Gå til innhold

Selge festdrakt for å kjøpe bunad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har endt opp i en litt rar situasjon. Til konfirmasjonen min kjøpte foreldrene mine en brukt bunad uten å snakke med meg om farge eller hvilken type bunad jeg ville ha. Hadde ingen kunnskap om bunad, og bare aksepterte bunaden jeg fikk på tidspunktet. Men etterhvert begynte jeg å innse at flere rundt meg fikk velge ut farge og hvilken type bunad de skulle ha, noe jeg aldri fikk muligheten til. Strengt tatt var den som ble kjøpt til meg litt for liten for meg i lengden, og skjorten som fulgte med var alt for kort i ermene. Endte derfor opp med å selge den etter konfirmasjonen, og så spontan som jeg var endte jeg opp med å kjøpe en festdrakt til 19900kr for pengene jeg fikk for bunaden. Festdrakten har ingen sammenheng eller tilhørighet med hvor jeg er fra, så jeg skiller meg litt ut der jeg bor hvor «alle» har lik bunad. Når jeg valgte ut denne festdrakten var jeg ung og brydde meg ikke så mye om hva andre tenkte. Men nå som jeg har blitt 19 føler jeg en sterkere trang for å ha en bunad som sier noe om hvor jeg er fra, og jeg føler at festdrakten ikke representerer meg. Naturligvis kanskje fordi jeg har blitt mer moden og eldre. Vil også passe inn der jeg bor, og vil ikke ha mye oppmerksomhet rettet mot meg. Tanken har nå slått meg igjen om jeg skal selge festdrakten videre for å bruke noe av pengene til å kjøpe bunaden jeg virkelig vil ha som tilhører der jeg kommer fra eller ikke. Eller overtenker jeg nå? Tør egentlig ikke ta det opp med foreldre da de klager og mener det er for mye styr. Skjønner at det bare er et klesplagg som brukes 1-2 ganger i året, men når den skal brukes så synes jeg det er så kjipt å skille seg ut og grue seg til dette på dager som ellers skal være fine.

Anonymkode: f7b0b...988

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal tenke så mye på det....?

Det er en festdrakt du ikke har geografisk tilhørighet til, det er en festdrakt helt uten sentimental verdi med tanke på at du ikke har fått den i gave fra foreldre eller besteforeldre, den har ingenting med konfirmasjonen din å gjøre. Det er strengt tatt bare en kjempedyr kjole du har kjøpt til deg selv...  Hva er problemet med å selge den å kjøpe ett festplagg du faktisk vil ha?

Jeg elsker bunaden min, den viser både tilhørighet til hjemsted, og er yndlingsfarge, men i tillegg har den en enorm sentimental verdi fordi den er etter min avdøde bestemor. For meg er det så mye mer enn bare en dyr kjole. Men hadde hadde det bare vært en dyr kjole som jeg ikke engang likte, så hadde jeg ikke nølt ett sekund med å selge den...

Anonymkode: 51433...0e2

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe du selv må velge. om du virkelig har lyst på bunad så kjør på. Men vær obs på at bunad kan koste en del

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å kvitte seg med en festdrakt til fordel for bunad burde ikke være en særlig vanskelig avgjørelse.

Anonymkode: 85a9b...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad fremfor festdrakt hvilken dag som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ts: vil ha bunad, men det er det at mine foreldre ikke støtter meg da de synes at festdrakten jeg har allerede er fin, og de er ikke særlig forståelige ovenfor meg heller. de vil helst ikke snakke om det engang fordi samtalen blir mer til en diskusjon / krangel. de vil ikke bidra økonomisk med å kjøpe bunad, og de vil sikkert ikke at jeg skal bruke mye penger på det selv heller. det er ikke det jeg synes at festdrakten ikke er fin, men jeg føler ikke at jeg har noe forhold til den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du er voksen og trenger ikke at foreldrene dine er enige i ditt valg. Hvis du har penger til prisdifferansen mellom festdrakten og bunaden, så kjør på

Anonymkode: 67fe7...cad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye tror du at du kan få for festdrakten, og hvor mye vil den bunaden du har lyst på koste deg? Tenker at det er helt innafor å gjøre det hvis du har lyst, det er jo kanskje mer et spørsmål om timingen er riktig. Hvis du er 19 nå, har du kanskje noen år foran deg med litt begrenset økonomi, særlig hvis du skal studere. Kanskje er det ikke riktig prioritering å bruke f.eks. 30 000 på bunad akkurat nå. Det er jo verdt å vurdere ordentlig. Men sånn ellers er du jo voksen, og bestemmer helt selv. Du trenger ikke involvere foreldrene dine i det.

Hvis du bestemmer deg for å vente f.eks. tre år med å bytte ut festdrakten med bunad, men vet allerede nå hvilken bunad du vil ha, kan du jo begynne å ønske deg sølvet til bunaden til jul og bursdag de neste årene. Så slipper du å stå for hele kostnaden selv.

Anonymkode: 97296...193

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har endt opp i en litt rar situasjon. Til konfirmasjonen min kjøpte foreldrene mine en brukt bunad uten å snakke med meg om farge eller hvilken type bunad jeg ville ha. Hadde ingen kunnskap om bunad, og bare aksepterte bunaden jeg fikk på tidspunktet. Men etterhvert begynte jeg å innse at flere rundt meg fikk velge ut farge og hvilken type bunad de skulle ha, noe jeg aldri fikk muligheten til. Strengt tatt var den som ble kjøpt til meg litt for liten for meg i lengden, og skjorten som fulgte med var alt for kort i ermene. Endte derfor opp med å selge den etter konfirmasjonen, og så spontan som jeg var endte jeg opp med å kjøpe en festdrakt til 19900kr for pengene jeg fikk for bunaden. Festdrakten har ingen sammenheng eller tilhørighet med hvor jeg er fra, så jeg skiller meg litt ut der jeg bor hvor «alle» har lik bunad. Når jeg valgte ut denne festdrakten var jeg ung og brydde meg ikke så mye om hva andre tenkte. Men nå som jeg har blitt 19 føler jeg en sterkere trang for å ha en bunad som sier noe om hvor jeg er fra, og jeg føler at festdrakten ikke representerer meg. Naturligvis kanskje fordi jeg har blitt mer moden og eldre. Vil også passe inn der jeg bor, og vil ikke ha mye oppmerksomhet rettet mot meg. Tanken har nå slått meg igjen om jeg skal selge festdrakten videre for å bruke noe av pengene til å kjøpe bunaden jeg virkelig vil ha som tilhører der jeg kommer fra eller ikke. Eller overtenker jeg nå? Tør egentlig ikke ta det opp med foreldre da de klager og mener det er for mye styr. Skjønner at det bare er et klesplagg som brukes 1-2 ganger i året, men når den skal brukes så synes jeg det er så kjipt å skille seg ut og grue seg til dette på dager som ellers skal være fine.

Nå kan det jo være de kjøpte brukt fordi de ikke hadde råd til ny. Men vær obs på at bunad er sykt dyrt nå.  Koster gjerne 50 000 eller mer. Om du har noen i familien din som er flinke til å sy, så kan du jo høre om de kan hjelpe deg  å lære deg å sy en festdrakt som du føler representerer deg. 

Anonymkode: fa8e8...560

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er 19 år, du er fortsatt uendelig ung, og du kan da avvente denne avgjørelsen i ti år. Foreldrene dine har ingen ting med dette å gjøre, og den festdrakta du nå har er sikkert veldig fin. Det er den du nylig har valgt, den var dyr, bruk den fremover og sett av litt penger til bunad. Det er helt sikkert andre ting du kan bruke pengene dine på nå som gir minst like mye nytte eller glede. 
Jeg syns du overtenker, du er ikke «havnet i en situasjon». 

Anonymkode: 87b5c...4bf

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

synes det var et bra tips om å ønske meg sølvet først for å gradvis gå over til en bunad : ) det gjør kanskje overgangen litt lettere, også slipper jeg å betale for det selv. bunad er ikke noe som haster, men ville gjerne hatt en bunad på vitnemålsutdelingen jeg skal ha neste år

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

synes det var et bra tips om å ønske meg sølvet først for å gradvis gå over til en bunad : ) det gjør kanskje overgangen litt lettere, også slipper jeg å betale for det selv. bunad er ikke noe som haster, men ville gjerne hatt en bunad på vitnemålsutdelingen jeg skal ha neste år

Da kan du kanskje låne/leie en bunad den dagen? 

Anonymkode: 3671d...811

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 19.21):

Vent noen år til før du bestiller bunad. Kroppen endrer seg raskt i den alderen du nå er i og det vil være dumt å ta mål til en bunad som gjerne må fikses på om fem år. Får du barn, vi bunaden og sannsynligvis måtte syes om/reguleres. 

Anonymkode: 932d4...7a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøp brukt?

her i mitt området kan jeg får brukt bunad fra 8000 til 50 000

Anonymkode: 4f9b4...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festdrakt har du kjøpt selv, og har ikke noen affeksjonsverdi - slik som bunaden du lett solgte.. så jeg skjønner ikke hvorfor du syns dette er et problem, når du så lett solgte bunaden dine foreldre kjøpte til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 22.49):

Vent noen år til før du bestiller bunad. Kroppen endrer seg raskt i den alderen du nå er i og det vil være dumt å ta mål til en bunad som gjerne må fikses på om fem år. Får du barn, vi bunaden og sannsynligvis måtte syes om/reguleres. 

Anonymkode: 932d4...7a4

Bunaden som syns til unge er vel for de fleste tilfeller laget for å sys ut 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...