Gå til innhold

Mulig seperasjonsangst hjemme og i bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en unghund på 10 mnd som jeg har trent til å være alene hjemme siden han var ca 3 mnd. Og jeg føler på en måte at han håndterer det fint. Vi har økt gradvis fra sekunder - minutter - timer. Nå er han gjerne alene oppmot 12 timer i uka med den lengste økten på 6-7 timer. Jeg ser på kamera at han er rolig, veksler litt på hvor han sover, kanskje sitter og lytter et minutt og drikker litt vann før han legger seg. Problemet er: han hyler og bjeffer intenst hver gang jeg går. Prøver å komme seg ut av rommet, klatrer på alt han finner, og nevnte jeg hyyyyler? Det er hjerteskjærende! Men så går han og legger seg ila. 2-5 minutter. Spørsmålet mitt er om dette egentlig er ganske traumatiserende for han, eller helt ok. Vi har samme problem med hyling i bil. Og jeg er litt usikker på om det er "greit" å forlate en hylende hund (mens man feks er på butikken)? Hjemme får han alltid en slikkematte + radio når jeg går, mens det ikke er noenting i bilen.

Og - har dere noen tips til hvordan jeg etterhvert normaliserer det å gå ut og inn hjemme? Altså at jeg faktisk bare går en tur ut og er tilbake etter 15 min. Uten å planlegge det så til de grader😂 I hvilken alder kommer man dit? Det er bare oss to, så det blir jo såklart en big deal når jeg går, i motsetning til i en familie hvor folk går ut og inn hele tiden. Og hunden kanskje tilogmed har et annet dyr hjemme. Men jeg begynner å føle at jeg har mistet livet mitt. Venner, hobbyer og interesser. Må prioritere jobb og evt en tur på butikken iblant. Skal såklart stå i det, og det kommer garantert til å bedre seg. Har nok mye med min innstilling å gjøre også. Men vil jo ikke utsette hunden (eller naboene) for unødvendig lidelse heller😅

Anonymkode: 46651...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Finnes flere tråder om dette her. Men gradvis sakte skritt etc tyder på at du har gjort rett. Men så er spm: Hylte den når du trente også? Er svaret ja, har du ikke trent riktig.

Anonymkode: 87d09...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ds: Og nei, det er ikke slik at de vokser dette av seg. 

Anonymkode: 87d09...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan desensitivisere ham til "nå skal jeg ut en tur" lyder og handlinger.

15-20 ganger om dagen går du fra det du driver med, rusler til gangen, tar på deg en jakke, tar av jakken, og rusler tilbake til matlagingen, tv-tittingen eller hva enn du drev med. Ikke gi han noe oppmerksomhet, ikke lag en big deal ut av det. Gjør det til en del av hverdagen: like naturlig som å ta en tur på badet.

Sleng inn andre ting etterhvert også. Klirr i nøkler, ta av og på sko, ta i håndtaket, vri om låsen, osv. 

Etterhvert vil han bli så vant til det at han ikke engang gidder å løfte hodet når du går til gangen. Da kan du også legge inn at du åpner og lukker døren. Han vil sikkert komme løpende da, men han vil bli vant til det også. Da kan du begynne å gå ut, lukke døra, og gå rett inn igjen. Øk gradvis.

Om han begynner å hyle når du er utenfor, har du gått for fort frem og bør gå rett inn igjen (nei, ikke vent til han har sluttet å hyle), også tar du noen steg tilbake i treningen. Poenget er at de ikke skal føle på stress/ubehag. Blir de stressa, har de fått en dårlig erfaring med å være alene.

Min eldste hund hadde sterk separasjonsangst. Jeg brukte denne metoden. Innen noen uker kunne jeg fint gå ut og stikke på butikken uten at hun engang reiste seg fra sofaen 🙂

Anonymkode: f27ad...451

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 19.41):

Du kan desensitivisere ham til "nå skal jeg ut en tur" lyder og handlinger.

15-20 ganger om dagen går du fra det du driver med, rusler til gangen, tar på deg en jakke, tar av jakken, og rusler tilbake til matlagingen, tv-tittingen eller hva enn du drev med. Ikke gi han noe oppmerksomhet, ikke lag en big deal ut av det. Gjør det til en del av hverdagen: like naturlig som å ta en tur på badet.

Sleng inn andre ting etterhvert også. Klirr i nøkler, ta av og på sko, ta i håndtaket, vri om låsen, osv. 

Etterhvert vil han bli så vant til det at han ikke engang gidder å løfte hodet når du går til gangen. Da kan du også legge inn at du åpner og lukker døren. Han vil sikkert komme løpende da, men han vil bli vant til det også. Da kan du begynne å gå ut, lukke døra, og gå rett inn igjen. Øk gradvis.

Om han begynner å hyle når du er utenfor, har du gått for fort frem og bør gå rett inn igjen (nei, ikke vent til han har sluttet å hyle), også tar du noen steg tilbake i treningen. Poenget er at de ikke skal føle på stress/ubehag. Blir de stressa, har de fått en dårlig erfaring med å være alene.

Min eldste hund hadde sterk separasjonsangst. Jeg brukte denne metoden. Innen noen uker kunne jeg fint gå ut og stikke på butikken uten at hun engang reiste seg fra sofaen 🙂

Anonymkode: f27ad...451

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg gjør allerede mye av dette, men kanskje ikke nok. Skal intensivere desensitivideringen! Har liksom tenkt så mye på at jeg må skåne naboene fra unødvendig lyd, men i lengden virker det nok mot sin hensikt🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg gjør allerede mye av dette, men kanskje ikke nok. Skal intensivere desensitivideringen! Har liksom tenkt så mye på at jeg må skåne naboene fra unødvendig lyd, men i lengden virker det nok mot sin hensikt🤪

De fleste nyere, forskningsbaserte metoder jeg har sett, baserer seg på så små skritt at hunden mestrer og dermed ikke lager lyd. Vinn-vinn, da plager man verken naboene eller bikkja :)

Anonymkode: ceddc...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De fleste nyere, forskningsbaserte metoder jeg har sett, baserer seg på så små skritt at hunden mestrer og dermed ikke lager lyd. Vinn-vinn, da plager man verken naboene eller bikkja :)

Ikke sant. Og hun lager jo ikke lyd med alle disse små skrittene, heller ikke om jeg faktisk går ut etter å ha raslet med nøkler, tatt på sko og ytterklær osv. Men har tenkt at hun avslører at jeg ikke mener det seriøst, og derfor ikke gjort så mye av det fordi det i mitt hode derfor ikke har så stor virkning. Men jeg skal øke veldig på det! Og trene på å se ut som jeg mener alvor😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 16.06):

Ikke sant. Og hun lager jo ikke lyd med alle disse små skrittene, heller ikke om jeg faktisk går ut etter å ha raslet med nøkler, tatt på sko og ytterklær osv. Men har tenkt at hun avslører at jeg ikke mener det seriøst, og derfor ikke gjort så mye av det fordi det i mitt hode derfor ikke har så stor virkning. Men jeg skal øke veldig på det! Og trene på å se ut som jeg mener alvor😂

Jeg kom iallfall dit at min hund kunne være alene hjemme med metoden. Fra å ikke kunne være hjemme i det hele tatt. 

Jeg baserte meg på metoden til Julie Naismith og boka Be right back! Hun har også FB-grupper om man søker på det :)

Det krever tid, tålmodighet, og at hunden ikke er lenger hjemme alene enn den takler under opptrening, men det funker :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...