Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Del gjerne om fødselen startet av seg selv eller om du ble satt i gang også. Hadde baby noen problemer? 

Anonymkode: 031d6...131

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle det ikke gå bra? Uke 37 er innenfor termin. 

Anonymkode: 41720...386

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo til termin og regnes som normalt :)

Anonymkode: 33955...28b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hasteks i uke 36 og det gikk helt fint. 

Anonymkode: 42f60...4b2

AnonymBruker
Skrevet

Ble satt i gang 36+3, babyen slutta å røre på seg i magen. Han var litt liten, og vi sleit litt med å få opp temperaturen hans da han var nyfødt. Brukte litt tid på å få i gang amminga, men når det først funka så gikk alt bra. Han er i dag er liten 2-åring, men det er ingenting galt med ham 😊 

Anonymkode: 0b99e...9bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle det ikke gå bra? Uke 37 er innenfor termin. 

Anonymkode: 41720...386

Leser så mye rart om at jo tidligere man føder, jo større sjanse for kolikk, problemer med amming, gulsott osv.. bare derfor jeg lurte :) ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leser så mye rart om at jo tidligere man føder, jo større sjanse for kolikk, problemer med amming, gulsott osv.. bare derfor jeg lurte :) ts

Fødte dagen etter termin, og slet med det du nevner unntatt gulsott.

Uke 37 er uproblematisk.

Anonymkode: 7cafb...536

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i uke 37, forsåvidt uproblematisk, men kolikk, noe problem med nakken og et "hull" i hjerte son lukket seh selv. Tror egentlig ikke det har noe med tidspunktet å gjøre...

Anonymkode: cc6f8...6aa

Skrevet

37 uker. Måtte bli en uke på sykehus. Gulsott og møtte følges litt ned

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fødte i uke 37, forsåvidt uproblematisk, men kolikk, noe problem med nakken og et "hull" i hjerte son lukket seh selv. Tror egentlig ikke det har noe med tidspunktet å gjøre...

Anonymkode: cc6f8...6aa

Det er vel sånn at hull i hjertet lukker seg enten i kort tid før, eller like etter fødsel. Det er veldig, veldig vanlig å bli født med hull i hjertet, i hvert fall. Min eldste ble født en uke etter termin og hadde det også, men på sjekk ved to måneder var det lukket og helt i orden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er vel sånn at hull i hjertet lukker seg enten i kort tid før, eller like etter fødsel. Det er veldig, veldig vanlig å bli født med hull i hjertet, i hvert fall. Min eldste ble født en uke etter termin og hadde det også, men på sjekk ved to måneder var det lukket og helt i orden.

Så rart, har man noen forklaring på det?

Anonymkode: 53099...2e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så rart, har man noen forklaring på det?

Anonymkode: 53099...2e6

Tror jeg har hørt det bare har med utvikling å gjøre, som det meste annet. Men ta det med en klype salt, jeg har ikke tid å sjekke kilder akkurat nå. De fleste tilfeller av hull i hjertet er i hvert fall ufarlige.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er riktig, men uke 37 er til termin og da vil man gjerne ikke ha slike problemer! 

Her ble lillingen født 34+6 (dysmatur OG prematur) og hadde gulsott, men alltid under lysgrensa og hadde sonde i 4 uker pga sugesvakhet, men fullammer nå og har ingen problemer. Det er en grunn til at en baby er regnet som fullbåren fra uke 37, og det er vel  ingen født i uke 37 som trenger sonde selv om noen kan være litt sugesvak og ha behov for f.eks hjelpebryst (det kan noen barn født til termin også være!)

Det er lurt å ta ting litt som det kommer og ikke bekymre seg for noe som ikke engang er sikkert blir et problem, og hvis det blir noen problemer så er det lurt å være positiv og tenke at det løser man. Det er egentlig ikke vanskelig og problematisk med gulsott eller litt sugesvakhet. Lysbehandling har man hvis barnet trenger det, og sugesvake barn sulter ikke. Det er ikke et problem å pumpe de første ukene for eksempel. 

Anonymkode: 28b47...a4a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte 36+4.

Hadde gulsott, lavt blodsukker og var sugesvak. Ble flaskebarn.

Anonymkode: c2772...de7

AnonymBruker
Skrevet

Fødte min første i uke 37 (36+6). Litt problemer med amming helt i starten, fikk tips om å bruke "tvilling stilling" da tvillinger er ofte født små, og det funket. Han var nok litt liten, født 2,6 kilo og var 2,4 da vi ble skrevet ut. I første fire måneder var han litt for svak til å spise over lengre tid, så det ble korte pauser mellom spissing, og han sov aldri lengre enn en time i strekk, verken dag eller natt. Det var hardt for meg. Men han gikk bra oppi vekt og ellers det meste gikk greit. 

Ved 1 års alder ble han påvist alvorlig jernmangel, og måtte gå på jerntilskudd. Han er født i 2014, jeg vet de har endret retningslinjene nå og barn født i uke 37 skal også få oppfølging ift jern, for det viset seg å være et problem for gutter født tidlig og med lav vekt, selv innenfor normalen (min var jo akkurat innenfor normalen, tror grensa går på 2,5 kilo). Men han er 10 år og alt er stortsett bra. Ingen spesielle helseutfordringer, eller utfordringer på skolen. :) 

To år senere fikk jeg et barn i uke 40 og 3,8 kilo. Og det er veldig mye forskjell.. Det barnet var så åpenbart mye mer "ferdig" og hele barseltiden var mye enklere. Så jeg ville aldri si ting som "37 uker er helt uproblematisk". 🫣 Jo, sikkert i forhold til uke 32 liksom. 

Anonymkode: a6034...a3f

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i uke 26 og det gikk helt fint. 

Anonymkode: ce4a1...a02

AnonymBruker
Skrevet

Første kom i uke 42.0 tvillinger i 37.0

Anonymkode: 21184...a47

AnonymBruker
Skrevet

Som ei som ha født i uke 27 og 32 så gikk det veldig fint. Ikke noe kolikk eller astma eller allergier eller noen senskader. Dem er i dag voksen og har det veldig bra. Aktiv i sport begge to i tillegg. 

Anonymkode: c69c0...04b

AnonymBruker
Skrevet

Er jo til termin det så for tidlig er det jo ikke for barnet er jo ferdig.

Jeg fødte i uke 37+2, alt var normalt Frisk og fin, rett på pupp og ammet han til han var nesten 2 så vi hadde ikke problemer på det området heller. Var 2.8 kg når han ble født og gikk opp 2 kilo på en måned på bare pupp. :D Vi får små babyer i vår familie men til gjengjeld så vokser de raskt når de kommer ut. 

Anonymkode: acf4e...9c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja.. Min første ble født 42+0, altså maks over, og slet med alt dette. Nr 2 er født 37+2 og hadde ingen av de :) Så vet ikke jeg.

Anonymkode: 1654d...82e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...