AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Skrevet 7. mars Jeg leier ut en leilighet som jeg nå vil selge. Leietaker vil kjøpe den. Kan jeg selge til han uten visning eller forkjøpsrett? Anonymkode: f220a...6c0
AnonymBruker Skrevet 7. mars #2 Skrevet 7. mars Du kan så klart selge uten visning, men er usikker på om du kan unngå forkjøpsrett hvis noen har det. Anonymkode: e801b...47e 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #3 Skrevet 7. mars Ingen problemer. Få en verdivurdering og takst, og vurder om dere vil bruke profesjonelle (megler eller advokat f.eks) til å bistå med papirarbeidet. Anonymkode: 9ac18...012
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg leier ut en leilighet som jeg nå vil selge. Leietaker vil kjøpe den. Kan jeg selge til han uten visning eller forkjøpsrett? Anonymkode: f220a...6c0 Det må du ikke finne på I dagens marked. Anonymkode: dbde2...31f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leier ut en leilighet som jeg nå vil selge. Leietaker vil kjøpe den. Kan jeg selge til han uten visning eller forkjøpsrett? Anonymkode: f220a...6c0 Forkjøpsrett kommer an på borettslaget. Anonymkode: 51b1f...6b4
AnonymBruker Skrevet 7. mars #6 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leier ut en leilighet som jeg nå vil selge. Leietaker vil kjøpe den. Kan jeg selge til han uten visning eller forkjøpsrett? Anonymkode: f220a...6c0 Du kan selge til hvem du vil til den prisen du vil. Men noen andre kan kreve å kjøpe til samme pris på forkjøpsrett hvis det er sånt i borettslaget/sameiet. Det kommer du ikke unna dersom du selger til noen utenfor nærmeste familie. Anonymkode: aec66...20c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #7 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan selge til hvem du vil til den prisen du vil. Men noen andre kan kreve å kjøpe til samme pris på forkjøpsrett hvis det er sånt i borettslaget/sameiet. Det kommer du ikke unna dersom du selger til noen utenfor nærmeste familie. Anonymkode: aec66...20c Leste akkurat det samme. Anonymkode: e801b...47e
AnonymBruker Skrevet 7. mars #8 Skrevet 7. mars Du slipper ikke unna forkjøpsrett hvis det er i et borettslag. Eneste unntaket er nærstående familiemedlemmer. Gitt at du ikke hindres av forkjøpsretten så kan du selvsagt selge til leieboeren. Om det er smart eller ei kommer an på flere ting. Ligger boligen i et pressområde med høy etterspørsel så er jeg skeptisk. Du vil "alltid" lure på om du gjorde en god deal eller ei. En forutsetning for et slikt direktesalg er at du/dere har en innhenter noen gode prisvurderinger på forhånd, og at leieboeren byr greit over den summen. En fordel for deg ved et slikt salg er at du slipper veldig mye praktisk styr ifm salgsprosessen. En handel kan skje fort. Hvis leieboeren har bodd der en stund så vil det være vanskelig for ham å påpeke feil og mangler etter kjøp. Ikke minst slipper du utgifter til megler/fotograf/annonsering/ evt vask. Går jo fort et sekssifret beløp til disse tingene. Selger du direkte slipper du unna med rundt 10.000 til rette advokat. Anonymkode: 51187...9a5 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #9 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg leier ut en leilighet som jeg nå vil selge. Leietaker vil kjøpe den. Kan jeg selge til han uten visning eller forkjøpsrett? Anonymkode: f220a...6c0 Forkjøpsretten varierer fra brl til brl, og boligbyggelag til boligbyggelag. Så du ma snakke med boligbyggelaget. Anonymkode: f1ab6...158
AnonymBruker Skrevet 7. mars #10 Skrevet 7. mars Vi kjøpte leiligheten vår sånn 😊 Ingen forkjøpsrett inne i bildet, da. Hjalp at det fins mange leiligheter av samme størrelse osv i borettslaget, så vi visste begge ca hvor pris burde ligge. En megler satte opp dokumentene og sånn, men det var det. Anonymkode: 15dd9...843
AnonymBruker Skrevet 9. mars #11 Skrevet 9. mars Jeg kjøpte av en kollega, det var i borettslag. De annonserte den på boligbyggelagets sider under boliger med forkjøpsrett uten pris, ingen meldte seg-så ble vi enige om en pris. De slapp unna mye arbeid og utgifter på den måten, og fikk et raskt salg. Tror det kostet 6000 hos megler, er noen år siden da. Anonymkode: 0b67a...7e7
AnonymBruker Skrevet 10. mars #12 Skrevet 10. mars Forkjøpsrett slipper du vel ikke unna, men du kan fint droppe megler og heller ta alt gjennom advokat. Du trenger ikke megler om du uansett ikke skal annonsere, ha visninger, ta bilder, osv. Anonymkode: 45041...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #13 Skrevet 10. mars Jeg kjøpte sånt. Ikke noe problem. Ga prisen selgeren ønsker, så var det gjort. Anonymkode: 4939f...972
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå