Gå til innhold

Kjøpe ut søsken når vi kjøper familiehuset. Forskudd på arv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Vi har blitt oppfordret til å kjøpe familiehuset, der mannen og søsknene hans vokste opp. Foreldrene hans er veldig klar for å bo i en lettstelt leilighet, og ingen vil at huset skal ut av familien. Søsknene øndker ikke kjøpe det. Det er et fint hus med mye potensial,  men det må gjøres en del. 

Når vi nå er i gang med prosessen, så sier svigers at de ikke vil gi oss forskudd på arv i overtagelsen, noe de har lokket med tidligere. Dette fordi søsknene mener de og må få forskudd om vi får det. De ønsker også å ha "rett til" å feire jul i huset og å "bo på rommene sine" når de er på besøk. De sier det halvt på spøk, halvt på alvor. Blir forfjamset av dette styret. Det har gått fra at vi "redder familiehuset" til at "vi er så heldige som får det". 

Hjelp. Er det ikke vanlig å få forskudd på arv når man overtar huset av foreldre? Og hvordan trå varsomt her? 

Anonymkode: 68231...868

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De ønsker også å ha "rett til" å feire jul i huset og å "bo på rommene sine" når de er på besøk. De sier det halvt på spøk, halvt på alvor.

Dere må få en markedsvurdering av huset med en slik bruksrett av tidlegere eiere.

Voilà! Der har dere forskudd på arv uten å få forskudd på arv. Og dere vil få full arv senere. Problemet løst.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel opp til de som selger/arvelater? 

Om de vil selge huset billigere og dermed gi dere forskudd, eller selge til markedpris, er jo opp til dem. 

Anonymkode: e3ea4...8db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om de vil selge huset billigere og dermed gi dere forskudd, eller selge til markedpris, er jo opp til dem. 

*markedspris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om han overtar huset av foreldrene, så er det det et forskudd på arv. Eller er det ment at han skal betale for det?? 

Anonymkode: b4eb8...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forskudd på arv er jo noe foreldre kan gi om de ønsker , men det forer jo at de har råd til det.

Anbefaler at dere kjøper huset til markedsverdi slik at dere slipper støy fra søsken senere.

Anonymkode: 746b0...507

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette høres ut som en potensiell kilde til konflikt senere, spesielt hvis søsknene mener at de skal ha tilgang til huset selv om dere kjøper det til markedspris.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om han overtar huset av foreldrene, så er det det et forskudd på arv. Eller er det ment at han skal betale for det?? 

Ikke nødvendigvis, foreldre med flere barn kan gi bort eiendom eller penger i gave til ett av barnene uten at det regnes som forskudd på arv. Det forutsetter at det ikke gjøres i dødsposisjon.

Anonymkode: 0ee2c...1b6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Forskudd på arv er jo noe foreldre kan gi om de ønsker , men det forer jo at de har råd til det.

Anbefaler at dere kjøper huset til markedsverdi slik at dere slipper støy fra søsken senere.

Anonymkode: 746b0...507

Helt helt enig. Da unngår dere eventuelle diskusjoner senere. 

En annen ting som er greit å ha i bakhodet, ikke involver deg i arvespørsmål og diskusjoner. Du har ingenting med hans arv å gjøre. 

Anonymkode: 7fd38...6cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må for all del ikke la søsken beholde rommene sine, det vil være deres hus. Snu situasjonen igjen til at dere redder de andre. 

Anonymkode: fdb4c...5e6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/877-bruksrettskalkulator

Bare skroll forbi reklamen. 

Min søster får ikke forskudd på arv når hun overtar vår familiehytte, men på grunn av bruksrett får hun hytta til en tredjedel av verdien av den. Ikke til halve verdien, som hvis vi venter til våre foreldre går bort. 

Anonymkode: 164cd...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender dere med å kjøpe huset så anbefaler jeg å si nei til at de andre søskenene skal ha bruksrett til huset. Da kommer det aldri til å føles som deres hus. Gjerne invitere alle sammen til jul og la de overnatte, men hvis det er sånn at de andre bor et stykke unna og ser for seg å bruke barndomshjemmet/ deres hus til «hytte» når de ønsker det så si nei. Har dere planer om å bo der fast, eller som hytte?

En ting er at det ikke vil føles som deres hus/ hytte hvis de andre skal også bruke huset, men det koster å drifte det. Kommunale avgifter, lån (dere må kanskje kjøpe ut de andre søskenene hvis dette huset er arv, evt lån for å betale ut foreldrene sånn at de får kjøpt seg leilighet?) Utgifter til vedlikehold av et hus er ikke billig… hvis søsken skal bruke huset hvis dere kjøper det; kommer de da til å bidra med vedlikehold? Strøm? 

Vi var borte i noe lignende da svigerforeldrene mine døde; det har alltid vært sagt at vi skulle ta over huset mens de levde, for et rimeligere beløp. Dette har de andre søskenene til mannen min gjort med deres besteforeldres hus da besteforeldrene havnet på sykehjem. De kjøpte husene til langt under takst og betalte et beløp til søsken. Vi var de siste som skulle overta; svigerfar døde for noen år siden og svigermor havnet på sykehjem. Da plutselig ville de andre vente til hun døde før vi tok over huset, men da kom det andre regler inn i bildet pga da ble det et dødsbo, To ulike takstmenn og prisen ble skyhøy (vi skulle bruke huset som hytte) I tillegg mente de andre at deres voksne barn skulle bruke huset når de var på besøk. Ren griskhet. Vi betaler ganske mye hver måned på huslån og renter her vi bor og hadde ikke interesse for å øke huslånet til over pipa for å kjøpe ut mannens søsken. Ei heller at andre skulle komme og gå som de ønsket i det som da ville blitt vårt sitt landssted. Så med vondt i hjertet så måtte vi si nei (noe som kom litt bardus på søskena da ingen ønsket at barndomshjemmet skulle selges på det åpne markedet, men bli i familien….så to av søstrene kjøpte huset sammen. Dette er en pitteliten plass, og lignende hus i samme tilstand ligger på en million mindre enn hva taksten på mannens barndomshjem ble satt til. Men prisen ble så høy pga ettertraktet tomt + det har kommet opp et hyttetomt med mange hytter de siste årene; så utbygger av hyttene har lenge siklet på huset mtp å rive og sette opp et par hytter

Arv er fader meg roten til mye vondt; det er da man ser hva som virkelig bor i mennesker.

Endret av skruf
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørtes ut som ett rotete opplegg, for det første må alle slike avtaler gjøres skriftelig. Gå til advokat, å få hjelp til hvordan dette løses på best mulig måte. Skal dere kjøpe det av foreldrene? da må det isåfall bli en prisreduskjon med de kravene de har. 

Anonymkode: 6de85...e9e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ville aldri tatt over med klausul om at de skal ha bruksrett, rent kjøp der dere eier huset er best. 

Så kan foreldrene evt fordele forskudd på arv av salgssummen eller la være. 

Anonymkode: 299e4...034

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere må for all del ikke la søsken beholde rommene sine, det vil være deres hus. Snu situasjonen igjen til at dere redder de andre. 

Anonymkode: fdb4c...5e6

Om man overtar før man egentlig har råd til det er bruksrett noen år fremover veldig lurt. Det bør imidlertid tidsbegrenset ang søsken. Omtrent foreldres levetid for eksempel. 

Mest vanlig at foreldrene har bruksrett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og hvordan trå varsomt her? 

Er du klar for et hus som hele svigerfamilien kommer til å ta seg til rette i?

Anonymkode: ae0fb...27f

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er jeg enig i, og jeg formulerte meg kanskje litt rotete. De har bare lokket med at vi vil få en reduksjon i pris, en tredjedel av markedspris i reduksjon, siden han har to brødre. Dette skulle selvsagt skrives ned, slik at søsknene skulle få sin tredel senere. Dette godtar ikke søsknene nå som vi står i selve flytteprosessen. De vil også ha sin tredel nå, alternativt at vi ikke får noe nå. 

Foreldrene har ikke råd til å betale ut til alle. Vi hadde sett for oss en rimeligere sum, slik at vi kunne starte oppsussing relativt raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rotete beskrevet sv meg, ser jeg. Han skulle få en reduksjon i markedspris på en tredel, siden han har to søsken. Dette var avtalt, men bare muntlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i, og jeg formulerte meg kanskje litt rotete. De har bare lokket med at vi vil få en reduksjon i pris, en tredjedel av markedspris i reduksjon, siden han har to brødre. Dette skulle selvsagt skrives ned, slik at søsknene skulle få sin tredel senere. Dette godtar ikke søsknene nå som vi står i selve flytteprosessen. De vil også ha sin tredel nå, alternativt at vi ikke får noe nå. 

Foreldrene har ikke råd til å betale ut til alle. Vi hadde sett for oss en rimeligere sum, slik at vi kunne starte oppsussing relativt raskt. 

Da sier dere at dere ikke har råd når premisser endres slik. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da sier dere at dere ikke har råd når premisser endres slik. 

Ja, det må kanskje bli sånn. Vi flytter hit uansett, for så langt har vi kommet i flytteprosessen, men det er nok av hus til salgs her. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men om noen skal ha bruksrett skal dere helt reelt ha redusert pris. Min søster får som nevnt familiehytta til 33% under takst på grunn av bruksrett. Det er helt ok for meg som er den som  økonomisk sett da taper på at søster overtar hytta nå, istedenfor at vi venter til våre foreldre dør. 

Bruksrett reduserer salgstakst veldig, og skal andre bruke huset skal bruksrett gi reduksjon. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...