Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg studerer medisin i utlandet men blir ferdig nå til sommeren. Da flytter jeg hjem og får bo gratis frem til jeg får mulighet til å få kjøpt bolig. Bor i en mindre by og de billigste leilighetene går for rundt 1,5 mill. Jeg er singel, men har lyst til å få barn (og mann) innen 5 år (er 28 nå). Egenkapitalen min er minst 500k når jeg har mulighet til å kjøpe, men så har jeg også et studielån på godt over 1 mill. Har lyst til å gjør et mest mulig økonomisk riktig valg og bryr meg ikke om jeg selv bor dårlig i noen år. Har tenkt tanken på å kjøpe 2 billige leiligheter og leie ut den ene. Eventuelt kjøpe bolig med utleiedel, men da må jeg vel selv bo i den delen med størst areal (?) og det er kanskje litt dumt. Hva tenker dere er best å gjør i min situasjon? Noe annet jeg burde tenke på?

Anonymkode: 4b4aa...596

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du satt deg inn i reglene for utleie? Så du vet at du ikke kan kjøpe leilighet for utleie i borettslag f.eks?

Har du fått fast jobb? Hva vil lønn være på?

Anonymkode: 61d17...33a

AnonymBruker
Skrevet

Det koster en del å selge/flytte så jeg tror jeg hadde kjøpt så stort jeg hadde hatt råd til med en gang i tilfelle den teoretiske mannen vil flytte inn.

Det er ikke så lett å tjene penger/gå i null på utleie per nå pga. høy rente, så sant det ikke er veldig mye høyere leiepriser sammenlignet med pris for å kjøpe. Utenfor de større byene har man heller ikke den samme prisveksten generelt sett slik at du tjener penger den veien, men det varierer sikkert en del.

Om du tenker at du kjøper to små enheter så skal begge selges (eller tenker du å beholde den du leier ut uansett?) og du må skatte av ev. gevinst på den ene.

Anonymkode: ce4bb...e08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du satt deg inn i reglene for utleie? Så du vet at du ikke kan kjøpe leilighet for utleie i borettslag f.eks?

Har du fått fast jobb? Hva vil lønn være på?

Det var jeg ikke klar over! Takk for tips!

Har ikke fått fast jobb enda nei, men lønnen i starten vil ligge på 600-700k i året i følge de eldre studentene som nå er ute i jobb.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det koster en del å selge/flytte så jeg tror jeg hadde kjøpt så stort jeg hadde hatt råd til med en gang i tilfelle den teoretiske mannen vil flytte inn.

Det er ikke så lett å tjene penger/gå i null på utleie per nå pga. høy rente, så sant det ikke er veldig mye høyere leiepriser sammenlignet med pris for å kjøpe. Utenfor de større byene har man heller ikke den samme prisveksten generelt sett slik at du tjener penger den veien, men det varierer sikkert en del.

Om du tenker at du kjøper to små enheter så skal begge selges (eller tenker du å beholde den du leier ut uansett?) og du må skatte av ev. gevinst på den ene.

Håpet var at når jeg må finne en større bolig senere pga barn, så vil leieinntektene dekke renter og avdrag på lånene, slik at jeg kan beholde begge for å leie ut.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner til reglene for skatt på utleie? Hvis du eier to leiligheter og leier ut den ene, må du betale skatt av leien. Hvis du eier en større leilighet og leier ut en del av den (mindre enn 50%, med visse forbehold), er det skattefritt. 

Anonymkode: aa77c...897

AnonymBruker
Skrevet

Slik rentene er nå, skal det mye til for å tjene penger på utleie. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kjenner til reglene for skatt på utleie? Hvis du eier to leiligheter og leier ut den ene, må du betale skatt av leien. Hvis du eier en større leilighet og leier ut en del av den (mindre enn 50%, med visse forbehold), er det skattefritt. 

Så hvis jeg leier ut ene leiligheten for 8000kr i mnd, så må jeg betale en viss prosent av den summen i skatt? 22%?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis jeg leier ut ene leiligheten for 8000kr i mnd, så må jeg betale en viss prosent av den summen i skatt? 22%?

ts

Du må betale 22% skatt av overskuddet på leieinntekter ja. Og du må betale skatt på overskudd ved salg når du ikke har bodd der selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjøpt en liten leilighet, og betalt ned mest mulig på den.

Så etterhvert når du og mannen du møter, bestemmer dere for å kjøpe sammen, så har du mest mulig egenkapital.

Anonymkode: edf64...335

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var jeg ikke klar over! Takk for tips!

Har ikke fått fast jobb enda nei, men lønnen i starten vil ligge på 600-700k i året i følge de eldre studentene som nå er ute i jobb.

ts

600-700k i startlønn uten tillegg/overtid? I småby hvor man har så billige leiligheter? Er det lett få fast jobb i den byen?

AnonymBruker
Skrevet

Utleie er ikke så veldig lukurativt lenger dessverre. Det man stort sett tjener penger på er verdien av selve eiendommen du legger ut. 
min eks leide ut en leilighet, og han gikk ikke i pluss, men lå rundt null. Plutselig var det vedlikehold på leiligheten som krevde utgifter som ikke leiertaker står for som maling utvendig, problemer med det elektriske anlegget, kjøkkenvifta ble ødelagt, måtte skifte ytterdør da den plutselig ble ødelagt. 
Nå som renta er så høy i tillegg! 
Og er du riktig uheldig får du leietakere som skaper mye problemer også, det vet man jo aldri. 

De eneste jeg veit om som har tjent penger på utleie er de som leier ut en del av huset, da slipper man å betale skatt. En fyr bygde tomannsbolig, der hans del var 51% av boligens størrelse og den andre delen 49-% av boligens størrelse. Da leide han ut 49% boligen og slapp å skatte av den. 

Anonymkode: 3f359...243

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med 650k i inntekt og 1 mill i studielån er maksimal lånesum for deg 2,250 mill. 

Anonymkode: 55e19...e3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

600-700k i startlønn uten tillegg/overtid? I småby hvor man har så billige leiligheter? Er det lett få fast jobb i den byen?

Hvis man er lege som ts kan det vel være det.

Anonymkode: 057c8...dfa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Håpet var at når jeg må finne en større bolig senere pga barn, så vil leieinntektene dekke renter og avdrag på lånene, slik at jeg kan beholde begge for å leie ut.

ts

Jeg tror du overvurderer lønnsomheten av utleie… Vet ikke hvor du bor, men får du dekket rentene med leieinntekter skal du anse deg selv som heldig. Å få dekket avdrag kan du nok skyte en hvit pil etter. De som tjener på utleie har nedbetalte lån.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du overvurderer lønnsomheten av utleie… Vet ikke hvor du bor, men får du dekket rentene med leieinntekter skal du anse deg selv som heldig. Å få dekket avdrag kan du nok skyte en hvit pil etter. De som tjener på utleie har nedbetalte lån.

Vet at utleie-markedet er dårlig akkurat nå pga de høye rentene, men om 3 år kan rentene vær nede i 3% igjen og da blir det plutselig veldig lønnsomt:)

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

ts

Jeg tenker at du tenker for langt fram og at dette ikke er oppnåelig på ganske mange år. 500000 i egenkapital holder til din første leilighet. I tillegg tenker du å kjøpe en ekstra leilighet, og beholde begge disse når du kjøper en annen, større bolig sammen med fremtidig kjæreste og ha plass til barn. Du vil sitte med lån på 3 boliger og det er mye når du har 1 mill i studielån og etter hvert skal ha barn. Den største boligen du ender i til slutt, blir jo omtrent fullt belånt (på din del) hvis du ikke skal selge noen av leilighetene for å frigi egenkapital.

Hva med å starte med å kjøpe en leilighet med ett soverom, bo i den og betal så mye du kan på lånet slik at du forhåpentligvis kan beholde leiligheten og leie den ut når du skal kjøpe bolig sammen med fremtidig kjæreste?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En fyr bygde tomannsbolig, der hans del var 51% av boligens størrelse og den andre delen 49-% av boligens størrelse. Da leide han ut 49% boligen og slapp å skatte av den. 

Anonymkode: 3f359...243

Husk at det nå er utleieverdi, ikke prosent av bolig som utløser skatt. Satt på spissen, om du har pusset opp utleiedelen først slik at den er mye finere enn delen du selv skal bo i så kan det være skattepliktig selv om den er litt mindre (spesielt om det er 1% som skiller). Det er likevel mange måter å sno seg unna skatt på utleie i egen bolig, faren er at de plutselig endrer reglene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet at utleie-markedet er dårlig akkurat nå pga de høye rentene, men om 3 år kan rentene vær nede i 3% igjen og da blir det plutselig veldig lønnsomt:)

ts

Det er ikke bare rentene som gjør at det ikke er lønnsomt. Fellesutgifter i de fleste sameier og borettslag har steget veldig.

Jeg er litt nysgjerrig på hvilken småby det er snakk om der du får leiligheter til halvannen million, og kan leie ut til 8000,- uten å gå i minus... Med så liten egenkapital som skal fordeles på to leiligheter, så vil det bli ett lån på 1,250, og det lånet vil fort koste deg over 5000 i måneden hvis det ikke er fellesgjeld. Så kommer fellesutgifter og kommunale avgifter i tillegg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ts

Det er vel sagt ganske klart at det vil ta lang tid før vi er tilbake på de lave rentene vi hadde før. Med Trump brasende rundt som en okse i en glassbutikk, svak krone og en sterk norsk økonomi så er det ikke noe jeg ville satset på. Jeg tipper to rentenedganger i år, kanskje to til neste år.

Vet ikke om du har regnet på hvor mye du ev. vil tjene på det? Finnes veldig greie utleiekalkulatorer som tar med rentekost, vedlikehold etc. Så må du se om det kunne vært like lønnsomt og mindre styr å bare spare i fond noen år. Du kan likevel beholde leiligheten du kjøper nå for utleie om du møter noen. 

Jeg har kjøpt en kontrakt på nybygg i Oslo som jeg tenker å selge før overtakelse i 2026, med håp om å tjene noen kroner, men det er jo gambling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...