AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Skrevet 7. mars Da har ulykken skjedd. Jeg har ustabil mens og har klart å bli gravid i en alder av 40. Aner ikke hva jeg gjør er livredd for å få barn med spessielle behov fordi jeg er så gammel. Noen som har råd? Eller har vært i liknende situasjon? Anonymkode: ec0cf...35f
AnonymBruker Skrevet 7. mars #2 Skrevet 7. mars Er abort et alternativ? Dersom du vil beholde så er NIPT-test en god idé. Anonymkode: 78f3b...e30
AnonymBruker Skrevet 7. mars #3 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er abort et alternativ? Dersom du vil beholde så er NIPT-test en god idé. Anonymkode: 78f3b...e30 Ja. Det er det,men jeg har ikke så lyst. Anonymkode: ec0cf...35f
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars Om du vil beholde så får du god oppfølging. Kjenner flere i den alderen som har fått barn som er helt friske Du får Nipt test og tidlig UL som kan være med å avdekke om det er noen avvik. Anonymkode: 03f74...414 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars Min mor fikk meg som 39-åring og jeg er førstegangsfødende nå og er 37 😅 tok nipt og tidlig ultralyd, alt er bra. Sjansen er jo litt større når man er eldre, men det er bare noen få prosent. Mest sannsynlig er baby frisk og fin! Ta nipt og tidlig ultralyd, prøv å ikke uroe deg før du får svar fra de. kjenner forøvrig ei som fikk et barn med downs syndrom, hun var 23. så alder har ikke alt å si. Og det er verdens skjønneste unge 😊 Anonymkode: 79094...283 3 1 1
Maleficenta Skrevet 7. mars #6 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da har ulykken skjedd. Jeg har ustabil mens og har klart å bli gravid i en alder av 40. Aner ikke hva jeg gjør er livredd for å få barn med spessielle behov fordi jeg er så gammel. Noen som har råd? Eller har vært i liknende situasjon? Anonymkode: ec0cf...35f Går som regel fint. Du har rett på ekstra oppfølging i din alder ifht nipt og andre us. De fleste som får barn i førtiåra får friske barn 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #7 Skrevet 7. mars Jeg er gravid med nummer 3 nå, og blir 40 seinere i år. Sjansen for å få barn med spesielle behov er liten uansett. Du har fortsatt nesten 99 % sjanse for å få et friskt barn. Skremselspropagandaen framstiller det jo som om man nærmest er garantert et barn med kromosomfeil, men det stemmer altså ikke. De aller fleste får friske barn uansett. Anonymkode: c1ea2...e4f 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #8 Skrevet 7. mars Var hhv 40 og 43 når mine 2 siste ble født! Det går fint, du får tett oppfølging fra helsevesenet. Gratulerer og lykke til😀 Anonymkode: 28b9c...4aa 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #9 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Var hhv 40 og 43 når mine 2 siste ble født! Det går fint, du får tett oppfølging fra helsevesenet. Gratulerer og lykke til😀 Anonymkode: 28b9c...4aa Vel, det er ikke riktig over alt. Jeg fikk mine da jeg var 42 og 44, og den eneste ekstra oppfølging jeg fikk som en på 34 år ikke hadde fått, var NIPT. Har fått friske barn, da, og var frisk i svangerskapet. Men ikke noen spesiell oppfølging her i Oslo for min del. Anonymkode: 9768f...41d
AnonymBruker Skrevet 7. mars #10 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel, det er ikke riktig over alt. Jeg fikk mine da jeg var 42 og 44, og den eneste ekstra oppfølging jeg fikk som en på 34 år ikke hadde fått, var NIPT. Har fått friske barn, da, og var frisk i svangerskapet. Men ikke noen spesiell oppfølging her i Oslo for min del. Anonymkode: 9768f...41d Jeg får heller ingen spesiell oppfølging utenom NIPT. Tror ikke det er vanlig at man får mer oppfølging pga. alder hvis man er frisk under svangerskapet. Anonymkode: c1ea2...e4f
AnonymBruker Skrevet 7. mars #11 Skrevet 7. mars Foreslår at du leser deg opp på hva sannsynligheten faktisk er.. Det er mye skremselspropaganda. Og utbragt bruk av "økt fare for" - noe som sier fryktelig lite i seg selv. "Økt fare" betyr ikke det samme som "stor fare". Selv ved 40 er sannsynligheten for downs og de andre "fryktede" trisomiene bare rundt 2%. Det betyr at det er 98% sjanse for IKKE å få det.. Ta en NIPT, du. Da får du sjekket mye innen abort-grensen. Anonymkode: 556f2...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #12 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg får heller ingen spesiell oppfølging utenom NIPT. Tror ikke det er vanlig at man får mer oppfølging pga. alder hvis man er frisk under svangerskapet. Anonymkode: c1ea2...e4f Nei, det er det jo ingen grunn til at man skal få? Anonymkode: 556f2...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #13 Skrevet 7. mars Du er 40 år, dette får du diskutere med faren og lege. Fremmede her kan ikke gi deg noe som helst råd. Jeg var 39 da jeg fikk min yngste, var ikke redd for noe som helst, og det var høyst ønsket og og alt gikk vel. Det er ikke veldig høy risiko. Men vil du ikke ha barnet, og det vil bli en ulykke uansett, bør du jo vurdere abort. Anonymkode: 7d0b1...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #14 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Det er det,men jeg har ikke så lyst. Anonymkode: ec0cf...35f Altsp, har du ikke lyst på barnet burde du ta abort. Barn skal være ønsket. Anonymkode: 13d67...671 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #15 Skrevet 7. mars Svigerforeldrene mine fikk en attpåklatt da svigermor var 40 😊 Det var helt uproblematisk, og barnet er nå en frisk og sunn 11-åring. Selv om sjansen for å få barn med avvik er litt høyere i den alderen er den fortsatt lav, altså. De fleste går det fint med, og du vil uansett ha rett på NIPT. Anonymkode: 7a7f8...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #16 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er det jo ingen grunn til at man skal få? Anonymkode: 556f2...fc1 Det var en som kommenterte at man «får tett oppfølging av helsevesenet» som 40-årig gravid. Og det kommenterte jeg at ikke nødvendigvis stemmer. Altså, ikke noe spesielt tett oppfølging kun grunnet alder. Med referanse til egen opplevelse. Altså, jeg klager ikke, følte ikke at jeg mangla noe. Men det er ikke sånn at eldre gravide blir så spesielt nøye fulgt opp. Anonymkode: 9768f...41d 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #17 Skrevet 7. mars Det var jeg som kommenterte at man får tett oppfølging. Det synes jeg at jeg fikk. Tidlig ultralyd, gluosebelastningstest og Nipt. Når man da finner svangerskapet uproblematisk og den gravide i god form får man selvfølgelig vanlig oppfølging. Satt igjen med følelsen av å være godt ivaretatt og om det skulle blitt risikosvangerskap ville det blitt fulgt opp. Hadde hastekeisersnitt med nr 1 og planlagt keisersnitt med nr 2. Anonymkode: 28b9c...4aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå