AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Skrevet 7. mars Barnas far har masse bidragsgjeld. Aner ikke hvor mye, men godt over 100,000 kr. Hva skjer med denne når barna fyller 18? Vil han fortsatt betale til meg? Vil utbetalingene går månedlig til barna? Må det søkes om? Anonymkode: 747ff...ff4
AnonymBruker Skrevet 7. mars #2 Skrevet 7. mars nei da er gjelden han har overfor barnet og hvis far/mor med gjeld er et kryp kan han/hun få barnet til å ettergi gjelden.. Anonymkode: f1a37...843 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #3 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): nei da er gjelden han har overfor barnet og hvis far/mor med gjeld er et kryp kan han/hun få barnet til å ettergi gjelden.. Anonymkode: f1a37...843 Wtf? Det er jo jeg som har lagt ut i alle disse årene, og vi har jo levd på sparebluss de gangene det ikke har kommet bidrag som avtalt. Har enda ikke fått penger for konfirmasjonen for tre år siden. Selv om barnet fyller 18 så vil de jo fortsatt bo hjemme (mange 18-åringer i hvert fall) og jeg må jo fortsatt betale for å ha de hjemme. Må det søkes om at bidragsgjeld utbetales til barnet? Eller går det automatisk? Anonymkode: 747ff...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars Barnet må søke. Og som den andre sier, pass på at far ikke plutselig blir veldig hyggelig med barnet bare for å få ettergitt gjelden. Anonymkode: 4ca62...228 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars Bidrag når barnet er over 18 år - Skatteetaten Det er forholdsvis enkelt å finne svaret du trenger TS Sitat Når barnet ditt har fylt 18 år, går utbetalinger av gjenstående bidrag direkte til barnet og ikke via deg. Hvis barnet går på videregående skole og er over 18 år, kan hen søke om fortsatt barnebidrag. Når barnet har fylt 18 år, er barnet selv part i saken, og du som tidligere bidragsmottaker, vil ikke lenger ha innsyn. Hvis barnet ønsker bistand fra deg, kan barnet gi deg fullmakt. Anonymkode: f1a37...843 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #6 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bidrag når barnet er over 18 år - Skatteetaten Det er forholdsvis enkelt å finne svaret du trenger TS Anonymkode: f1a37...843 Mne dette gjelder vel vanlig bidrag etter 18, og ikke bidragsgjeld? Anonymkode: 9e944...2ee
AnonymBruker Skrevet 7. mars #7 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet må søke. Og som den andre sier, pass på at far ikke plutselig blir veldig hyggelig med barnet bare for å få ettergitt gjelden. Anonymkode: 4ca62...228 Ok. Da får vi ta kontakt med nav. Lite sannsynlig at noen av barna vil ettergi noe gjeld. De har ikke hatt kontakt med han på mange år. Fars valg. Ett spørsmål til. Er gjelden personlig? Altså knyttet til hvert av barna? Slik at når eldstemann fyller 18, da forsvinner jo et av bidragene, da vil han jo ha evne til å betale ned gjeld for barn nr 2? Anonymkode: 747ff...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #8 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bidrag når barnet er over 18 år - Skatteetaten Det er forholdsvis enkelt å finne svaret du trenger TS Anonymkode: f1a37...843 Takk for linken 😊 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mne dette gjelder vel vanlig bidrag etter 18, og ikke bidragsgjeld? Anonymkode: 9e944...2ee Nei, gjelder for gjenstående bidrag. Står det 😊 Anonymkode: 747ff...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #9 Skrevet 7. mars Sitat Hvordan få slettet bidragsgjeld? Hvis det er sannsynlig at den bidragspliktige kan bedre inntektsevnen sin i fremtiden, skal ikke NAV slette bidragsgjeld. Hvis den årlige inntekten til den bidragspliktige er lavere enn 75 ganger forhøyet forskudd, og det er klart at inntekten ikke vil bli bedre i fremtiden, kan NAV slette hele bidragsgjelden.Jan 29, 2024 Anonymkode: f1a37...843
AnonymBruker Skrevet 7. mars #10 Skrevet 7. mars Min far ble dømt til å betale det skyldige barnebidraget, men det kom visst aldri noe, i følge min mor. Dette var på 80/90-tallet da, mulig det er bedre regler i dag. Anonymkode: 212ab...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #11 Skrevet 7. mars husk at Sitat Krav om barnebidrag foreldes etter 3 år, så om det er mer enn tre år siden bidragsplikten opphørte vil du ikke kunne kreve noe bidrag i dag.Dec 11, 2023 Anonymkode: f1a37...843
AnonymBruker Skrevet 7. mars #12 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): husk at Anonymkode: f1a37...843 Jeg tipper at ungene syns det er digg med ekstra lommepenger så jeg skal passe på dette så fort de fyller 18. 😊 Anonymkode: 747ff...ff4
AnonymBruker Skrevet 7. mars #13 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tipper at ungene syns det er digg med ekstra lommepenger så jeg skal passe på dette så fort de fyller 18. 😊 Anonymkode: 747ff...ff4 Når barnet søker utvidet bidrag etter fylte 18 år blir begge foreldrene bidragspliktige, også den forelderen barnet bor fast hos.. Anonymkode: f1a37...843
AnonymBruker Skrevet 7. mars #14 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når barnet søker utvidet bidrag etter fylte 18 år blir begge foreldrene bidragspliktige, også den forelderen barnet bor fast hos.. Anonymkode: f1a37...843 Jeg tenker ikke på bidrag etter fylte 18. Jeg tenker på gjelden. Mulig jeg misforstod det sitatet, og at det gjelder nytt bidrag fra fylte 18. Anonymkode: 747ff...ff4
AnonymBruker Skrevet 7. mars #15 Skrevet 7. mars Min far betalte aldri barnebidrag, men jeg var vel i starten / midten av 20-årene da gjelden hans ble betalt til meg. Var fast beløp i måneden jeg fikk. Anonymkode: d91b9...f42 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #16 Skrevet 7. mars Bidragsgjeld er vel i utgangspunktet noe man skylder NAV, i alle fall hvis man har bidragsforskudd (NAV betaler bidragsmottaker og sender regninga til bidragspliktig). Anonymkode: da4fb...f98
AnonymBruker Skrevet 7. mars #17 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bidragsgjeld er vel i utgangspunktet noe man skylder NAV, i alle fall hvis man har bidragsforskudd (NAV betaler bidragsmottaker og sender regninga til bidragspliktig). Anonymkode: da4fb...f98 Bidragsforskudd, som jeg også har fått en del av, skylder han til nav ja. Bidragsforskudd er likevel bare en brøkdel av det faktiske bidraget. Så han skylder meg/barna penger og nav. Anonymkode: 747ff...ff4
AnonymBruker Skrevet 7. mars #18 Skrevet 7. mars Hvis NAV innkreving får tilgang til bidragspliktige sin konto og inntekt så tar de jevnlige beslag inntil kravet er innfridd. Min 18 åring fikk en pen sum på konto etter han fyllte 18. Da fikk NAV endelig kloa i en konto der det kom inn penger. Jeg takket min skaper for at det ikke var min konto pengene gikk inn på . Anonymkode: 8a416...90b 1 1
Natu Skrevet 7. mars #19 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnas far har masse bidragsgjeld. Aner ikke hvor mye, men godt over 100,000 kr. Hva skjer med denne når barna fyller 18? Vil han fortsatt betale til meg? Vil utbetalingene går månedlig til barna? Må det søkes om? Anonymkode: 747ff...ff4 Jeg har det likt som deg, en far som skylder meg 800 000 i bidragsgjeld. Opplevde tilnærmet ett under i fjor, jeg skulle få tilbake 50000 av ham pga arv han hadde fått. Det som skjedde var at jeg fikk 25000 og det ene barnet mitt som er over 18 fikk 25000. Jeg ble veldig overrasket over dette. Syns rett og slett det er j... urettferdig.
Jadaomatte Skrevet 7. mars #20 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet må søke. Og som den andre sier, pass på at far ikke plutselig blir veldig hyggelig med barnet bare for å få ettergitt gjelden. Anonymkode: 4ca62...228 Det er mange fedre som gjør det!! Så gjør barnet oppmerksom på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå