AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Del Skrevet 7. mars Begynner det å bli for mange psykologer i Norge? I 2024 ble det utstedt autorisasjon til 173 psykologer med utenlandsk utdanning. Det finnes allerede over 364 studieplasser i landet, og i tillegg har UiA fått innvilget søknaden om å opprette studietilbudet. For å gjøre vondt verre, vurderer helsemyndighetene nå å innføre en test for enklere å autorisere psykologer utdannet i utlandet. Trenger vi virkelig et studietilbud til, selv om det allerede spås psykologoverskudd i fremtiden? Hvem skal i så fall betale for den? Og er flere psykologer noe vi trenger, gitt det er få ledige stillinger for nyutdannede psykologer / ikke-spesialister? Anonymkode: b653b...75f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #2 Del Skrevet 7. mars Tror du virkelig de hadde utvidet tilbudet eller gjort det enklere for folk med utdannelse fra utlandet hvis det var for mange? Anonymkode: 7633a...670 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #3 Del Skrevet 7. mars Jeg trodde det var psykologmangel Anonymkode: 4f4dd...5a2 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Del Skrevet 7. mars Det er vel kanskje for få psykologer i Norge. Ventetiden fra en har snakket med fastlegen til en blir vurdert om en kanskje får gå til psykolog er gjennomsnittlig 6 uker. Det er en evighet når en sliter. Desuten er det ekstremt vanskelig å gå et adekvat tilbud i det hele tatt, kriteriene for å få hjelp er for høye. Når vi vet det er en etterspørsel (psykisk uhelse i befolkningen går ikke vekk, tvert om stiger det) så er det selvfølgelig på sin plass å gjlre noe med det, en del av den løsningen er selvfølgelig å dekke psykolog behovet til Norges befolkning. Døgntilbud, sengeplasser og det polikliniske tilbudet er alt for dårlig i hele Norge. Flott at det utdannes flere psykologer. Anonymkode: 9498e...9e1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Del Skrevet 7. mars Så bra at det kommer flere psykologer. Det er absolutt behov for dem, laaaang ventetid hvis man blir henvist. Håper at det blir mer fokus på psykisk helse i nær framtid og penger nok til at disse nye psykologene kommer inn i offentlig tjeneste, eller private klinikker som man kan bli henvist til av fastlegen. Anonymkode: 93efb...607 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #6 Del Skrevet 7. mars For mange? Kapasiteten på psykisk helsehjelp er jo sprengt. Anonymkode: 640f5...c14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #7 Del Skrevet 7. mars Det hjelper jo lite å utdanne flere psykologer om man ikke har til hensikt å samtidig utvide antall hjemler for psykologer med offentlig avtale. Det er jo der presset er, det er ikke så vanskelig å få time hos privat psykolog. Anonymkode: fdc74...abd 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 7. mars #8 Del Skrevet 7. mars Er vel for få psykologer . Ser jo folk står i kø om hjelp, folk tar jo tilogmed livet sitt fordi de ikke får hjelp. Burde si seg selv det trengs psykologer. Slik at ventetid går ned og at folk for hjelp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #9 Del Skrevet 7. mars Det vil ikke være nok jobber til psykologer fremover, og det er allerede vanskelig for nyutdannede å få jobb. Det har ingenting med behovet i befolkningen å gjøre, det har med statsbudsjettet å gjøre. Det vil være store innskrenkninger i budsjettene til velferd, trygd og helse i årene fremover. Er psykolog selv, og mener det er helt riktig å satse på forsvar fremover i denne situasjonen Europa nå er i, selv om dette vil sluke store deler av budsjettene i flere tiår fremover. Så det vil ikke bli lettere for psykologene å få jobb. Vil man jobbe med noe meningsfullt innen helse og være sikret jobb, bli sykepleier. Anonymkode: 73e76...9a1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #10 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): For mange? Kapasiteten på psykisk helsehjelp er jo sprengt. Anonymkode: 640f5...c14 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er vel kanskje for få psykologer i Norge. Ventetiden fra en har snakket med fastlegen til en blir vurdert om en kanskje får gå til psykolog er gjennomsnittlig 6 uker. Det er en evighet når en sliter. Desuten er det ekstremt vanskelig å gå et adekvat tilbud i det hele tatt, kriteriene for å få hjelp er for høye. Når vi vet det er en etterspørsel (psykisk uhelse i befolkningen går ikke vekk, tvert om stiger det) så er det selvfølgelig på sin plass å gjlre noe med det, en del av den løsningen er selvfølgelig å dekke psykolog behovet til Norges befolkning. Døgntilbud, sengeplasser og det polikliniske tilbudet er alt for dårlig i hele Norge. Flott at det utdannes flere psykologer. Anonymkode: 9498e...9e1 jegerrinne