Gå til innhold

Finnes den store kjærligheten for alle?

Clementine104

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"Kjærlighet" er ofte seksuell tiltrekning. Om det går over til ekte kjærlighet over tid, er det det som er den store kjærligheten.  Den må velges.

Anonymkode: 80816...501

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Der og da føler man vel det er den store kjærligheten men når det blir slutt så var det ikke det, likevel. 

Anonymkode: b0a6f...1b6

Sånn er det. Jeg har havnet på at jeg tror på den store kjærligehen. Men er mer tvilende til den evige kjærligheten... 

Anonymkode: d99ea...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker man må være på rett sted i både livet og mentalt for å virkelig satse på en person. Mange kommer aldri dit, og enkelte har ikke behov for å komme dit.

Du TS trenger tydligvis en fyr som gjør alt for deg. I min bok er ikke det kjærlighet men uselvstendighet. Du er ikke fullverdig god nok selv så du trenger en som fikser resten.

Anonymkode: 23920...b28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker man må være på rett sted i både livet og mentalt for å virkelig satse på en person. Mange kommer aldri dit, og enkelte har ikke behov for å komme dit.

Du TS trenger tydligvis en fyr som gjør alt for deg. I min bok er ikke det kjærlighet men uselvstendighet. Du er ikke fullverdig god nok selv så du trenger en som fikser resten.

At en mann er villig til å gjøre alt for kvinnen han elsker, er ikke det samme som at han skal gjøre det. Det går an å utfylle hverandre på mange ulike måter. Å være ærlig med seg selv, og finne den personen som man ikke har lyst til å leve uten, og at det er gjensidig. Merk... det er forskjell på lyst og kan, bare for å understreke det. 

Anonymkode: 0e08a...6fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At en mann er villig til å gjøre alt for kvinnen han elsker, er ikke det samme som at han skal gjøre det. Det går an å utfylle hverandre på mange ulike måter. Å være ærlig med seg selv, og finne den personen som man ikke har lyst til å leve uten, og at det er gjensidig. Merk... det er forskjell på lyst og kan, bare for å understreke det. 

Poenget mitt var vel at TS hadde usjarmerende "krav". Enkelte er tydelige på hva de forventer av den andre men null innsikt i hva de er villige eller i stand til å gi selv. Du kommer ikke langt med en partner som er villig til å gi alt for deg om det ikke går begge veier.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Poenget mitt var vel at TS hadde usjarmerende "krav". Enkelte er tydelige på hva de forventer av den andre men null innsikt i hva de er villige eller i stand til å gi selv. Du kommer ikke langt med en partner som er villig til å gi alt for deg om det ikke går begge veier.

Du forstår ikke hva det betyr, i overført betydning? 

Både jeg og mannen er villig til å gjøre alt for den andre. Begge har alltid vært på tilbudssiden når det er våkenetter, tjenester.. Vi går aldri forbi en full oppvaskmaskin, eller søl på gulvet, fordi det betyr at vi dumper oppgaven på den andre. 

Det er ikke urealistiske forventinger. Men fundamentet om man skal ha "den store kjærligheten". 

Anonymkode: 0333e...1ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er opp til de enkelte å finne ut av det selv eller sammen. Selvinnsikt er viktig. Enig i at det må gå begge veier i den grad det er rom og mulighet for det. Verden er dessverre ikke perfekt, selv om man noen ganger skulle ønske det. Så da får man selv vurdere hva som er viktigst. Er det personen eller krava? 🤷 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du forstår ikke hva det betyr, i overført betydning? 

Både jeg og mannen er villig til å gjøre alt for den andre. Begge har alltid vært på tilbudssiden når det er våkenetter, tjenester.. Vi går aldri forbi en full oppvaskmaskin, eller søl på gulvet, fordi det betyr at vi dumper oppgaven på den andre. 

Det er ikke urealistiske forventinger. Men fundamentet om man skal ha "den store kjærligheten". 

Anonymkode: 0333e...1ac

Du forstår ikke at jeg forstår hva som menes. Ikke gidder jeg å forkare det en gang til heller. Mannen din må ha en enorm tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er ikke en der ute for alle. Noen mennesker har rett og slett en oppførsel eller et tankemønster som er så utfordrende at ingen ønsker noe nært med dem. 

Noen har helt urealistiske forventninger til hva et lykkelig partnerskap er. Det er de som finner 80% match men henger seg opp i ubetydelige detaljer som overskygger alt. Det er også de som har med seg så stor og tung bagasje at de aldri våger å slippe andre nært nok. Diverse tilknytningskader. Eller de som gjør en hver relasjon til en konkurranse.. Selv tilsynelatende oppegående og flotte mennesker kan forbli single hele livet, fordi de mangler viktige følelsesmessige egenskaper som trengs for å få kjærlighet til å bli et godt forhold. Noen sitter også på gjerdet og tror kjærligheten skal komme til dem, som et brev i postkassa. 

Det er uendelig med eksempler på mennesker som lever hele livet uten partner, selv om de egentlig virkelig ønsker en. Og det er uendelig med grunner til hvorfor. 

Men at det finnes en partner der ute for alle, uten å gjøre en innsats for det selv, eller være villig til å vokse og inngå kompromiss... nei..... da ville vi ikke hatt så ufattelig mange i livslang ensomhet. 

Anonymkode: 7e660...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clementine104 skrev (På 7.3.2025 den 18.51):

Jeg har lenge tenkt på dette – finner alle i livet den store kjærligheten? Jeg var så heldig å oppleve den en gang i ung alder. Det var sterkt, men vi var for ulike, og til slutt gikk det ikke. Etter det har jeg lett, lengtet og håpet – og det har tatt meg nesten åtte år å finne noe som ligner igjen.

Nå har jeg møtt en mann som virkelig gjør alt for meg. Jeg kjenner at følelsene er sterke begge veier, og at dette er ekte kjærlighet. Men utfordringen er at han er skilt og har barn. Det er en situasjon jeg aldri hadde sett for meg, og jeg vet ikke om jeg klarer å leve med den. Kanskje må jeg gi slipp på kjærligheten igjen, men det beviser i det minste at den finnes – selv om den kan være vanskelig å holde fast i.

Er det noen her som aldri har opplevd ekte kjærlighet? Er det langt imellom de store kjærlighetene i livet, eller er det bare tilfeldigheter?

Det høres ut som om du ikke så lett forelsker deg. Så jeg syns ikke at du uten videre skal droppe han du fant nå. Dere er begge forelsket i hverandre. I voksen alder kan du ikke forvente at den du finner er uten bagasje. Du sier at han gjør «alt for deg». Jeg håper inderlig ikke det betyr at han lar forholdet til deg gå på bekostning av barna sine. I så fall er det et rødt flagg.

Det praktiske kan dere finne løsning på, gjennom gode samtaler. Kanskje skal dere være særboere til barna hans er voksne. Både av hensyn til deg og av hensyn til barna.

Når man sjelden finner gull, så hold fast på det. Det er ikke gitt at du forelsker deg igjen i en som også får følelser for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...