Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke bekymret for kostnaden, men jeg lurer allikevel. Vi planlegger vårt første barn og har NULL peiling på hva det koster å få et barn. Jeg har lyst å sette opp egen spring utelukkende til barnet og utgifter til barnet.
Kostnaden ved bilstol, barnevogn, stellebord, klær og «alt det der» er jo ok. Men som ved mye annet så har jeg erfaring med at ting baller på seg med både det ene og det andre. Ting kan selvsagt kjøpes brukt (utenom bilstol), og det kommer vi nok til å gjøre også- itilegg arve litt.

Så har du en formening om hvor mye som gikk av deres sparekonto til en baby? San ca? Si gjerne noe om dere kjøpte alt nytt eller ikke🫶🏼

ifølge sifo står det 46.000 innen barnet er 1 år, men regner med dette kun er løpende kostnader som bleier, klær, mat ect. Det er jo mye man må kjøpe før fødsel som kanskje har de største kostnadene🤷🏽‍♀️ 

(tar selvsakt høyde for at kostnadene forsetter å øke på alt mulig)

takk takk🫶🏼

Anonymkode: f061a...56b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt ca 40 000 til vår ettåring hittil. Inkl alt utstyr og klær. Har arvet ca 40% av garderoben. Kjøpt noe brukt. Mat/bleier utenom.

Anonymkode: d11e6...d0e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en baby på 4 mnd og nesten ikke brukt fra sparekonto, men har heller vært sånn at det ikke har gått noe til sparing fra lønna siden noen mnd før han ble født. Det er bilstol og barnevogn som har vært det dyreste vi har kjøpt. Barnevogn kjøpte jeg brukt til 7000 kr og bilstol kjøpte jeg på tilbud med base til 4000. Har også kjøpt småbarnsbilstol til samme base på tilbud til 2000 kr nå. Ellers er det jo en tusenlapp eller to som ryker hver måned til klær, nattpose, vognpose (måtte kjøpe ny nå når det er vår) etc siden han vokser raskt og må ha nye størrelser, men er flink til å finne bruktkupp eller kjøper klær på 50-70% på barnas hus som de ofte har. 

Anonymkode: f5ef7...b94

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper du alt nytt og blir påvirket til å handle de dyre og design-produktene til baby, så kan du bruke helt sinnsykt mye penger. 

Jeg har kjøpt alt på tilbud eller brukt og har hittil brukt omtrent: 14000,-

Dyreste utgiften var pakketilbud på barnevogn og bilstol på til sammen 8000,-. 
kjøpte brukt bedside crib til 500,- 2 bærepose med klær til 500, ny madrass (det er anbefalt å kjøpe ny madrass til babyer) til 800,- brukt stellebord til 1500,- (halv pris av ny pris, knapt brukt), 

handlet inn diverse utstyr som manuell brustpumpe, kremer,  amme bh, nattlampe, snørrsuger, termometer, lue, solbeskyttelse, regntrekk til vogn, veske til vogn, kompresser, hårbørste, sånne småting til omtrent 3000 kr. Garantert noe jeg har glemt, men har hvertfall kjøpt mye brukt. Kunne spart enda mer jeg hadde kjøpt vogna brukt også. 
Så det spørs veldig hva du legger i selv rett og slett, mye er jo nesten ikke brukt og hvorfor kjøpe alt nytt om man ikke trenger? 
Pengene mine vokser hvertfall ikke på trær 😅🙊 

Anonymkode: b244c...b93

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Å få den er stort sett gratis.  Det er resten som koster 😀

Dyrt eller billig er jo litt opp til deg selv.

Det koster med bleier/ klær/utstyr, men du trenger ikke gå for det dyreste og kan også gjøre mye helt gratis eller billig.

Amming er billigere enn mme

Brukte klær og bytte/ arvegrupper fot utstyr er lurt. De fleste bruker ting så kort og lite at det er som nytt til en hel gjeng babyer.

Anonymkode: f4e8a...78e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi kjøpte alt utstyr nytt til førstemann, landet på ca 50k 🙈

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Utfra hvor du bor i landet tilfaller også kostnader til fødsel. 

Her måtte far selv betale flyreisen til og fra sykehuset (12.000)

Fullpris på sykehotellet selvom han bodde på mitt rom (1500 pr natt)

Jeg måtte selv betale kost (150 for frokost, lunsj eller kveldsmat,  og 250 for middag) i seks uker frem til jeg ble innlagt på føden. (Var tvunget til å bo på sykehotell grunnet lang reisevei)

Anonymkode: 073c1...07d

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg personlig brukte stellebordet kun 1-2 ganger :)  skiftet han bare på sengen med noe liggende under. Så kan du fint kjøpe brukt vogn også. Er mye unødvendig også som man føler at man e nødt til å kjøpe.  Brukte babynest også 1-2 ganger, hadde han bare på en tykk pledd på gulvet. Du får kjøpt mye fint og billig på H&M av klær. Jeg startet rett på 56 str, hoppet alltid 2 størrelser over. Var litt stor men gikk kjempe fint. 😍 så sparer man jo veldig mye om man ammer også, men det vet jo man ikke til barnet e født ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her🙋🏽‍♀️

Tusen takk for alle innspill og råd!

Hva med barnedåp f.eks.? Det er jo å en kostnad, er jo variert mtp hvor mange gjester man er men tipper vi blir 30-40. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her🙋🏽‍♀️

Hva med barnedåp f.eks.? Det er jo å en kostnad, er jo variert mtp hvor mange gjester man er men tipper vi blir 30-40. 

Spørs også hvordan dere gjør det. Vi måtte kjøpe dåpskjole, det ble 1000 kr. Utover det hadde vi selskapet hjemme og laget maten selv. Kjøpte ferdig kake bare. Måtte leie noen stoler og bord. Tipper vi landet på ca 5000 for 15 gjester :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her🙋🏽‍♀️

Vi brukte ca 15 000 på barnedåp til førstemann. Litt under 30 gjester, hadde det hjemme med catering. Til andremann så kommer regningen på 35 000, nå er vi så mange at vi ikke får plass hjemme lenger (ca 35 stk). Da er vi på et sted som gjør alt, vi trenger kun å ha med kaker selv. Hadde vi valgt et annet lokale hvor vi gjorde mer selv, kunne vi fått det for ca 25 000. 

Anonymkode: a900e...6ba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utfra hvor du bor i landet tilfaller også kostnader til fødsel. 

Her måtte far selv betale flyreisen til og fra sykehuset (12.000)

Fullpris på sykehotellet selvom han bodde på mitt rom (1500 pr natt)

Jeg måtte selv betale kost (150 for frokost, lunsj eller kveldsmat,  og 250 for middag) i seks uker frem til jeg ble innlagt på føden. (Var tvunget til å bo på sykehotell grunnet lang reisevei)

Var dette i utlandet?

Man får vel som pasient gratis mat på sykehuset?

Uansett var 250 kr for en middag veldig dyrt, det er jo resturantpris og resturanter skal jo tjene på det i motsetning til sykehus!

Anonymkode: 24442...fed

Skrevet

Å få et barn trenger ikke koste noe. Ting dere trenger kan kjøpes brukt. Første år går fort. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (11 minutter siden):

Å få et barn trenger ikke koste noe. Ting dere trenger kan kjøpes brukt. Første år går fort. 

Man betaler når man kjøper brukt også, og sammenlagt blir vogn, bilstol, klær osv fort noe lapper. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (1 minutt siden):

Signerer denne. Å få et barn/å ha en baby trenger ikke å koste noe særlig. Mine 3 babyer "bodde" i omslagsbody/strømpebukse og nattpysj til de begynte å krabbe. Jeg kjøpte brukt sprinkelseng fra IKEA, men la litt penger i ny madrass. Baby nr 1 hatet barnevogna som pesten, så den var så god som ny til baby nr 2 som elsket vogn 🙃 Gadd ikke å bruke masse penger på dyr ull når de uansett lå i vognpose eller bilstolpose. 

Men når de blir eldre så flyr tusenlappene veggimellom, spesielt når de skal ha regulering, telefon, lommepenger, merkeklær, utstyr til idrett og konfirmasjon 😅

Anonymkode: 6d871...9da

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man betaler når man kjøper brukt også, og sammenlagt blir vogn, bilstol, klær osv fort noe lapper. 

Man kan likevel ende opp med veldig mange titusenlapper i forskjell. Som en over skriver; kjøper du alt nytt og blir påvirket til å handle dyre designprodukter til baby, så kan du bruke helt sinnsykt mye penger. En over her estimerer å ha brukt 14 000, mens en annen estimerer å ha brukt 50 000.

Anonymkode: 6d871...9da

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Var dette i utlandet?

Man får vel som pasient gratis mat på sykehuset?

Uansett var 250 kr for en middag veldig dyrt, det er jo resturantpris og resturanter skal jo tjene på det i motsetning til sykehus!

Nei i Nordland. Om du har lang reisevei legges du ikke inn, du bare bor på pasidnthotell. 

Du får tilbakebetalt 175 pr døgn men det dekker kun ett måltid pr dag. 

Det var heller ikke kjøleskap tilgjengelig så jeg kunne ikke kjøpe egen mat. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke tatt med i beregninga at vi fikk barn i januar og ikke fikk barnehageplass før august da barnet var 1 år og 8 mnd. det kostet oss mange mnd uten lønn!!!!

jævla dyrt!

Anonymkode: b8e69...96e

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hadde ikke tatt med i beregninga at vi fikk barn i januar og ikke fikk barnehageplass før august da barnet var 1 år og 8 mnd. det kostet oss mange mnd uten lønn!!!!

jævla dyrt!

Anonymkode: b8e69...96e

Her kan de virkelig store "utgiftene" komme ja.

Stor økonomisk tap for mange. Er snakk om hundrede tusener. 

• Liker 1
Skrevet

Å få barn i januar! Taper over 350 000 kr på det ..

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...