skrev (32 minutter siden): Er vel for få psykologer . Ser jo folk står i kø om hjelp, folk tar jo tilogmed livet sitt fordi de ikke får hjelp. Burde si seg selv det trengs psykologer. Slik at ventetid går ned og at folk for hjelp Dette har ingenting med hvor mange eller få psykologer som utdannes. Derimot så handler det om statsbudsjettet vårt. Vi har en regjering som velger å kutte ned på psykisk helsevern, som gjør at tilbudet går utover de som trenger det. Dermed så må helsevesenet prioritere hardt. Fordi de har et budsjett å forholde seg til. Hvis man først skal klage på helsevesenet, så bør det rettes mot politikere og regjeringen. Som gjør sine prioriteringer, ved at satse på andre poster. Dermed så hjelper det ingenting å utdanne flere psykologer, hvis ikke regjeringen satser mer på psykisk helsevern. Anonymkode: 353e0...478 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #11 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begynner det å bli for mange psykologer i Norge? I 2024 ble det utstedt autorisasjon til 173 psykologer med utenlandsk utdanning. Det finnes allerede over 364 studieplasser i landet, og i tillegg har UiA fått innvilget søknaden om å opprette studietilbudet. For å gjøre vondt verre, vurderer helsemyndighetene nå å innføre en test for enklere å autorisere psykologer utdannet i utlandet. Trenger vi virkelig et studietilbud til, selv om det allerede spås psykologoverskudd i fremtiden? Hvem skal i så fall betale for den? Og er flere psykologer noe vi trenger, gitt det er få ledige stillinger for nyutdannede psykologer / ikke-spesialister? Anonymkode: b653b...75f Kilde på at Inn vil starte prof psyk? Anonymkode: 837a9...8ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #12 Del Skrevet 7. mars Kunstig konstruert og ønsket utvikling for å sikre næringen. Halvparten av alle diagnoser burde blitt forkastet og ungdom flest burde bli sendt i militæret for å gjøre de litt mer robuste. Anonymkode: 824ca...1f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #13 Del Skrevet 7. mars Det er vel et poeng at Norge utdanner sine egne psykologer. De nærmeste årene vil det utdannes flere psykologer i utlandet enn i Norge. Som skal jobbe i Norge. Psykologer utdannet i utlandet er veldig ulønnsomme for arbeidsgiver de to første årene. De må ha veiledning og kjenner ikke til det norske systemet slik psykologer utdannet i Norge. Det er ulønnsomt for utenlandsstudenter også, men det er jo et valg de har tatt. De kan ikke starte på spesialisering før etter 2 år veiledet praksis. Dvs at de blir spesialister to år etter norske studenter (enormt lønnsgap her) Anonymkode: 9634c...539 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #14 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kilde på at Inn vil starte prof psyk? Anonymkode: 837a9...8ff https://www.khrono.no/notice/949358 Anonymkode: b653b...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #15 Del Skrevet 7. mars Ikke psykolog, men psykiater - tror likevel det er relevant. Vært i psykatrien i mange år, og ble for en tid tilbake henvist til en spes. innen psyk. med fokus på traumer som er min største problematikk. Veldig lang historie kort; hun kunne ikke norsk. Rett og slett. Tenk deg å skulle utlevere deg selv til en person som estimert forstår 40 til maks 60% av hva du sier? Det går jo bare ikke. Nei, jeg tror ikke vi er i mål når det kommer til psykatrisk personell, uansett "rang". Dette også basert på flere perioder med behandling hos DPS, innleggelser på døgnpost og ifm. langvarig behandling. For min del har ikke majoriteten vært fremmedspråklige, og et par har uansett håndtert norsk på et oppegående nivå, men har også et par svært uheldige og særdeles fortvilende behandlingsløp hvor jeg som pasient ønsker å imøtekomme og få så mye ut av det som mulig, men på sikt har jeg måtte innse at dette bærer ingen frukter. Så en todelt melding; fremmedspråklige innen psykiatrien er nødt til å beherske norsk godt. Inntil da, så har vi uansett en mangel, når man ser til DPS for øvrig og deres både språkutfordringer, men også holdning rundt pakkeforløp, kyniske beslutninger og mer til. - Hilsen en som uheldigvis har en del i bagasjen, som igjen har gjort at jeg nå har en fartstid på rundt 15 år i psykiatrien. Uten å gi opp, vel å merke, så jeg står på så lenge de profesjonelle kan øyne et håp om forbedring! Anonymkode: 3d21d...2fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #16 Del Skrevet 7. mars jegerrinne skrev (4 timer siden): Er vel for få psykologer . Ser jo folk står i kø om hjelp, folk tar jo tilogmed livet sitt fordi de ikke får hjelp. Burde si seg selv det trengs psykologer. Slik at ventetid går ned og at folk for hjelp Det er ikke pga psykologmangel folk står i kø. Det er fordi det offentlige har ansatt for få hjemler. Anonymkode: 5c35b...719 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #17 Del Skrevet 7. mars La meg kaste inn en brannfakkel: Er det egentlig en psykolog alle som strever trenger? Eller kunne en god venn duge i tilfeller som ikke er tung psykiatri ( da må det vel psykiater til uansett)? Jeg ser svarene fra de fleste her inne på alle personlige problemer inkl samlivsproblemer er: terapi! Som om det er et trylleformular. Jeg tror det er en overdreven tro på psykologers og terapeuters mulighet til å helbrede. Vi har jo «rockestjerner» som P. Kjøs som selvsagt har et økonomisk insentiv i å markedsføre sin profesjon. Jeg hadde noen svært tunge tak i jobbsammenheng, uten å gå i detaljer, var jeg i ymse «terapi». Jeg ønsket mentale «verktøy» for å kunne mestre den krevende jobbsituasjonen. Da sa psykologen, som hadde offentlig avtale, « trenger du å jobbe da? Tjener ikke mannen din nok? Ærlig talt har jeg mer tro på lavterskel frivillighetstiltak igangsatt av amatører. Anonymkode: ade2a...26d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 7. mars #18 Del Skrevet 7. mars Det er bare kapasitetsmangel for folk som ikke vil betale for psykolog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #19 Del Skrevet 7. mars Ja, jeg har også advart mot at det vil være for mange psykologer på bakgrunn av utviklingen de siste årene, blant annet linken som TS har linket til. I tillegg har både UiS og nå UiA fått grønt lys av NOKUT for å starte opp, de trenger kun bevilgninger over statsbudsjettet så er de i gang allerede fra og med august 2026. Nå som Innlandet i tillegg kaster seg over dette ønsket + psykologene fra utlandet, så ligger alt til rette for at det blir for mange siden det ikke opprettes nok stillinger i det offentlige hvor de skulle ha vært. Men det er også for mange allerede i det private - som sagt, kan man betale, så venter man ikke mer enn et par dager. Dette yrket er også blitt ødelagt av at minst 80% av de uteksaminerte er etnisk norske kvinner i midten av 20-årene som sliter med noe selv på den ene siden, eller så er hjernevaskede "prestisje"-Princesser som bare tok studiet fordi det er "prestisje" og de satser på at de kan bare bable dagen lang og håve inn minst 700.000 kr i året. Denne tiden er nå forbi og alle som ønsker å utdanne seg innenfor dette - spesielt om de er ei kvinne, vil slite hardt fremover. Heldigvis kan man si, ettersom pasientene som trenger hjelp er som regel helt det motsatte av ei etnisk norsk kvinne i midten av 20-årene, eller 30-årene for den slags skyld. Menn har blitt fullstendig fortrengt fra dette studiet, og det er enda færre menn med minoritetsbakgrunn. Å finne en nyutdannet mannlig psykolog er allerede vanskelig å finne nok som det er, men å finne en mannlig nyutdannet psykolog med minoritetsbakgrunn er omtrent umulig. Det er disse psykologene mange av de mannlige pasientene trenger. Dette er nå blitt et yrke som lett kan settes i "ødelagt" kategorien i likhet med barnehage utdanningen, sosionom og til dels lærer. Enda "verre" skal det bli for prestisje-Princesser som kunne tenkt seg dette studiet fra og med 2027. Heldigvis skal kjønnskvoter på plass - det betyr at prosentandelen av menn skal økes. Likevel, når det gjelder dette yrket, så tror jeg det har kommet altfor langt i å bli ødelagt, i og med at det siste man trenger i dette yrket er nok en etnisk norsk dame som er ferdigutdannet innenfor dette. Man ser av stillinger at det er snakk om mye spesialisering man vil ha, og veldig lite nyutdannet man søker etter. De store byene er også forsynt med nok psykologer der det finnes pengesterke grupper som kan betale selv. Med andre ord, hvis det mangler nyutdannet psykolog et eller annet sted, så er det mest sannsynlig i en langt-inn-i-gokk kommunen. Anonymkode: 6ae80...9e1 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #20 Del Skrevet 8. mars Jeg skjønner ikke helt hvorfor universiteter ønsker å ta så stor økonomisk risiko. Det er veldig krevende å bygge opp profesjonsstudier, de må ansette masse folk - uten å vite om de får bevilgning. Det er en stor økonomisk risiko, hvor de må ha folk ansatt i flere år før de kanskje får starte opp med studenter. I tillegg er den nye finansieringsordningen ikke gunstig for psykologi, som ikke er i høyeste kategori sammen med medisin, tannlege og veterinær. Noe jeg mener er riktig, siden de ikke er avhengige av masse utstyr og klinikker som de andre tre utdanningene er, men jeg ser fremdeles at psykologi kan havne for lavt i den kategorien de er i. Så kommer det TS tar opp i tillegg, at dagens psykologmangel visstnok skal bli til et overskudd framover. Anonymkode: 43d19...cf0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå