Gå til innhold

Navn som Silje, Vilde, Fredrik, Magnus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker en del av disse navnene som er vanlige for min generasjon +/-.

Blir det sammenlignbart som når vår generasjon som nå får barn vokste opp med noen jevnaldende som het Gudrun og Odd?

Anonymkode: 72015...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Spesielt Fredrik og Magnua er gamle klassiske navn som ikke er typisk 70 eller 80 talls navn. Silje er mer typisk en tidsepoke. Men navn som Fredrik og Magnus er like tidløse og klassiske som f.eks  Christian , Erik , Håkon, Henrik

Anonymkode: 13063...36c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Silje og Vilde er ganske typiske for sin tid. I mitt hode kan Silje være noen år eldre enn Vilde. Selv om begge navnene sikkert har vært vanlige samtidig, innbiller jeg meg at Silje ble populært først. Jeg liker også de navnene, og ønsker dem gjerne velkommen tilbake. En eller annen gang må jo "regelen" om at "alle" jentenavn skal slutte på a slutte. 

Magnus og Fredrik framstår som mer klassiske navn. De kan være født omtrent når som helst. 

Anonymkode: 9ed37...655

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Silje og Vilde er ganske typiske for sin tid. I mitt hode kan Silje være noen år eldre enn Vilde. Selv om begge navnene sikkert har vært vanlige samtidig, innbiller jeg meg at Silje ble populært først. Jeg liker også de navnene, og ønsker dem gjerne velkommen tilbake. En eller annen gang må jo "regelen" om at "alle" jentenavn skal slutte på a slutte. 

Magnus og Fredrik framstår som mer klassiske navn. De kan være født omtrent når som helst. 

Anonymkode: 9ed37...655

Silje er vel mer 70/80-tallet, mens Vilde er mer 90/2000 tallet. I alle fall for de jeg kjenner som har desse navnene. Silje gikk i klasse med Kristin og Camilla. Vilde gikk i klasse med Malin og Sofie. 

Anonymkode: 34b96...b5b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Silje er vel mer 70/80-tallet, mens Vilde er mer 90/2000 tallet. I alle fall for de jeg kjenner som har desse navnene. Silje gikk i klasse med Kristin og Camilla. Vilde gikk i klasse med Malin og Sofie. 

Helt enig i denne.

Anonymkode: 7b3ce...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville tenkt at Camilla er 10 år eldre enn Silje, som er 10-20 år eldre enn Vilde.

Anonymkode: 4968d...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heter Silje og er i starten av 20-åra🤷🏼‍♀️ Gått på skole med flere som heter det samme også og derav er jevnaldrende. Føler ikke det er så gammel og utdatert

Anonymkode: 88ea6...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Magnus og Fredrik er fine navn. Jeg er over 50 og gikk i klasse med flere av dem, og jobber nå med barn som også får disse navnene.

Silje og Vilde er litt mer "tidsbestemt", men på ingen måte utdatert som Odd og Gudrun.

Når det er sagt, så synes jeg det er fint at noen tenker utenfor boksen. Jeg kjenner blant annet ei jente under skolealder som heter Harriet ;)

Anonymkode: d4669...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både Magnus og Vilde var fortsatt inne på topp 50 i fjor, så ikke veldig uvanlige navn, selv om de daler i popularitet.

Anonymkode: 80bc0...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Silje var mest populært mellom 1985 og 1998. 

Anonymkode: 1f746...68d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare tull at noen navn er utdaterte, det er ikke et problem

Anonymkode: dc8cc...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 21.37):

Jeg liker en del av disse navnene som er vanlige for min generasjon +/-.

Blir det sammenlignbart som når vår generasjon som nå får barn vokste opp med noen jevnaldende som het Gudrun og Odd?

Anonymkode: 72015...ca1

To små som heter Silje og Vilde i dag vil oppleve at det er kun et fåtall på deres alder med de navnene. De vil oppleve at x antall på sin egen alder har mødre og tanter som også heter det, i tillegg til lærere. Jeg har selv et navn som var typisk i vinden på 1960-tallet, og er et barn av 80-tallet som støtt og stadig har opplevd det ovennevnte.

Når det kommer til Fredrik og Magnus, derimot, er disse navnene mer gjennomgående i generasjonene, og man finner i stor grad vel så mange barn som voksne i alle aldre med disse navnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...