Gå til innhold

Universitetet i Innlandet vil opprette profstudium i psykologi. For mange psykologer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Håper i så fall den utdanningen blir bedre enn de ellers i landet, siden det er mye ræl å finne innen psykologstanden.

Anonymkode: 2a429...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

For mange? Kapasiteten på psykisk helsehjelp er jo sprengt.

Anonymkode: 640f5...c14

Grunnen til det er jo at helsemyndighetene ikke har nok midler til å ansette flere psykologer. Det handler ikke om at det ikke er nok psykologer, handler mer om økonomien. Helsemyndighetene driter i psykisk helse virker det som. Er mer opptatt av andre ting. Synes det er innmari dritt. Da det er sprengt kapasitet over hele landet virker d som. 

Anonymkode: 9e505...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Håper i så fall den utdanningen blir bedre enn de ellers i landet, siden det er mye ræl å finne innen psykologstanden.

Anonymkode: 2a429...695

Det er sant. Finnes en hel haug av dem. Skjønner ikke hvorfor de ikke har blitt undersøkt grundigere.. psykologiutdannelsen har jo skikkethetsvurdering de også som alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det vil ikke være nok jobber til psykologer fremover, og det er allerede vanskelig for nyutdannede å få jobb. Det har ingenting med behovet i befolkningen å gjøre, det har med statsbudsjettet å gjøre. Det vil være store innskrenkninger i budsjettene til velferd, trygd og helse i årene fremover. Er psykolog selv, og mener det er helt riktig å satse på forsvar fremover i denne situasjonen Europa nå er i, selv om dette vil sluke store deler av budsjettene i flere tiår fremover. Så det vil ikke bli lettere for psykologene å få jobb. Vil man jobbe med noe meningsfullt innen helse og være sikret jobb, bli sykepleier.

Anonymkode: 73e76...9a1

Jeg synes Norge burde ha et større budsjett når det kommer til psykisk helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror du virkelig de hadde utvidet tilbudet eller gjort det enklere for folk med utdannelse fra utlandet hvis det var for mange?

Anonymkode: 7633a...670

Ja, er det som skjer med juristutdannelsen nå. Profitt for universitetene og høgskolene er viktigere for dem enn at studentene får jobb når de er ferdig utdannet.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, jeg har også advart mot at det vil være for mange psykologer på bakgrunn av utviklingen de siste årene, blant annet linken som TS har linket til. I tillegg har både UiS og nå UiA fått grønt lys av NOKUT for å starte opp, de trenger kun bevilgninger over statsbudsjettet så er de i gang allerede fra og med august 2026. 

Nå som Innlandet i tillegg kaster seg over dette ønsket + psykologene fra utlandet, så ligger alt til rette for at det blir for mange siden det ikke opprettes nok stillinger i det offentlige hvor de skulle ha vært. 

Men det er også for mange allerede i det private - som sagt, kan man betale, så venter man ikke mer enn et par dager. 

Dette yrket er også blitt ødelagt av at minst 80% av de uteksaminerte er etnisk norske kvinner i midten av 20-årene som sliter med noe selv på den ene siden, eller så er hjernevaskede "prestisje"-Princesser som bare tok studiet fordi det er "prestisje" og de satser på at de kan bare bable dagen lang og håve inn minst 700.000 kr i året. 

Denne tiden er nå forbi og alle som ønsker å utdanne seg innenfor dette - spesielt om de er ei kvinne, vil slite hardt fremover. Heldigvis kan man si, ettersom pasientene som trenger hjelp er som regel helt det motsatte av ei etnisk norsk kvinne i midten av 20-årene, eller 30-årene for den slags skyld. 

Menn har blitt fullstendig fortrengt fra dette studiet, og det er enda færre menn med minoritetsbakgrunn. Å finne en nyutdannet mannlig psykolog er allerede vanskelig å finne nok som det er, men å finne en mannlig nyutdannet psykolog med minoritetsbakgrunn er omtrent umulig. Det er disse psykologene mange av de mannlige pasientene trenger. Dette er nå blitt et yrke som lett kan settes i "ødelagt" kategorien i likhet med barnehage utdanningen, sosionom og til dels lærer. 

Enda "verre" skal det bli for prestisje-Princesser som kunne tenkt seg dette studiet fra og med 2027. Heldigvis skal kjønnskvoter på plass - det betyr at prosentandelen av menn skal økes. Likevel, når det gjelder dette yrket, så tror jeg det har kommet altfor langt i å bli ødelagt, i og med at det siste man trenger i dette yrket er nok en etnisk norsk dame som er ferdigutdannet innenfor dette.

Man ser av stillinger at det er snakk om mye spesialisering man vil ha, og veldig lite nyutdannet man søker etter. 

De store byene er også forsynt med nok psykologer der det finnes pengesterke grupper som kan betale selv. Med andre ord, hvis det mangler nyutdannet psykolog et eller annet sted, så er det mest sannsynlig i en langt-inn-i-gokk kommunen. 

Anonymkode: 6ae80...9e1

Enig i mye av det du skriver, men stusser over ditt enorme fokus på minoritetsbakgrunn. UiT har for det første samisk kvote, som skal sikre at det utdannes samiske psykologer. Når det gjelder muslimer, så velger de i hovedsak utdanning basert på status, og i deres kultur er ikke psykologer status. De velger derfor i hovedsak medisin, farmasi og odontologi. 

Jeg er enig at vi trenger flere mannlige psykologer. At det store flertallet er etnisk norske anser jeg ikke som et problem, all den tid vi er i Norge og flertallet av befolkningen er nettopp etnisk norske. Mannlige muslimer oppsøker svært sjelden psykolog. De ser på det som svakt og lite mandig å gå til psykolog. Når det gjelder samer så sikres samiske psykologer gjennom samisk kvote på UiT.

Anonymkode: e900b...e64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er sant. Finnes en hel haug av dem. Skjønner ikke hvorfor de ikke har blitt undersøkt grundigere.. psykologiutdannelsen har jo skikkethetsvurdering de også som alle andre. 

Kan dessverre meddele at det skal enormt mye til før noen blir erklært uskikket. Terskelen er dessverre satt altfor høyt. Derfor utdannes det blant annet psykologer som åpenbart har sosiale og relasjonelle utfordringer. Det er utrolig trist, ikke bare for eventuelle pasienter, men også for den det gjelder, for det er veldig vanskelig å få jobb som psykolog når man ikke klarer å gi et godt inntrykk engang. Siden de ikke får jobb i det offentlige har jeg sett at en del av de forsøker å starte privat, men de klarer ikke få nok pasienter så det går jo ikke rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja, er det som skjer med juristutdannelsen nå. Profitt for universitetene og høgskolene er viktigere for dem enn at studentene får jobb når de er ferdig utdannet.

Enig i mye av det du skriver, men stusser over ditt enorme fokus på minoritetsbakgrunn. UiT har for det første samisk kvote, som skal sikre at det utdannes samiske psykologer. Når det gjelder muslimer, så velger de i hovedsak utdanning basert på status, og i deres kultur er ikke psykologer status. De velger derfor i hovedsak medisin, farmasi og odontologi. 

Jeg er enig at vi trenger flere mannlige psykologer. At det store flertallet er etnisk norske anser jeg ikke som et problem, all den tid vi er i Norge og flertallet av befolkningen er nettopp etnisk norske. Mannlige muslimer oppsøker svært sjelden psykolog. De ser på det som svakt og lite mandig å gå til psykolog. Når det gjelder samer så sikres samiske psykologer gjennom samisk kvote på UiT.

Fokuset på minoritetsbakgrunn er fordi psykolog er et samfunnskritisk yrke, i likhet med blant annet medisin. Forskjellen er at odontologi og medisin er blitt "liberalisert" for lenge siden, og jeg bruker ikke "liberalisert" positivt her siden det gjør at man bare kan reise til Øst-Europa og bli enten lege eller tannlege der. Det har vært annerledes med psykologi profesjon (litt som sykepleier, der man hadde monopol på det), men det er over nå, i og med at de godkjenner "overgangsperioder" for psykologer fra utlandet slik at de etterhvert anses som fullverdige, norske psykologer her. 

I og med at ca 21% av befolkningen har minoritets- eller innvandrerbakgrunn, så er dette tallet enda høyere med tanke på ulike instanser som må hanskes med diverse utfordringer, blant annet barnevern, sosialt arbeid, vernepleier og mye mer. Mange av klientene har minoritetsbakgrunn og kvinnene greier ikke å hanskes med det.

Jeg tar frem disse ferske linkene her siden prosentandelen av kvinner i disse yrkene, blant annet sosionom er det samme som hos psykolog, nemlig OVER 80%, noe som er helt syke tall.

https://fontene.no/menn-i-sosialt-arbeid/flere-menn-ma-inn-i-sosialarbeideryrket--vi-ma-si-til-gutta-at-vi-trenger-dem-6.47.1093125.08086998e7

https://fontene.no/menn-i-sosialt-arbeid/hva-skal-til-for-a-fa-flere-mannlige-sosialarbeidere-vi-har-spurt-ti-menn-6.47.1094847.f3471e383f

Dette er et av de ødelagte yrkene, som også topper voldsstatistikken. Også rusmisbrukere, som vanligvis er mer etnisk norske enn minoriteter er likevel menn i mange tilfeller. Ergo, trengs det flere menn i sin helhet. 

Den samiske kvoten som du nevner består av to ( 2 ) studieplasser. Ja, du leste riktig. Den kvoten er en vits med tanke på det svært lave antallet reservert til den samiske befolkningen. 

https://uit.no/utdanning/program/661262/psykologi_profesjonsstudium

Vi vet fra før av at det skal ikke mye til overhodet før mennene vinner frem og får tildelt studieplass.

https://www.khrono.no/kjonnspoeng-fikk-17-flere-menn-inn-pa-psykologi/556426

Likevel har ikke kjønnspoeng hatt den effekten man håpet på, som er grunnen til at man vil nå fjerne kjønnspoeng og innføre kjønnskvoter fra og med 2027, slik at man har en fast prosentandel tildelt til menn og der menn konkurrerer mot hverandre uten at kvinner skal blande seg inn. 

Jeg vet ikke hvorfor du nevner spesifikt muslimer da problemene med blant annet barnevern har ofte dreid seg om mennesker med bakgrunn fra Øst-Europa, spesielt Polen og Romania. 

Nå har vi også fått nesten 100.000 ukrainere, og det er også Øst-Europa, så jeg tipper ganske greit at det vil oppstå barnevern-relaterte problemer i denne gruppen også. Man må huske på at den største gruppa i Norge er ikke "muslimer", men polakker og nå ukrainere - altså kun to land ( Polen og Ukraina ) som har godt over 230.000 individer her sammenlagt.

Nå har jeg ikke tatt med Litauen, så du kan legge på noen titusener til. De har også annen måte å "oppdra" barn på, som ofte havner i konflikt med barnevern hvor du har en haug med etnisk norske damer som ikke greier å relatere seg til det som skjer. 

Sånn sett, tre land - Polen, Ukraina og Litauen - begynner å nærme seg 300.000 sammenlagt. 

Når det gjelder mannlige muslimer, så har heller ikke mange av de råd til å oppsøke en privat psykolog. Så du får den onde sirkelen der man overhodet ikke kan legge all skyld på "kulturen", når fakta er at folk som er i sosial og helserelatert nød har overhodet ikke råd til å betale minst 1.500 kr timen for å snakke i 45 minutter. Det er rett og slett noe man "sier til seg selv at man ikke trenger" fordi man skammer seg over at man ikke har råd. Da blir det ofte til at man reagerer med vold, og da får man heller kontakt med politiet fremfor psykologen, fordi politiet er gratis, skjønner du. 

Det er nok av menn som kunne tenkt seg å bli både psykolog, lege, tannlege og mye annet, men de blir knust som kjøttdeig av alle Princessene som har fått hjelp siden de var små.

Dette er altså ikke noe bare jeg sier, dette er noe flere på høyeste plan har tatt til orde for - menn må inn i flere samfunnskritiske yrker. 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/lederen-for-akademikerne-vil-ha-kjonnskvotering-av-menn-etter-studietall-6.158.1065592.6fd8f486f6

Vi har også sett en urovekkende trend de siste årene der etnisk norske menn radikaliseres langt mot høyresiden politisk sett og liker å løfte høyrearmen for Adolf, og dette må tas tak i, ettersom menn vil føle seg helt "fremmede" i møte med det offentlige (og det kommunale) hvis de ser den ene kvinnen etter den andre. Da kan du ikke si at menn "søker ikke psykisk hjelp fordi de ikke har tradisjon for det", når hele det offentlige apparatet er fylt opp av kvinner som kanskje ofte nok viser null nåde mot disse mennene med tanke på hvordan kvinnene "ser på dem", de ser på dem med forakt. Dette er altså gjensidig. 

Ellers er jeg selvsagt enig med deg i at jusutdanningen har også gått skeis nå, og skikkehetsvurderingen er også en vits til tross for antallet meldinger som øker, så er det lite som fører til faktisk utestengelse.

https://www.khrono.no/femdobling-av-tvilsmeldinger-om-studenter-som-kan-vaere-uskikket/914803

Mye dårlig som kommer gjennom bare fordi de hadde "gode nok" karakterer. Noe som er poenget mitt her, nemlig at "menn kan ikke velge psykolog" hvis de blir slått ut av kvinner hele tiden på grunn av den totale summen av konkurransepoeng i Samordnaopptak. Derfor har kjønnspoeng hatt for dårlig effekt i og med at det sikrer fortsatt ikke en "ren" mannlig kvote i form av fast prosentandel.

Psykolog er nå blitt som enda et yrke jeg glemte å nevne som er blitt ødelagt, nemlig eiendomsmegler. På 2000-tallet var det skikkelig stas å være eiendomsmegler og man hadde også andel fastlønn. Man kunne bare sitte på kontoret og leilighetene solgte seg selv uten visning. Men så kom 2008 / 2009 og da var det full stopp. 

Samtidig øker BI antallet studieplasser på eiendomsmegler + USN kom på banen og begynte å utdanne dem også gratis, slik at eiendomsmeglere nå er blitt ingenting annet enn glorifiserte selgere som må jobbe natt og dag på provisjon, uten garanti for noe som helst lønn. Det har vært flere artikler om det i nyhetene de siste årene. 

Et annet studie, også kvinnedominert, utviklingsstudier var blant de mest populære for ca 25 år siden. Nesten like hardt å komme inn på som medisin på slutten av 1990-tallet. Men så gikk det også i dass da det ble "liberalisert" litt ekstra og kvinnedominansen tok fullstendig over i den grad at kvinner med mastergrad innenfor dette måtte fly rundt omkring i verden på diverse utvekslinger, drive med frivillig arbeid her hjemme ++ og det var fortsatt ikke noe garanti for at de fikk en simpel "entry job" i en eller annen bistandsorganisasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok av menn som kunne tenkt seg å bli både psykolog, lege, tannlege og mye annet, men de blir knust som kjøttdeig av alle Princessene som har fått hjelp siden de var små.

Hva slags «hjelp» er det du refererer til egentlig?

Anonymkode: fdc74...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva slags «hjelp» er det du refererer til egentlig?

Hele skoleløpet er rigget til for jenter, og det store og overveldende flertallet av lærere er kvinner. 

Du må gjerne benekte det så mye du vil, men det er som sagt et stort fokus nå på hvorfor gutter og menn faller fra, at det må gjøres noe med mennene sin representasjon innenfor høyere utdanning og det er også fokus på hvorfor flere menn klikker og løfter høyrearmen for Adolf, som påpekt i mitt forrige innlegg.

Her er skolesystemet i all sin prakt, jeg siterer enda ei kvinne:

Det er et stort problem at den norske skolen er laget av kvinner for jenter. Dette er en indirekte diskriminering av gutter som vi ikke kan fortsette med.

Hun ønsker seg begge kjønn representert både på studiene og i profesjonene.

https://www.nrk.no/nordland/sokertall-til-hoyere-utdanning_-flere-roper-varsku-om-kjonnsubalanse-1.15948437

Det er veldig bra at flere kvinner ser problemet og påpeker det i mediene også.

I et samfunn hvor det er et begrenset antall studieplasser og der høyere utdanning er for de aller fleste den arenaen hvor et "samfunnsmenneske" blir til, så er det ingen tvil i at det er en ren tragedie når vi har hatt mellom 60 - 61% kvinnelige studenter i veldig mange år nå, og nå ser vi konsekvensene av det.

Dette problemet har nå Stortinget anerkjent og de har adoptert blant annet målet om kjønnskvoter som starter fra og med 2027.  Men som sagt, med tanke på psykologi profesjon, så virker det som et allerede ødelagt yrke der en psykolog fra og med nå og i fremtiden kan regne med å måtte gå ut og "jakte" etter pengesterke pasienter på vestkanten i privat regi og leke "entreprenør", og det er ikke det de fleste hadde assosiasjoner med dette studiet tidligere. Tidligere var det rett i sikker og fast jobb inn i det offentlige, men den tiden er for lengst forbi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt ærlig: Nå er økonomien i høyere utdanning såpass krise at penger er det eneste det handler om. Samfunnsnytte er langt nede på lista, med mindre universitetet aktivt har blitt pålagt det. 
Man får det man betaler for, antar jeg. Markedsdreining av høyere utdanning. Og da tenker ikke på hva samfunnet har behov for, men hvordan man kan produsere studiepoeng. For det er det de kaller det: Produksjon av studiepoeng. Ikke dyktige unge mennesker som har kompetanse samfunnet trenger. 

