Gå til innhold

Erfaring med at vennskap fra barnehagen fader ut på skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min førsteklassing går på samme skole som flere av sine beste venner fra barnehagen. De er fordelt på to klasser, men hele trinnet er mye sammen hver dag. Likevel har den nære kontakten med disse vennene fadet ut da de har funnet andre venner. Mitt barn har enda ikke fått noen nære venner, men vandrer mer fra person til person og gruppe til gruppe uten at det blir noe relasjoner ut av det.

Vi har åpnet huset for alle, lagt opp til mange lekeavtaler og alle kommer når de blir invitert, men inviterer aldri tilbake. Vet ikke hva vi skal gjøre mer. Barnet er trist over at andre i klassen har funnet nye bestevenner. Prøver å oppmuntre til å danne nye vennskap og være åpen med alle, men det skjer ingenting..Læreren sier det ofte ikke løsner før i 2.klasse…Noen som har erfaring med det? Eller har tips til hva man kan gjøre videre? 

Anonymkode: 11c0a...4c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Løsnet i 2.klasse her. 

Anonymkode: eeaf7...b16

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De kommer til å bytte på venner mange ganger i løpet av skoletiden. Ikke nødvendigvis noe bedre å ha «bestevenner» heller, for det er mye mer sårt når det plutselig ryker (for det gjør det som regel). Det er kjempebra om han er fleksibel og kan leke med flere forskjellige. Fortsett å invitere, så får han positive opplevelser med flere forskjellige. Mange er fryktelig dårlige på å invitere, så det trenger ikke være personlig 🙂

Anonymkode: fc578...b78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mine startet ikke på skole med noen fra bhg. Eldste fant ikke noe bestevenn før i 4 klasse og han har han kontakt med enda er nå 20.

Yngste fikk 1 venn i første klasse, jenta her begynte på ny skole i 2 klasse. Der ble det mye bytting av venner. I 8 klasse kom ho i klasse igjen med den i første klasse. Begynte å være litt sammen, men ikke noe bestevenn. Er nå ferdig på videregående og har fortsatt ingen bestevenn. Men har flere ho spiller på av både gutter og jenter.

Selv så jeg at jeg fikk ikke noe godt venneforhold før jeg ble 20.

Anonymkode: e24fb...83e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene min er fortsatt nær venn med bestekompisen fra barnehagen (nå er de voksne). De andre har byttet venner siden da. Men det gikk gradvis, så de hadde venner hele tiden. 

Anonymkode: 22b5b...900

Skrevet

Barnet ditt vil endre venner og omgangskrets mange ganger gjennom skoleløpet. Ofte er 1 klasse en litt sånn omstillingsperiode hvor de sonderer omgivelsene og finner ut hvem de er og hvem de trives med.

Hvis du mener at klassen er klikkete så er det noe du kan snakke med læreren om, det går an å dette i gang sosiale tiltak med klassen osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja jenta her hadde bare gutte venner i barnehagen, de forsvant når de gikk over på skolen når det var fler gutter for dem å leke med , hun bytta venner mange ganger etter det , frem til kanskje 5 klasse hvor hun fikk flere gode venner som jeg håper hun holder på , går i 6 nå . 
Minste som er gutt har fortsatt de samme nære vennene han hadde i barnehagen, de går i 4 nå . 

Anonymkode: 7de17...ef9

AnonymBruker
Skrevet

Ja de kommer til å bytte på venner, når min begynte på ungdomsskolen så fadet hun de hun var med på barneskole og fikk nye bestevenner fra andre skoler. Vennskap handler om kjemi og man vokser jo og dermed kan man vokse fra hverandre. 

Anonymkode: d27d5...a8a

AnonymBruker
Skrevet

På innskriving sa de at de fleste har funnet nye venner i løpet av de 14 første dagene på skolen og at de derfor ikke tar hensyn til barnehagen når de deler opp i klasser. Stemmer godt med erfaringen til førstemann her.

Anonymkode: 5eef7...2a2

AnonymBruker
Skrevet

Venner kommer og venner går. Helt normalt.

Anonymkode: 4e567...5d1

Skrevet

Min erfaring er at barnehagevennskapene oppløses ganske raskt i første klasse. Og så er det jo greit å tenke på at ikke alle finner seg en bestevenn, men har det likevel veldig fint sosialt med mange å være sammen med. Jeg tror vi noen ganger forherliger litt det å ha en enkeltvenn som liksom skal være den viktigste, men slik er det jo ikke for alle og det er også helt normalt. Bare fortsett å invitere hjem, og snakk med sønnen din om at han også kan spørre om andre vil bli med ham hjem, så løsner det nok snart. :) 

Skrevet

Mine to har hatt det helt forskjellig. Ene skal opp i ungdomsskolen nå og har fortsatt de samme vennene som fr barnehagen. Kommet noen nye til, men kjernen er den samme. Dette til tross for at de ikke går i samme klasse. 
Den andre hadde mange vennskap, men ingen nære i barnehagen og har det slik fortsatt. Går godt sammen med de fleste, på hele trinnet, og springer alltid bort til de som er der, uavhengig av hvor godt han kjenner dem nesten. Men, har enda ikke, etter halve barneskolen, fått en nær krets eller bestevenn. 
Det jeg ser er at begge deler fører med seg fordeler og ulemper. Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg om barnet hørte til den ene eller andre typen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 19.35):

Min førsteklassing går på samme skole som flere av sine beste venner fra barnehagen. De er fordelt på to klasser, men hele trinnet er mye sammen hver dag. Likevel har den nære kontakten med disse vennene fadet ut da de har funnet andre venner. Mitt barn har enda ikke fått noen nære venner, men vandrer mer fra person til person og gruppe til gruppe uten at det blir noe relasjoner ut av det.

Vi har åpnet huset for alle, lagt opp til mange lekeavtaler og alle kommer når de blir invitert, men inviterer aldri tilbake. Vet ikke hva vi skal gjøre mer. Barnet er trist over at andre i klassen har funnet nye bestevenner. Prøver å oppmuntre til å danne nye vennskap og være åpen med alle, men det skjer ingenting..Læreren sier det ofte ikke løsner før i 2.klasse…Noen som har erfaring med det? Eller har tips til hva man kan gjøre videre? 

Hvordan er forholdet deres til de andre foreldrene i klassen til barnet deres? Jeg hadde litt sånn med min datter, men så ble jeg (litt tilfeldig) bedre og bedre kjent med en annen mor i klassen. Det førte til at vi var en del sammen med våre barn, og det løsner litt etter det. I tillegg engasjerte jeg meg mye i ulike verv og sørget for å være en synlig forelder i klassen, og det hjalp også en del faktisk.

Anonymkode: e986b...497

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 19.35):

Løsnet i 2 klasse her også. I 1 klasse var det litt sånn mellomlanding mellom barnehage og skole. Der vandret barnet litt mellom gamle vennene fra barnehagen sin, og nye venner fra de andre barnehagene. Så i 2 klasse hadde hun funnet sin «gjeng», og nå leker hun fint med mange i klassen, også med noen av sine gamle bhg venner. Tror vel det er mye nytt og spennende som skjer i første klasse, så barna prøver å finne seg til rette.

Anonymkode: 970e5...8db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...