Gå til innhold

Hvorfor får brokkli sterkere farge

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Fargen blir jo fiiin og mer appetittelig/frisk, men hvorfor er det slik?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Tolker det som at ingen vet!

Gjest vimse
Skrevet

Nei, jeg vet ikke, men jeg har lagt merke til at hvis jeg glemmer den i kokinga, og lar den koke alt for lenge, så blir den like blass igjen.

Det har sikkert noe med frigjøring av sunne stoffer å gjøre..

Gjest Gjest
Skrevet

Hm.. det har jeg faktisk ikke lagt merke til. Mener du at den blir grønnere altså?

Skrevet

Jeg vet dessverre ikke hvorfor, men jeg har hørt at det er når den får denne friskere grønnfargen at man vet når den er ferdigkokt, og når den mister fargen igjen er den overkokt.

Skrevet (endret)

Kokingen fører til økt innhold av antioksidanter noe som fører til mørkere farge. Så det er ikke slik at alle ubehandlede grønnsaker er sunnere for deg. Det samme gjelder også for tomat (pastasauser har som regel en mørkere farge enn rå tomater).

http://www.forskning.no/Artikler/2002/august/1029927198.48

Endret av punktom
Gjest GreenSky
Skrevet

Ok, takk! Men hvordan er det mulig at antioksidantinnholdet øker ved koking? Hvor kommer antioksidantene fra? Vannet? :klø:

Gjest GreenSky
Skrevet (endret)

Så du la med en artikkel, ja.

Årsaken til dette er at behandling av enkelte grønnsaker gjør at antioksidantene blir lettere tilgjengelig

Så da er altså antioksidantene der hele tiden, de kommer bare mer fram? Hm.

Endret av GrønnSky
Skrevet
Ok, takk! Men hvordan er det mulig at antioksidantinnholdet øker ved koking? Hvor kommer antioksidantene fra? Vannet?  :klø:

Nei, men kokingen gjør dem kanskje lettere tilgjengelige i selve grønnsaken.

Gjest Gjest
Skrevet

Kok den kortere tid enn du tror, den blir mørere når den får stå og hvile litt... jeg koker dem bare tre fire minutter max jeg... Da blir de alltid grønne og fine..

Skrevet

Jeg vet ikke helt sikkert ang brokkoli, men på tomater så er det at lykopen (rødfarget antioksidant) frigjøres fra cellene. Mulig det er noe tilsvarende på brokkoli?

Gjest GreenSky
Skrevet
Kok den kortere tid enn du tror, den blir mørere når den får stå og hvile litt... jeg koker dem bare tre fire minutter max jeg... Da blir de alltid grønne og fine..

Koker den i 1-2 mins. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Broccoli (og andre grønnsaker) skal ikke koke, de skal dampes slik at du beholder mest mulig av vitaminene.

Skrevet

Men koker man broccoli med lokk på, så blir de ikke så grønne som hvis man koker uten lokk.. Hmm, snodig.

Skrevet

Det kan hende at jeg har vært full når jeg har kokt broccoli altså, men.. :sjenert:

Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)

Du lurer nå på så mye rart grønska :ler:

Endret av Gamle Alex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...