AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Skrevet 7. mars Jeg jobber i butikk. Har barn og jobber deltid av eget valg. Dette vet også sjefen da jeg tidligere ble spurt om å øke stilling. Jeg blir likevel ofte ringt til, gjerne samme dag om jeg kan jobbe. Føler det er et press. Blir som regel ringt til og får ikke melding om hvilke vakter. Hørt andre opplever det samme. Føler det gir et ekstra press om jeg tar telefonen. Hva gjør dere i slike situasjoner? Er man pålagt å ta telefonen? Føler også sjefen gir dårlig samvittighet også. Virker oppgitt. Anonymkode: 0e69c...43f
AnonymBruker Skrevet 7. mars #2 Skrevet 7. mars Selvfølgelig er du ikke pålagt å svare i telefonen når sjefen ringer. Av erfaring veit jeg at sjefer ringer først til de som det er størst sjanse for å få et ja av. så du kan ta den feige veien ut og ikke svare når sjefen ringer, eller så kan du være voksen og svare at du ikke kan jobbe. Du trenger ikke si forklare hvorfor heller, det holder å si: nei, jeg kan ikke jobbe ekstra. Føler du det blir mye press og mas på å ringe så kan du også be om en prat med sjefen der du forklarer at du pr nå ikke ønsker å jobbe ekstra, og be om at sjefen ikke kontakter deg på fritiden. Du kan eventuelt si i fra selv om du i perioder f.eks. kan jobbe ekstra eller om behovet skulle endre seg. Sjefer er ikke farlige mennesker som det ikke går an å prate med, ofte får vi ansatte et anstrengt forhold til sjefen fordi det er sjefen og vi kan ha litt problemer med autoritære mennesker. Men det er bare å øve seg, er ikke så farlig å si nei. Anonymkode: d726e...9b6
AnonymBruker Skrevet 7. mars #3 Skrevet 7. mars Nei dessverre, det passer ikke i dag. Øv på den setningen. Jeg vet at det er vanskelig, spesielt når sjefen omtrent forteller deg at hele firmaet kommer til å gå konkurs hvis du ikke jobber ekstra. Og ikke begynn å forklare hvorfor du ikke kan. "Jeg har avtaler som ikke kan endres" er nok hvis du absolutt må si noe. Vi deltidsansatte blir jo oppfordret til å ta tannlegetimer, legetimer osv på fridager og ikke i arbeidstida. Anonymkode: 98c9d...36b
Irja Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars «Nei, dessverre» Ikke forklar hvorfor eller fortell hva du skal. Du har ikke plikt til å stille opp. Det er grunn nok at du vil ligge på sofaen å se TV. Det har ingen noe med. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå