Gå til innhold

Stopper p-piller menstruasjonen?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_starshine_*
Skrevet

Tittelen forklarer vel alt. Stopper p-piller menstruasjonen? Og hvis noen p-piller gjør det, mens andre p-piller ikke... kunne noen fortalt meg hvilke som stopper menstruasjonen og hvilke som ikke gjør det?

Er også interessert i å vite om å bruke p-piller har noen konsekvenser knyttet til hormoninnholdet. Hører noen sier de får lettere kviser osv mens de er på pillen.

Jente, 17 år, som lurer.

Takker for alle svar. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Når du bruker p-piller får du en blødning på rundt 5 dager hver fjerde uke, når man har et opphold i pillene. Mange opplever at blødningen de får når de bruker p-piller er lettere, kortere og mindre smertefull enn vanlig mens.

Det går an å ta p-piller kontinerlig, og derfor ikke ha noen blødninger i det hele tatt. For noen går det greit, andre får småblødninger innimellom allikevel.

P-piller har bivirkninger. For noen er de ytterst plagsomme, andre får få bivirkninger. Det kan også være at et p-pillemerke gir deg sterke bivirkninger, som forsvinner hvis du bruker et annet merke. Dette er veldig individuelt, og her må man prøve seg fram.

Sjøl er jeg veldig fornøyd med Yasmin, og syns at jeg har fått litt bedre hud av den. Nå hadde ikke jeg noe særlig kviseproblemer i utgangspunktet, men det sies om Yasmin at den kan hjelpe på hudproblemer.

Når du er hos lege/helsestasjon for å få p-piller kan du nevne for legen at du er bekymret for bivirkninger, og da særlig kviser, og så kan legen gi deg råd om det.

Hos SUSS kan du finne en del informasjon om p-piller: https://www.suss.no/securesite/default.asp?...pille&chapid=42

Skrevet

Må bare si meg enig her. P-piller i seg selv stopper ikke mens. Men mange kan hoppe over den perioden der de ikke tar piller (Eller tar sukkerpiller) og kan dermed "hoppe over" en eller flere mensperioder. Som tidligere nevnt er det ikke alle dette fungerer for.

Det er MANGE bivirkninger av P-piller. Noen har ikke noen av dem. Andre har mange på en gang. Det er derfor viktig å vite om hva slags bivirkninger den pillen du tar har, og være veldig oppmerksom i begynnelsen.

I tillegg til kviser er vektøkning et vanlig problem med P-piller.

Mange får mange bivirkninger av en type P-piller, men ingen hvis de bytter merke. Dette er det ofte vanskelig for lege å si noe om på forhånd, for det er veldig individuelt.

Anbefaler deg en tur til legen. Er du jomfru slipper du nok unna den gynekologiske undersøkelsen mange må ha. (Det gjorde hvertfall jeg.)

Gjest Gjest
Skrevet

Cerazette har tap av mens listet som en bivirkning(ikke dermed sagt at alle er så heldige)

Skrevet

Ikke stopper, men utsetter.

Med Yasmin p-piller kan man utsette mensen flere ganger på råd uten blødning. Veldig greit hvis man skal på ferie e.l.

Yasmin er forøvrig kjent for å ikke gi vektøkning.

Skrevet

Forøvrig er det ikke en "ordentlig" menstruasjon du får på p-piller, for eggløsninga er jo stoppa....så det er bare en "tullemens" ;)

Skrevet

Yasmin er forøvrig kjent for å ikke gi vektøkning.

Yasmin kan gi vektøkning, jeg sitter her som et levende ekspempel. Jeg gikk opp 5 kilo etter at jeg begynte på dem. Så jeg gikk tilbake til mitt gamle merke (trefase-tabletter). Men slikt er selvsagt helt individuelt og færre har vel hatt vektøkning av Yasmin enn av andre p-piller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...