen, men hun og mannen (som også var lege) valgte å beholde barnet.

Anonymkode: cc383...18f

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som fikk nr 2 da hun var 46. Alt gikk bra med henne og baby. Har en annen venninne som fikk nr 4 da hun var 38, den blei født med DS.

Det er absolutt ingen fasit på noe som helst. Kjør på og ta i mot det livet serverer deg! 

Anonymkode: 3efee...744

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fastlegen min der jeg bodde før, fikk barn nummer to som førtiåring. Det ble en gutt med Downs syndrom.

Som lege visste hun naturligvis dette allerede mens barnet lå i magen, men hun og mannen (som også var lege) valgte å beholde barnet.

Anonymkode: cc383...18f

Risikoen for å føde et barn med misdannelser er faktisk mye mindre i 40 årene, enn i 20 årene. Da man blir testet og fulgt opp på en annen måten.

Jeg kjenner to som har barn med downs, begge fikk barn da de var ca 30. 

Anonymkode: 28d56...868

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mormor fikk min onkel da hun var 42. Gikk helt fint og var en stor glede for familien. 

Anonymkode: e8c5b...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Risiko for hvem? Den gravide eller barnet? 

Anonymkode: 8dc8b...a47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig større risiko enn om du ikke var så gammel 

Anonymkode: be77f...113

Skrevet

Fikk nr 4 da jeg var 40, alt gikk bra😊

Skrevet

Det er økt sjanse for endel ting som svangerskapsdiabetes, preeklampsi, abort, morkakesvikt og kromosomavvik hos foster enn for yngre mødre, men det likevel størst sannsynlighet for at alt går bra. Du blir dessuten fulgt opp for å kunne avdekke slike forhold på et så tidlig stadium som mulig. Jeg fikk sistemann som 40-åring, og det var helt uten komplikasjoner av noe slag. Pga alder ble fødselen satt igang ved termindato.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 39 år og 23 uker på vei med barn nummer 3. Alt har gått helt problemfritt hittil, og barnet er etter all sannsynlighet helt friskt (tatt ultralyd og NIPT). 

Selv om det er økt sjanse for enkelte komplikasjoner hos mor og misdannelser hos barnet, er det fortsatt overveldende stor sjanse for at det går bra. Det er 98 % sjanse for å få et friskt barn.

Anonymkode: 9b1c5...260

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sånn at det veldig brått er kjempestor sjanse for Downs eller andre syndromer/sykdommer eller komplikasjoner. Det er en økning, men nesten alle som får barn i den alderen har likevel normale svangerskap og får friske barn. 

Anonymkode: f9f28...091

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 23.06):

Jeg ønsker meg ett barn til. Fikk første da jeg var 35. Føler nå på ett ønske om å gi mitt første barn søsken. Vil gjerne høre fra dere som ble gravide da dere var 39, gikk det bra? 

Anonymkode: edd8d...4dc

41 og gravid. Ingen komplikasjoner.

Anonymkode: 419e2...22e

Skrevet (endret)

Tror det skal gå bra ja Oldemor  fikk sin datter  i en alder av 39 år riktig nok var dette i 1909 

Endret av Maskinfører
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 39 da tvillingene kom. Fødte i uke 37 to friske barn. Hadde ett lett svangerskap selv om jeg også er konisert.

Anonymkode: 86b94...46c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...