Shaloow Skrevet 7. mars #1 Del Skrevet 7. mars Aner ikke hva som feiler meg, og tok en evighet før legen sendte meg til gastroskopi. Jeg har gått med plager i et halvt år nå, i den forstand at jeg blir så trøtt og sliten i verste periodene at jeg bare vil ligge å sove 24/7. Tror jeg har ligget i senga 20t siste 24t nå. Blir like mentalt ødelagt hver gang det begynner på’n igjen. Griner og heavy angst/indre uro. Symptomer jeg føler på er: * Ømhet/stinn følelse i mellomgulvet, hender det svir også og jeg føler iblandt på sultfølelse men det er i verste periodene. * Føles ut som mat kommer opp fra magesekken iblandt, og det er en type krampe/ubehag i spiserøret konstant i flere dager. * Ubehaget går nesten opp i huet, føler på en typ stølhet nesten i halsen, og litt ubehag å svelge vann til og med. Det ble trigga igjen nå på tirsdag i forbindelse med CT av nyrer/urinveier. Jeg måtte drikke 1L vann på 1t og senere på kveld/dagen etter så fikk jeg det her tilbake. Etter 1-2uker med bedring. Skal også sies at jeg spiste pasta med ketchup dagen før CT. Jeg har funnet ut at maxboller i tomatsaus, tomatsuppe, pizza, tacokrydder osv trigger magen/spiserør. Jeg synes ikke nexium funket etter den ene uka jeg prøvde (fikk ikke sove av dem så måtte slutte) Det har vært opp og ned siden september/oktober, med litt plager før det også. Jeg slutta å røyke 1. august ifjor så er jo ikke det heller. Jeg har drukket pepsi max hver dag i flere uker uten problemer, samt spist en del sjokolade og det har gått fint. Spørsmålet mitt er om dette er eosinofil øsofagitt (allergisk reaksjon i spiserør), ettersom det kom så plutselig og blir trigget av en enkelt ting virker det som. Skal jo på gastroskopi i april så får vel svar da, men er det noen med erfaring med denne sykdommen? Som hadde lignende symptomer? Jeg føler ikke mat setter seg fast liksom, men jeg føler jeg har sår hals og har hoste, tungpust, tung i bryst osv i tillegg. Har ikke no sure oppstøt, merker ikke så mye til det iallefall, mer ubehag/smerter i hals/spiserør. Erfaringer? Blir jo gal av å ha det sånn.. vil bare sove konstant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 7. mars Forfatter #2 Del Skrevet 7. mars Må legge til at jeg er 26, kvinne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #3 Del Skrevet 7. mars Vanskelig å si, men selv har jeg hatt/ har mye plager med halsbrann/reflux som kan gi symptomer som hoste, slimdannelse, kremting, tungpust, smerter øverst i magen, sår hals. Det kan kanskje være at du har noe som heter "stille reflux" da er følelsen av brystbrann og sure oppstøt ofte borte. Mat kan trigge halsbrann ja, jeg må f.eks kutte kaffe m/koffein, koffein svekker lukkemuskelen som holder syren nede. Håper du blir litt klokere på gastroskopi, lykke til. Anonymkode: fb28c...d1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Del Skrevet 7. mars Prøvd zomac? Sliter med syre og halsbrann som du beskriver. Såpass ille at jeg ikke kunne spise til slutt. Zomac fås på resept. Reddet meg. Anonymkode: 1fefd...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 7. mars Forfatter #5 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøvd zomac? Sliter med syre og halsbrann som du beskriver. Såpass ille at jeg ikke kunne spise til slutt. Zomac fås på resept. Reddet meg. Anonymkode: 1fefd...f56 Bruker du det fast fortsatt? Jeg vurderer å prøve det nå for jeg er så plaget. Er fysisk veldig dårlig og føler jeg brygger på noe (kan forsåvidt være det som gjør det verre, og at jeg faktisk får no virus ellerno). Jeg har jo vondt i hodet og tung i hodet også. Jeg tror liksom at det må være en grunn til dette, og at jeg må finne grunnen.. for et problem dukker ikke bare opp uten grunn, og vil jo gjerne finne roten til problemet. Men mulig jeg ikke finner ut før gastroskopi. Jeg skal hvertfall kutte tomat/tomatprodukter fordi det vet jeg trigger veldig.. pepsi max og sjokolade trigger ikke så er veldig rart alt sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 7. mars #6 Del Skrevet 7. mars Hvordan er det når du spiser? Får du maten ned eller føler du at det er vanskelig å svelge mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #7 Del Skrevet 7. mars Jeg har slitt helt sinnsykt med reflux som viste seg å være egg-allergi. Det er flere ting med refluks som jeg syns det er lite fokus på, og det er hvordan flere mineraler er viktig for å hjelpe musklene, og det at man kan ha for lite magesyre. Anonymkode: 6937d...