Gå til innhold

Hvor mye sunnere er det å velge karbonadedeig når man bruker olje når den stekes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det heter seg at karbonadedeig er sunnere å spise med tanke på fettinnhold, men jeg synes den er tørr og bruker derfor minimum én spiseskje olje når jeg steker den, og det trenger jeg ikke å bruke når jeg steker kjøttdeig.

Går vinningen opp i spinningen?

Anonymkode: fbeea...251

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er type fett de ser på som vurdering for at det er sunnere. Kjøttdeig har mettet fett, f.eks rapsolje har enumettet. I min verden er fullfett kjøttdeig et sunnere alternativ, fordi det har bedre næringsstoffer. Vesentlig mer b12 f.eks i kjøttdeig enn karbonadedeig. 

Anonymkode: 0da69...32b

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Fettet i kjøttdeig er sunt. Det hadde vært ganske utrolig hvis mennesket som eneste rase i verden plutselig ble syk av maten den utviklet seg til å spise. Vi vet fra isotopanalyser av skjeletter at våre forfedre spiste hovedsakelig animalsk fra ca 2 millioner år siden til ca 500.000 år siden. Da begynte forfedrene våre å spise enda mer animalsk og de spiste minimalt med planter. Da skjøt evolusjonen i været. Hjernen vokste i et enormt tempo. Så tok dette plutselig slutt for 5000-10000 år siden da jordbruksrevolusjonen startet. På kort tid ble menneskene kortere, feitere, syke og fikk dårlige tenner. Siden den gang har hjernen krympet.

Fettet i oljen din er sannsynligvis usunn, og i alle fall hvis du steker med den. Steking av olje med mye umettet fett gir mye peroksider, som betyr at oljen ødelegges og er skadelig. Enumettet er litt ustabilt, mens flerumettet fett er veldig ustabilt og gir veldig mye peroksider. En stekeolje skal inneholde mye mettet fett. Og frøoljer (rapsolje, solsikkeolje, soyaolje osv) er alltid usunne på grunn av at de har altfor mye linolsyre.

Anonymkode: 09e0b...966

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Chill. 

Anonymkode: 7698d...8bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...