lurker Skrevet 7. mars #21 Del Skrevet 7. mars Ikke gi noen andre bruksrett til et hus du skal bo i. Det blir bare rot! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #22 Del Skrevet 7. mars Anbefaler også å kjøpe huset til markedsverdi! Da stiller alle søsknene likt ved et arveoppgjør senere, og ingen kan begynne å diskutere at din mann skal arve mindre fordi boligen har steget i verdi, så han har egentlig fått mer osv.... I tillegg hadde jeg sagt at hvis vi skal kjøpe huset, så er huset vårt, og det skal brukes på våres premisser. Ingen skal legge seg oppi oppussing osv. Ellers har vi selv hus som mannen min kjøpte til takst før han traff meg. Med egne barn etterhvert, setter jeg stor pris på at barna vokser opp i et hus oldeforeldrene bygget, og at det kun er familie som har bodd der. Mannen er også veldig glad i huset, og det er jeg også. Ingen legger seg oppi hvordan ting gjøres. Anonymkode: cf85f...c21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #23 Del Skrevet 7. mars lurker skrev (2 minutter siden): Ikke gi noen andre bruksrett til et hus du skal bo i. Det blir bare rot! Helt enig! Det er kjempefarlig! Plutselig bor de der...... Anonymkode: cf85f...c21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 7. mars #24 Del Skrevet 7. mars Tenk om dere av en eller annen grunn må selge huset (sykdom, skillsmisse etc. etc.) og det må selges med bruksrett ..det vil ikke være salgbart. Det blir bare rot, dere må betale, ha ansvaret og arbeidet, eneste søskene kan gjøre er å bruke og diskutere. Dere småkrangler jo allerede, det er masse elefanter i rommet der til å med før kjøpet. Tenk når de kommer med barn og barnebarn om en stund, vennegjenger som skal ha fest, og dere føler dere må trekke dere ut av deres eget hus. Om jeg hadde vært deg, hadde jeg trukket meg helt ut. Dette får være mannens ansvar, hadde holdt min økonomi helt utenfor. Jo flere kokker, jo mere søl. Om dere ender opp med ikke å kjøpe, blir nok det «din feil» i følge søkene, så trekk deg vekk. Vil garantere at en advokat vil frarådet dette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #25 Del Skrevet 7. mars Det er ganske vanlig at det blir mye følelser i slike situasjoner, og indirekte kommunikasjon som kan oppfattes som press. Jeg kjenner noen som opplevde akkurat det samme i forbindelse med en hytte: det gikk fra "dere er så snille som sørger for at hytta forblir i familien når ingen andre vil" til "dere er jamen heldige som får overta den hytta" kombinert med forsøk på å presse opp prisen. Dere bør tenke over hva dere selv vil. Hvis dere kjøper huset til markedspris, gjør dere det av fri vilje og huset er da helt og holdent deres. Da kjøper dere det av svigerforeldrene dine - dere kjøper ikke ut søsknene. Så lenge svigerforeldrene dine er i live, er det ikke snakk om noen arv og søsknene hans har ingen rettslig interesse i huset. Det blir et helt vanlig eiendomskjøp. Dere bør da ikke godta noen form for formell bruksrett for søsken. Hvis dere velger å kjøpe huset til markedspris fra svigers, må dere huske på at dette er helt frivillig gjort av dere og at dere gjør det fordi det er noe dere ønsker. Hvis dere egentlig ikke har lyst til å overta, men svigers presser på fordi de vil holde huset i familien, så er det egentlig de som bør være på tilbudssiden, for eksempel med redusert pris. Her vil det fort bli krangel med søsken som mener dere får huset for billig. Husk da at dere kan si nei til å kjøpe - da er det svigers sitt problem. Er det viktig for dem at huset blir i familien, så er det de som må gjøre det som skal til. Selvfølgelig kan det også bli misnøye og dårlig forhold i familien hvis dere takker nei til å overta. Men det er kanskje enda verre hvis dere overtar etter press, til en høyere pris enn dere egentlig ville? Da er det kanskje dere som blir gående og være bitre og angre i årevis. Det er ofte best å stå på egne ben og ta sine egne valg. Anonymkode: 26838...db9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #26 Del Skrevet 7. mars Dette høres ut som oppskriften på konflikt. Hele hensikten med å gi forskudd på arv til ett barn er jo fordi man ikke kan i til alle men vil "rydde opp" i det etter sin død. Og når barn og barnebarn vil bruke det som feriested når det passer dem kommer de også til å ha meninger om alt dere gjør av oppussing, og dere må pusse opp ut fra det du sier. Ikke gøy å få kommentarer på ting dere har kastet, eller enda verre, forventning om å forhøre deg med hele slekta for hver lysestake du ikke vil ha. Jeg har sett lignende i slekta, og det blir bare vanskelig for alle involverte. Det kom et lignende forslag i min manns familie om å ta over en eiendom i fremtiden, jeg sa til ham at jeg ikke ville legge mine penger i hans arv og mulige konflikter, skulle noe skje (dødsfall, skilsmisse) blir det en skikkelig suppe å ordne opp i. Men han var den som sa nei, blander meg minst mulig i svigerforeldres økonomi. Anonymkode: 51c64...c76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå