Gå til innhold

Døgnrutinen med hund (liten til mellomstor)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser døgnrutinen ut hos dere med hund? Må dere stå opp ekstra tidlig for å gå en lengre tur, eller er det en liten luftetur, og lengre på ettermiddagen?  en gå en lengre tur, og hva legges i en lengre tur.
Tenker ikke på disse hundene som trenger timevis med tur, men heller ikke de aller aller minste, som gjerne ikke går så langt. Jeg lurer vel mest på hvor mye tid ekstra må en sette av? 

Bare så det er sagt så har jeg ingen planer om å få hund, og kan fryktelig lite om hunder, men har flere rundt meg med hund og jeg ser det er store forskjeller også innenfor samme rase. Jeg lurer også på hvordan enkelte kan få til å ha hund med så aktive timeplaner. Skjønner det blir et «familieprosjekt», men det virker krevende, selv om det også ser hyggelig ut. 

Jeg har en bekjent som har fått seg en mellomstor hund, usikker på hvilken, men hun sliter med å gå 2km, så jeg lurer veldig på hvordan hunden har det. 

Er nok store forskjeller, men takk til de som deler fra sin hverdag. 

Anonymkode: 6cfc9...523

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten/mellomstor hund på 1 år. Vi står opp tidlig og starter dagen med 1t tur. Han får frokost etter turen. Så går jeg enten på jobb, eller jobber litt hjemme før jeg går. På ettermiddagen går vi en tur på ca. 1,5t, og så en bitteliten tisserunde på kvelden. Skal sies at han sannsynligvis ville vært fornøyd med kortere turer også - de er like mye for egen del. Og tur er jo ikke det eneste som tar tid. Må legge inn tid til kos, lek, litt trening og børsting/stell også. Den største forpliktelsene er nok likevel bare det at han ikke kan være alene bortsett fra timene jeg er på jobb. Det binder meg jo veldig, men jeg synes det er verdt det. Og i unntakstilfeller har jeg heldigvis "barnevakt". 

Anonymkode: 9096c...2d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

her blir det mange forskjellige svar, men jeg har en GS. kort tur om morran ca 20 min. Lang tur rett etter jobb 1-2 timer. Får mat etter denne turen. ellers bare vann. Din bekjente som går 2 km burde meldes til mattilsynet. Men det gjelder vel også de folka med disse små pelsdottene (Bichon frisee osv ) som går ca 200 meter. pr dag!!?!

Anonymkode: 9ae99...ccd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slipper de ut om morran litt i hagen. Så er de inne til de settes i hundegården (bor landlig), er inne, eller med på jobb. Går eller løper 1-2 timer etter jobb, så får de være ute om de vil. Trener annen aktivitet (spor/ lydighet etc) noen dager i uka og etter behov. 

Anonymkode: e2ac3...7f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, kommer an på dagen. Min er i hundebarnehage noen dager i uka, da blir det kun kort lufting før vi drar.

De andre dagene blir det ca en halvtime før arbeidsdag.

Minst en time tur på ettermiddag, pluss en eller annen form for trening de fleste dager. Tilsette til kvelds på 10 min.

Anonymkode: 42287...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg står opp tidlig, rundt 0530, for da er det ikke en levende sjel ute der jeg bor, og jeg kan la hunden løpe fritt på morgenturen. Den tar ca en halvtime. Kan velge om jeg går i skog eller langs veien. Etter jobb går jeg en kort tur, ca 15 min, for da skal middagen lages, lekser gjøres osv. Om kvelden går jeg den lengste turen, rundt 40-60 minutter. Hunden er aldri hjemme alene utenom jobb, og ungene leker en del med ham utenom turene.

Anonymkode: 56c40...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar de til som har svart 😊

AnonymBruker
Skrevet

Går omtrent en halv time før jobb, da rekker hun å bæsje og det er jo litt kjekt 😛 rett etter jobb går vi en times tid, helst mer om vær og temperatur er ok. Så er det en tissetur i hagen om kvelden og da er hun egentlig happy. Jeg står opp klokken 5, går tur klokken 6, tar buss klokka 7 til jobb. 

Anonymkode: 1e655...849

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min schæfer er bare 8 mnd ennå, så det er ikke noe fokus på å gå lange turer/antall km. Og schæfere faller kanskje utenfor kategorien du tenker på? Uansett går vi først en tissetur på 2 minutter eller direkte på 30-45 minutter tur før jobb. Når jeg kommer hjem er det en ny to-minutters bare for å gå på do, før vi leker, koser og jeg bestikker henne kanskje med et tyggebein for å få slappet av litt😅 Så er det ca 1,5-2 time i skogen. Fokuset er både fysisk aktivitet og mentalt stimuli i form av lukt, lydighet, kanskje litt pinnekasting eller løpe sisten. Bonus hvis vi treffer en lekekompis! Ny tissetur på kvelden.

Dagene jeg jobber er jeg hjemme døgnet rundt ellers. De dagene jeg ikke jobber forsøker jeg å få trent selv også. Må si at det tar på til tider, særlig nå om vinteren! Etter 1-2 timer med frosne fingre og tær, løping og leking i snø, og alt man vil er å slappe av inne i varmen? Så skal man ut i kulda i nye timer for å løpe. Og når man er tilbake? Da har hunden slappet av og er klar for ny morro og aktivisering😂 Men så skulke man gjerne fått spist, dusjet osv. Hvilt litt? Hender det blir bestikkelser her også🙈

Anonymkode: d5c55...6a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min schæfer er bare 8 mnd ennå, så det er ikke noe fokus på å gå lange turer/antall km. Og schæfere faller kanskje utenfor kategorien du tenker på? Uansett går vi først en tissetur på 2 minutter eller direkte på 30-45 minutter tur før jobb. Når jeg kommer hjem er det en ny to-minutters bare for å gå på do, før vi leker, koser og jeg bestikker henne kanskje med et tyggebein for å få slappet av litt😅 Så er det ca 1,5-2 time i skogen. Fokuset er både fysisk aktivitet og mentalt stimuli i form av lukt, lydighet, kanskje litt pinnekasting eller løpe sisten. Bonus hvis vi treffer en lekekompis! Ny tissetur på kvelden.

Dagene jeg jobber er jeg hjemme døgnet rundt ellers. De dagene jeg ikke jobber forsøker jeg å få trent selv også. Må si at det tar på til tider, særlig nå om vinteren! Etter 1-2 timer med frosne fingre og tær, løping og leking i snø, og alt man vil er å slappe av inne i varmen? Så skal man ut i kulda i nye timer for å løpe. Og når man er tilbake? Da har hunden slappet av og er klar for ny morro og aktivisering😂 Men så skulke man gjerne fått spist, dusjet osv. Hvilt litt? Hender det blir bestikkelser her også🙈

Må bare nevne at selv om vi er lenge ute, så blir det ikke nødvendigvis mer enn typ 4-8 km per dag. Vi bruker gjerne 45 min på 2 km. Dvs. hun får litt ekstra meter der hun kan løpe løs.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en Pumi (aktiv rase) som er ca 1 år. Vi har to slags dagsrytmer fordi vi av og til har fri i ukedagene. Dager med jobb starter vi med ca 40 min tur og litt nosework og leking. Hjemme alene max 6 timer. To lufteturer i hagen og en lang tur i parken om ettermiddagen. Trener også lydighet og triks hver dag. Helg eller fridager utsetter vi tur til ca kl 10. Da blir det lang formiddagstur på ca 2 timer og en kortere ettermiddagstur. Med tur mener jeg ikke kun gåing, men at vi er ute skog og mark. 

Anonymkode: 0f595...4aa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 14.40):

Hvordan ser døgnrutinen ut hos dere med hund? Må dere stå opp ekstra tidlig for å gå en lengre tur, eller er det en liten luftetur, og lengre på ettermiddagen?  en gå en lengre tur, og hva legges i en lengre tur.
Tenker ikke på disse hundene som trenger timevis med tur, men heller ikke de aller aller minste, som gjerne ikke går så langt. Jeg lurer vel mest på hvor mye tid ekstra må en sette av? 

Bare så det er sagt så har jeg ingen planer om å få hund, og kan fryktelig lite om hunder, men har flere rundt meg med hund og jeg ser det er store forskjeller også innenfor samme rase. Jeg lurer også på hvordan enkelte kan få til å ha hund med så aktive timeplaner. Skjønner det blir et «familieprosjekt», men det virker krevende, selv om det også ser hyggelig ut. 

Jeg har en bekjent som har fått seg en mellomstor hund, usikker på hvilken, men hun sliter med å gå 2km, så jeg lurer veldig på hvordan hunden har det. 

Er nok store forskjeller, men takk til de som deler fra sin hverdag. 

Jeg har en liten men aktiv hund. Jeg går 45 min til en time på morgen. Står opp tidlig for å rekke det. Det er viktig for meg å vite at han er tilfreds når han legger seg og skal hvile mange timer. Går en time etter jobb og en for kvelden.  Timen inkluderer da også annen aktivisering. 

Anonymkode: b16f3...580

Skrevet

Mange måter å aktivisere en hund på, stor som liten. Relativt korte ting som dekker langt på vei et par timer med gå-tur.

Spurtetrening, gjemsel i skogen. Ball, hvis man klarer å slå av bryteren på hunden når spillet/leken avsluttes. Lete etter godbiter i leiligheten etc, en drøss med ting.

En myte at man gå så jævlig langt for å dekke en hunds behov. En skikkelig lang tur en gang i blant, ja. Miljøfprandring, nye impulser. Ta gjerne med på buss og annen kollektiv..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund på 30 kilo, overvektig og gammel (jakthund). Står opp når jeg står opp og går rett til kurven i stua og sover videre der og det kan hun gjøre lenge før hun er klar for å gå på do. Turene er korte, veldig korte. Hun er kastrert, passert gjennomtidsalderen for rasen og skjelver mye og går vi for langt må jeg ringe etter bil for å få henne hjem. Antar hun ikke blir så mye eldre enn dette. Hun liker ikke å leke, kan søke godbiter men ellers er det soving som gjelder.

Så har jeg en 10 kilos hund, 2 år. Står også opp når jeg står opp. Sover litt på dagtid etter at hun har vert ute på do i bakgården. Så er det noen timer med full rulle, lek med ball, dralek, kosing og lek igjen og en lengre tur alt ettersom formen min tillater. Hun kan nok gå 5 mila hver dag hadde det vert mulig.

Anonymkode: 64d10...dd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 19.41):

her blir det mange forskjellige svar, men jeg har en GS. kort tur om morran ca 20 min. Lang tur rett etter jobb 1-2 timer. Får mat etter denne turen. ellers bare vann. Din bekjente som går 2 km burde meldes til mattilsynet. Men det gjelder vel også de folka med disse små pelsdottene (Bichon frisee osv ) som går ca 200 meter. pr dag!!?!

Anonymkode: 9ae99...ccd

Hvilken rase er GS?

Anonymkode: 0c0d2...70d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to hunder på 10-12 kg. De krever en god del aktivisering, men mye av den aktiviseringen må være mental aktivisering.

De er latsabber på morgenen, så de får frokost, også tar jeg meg en kaffe og jobber litt mens de kryper tilbake under dyna på soverommet. Når de bestemmer seg for at det er på tide å stå opp (rundt 9-10 tiden på vinteren, 8 tiden på sommeren), går vi en tur. Er der greit vær, blir det en tur på 45min - 2 timers tur. Hundene får selv bestemme litt hvor vi går, hvor langt, og hvor mye av turen de vil bruke på å sniffe i grøfta. Er det mye regn og veldig surt, blir det en kjapp 5 min tissetur før de skal hjem igjen. Da gjør vi litt nosework inne etterpå så de får brukt hodet. På ettermiddagen blir det igjen en tur. Hvor lang den blir avhenger av været og hvor lang morgenturen ble. Samme med kveldsturen. Vi har derfor ikke en fast rutine på hvor langt vi går eller hvor lenge vi er ute, sånn sett. Men jeg legger inn nosework, langline i tykk skog og andre aktiviteter hvor de får brukt hodet når været er dårlig og de nekter å rusle langs kjedelige veier.

Alt i alt får de minst 2-3 timer med mental/fysisk aktivisering hver dag, selv på dager hvor det er plaskregn og de nekter å gå lengre enn de rekker å tisse. 

Den ene hunden har et ganske høyt baseline stressnivå. I visse perioder når stresset er litt for høyt (intakt tispe, så hormonene går litt opp og ned i løpet av året, eller når hun har opplevd sterkt stress på grunn av en situasjon med fremmed, løs hund), så er det ikke godt for henne å gå 3-4 turer jevnt over dagen. En høy spike med stress henger igjen i kroppen, og det kan ta noen dager før stressnivået i kroppen er normalt igjen. Det samme gjelder hos mennesker. Passer jeg ikke på å regulere stressnivået hennes, kommer det uvaner frem som i utgangspunktet er trent vekk (slenge seg etter lastebiler, hyle på katter, trekke i båndet osv).

Da har hun behov for noen hviledager, og det går ikke om hun blir dradd med ut på tur i nabolaget flere ganger jevnt over dagen. Istedenfor tar vi da to dager med korte tisseturer, eventuelt en rolig "tur" (aka henge rundt i et lite område) med langline i skog hvor de får grave og sniffe, også så hun får ekstra mye med dyp søvn, slikkematte og kong.

"Jeg har en bekjent som har fått seg en mellomstor hund, usikker på hvilken, men hun sliter med å gå 2km, så jeg lurer veldig på hvordan hunden har det."

Det er umulig å si noe om uten mer informasjon. Det er ikke sånn at alle hunder MÅ gå tur i mange timer hver dag. De fleste hunder, uansett rase, bør få bevege kroppen en god del, men det er forskjell på hvor stort behov de har for daglig fysisk aktivitet. En husky trenger å bruke kroppen mye. De bør få gå langt, gjerne trekke jogger/sykkel/ski, og bevege seg i ulendt terreng. De er avlet for å ville trekke og for å holde et høyt tempo over lengre strekninger. De skal også fint overleve late dager, men jevnt over bør de få mye fysisk aktivitet. Små turer under 2km ville ikke ha fungert over tid.

Er det derimot snakk om en papillon, så vil ikke turer under 2km være et problem OM den får annen aktivisering i tillegg. Papillon er en ekstremt smart rase som elsker å bruke hodet. Å få lære nye triks, leke med eier hvor lekingen har regler (så den må bruke hodet og tenke selv når den er gira), agility I hagen, nosework osv, er hva som virkelig vil slite ut en papillon og gjøre at den føler seg fornøyd og glad. 

Med noen unntak, så er ikke lengden på turen så viktig, men hva hunden får ut av turen. Mine elsker å bruke nesa, så vi kan gjerne bruke hele 2 timer på å gå 2km. I tillegg brytes sniffingen opp av litt lydighetstrening (på plass, touch, hit, bli, osv), godbitsøk i høyt gress, og "agility" (hoppe opp på store steiner, balansere langs trestammer, krype under trestammer, klatre opp ting på lekeplassen osv), og ro-trening (slenge seg ned på en benk og se på omverden). 

En tur som nevnt over, dog under 2km, er langt mer tilfredsstillende for rasen jeg har, enn å gå 7km langs en vei i statisk tempo. Ved førstnevnte vil de sove dypt og godt etterpå. Etter sistnevnte, vil de rase rundt i hjemmet det øyeblikket vi kommer hjem. Grunnen til det er fordi en 7km gåtur er ikke nok til å slite de ut. De får ikke brukt hjernen godt nok om de må rusle 7km rett ved siden av meg på flatt underlag. Skal jeg slite de ut fysisk gjennom en gåtur uten annen aktivisering, må jeg gå 3 timer i bratt fjell. Det er ikke noe man kan gjøre hver dag. 

Om din bekjent, som ikke klarer å gå lengre enn 2km, gir hunden fysisk og mental aktivitet på andre måter, så er det ingen grunn til å tro at hunden ikke har det bra. Noen hunder har jo også skader/dårlige hofter som betyr at de ikke kan gå langt om gangen.

Anonymkode: 7c2ac...d13

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeger type eier TS henviser til. 

Mellomstor rase på ca 18 kg. Type "gjeter". Vi går mange småturer i nærmiljøet (15-40 minutter), men har samtidig månedskort i en hundepark som jeg kan booke tider til trening og lek alene eller med andre hundevenner. Har en lukket hage på ca 200 kvadrat som vi bruker mye.

Jeg er ufør og hunden følger min døgnrytme.

I løpet av dagen har han fått trent, lekt, jobbet, vært sosial og kost. 

Anonymkode: 4631a...b8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (På 9.3.2025 den 14.38):

Mange måter å aktivisere en hund på, stor som liten. Relativt korte ting som dekker langt på vei et par timer med gå-tur.

Spurtetrening, gjemsel i skogen. Ball, hvis man klarer å slå av bryteren på hunden når spillet/leken avsluttes. Lete etter godbiter i leiligheten etc, en drøss med ting.

En myte at man gå så jævlig langt for å dekke en hunds behov. En skikkelig lang tur en gang i blant, ja. Miljøfprandring, nye impulser. Ta gjerne med på buss og annen kollektiv..

Uenig, mosjon er helt essensielt for å opprettholde kroppen og sinn friskt.

Alle friske hunder skal ha godt med mosjon og mental akrivisering enkelte dager burde være unntaket og ingen erstatning for mosjon i frisk luft. Minimum en time daglig og der for mindre aktive raser, selv har jeg en brukshund og vi aktiviserer 2t daglig som regel i form av misjonering innlagt noe trening, og noen få dager i mnd bare trener vi hodet og lar kroppen få hviledag.

Anonymkode: 54b54...eb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (På 9.3.2025 den 14.38):

Min må ikke gå så langt, men han må få være ute lenge og oppleve ulike områder. Han får veldig mye ut av å få lov til å snuse, følge spor, og undersøke her og der. Hvis jeg bare hadde han rett utenfor huset hele tiden så hadde han heller ikke fått tilstrekkelig mental stimuli på den måten han er avlet for. Jeg kan aktivisere han med godbitsøk pg slikt, men det blir ikke det samme. Og hvis han skulle lete opp godbiter i en time ville han blitt tjukk.

Anonymkode: b16f3...580

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...