Anonymkode: 43d19...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

La meg kaste inn en brannfakkel: Er det egentlig en psykolog alle som strever trenger?

Anonymkode: ade2a...26d

Du har et poeng. Selv mener jeg at det er mye viktigere med en GOD og tilpasset psykolog enn en hvilken som helst psykolog, og klarer man bare å hoste opp en med tittel og dårlig kompetanse så er helt klart lavterskel heller veien å gå. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hele skoleløpet er rigget til for jenter, og det store og overveldende flertallet av lærere er kvinner. 

Du må gjerne benekte det så mye du vil, men det er som sagt et stort fokus nå på hvorfor gutter og menn faller fra, at det må gjøres noe med mennene sin representasjon innenfor høyere utdanning og det er også fokus på hvorfor flere menn klikker og løfter høyrearmen for Adolf, som påpekt i mitt forrige innlegg.

Det er et stort problem at den norske skolen er laget av kvinner for jenter. Dette er en indirekte diskriminering av gutter som vi ikke kan fortsette med.

Å si at skolen er laget av kvinner for jenter er i beste fall historieløst. Gutter jobber ikke like hardt, derfor får de dårligere karakterer. Om det skyldes at guttene er umodne eller late eller rett og slett bortskjemte vet jeg ikke. 

Anonymkode: 74338...da1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å si at skolen er laget av kvinner for jenter er i beste fall historieløst. Gutter jobber ikke like hardt, derfor får de dårligere karakterer. Om det skyldes at guttene er umodne eller late eller rett og slett bortskjemte vet jeg ikke. 

Anonymkode: 74338...da1

Igjen, du benekter problemet og det er helt greit, men nå har heldigvis Stortinget fått opp øynene, så det er ganske irrelevant hva du måtte mene. Jeg tror også at hun jeg siterer har mer peiling enn deg. 

Som påpekt tidligere, det er kun små marginer som avgjør om man ofte ender opp som "vinner" eller "taper", og når man må gjennom et skoleløp dominert av kvinner, så er det ingen tvil at jenter får den fordelen de får. 

Uansett, psykologi profesjon er enda et yrke som er ødelagt. Den skal liberaliseres ytterliggere og det "produseres" heller ikke den type studentmasse som samfunnet trenger innenfor dette yrket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun ønsker seg begge kjønn representert både på studiene og i profesjonene.

https://www.nrk.no/nordland/sokertall-til-hoyere-utdanning_-flere-roper-varsku-om-kjonnsubalanse-1.15948437

Det er veldig bra at flere kvinner ser problemet og påpeker det i mediene også.

I et samfunn hvor det er et begrenset antall studieplasser og der høyere utdanning er for de aller fleste den arenaen hvor et "samfunnsmenneske" blir til, så er det ingen tvil i at det er en ren tragedie når vi har hatt mellom 60 - 61% kvinnelige studenter i veldig mange år nå, og nå ser vi konsekvensene av det.

Dette problemet har nå Stortinget anerkjent og de har adoptert blant annet målet om kjønnskvoter som starter fra og med 2027.  Men som sagt, med tanke på psykologi profesjon, så virker det som et allerede ødelagt yrke der en psykolog fra og med nå og i fremtiden kan regne med å måtte gå ut og "jakte" etter pengesterke pasienter på vestkanten i privat regi og leke "entreprenør", og det er ikke det de fleste hadde assosiasjoner med dette studiet tidligere. Tidligere var det rett i sikker og fast jobb inn i det offentlige, men den tiden er for lengst forbi. 

Det finnes fremdeles mange gutter som klarer seg utmerket og kommer inn på akkurat de studiene de ønsker. Kanskje flere hadde gjort det dersom de jobbet mer med skolen i stedet for å kaste bort tiden på vgs på «guttastemning», og å kaste bort masse tid på å tenke på å pule og feste.

Det er dessuten mulig å ta opp fag for å komme inn på studier, men det er selvsagt en fordel også da at man ikke har vært totalt bevisstløs på vgs.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...