Gå til innhold

skvises ut av arbeidslivet, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har dessverre en kronisk sykdom og blir presset ut av arbeidslivet siden arbeidgiver nekter og tilrettelegge da det bare kan gjøres i en stund men ikke varig,.  De flytter meg til en avd der jeg har null forutsetninger til å klare stå i arbeid uten å bli verre. DE klager over høyt fravær men det blir jo ennå verre nå som de setter meg i tyngre arbeid. Hva kan jeg gjøre ? er det ingen annen utvei enn å si opp og bli ufør?

Trodde ia bedrift skulle hjelpe men Hva betyr egentlig ia da?

Anonymkode: 236eb...ebe

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dessverre en kronisk sykdom og blir presset ut av arbeidslivet siden arbeidgiver nekter og tilrettelegge da det bare kan gjøres i en stund men ikke varig,.  De flytter meg til en avd der jeg har null forutsetninger til å klare stå i arbeid uten å bli verre. DE klager over høyt fravær men det blir jo ennå verre nå som de setter meg i tyngre arbeid. Hva kan jeg gjøre ? er det ingen annen utvei enn å si opp og bli ufør?

Det kommer jo an på hvor syk du er. Jeg har fått tilbud om å få tilrettelegging av arbeid på min arbeidsplass, men det er dessverre ikke mulig for meg slik min situasjon er nå. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/arbeidsmiljo-og-sikkerhet/inkluderende_arbeidsliv/id947/

Anonymkode: 3c333...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kommer jo an på hvor syk du er. Jeg har fått tilbud om å få tilrettelegging av arbeid på min arbeidsplass, men det er dessverre ikke mulig for meg slik min situasjon er nå. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/arbeidsmiljo-og-sikkerhet/inkluderende_arbeidsliv/id947/

Anonymkode: 3c333...ec1

Hadde jeg fått bli på den avd jeg er nå kunne det gått men ikke på den nye der blir det umulig uten mye støtte og hjelp og det er jo ikke ønskelig heller. Vil jo bare fungere best mulig,

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de ikke kan tilrettelegge for deg uten at det går ut over andre, så har du ikke rett på tilrettelegging. Da må du søke en jobb du faktisk kan klare.

Anonymkode: 7e1e5...3e6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si opp og bli ufør? Nei, du må finne deg en annen jobb, som er kompatibel med helsen din.

Anonymkode: 3c6b3...409

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Si opp og bli ufør? Nei, du må finne deg en annen jobb, som er kompatibel med helsen din.

Fantastisk at noen skriver dette som om kronisksyke vil bli ansatt i andre bedrifter? 
Synd at arbeidslivet er slik ts, hør med fagforeningen din om det er mulig å få noe hjelp? Bedriften skal strekke seg langt for tilrettelegging, dessverre er det få som gjør det. 

Anonymkode: 9f87d...ce9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg endte opp som ufør. Var jo klin umulig å finne en jobb som var kompatibel med helsen. Ikke at de ikke eksisterer, men aldri i livet om de ansetter en kroniker med sveitserost-CV.

Anonymkode: 76f4f...5a0

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det brutale, kapitalistiske TERROR-systemet fortsetter selvsagt å "spise" og sile ut mennesker. Her er profitt for alle penga. Det skal akkummulerer på færrest mulige hender og rester må være "maskiner". 

Anonymkode: 25360...6fb

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke alle typer jobber det er mulig å tilrettelegge for alle typer handikap. Men at den jobben du har nå ikke er mulig å tilrettelegge for deg betyr ikke at du er fult og ikke kan fungere i en annen type jobb. Men det er mulig du må omskolere deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fantastisk at noen skriver dette som om kronisksyke vil bli ansatt i andre bedrifter? 
Synd at arbeidslivet er slik ts, hør med fagforeningen din om det er mulig å få noe hjelp? Bedriften skal strekke seg langt for tilrettelegging, dessverre er det få som gjør det. 

Kronisk sykdom og riktig jobb kan fungere helt fint. Jeg kan ikke se at jeg noen som helst sted har sagt at ts skal flagge at hun har en kronisk sykdom? Så så fantastisk synes jeg ikke det er.

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, men den strekker seg bare så langt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg endte opp som ufør. Var jo klin umulig å finne en jobb som var kompatibel med helsen. Ikke at de ikke eksisterer, men aldri i livet om de ansetter en kroniker med sveitserost-CV.

Jeg har en kronisk sykdom og er ikke ufør. Jeg måtte bytte jobb. For min del var det mulig. Ts får selvsagt ikke ufør uten at andre løsninger er forsøkt først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kronisk sykdom og riktig jobb kan fungere helt fint. Jeg kan ikke se at jeg noen som helst sted har sagt at ts skal flagge at hun har en kronisk sykdom? Så så fantastisk synes jeg ikke det er.

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge, men den strekker seg bare så langt.

Hvilke referanser skal man bruke for å skjule sitt handicap?  Hvordan blir det å være den ansatte som alle kollegaer snakker stygt om fra første stund. 
I dag strekker ikke den plikten lenger enn til bankkontoen til bedriften. Det handler kun om penger og ikke inkludering. Det er ikke plass til kronisksyke i arbeidslivet. Dette kan vi alle gjøre noe med, men det er ikke mye ønskelig av mange.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har en kronisk sykdom og er ikke ufør. Jeg måtte bytte jobb. For min del var det mulig. Ts får selvsagt ikke ufør uten at andre løsninger er forsøkt først.

Men da måtte jeg hadde hatt en slags snarvei inn. I alle tilfeller vil det jo være en funksjonsfrisk søker med meg erfaring enn meg, og ble aldri kalt inn til intervju engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva kan jeg gjøre ? er det ingen annen utvei enn å si opp og bli ufør?

Du skal ikke si opp. Om jobben ikke har mulighet til å tilrettelegge mere, så er neste steg å bli sykemeldt og søke andre jobber. Forhåpentligvis kan du finne en jobb som passer dine begrensinger, hvis ikke så er det aap-løpet som er din vei. 

Tilretteleggingskravet hos arbeidsgiver strekker seg bare så langt. 

Anonymkode: def16...517

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke referanser skal man bruke for å skjule sitt handicap?  Hvordan blir det å være den ansatte som alle kollegaer snakker stygt om fra første stund. 
I dag strekker ikke den plikten lenger enn til bankkontoen til bedriften. Det handler kun om penger og ikke inkludering. Det er ikke plass til kronisksyke i arbeidslivet. Dette kan vi alle gjøre noe med, men det er ikke mye ønskelig av mange.

I mitt tilfelle, tidligere arbeidsgivere. Veldig mange kroniske sykdommer er ikke synlige "Å være den ansatte alle kollegaer snakker stygt om fra første stund"?. Dette vet jeg ikke hvor du tar fra.

Det handler om økonomi og at tilrettelgging ikke skal gå utover, eller på bekostning av, de andre ansatte. Jeg er uenig med deg og mener at det er plass til personer med kronisk sykdom i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men da måtte jeg hadde hatt en slags snarvei inn. I alle tilfeller vil det jo være en funksjonsfrisk søker med meg erfaring enn meg, og ble aldri kalt inn til intervju engang.

Det avhenger jo av sykdommen. Hvis det ikke er synlig, hvorfor skulle du ikke stille på lik linje med andre søkere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakte NAV for rådgivning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det avhenger jo av sykdommen. Hvis det ikke er synlig, hvorfor skulle du ikke stille på lik linje med andre søkere? 

Synlig er det ikke (i den forstand at man kan se det på meg), men sykdommen begrenser jo hvilke arbeidsoppgaver jeg kan ta på meg, og har ført til at jeg har flere CV-hull som hver er på flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synlig er det ikke (i den forstand at man kan se det på meg), men sykdommen begrenser jo hvilke arbeidsoppgaver jeg kan ta på meg, og har ført til at jeg har flere CV-hull som hver er på flere år.

Jeg svarer på problemstillingen ts beskriver og den sier ikke noe om hull i cv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I mitt tilfelle, tidligere arbeidsgivere. Veldig mange kroniske sykdommer er ikke synlige "Å være den ansatte alle kollegaer snakker stygt om fra første stund"?. Dette vet jeg ikke hvor du tar fra.

Det handler om økonomi og at tilrettelgging ikke skal gå utover, eller på bekostning av, de andre ansatte. Jeg er uenig med deg og mener at det er plass til personer med kronisk sykdom i arbeidslivet.

Nei det er realiteten i arbeidslivet, andre kollegaer ønsker ikke kronisksyke kollegaer. De er en belastning og det er en ganske ubetydelig jobb om tilretteleggingen ikke skal belaste andre. 
Du kan mene det du vil, men som kronisk syk er det en kamp å stå i arbeidslivet som syk. Ingen vil ha deg, til og med ikke kollegaer. Det kan jo hende du er litt mer ustabil enn andre. 
Heldig som ikke opplever dette, men det er dette som er realiteten til de fleste syke. 
Du kan sikkert høre med nav også hvor mange på aap som er på arbeidsutprøvning i bedrift som da får jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...