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #8 Del Skrevet 7. mars Shaloow skrev (8 timer siden): Aner ikke hva som feiler meg, og tok en evighet før legen sendte meg til gastroskopi. Jeg har gått med plager i et halvt år nå, i den forstand at jeg blir så trøtt og sliten i verste periodene at jeg bare vil ligge å sove 24/7. Tror jeg har ligget i senga 20t siste 24t nå. Blir like mentalt ødelagt hver gang det begynner på’n igjen. Griner og heavy angst/indre uro. Symptomer jeg føler på er: * Ømhet/stinn følelse i mellomgulvet, hender det svir også og jeg føler iblandt på sultfølelse men det er i verste periodene. * Føles ut som mat kommer opp fra magesekken iblandt, og det er en type krampe/ubehag i spiserøret konstant i flere dager. * Ubehaget går nesten opp i huet, føler på en typ stølhet nesten i halsen, og litt ubehag å svelge vann til og med. Det ble trigga igjen nå på tirsdag i forbindelse med CT av nyrer/urinveier. Jeg måtte drikke 1L vann på 1t og senere på kveld/dagen etter så fikk jeg det her tilbake. Etter 1-2uker med bedring. Skal også sies at jeg spiste pasta med ketchup dagen før CT. Jeg har funnet ut at maxboller i tomatsaus, tomatsuppe, pizza, tacokrydder osv trigger magen/spiserør. Jeg synes ikke nexium funket etter den ene uka jeg prøvde (fikk ikke sove av dem så måtte slutte) Det har vært opp og ned siden september/oktober, med litt plager før det også. Jeg slutta å røyke 1. august ifjor så er jo ikke det heller. Jeg har drukket pepsi max hver dag i flere uker uten problemer, samt spist en del sjokolade og det har gått fint. Spørsmålet mitt er om dette er eosinofil øsofagitt (allergisk reaksjon i spiserør), ettersom det kom så plutselig og blir trigget av en enkelt ting virker det som. Skal jo på gastroskopi i april så får vel svar da, men er det noen med erfaring med denne sykdommen? Som hadde lignende symptomer? Jeg føler ikke mat setter seg fast liksom, men jeg føler jeg har sår hals og har hoste, tungpust, tung i bryst osv i tillegg. Har ikke no sure oppstøt, merker ikke så mye til det iallefall, mer ubehag/smerter i hals/spiserør. Erfaringer? Blir jo gal av å ha det sånn.. vil bare sove konstant Eosinofil øsofagitt er så pass sjeldent at det skal du være god om du treffer bingo på. Men du skal merke deg om du blir verre etter gastroskopi, særlig etter 6-12 timer. Anonymkode: ceb82...16e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 7. mars Forfatter #9 Del Skrevet 7. mars mommyaka skrev (5 timer siden): Hvordan er det når du spiser? Får du maten ned eller føler du at det er vanskelig å svelge mat? Nei får det ned, men er helt støl i hele hals/spiserøret. Føler det oppover kjeven og nakken omtrent, og ut i ryggen. Vet ikke hvorfor men får sinnsykt angst også. Men nå har jeg alltid slitt med det til tider da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 7. mars Forfatter #10 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Eosinofil øsofagitt er så pass sjeldent at det skal du være god om du treffer bingo på. Men du skal merke deg om du blir verre etter gastroskopi, særlig etter 6-12 timer. Anonymkode: ceb82...16e Hvordan da? Hva betyr det om man blir verre? Jeg har jo vært mye bedre i en uke før det plutselig kom etter jeg hadde drukket 1L vann på tom mage. Kom samme kvelden eller morgenen etter. Merkelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #11 Del Skrevet 7. mars Shaloow skrev (26 minutter siden): Hvordan da? Hva betyr det om man blir verre? Jeg har jo vært mye bedre i en uke før det plutselig kom etter jeg hadde drukket 1L vann på tom mage. Kom samme kvelden eller morgenen etter. Merkelig.. Jeg tror det heller skyldtes ketchupen du spiste. Jeg har kronisk magekatarr og reflux, og har merket meg at ketchup og enkelte tomatsauser er skikkelig ille for magen. Det gjelder spesielt spaghetti ala capri på boks, (no ala Max-bollene dine), så i den tomatsausen tror jeg det er veldig mye syre! Tomatsaus eller annen mat med mye syre gjør alltid magekatarren verre hos meg. Men det gjør mye annet også, sterk mat, juicer, alkohol, hard stekeskorpe osv. Spørs hvor ille det er da, idet jeg spiser disse tingene. Det kan ha vært en kombinasjon hos deg, at du først ble verre av ketchupen, også hjalp det sikkert ikke å drikke 1 liter på en time.. Håper du får hjelp❤️ Anonymkode: ec402...32f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 8. mars Forfatter #12 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tror det heller skyldtes ketchupen du spiste. Jeg har kronisk magekatarr og reflux, og har merket meg at ketchup og enkelte tomatsauser er skikkelig ille for magen. Det gjelder spesielt spaghetti ala capri på boks, (no ala Max-bollene dine), så i den tomatsausen tror jeg det er veldig mye syre! Tomatsaus eller annen mat med mye syre gjør alltid magekatarren verre hos meg. Men det gjør mye annet også, sterk mat, juicer, alkohol, hard stekeskorpe osv. Spørs hvor ille det er da, idet jeg spiser disse tingene. Det kan ha vært en kombinasjon hos deg, at du først ble verre av ketchupen, også hjalp det sikkert ikke å drikke 1 liter på en time.. Håper du får hjelp❤️ Anonymkode: ec402...32f Jeg tror også det var ketchupen, og at vannet fylte opp så mye at det sikkert ble mye trykk i magen.. den er vel sensitiv.. Hvordan har du det i hverdagen med både kronisk magekatar og refluks? Bruker du medisiner? Jeg kan ikke ta nexium pga mangel på søvn, og vet somac kan ha samme bivirkninger. Vurder prøve kiselgel fra helsekost, eller samarinvann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 8. mars Forfatter #13 Del Skrevet 8. mars (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tror det heller skyldtes ketchupen du spiste. Jeg har kronisk magekatarr og reflux, og har merket meg at ketchup og enkelte tomatsauser er skikkelig ille for magen. Det gjelder spesielt spaghetti ala capri på boks, (no ala Max-bollene dine), så i den tomatsausen tror jeg det er veldig mye syre! Tomatsaus eller annen mat med mye syre gjør alltid magekatarren verre hos meg. Men det gjør mye annet også, sterk mat, juicer, alkohol, hard stekeskorpe osv. Spørs hvor ille det er da, idet jeg spiser disse tingene. Det kan ha vært en kombinasjon hos deg, at du først ble verre av ketchupen, også hjalp det sikkert ikke å drikke 1 liter på en time.. Håper du får hjelp❤️ Anonymkode: ec402... Endret 8. mars av Shaloow Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 8. mars #14 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Prøvd zomac? Sliter med syre og halsbrann som du beskriver. Såpass ille at jeg ikke kunne spise til slutt. Zomac fås på resept. Reddet meg. Anonymkode: 1fefd...f56 Zomac ? hva er forkjell med Ezopremazol ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 8. mars Forfatter #15 Del Skrevet 8. mars Vil legge til her inne at jeg tror spiserørproblemene skyldes magesekkproblemet. Har magesår symptomer som kommer og går, så tror det er gastritt (det mente legen også egentlig det kunne være), eller eventuelt for mye/for lite magesyre. Hvis det er for lite gir det mening hvorfor så mye vann gjorde det verre (tynner ut magesyra), men da gir det ikke mening hvorfor jeg reagerer med trigger på tomatsaus og tomatprodukter. Så jeg får vel bare vente å se om de ser noe. Jeg har ikke stille refluks, halsbrann eller brystbrann.. for problemene kommer fra magesekken. Det fører meg seg svak betennelse i spiserør kanskje, eller litt surt oppstøt men ikke i den grad som folk får det ved de diagnosene. Tror heller det er tilleggssymtomer bare i mitt tilfelle. Er hovedsaklig svie i magen, oppblåsthet og stinn i magen som er det verste her, så kommer sure oppstøt utifra det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 8. mars Forfatter #16 Del Skrevet 8. mars NatNat skrev (1 minutt siden): Zomac ? hva er forkjell med Ezopremazol ?? Samme virkning men forskjellig virkestoff. Esomeprazol er vel Nexium. Pantoprazol er Somac. Er noe som heter lanzoprasol og omeprazol også. Tror det er utifra bivirkninger at man evt får noe annet, noen reagerer ulikt på ulike antar jeg, selvom de gjør samme jobben. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 8. mars #17 Del Skrevet 8. mars Shaloow skrev (5 minutter siden): Samme virkning men forskjellig virkestoff. Esomeprazol er vel Nexium. Pantoprazol er Somac. Er noe som heter lanzoprasol og omeprazol også. Tror det er utifra bivirkninger at man evt får noe annet, noen reagerer ulikt på ulike antar jeg, selvom de gjør samme jobben. takk Jeg tar ekstra B12 og magnesium siden jeg har lest at Esopremeprazol hindrer opptak av de 2.. skal skjekke Somac sekunder effækt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #18 Del Skrevet 8. mars Shaloow skrev (8 timer siden): Hvordan har du det i hverdagen med både kronisk magekatar og refluks? Bruker du medisiner? Jeg kan ikke ta nexium pga mangel på søvn, og vet somac kan ha samme bivirkninger. Vurder prøve kiselgel fra helsekost, eller samarinvann. Har det til tider skikkelig ille, i perioder når det blusser kraftig opp. Jeg har flere kroniske smertetilstander, men det der er noe av det verste når det står på for fullt. Ja jeg tar nexium 40mg, men det er ikke nok. Tok somac før i mange år, men så ble jeg gradvis verre, og byttet derfor til nexium. Det hjalp bedre lenge, men nå dårligere. Vet ikke hva jeg skal gjøre, for det er jo disse medisinene man får for denne type problematikk. Vil ikke øke dosen heller, for det blir enormt stor dose, og denne type medisiner sies jo å skade mer enn den hjelper på lang sikt. Men jeg er helt avhengig, og kan ikke slutte på medisinene, for da blir det ekstremt ille. Må sikkert ta gastroskopi snart, og da tror jeg man må slutte på medisinene 14 dager i forkant, skjønner ikke at jeg skal overleve det😔 Anonymkode: ec402...32f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 8. mars Forfatter #19 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har det til tider skikkelig ille, i perioder når det blusser kraftig opp. Jeg har flere kroniske smertetilstander, men det der er noe av det verste når det står på for fullt. Ja jeg tar nexium 40mg, men det er ikke nok. Tok somac før i mange år, men så ble jeg gradvis verre, og byttet derfor til nexium. Det hjalp bedre lenge, men nå dårligere. Vet ikke hva jeg skal gjøre, for det er jo disse medisinene man får for denne type problematikk. Vil ikke øke dosen heller, for det blir enormt stor dose, og denne type medisiner sies jo å skade mer enn den hjelper på lang sikt. Men jeg er helt avhengig, og kan ikke slutte på medisinene, for da blir det ekstremt ille. Må sikkert ta gastroskopi snart, og da tror jeg man må slutte på medisinene 14 dager i forkant, skjønner ikke at jeg skal overleve det😔 Anonymkode: ec402...32f Hjelper Nexium i det hele tatt? Skulle nesten trodd du heller hadde for lite magesyre, eller en annen grunn for plager. Jeg har litt troen på at ja legemidler demper symptomer men de løser ikke problemet nødvendigvis. Gastroskopi vil vel gi deg bedre svar på hva som er galt så du kanskje kan få bedre behandling. Skjønner deg så godt for er jo helt grusomt å slite med magen.. det går sånn utover livskvaliteten. Pappa ber meg alltid begynne å gå/trene, og han har helt rett i at aktivitet får igang fordøyelsen.. Har du prøvd kiselgel? Har lest mye bra om det. Man vet jo aldri om du kanske har bakterier i magen som fører med seg disse plagene. Nå vet jeg ikke helt hva plager som er hos deg da? Forstår deg godt.. hold ut for det finnes håp og bedring🥺❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #20 Del Skrevet 8. mars Har du tatt blodprøver for å utelukke/påvise helicobacter pylori bakterien? Jeg tok blodprøver hos fastlegen fordi hun mistenkte dette, da jeg har det noen lunde likt som deg. I mitt tilfelle var den negativ, så jeg var på gastroskopi i februar. Fikk påvist en liten brokk på spiserøret. Det vil si at i det hullet som som fører spiserøret ned til magesekken så er det for svak muskulatur. Dette gjør at litt av magesekken presses igjennom det hullet og gir meg plager. Dette er visst veldig vanlig og blir påvist i mer enn halvparten av alle gastroskopi undersøkelser. De gjør ingen ting med det med mindre hullet blir veldig stort, da lukker de det igjen med kikkehull operasjon. Jeg har fått en kur med tyggetabletter som jeg skal ta i 4 uker for å stabilisere syreskaden som har oppstått. Og etter de 4 ukene skal jeg bruke syrenøytraliserende ved behov. Anonymkode: 29f0b...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå