AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Skrevet 7. mars Hei Flyttet til Vestby i fjor og står fortsatt i fastlegekø der (har fastlege i Hamar der jeg kommer fra). Ringte til jordmor i Vestby kommune som sa at de ikke hadde kapasitet dessverre... Dette er jo et splitter nytt kontor med jordmødre som det har stått så mye om i avisen. Har noen erfaring med at de faktisk ikke har kapasitet til innbyggerne? Syns det var så rart. Og blir fryktelig klønete å ikke ha fastlege enda heller pga fastlege mangel.. Noen som har andre tips til hvordan man kan løse det? 😅 Har man rett til jordmor i andre kommuner når ens egen ikke har kapasitet? Anonymkode: c8863...33f
AnonymBruker Skrevet 7. mars #2 Skrevet 7. mars Det er ikke så uvanlig at helsestasjoner ikke har kapasitet, dessverre. Er det ikke en eneste ledig fastlege i hele kommunen? Anonymkode: 51a08...971
AnonymBruker Skrevet 7. mars #3 Skrevet 7. mars Hva sa jordmødrene på helsestasjonen når du spurte de da? Anonymkode: 97912...056
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars Fikk du frem at du ikke har fastlege i nærheten når du ringte dem? Tenker at du kanskje får prioritet siden det er vanskelig å få oppfølging av fastlege. Jeg har hatt oppfølging på Vestby helsestasjon nå og jeg fikk beskjed om at jeg kunne komme inn for kontroll fra uke 24. Før det hadde jeg en time hos fastlegen for søk av fødeplass og blodprøver, så tidlig ultralyd og ordinær ultralyd på sykehuset. Har hatt alle kontroller hos jordmor fordi min fastlege også er et stykke unna. Anonymkode: 73009...bbe 1 1
Piggsopp Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars Du må jo ha legetime snart for å ta blodprøver og få henvisning til sykehus for ultralyd i uke 12. Men dette kan hvilken som helst lege gjøre, ring nærmeste legekontor. Neste kontroll etter det er jo neste UL som er i uke 18, også på sykehus. Så første ordinære kontroll hvis du ellers er frisk i svangerskapet er i uke 24. Det er jo ganske langt fram i tid, har de virkelig ikke kapasitet til det? Du kan jo selvsagt få time hos hvilken som helst lege i kommunene som har tid, men det er jo ikke spesielt heldig å bli fulgt opp av ulike leger hele svangerskapet. Det kan lett glippe noe informasjon som er viktig for ditt og barnets helse.
AnonymBruker Skrevet 7. mars #6 Skrevet 7. mars Du velger en fastlege i en nabokommune, der er det flere som har ledige. Problem løst. Anonymkode: 03fec...29f 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #7 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 13.18): Hei Flyttet til Vestby i fjor og står fortsatt i fastlegekø der (har fastlege i Hamar der jeg kommer fra). Ringte til jordmor i Vestby kommune som sa at de ikke hadde kapasitet dessverre... Dette er jo et splitter nytt kontor med jordmødre som det har stått så mye om i avisen. Har noen erfaring med at de faktisk ikke har kapasitet til innbyggerne? Syns det var så rart. Og blir fryktelig klønete å ikke ha fastlege enda heller pga fastlege mangel.. Noen som har andre tips til hvordan man kan løse det? 😅 Har man rett til jordmor i andre kommuner når ens egen ikke har kapasitet? Anonymkode: c8863...33f Kontoret har nye lokaler, men ressursene er ikke fler av den grunn. Det har også vært en periode som jeg har opplevd som ustabil, da en jordmor sa opp og en annen ble langtidssykmeldt samtidig. Nå ser jeg at hun som var sykmeldt er tilbake, hun er om ikke annet veldig flink og hyggelig! Da jeg var gravid med sistemann for to år siden fikk jeg time i uke 12, eller noe sånt. Ser det er en del ledige fastleger i Moss. Velg en av de, så har du i det minste fastlege mens du venter på en i Vestby. Om du vil gå til jordmor var jeg hos hun på Embla Helse i Fredrikstad for akupunktur før forrige fødsel. Går også til gynekolog det. Privat og koster deretter, men veldig fornøyd! Anonymkode: 0373c...478
AnonymBruker Skrevet 9. mars #8 Skrevet 9. mars Jeg har gått til jordmor i en annen kommune, så du kan jo ringe og høre om det er en mulighet? At det er fullt i din kommune burde være god nok grunn. Anonymkode: 3a500...a88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå