Gå til innhold

Bør man selge fondene nå?

ms. Perfect

Anbefalte innlegg

De har jo allerede sunket i verdi, men jeg er fortsatt i pluss. Hva tenker dere? Selge med fortsatt gevinst eller satse på å stå i det og håpe at det kommer oppgangstider igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har valgt å kjøpe mer istedenfor, nå når kursen er lav . Erfaring viser at det går alltid opp igjen. Det beste er å sitte stille i båten og ri det ut. Det kom en nedgang i korona, også en ny ved krigen i ukraina. Men det går alltid opp igjen!

Hvis man får hetta på og selger hver gang kursen får seg en dupp, så er ikke fondssparing for deg.

Anonymkode: 9aa81...e4f

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har valgt å kjøpe mer istedenfor, nå når kursen er lav . Erfaring viser at det går alltid opp igjen. Det beste er å sitte stille i båten og ri det ut. Det kom en nedgang i korona, også en ny ved krigen i ukraina. Men det går alltid opp igjen!

Hvis man får hetta på og selger hver gang kursen får seg en dupp, så er ikke fondssparing for deg.

Jeg gjør det samme, altså kjøper når det er en dupp (hvis jeg kan). Bare se tilbake på finanskrisen i 2008, da koronaen kom etc., kursene gikk ned ja, ganske mye også, men etterpå har de "korrigert seg" igjen.
Problemet (for meg) er at det tar så lang tid å få utført transaksjonen i Nordea, der jeg har mine fond, at kursen har gått en del opp igjen. Da blir jeg litt sur... hehe!

Anonymkode: 7e299...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt mer, jeg skal ikke bruke disse pengene før om mange år uansett. 

Anonymkode: a3190...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja, det er egentlig slik jeg også tenker, men så blir jeg jo litt usikker da😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ms. Perfect skrev (1 time siden):

Takk, ja, det er egentlig slik jeg også tenker, men så blir jeg jo litt usikker da😅 

Det er en kjent sak at vi amatører både kjøper og selger "for sent".
Det er kanskje nervene som tar oss?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en kjent sak at vi amatører både kjøper og selger "for sent".
Det er kanskje nervene som tar oss?

Ja, vi vil jo så gjerne unngå å tape, og instinktivt er det lett å tenke at en må kvitte seg med noe som synker i verdi mens det fortsatt er verdi i det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 3 fonds - ett for egen persjonssparing. Det lar jeg stå.

Et annet er for generell sparing til barna, hjelpe med egenandel når de skal på boligmarkedet. Lar den stå.

Et tredje er sparing til konfirmasjon og førerkort for barna. Det har jeg nå tatt ut, fordi de pengene trenger jeg tilgang til om et par år.

Fortsetter med månedlig sparing i fondene som blir stående.

Anonymkode: 14500...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ms. Perfect skrev (1 time siden):

Ja, vi vil jo så gjerne unngå å tape, og instinktivt er det lett å tenke at en må kvitte seg med noe som synker i verdi mens det fortsatt er verdi i det😅

1. Hvis du tror at du må ha pengene i løpet av 1-2 år så burde du nok ha begynt å trappe ned risikoen for en stund siden.

2. Hvis du ikke skal bruke pengene på lenge så ville jeg ikke ha bekymret meg.

3. Hvis du trenger pengene om 1-2 år men valgte å ikke trappe ned risiko så vet jeg ikke hva som er rett.

Det verste tapet noensinne var i 1929. Da forsvant 79% av verdien.

Det tapte tiår går fra dotcom boblen brast i 2001 til 2013 før markedet hentet seg inn.

Alle smell i historien har hentet seg inn igjen. Hvis man har ventet lenge nok…

Anonymkode: cbad0...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter som før eller kjøper mer, mens jeg venter på at det går oppover igjen. Kjøper ofte litt mer i nedeperioder og har bare hatt positive erfaringer med dette. Har en relativt diversifisert portefølje, så jeg opplever gjerne at noe går ned, når andre ting går opp. Akkurat nå har jo det meste gått litt ned, men jeg tenker at det stabiliserer seg og gjør et lite hopp opp igjen, når ting roer seg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt meg ut av USA, særlig Tesla. 

Satser på Norge, Skandinavia , Kina, Indokina og India. 

Tror jeg timet det godt. 

Ellers kjøpt gull, fysisk og digitalt. Samt litt krypto. 

Så får vi se hva som skjer. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stan skrev (37 minutter siden):

Tror jeg timet det godt. 

Ellers kjøpt gull, fysisk og digitalt. Samt litt krypto. 

Så får vi se hva som skjer. 

Jeg forstår ikke poenget med å redusere i USA, når det er der potensialet litt gevinst på lengre sikt ligger? Jeg tok riktignok og overførte noe av innskuddet (ASK) til høyrentekonto. Så kan jeg heller kjøpe meg opp nå som det sannsynligvis blir turbulens fremover. 

I Norge er vi med både bolig og innskudd i bank. Så kommer ikke til å kjøpe Norges fond. Men har hatt god erfaring med norden fond tidligere, så kanskje supplere globalt med nå etterhvert. 

Erfaringen med Trump til nå, er at han endrer mening oftere enn gjennomsnittet bytter sokker. Det som for 2 uker siden førte til bekymring, fører etterhvert mer og mer til et skuldertrekk. Og slik tror jeg finansmarkedene også vil reagere etterhvert. Skal kjøp og salg styres basert på hans påfunn, kan et godt kjøp være et dårlig kjøp 3 timer senere.

Anonymkode: f1eb7...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stan skrev (49 minutter siden):

Tror jeg timet det godt. 

Vi har også gjort dette, tror det var veldig lurt.

Anonymkode: 62e5f...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å høre eller spørre om råd i dagens situasjon der verden er mer uviss og farligere en nesten noen gang,- ja det hadde i vertfall ikke jeg gjort. Jeg har tatt mine grep, men vil holde meg for god til å gi andre råd.

Anonymkode: c4ab8...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mye i USA via globale aksjefond. Derfor valgte jeg nå å bytte et rent USA -fond over til Europa, og la de andre ligge med fordelingen som er. 

Jeg kommer til å fortsette å kjøpe månedlig som vanlig, og så skal jeg avvente med den større summen som jeg skal inn med til markedene roer seg. Frem til det står pengene på høyrentekonto

Anonymkode: bb520...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av etiske grunner bør man selge. Økonomisk kan dette være gode tider, hvis tidsperspektivet er lengre enn 5 år.

Anonymkode: c3000...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
ms. Perfect skrev (På 7.3.2025 den 11.51):

De har jo allerede sunket i verdi, men jeg er fortsatt i pluss. Hva tenker dere? Selge med fortsatt gevinst eller satse på å stå i det og håpe at det kommer oppgangstider igjen?

Har solgt alt, og sitter å venter på at det går mer ned før jeg kjøper!

Anonymkode: 71ca8...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 11.54):

Samme. 

ms. Perfect skrev (På 7.3.2025 den 12.15):

Men forstår dette, for jeg føler også på usikkerheten. Hjelper ikke at mannen her går rundt og lurer på om vi driter oss ut nå siden alle "ekspertene" sier at man må selge alt man har og legge pengene i madrassen omtrent. MEN, vi har globale indeksfond, sikkert mye USA der, men, i mine øyne, enten lykkes Trump med planen sin, og da har USA potensielle oppgangsmuligheter, ellers mislykkes han med planen sin, og verden går tilbake til mer normale tilstander, hvilket roer den øvrige delen. Så jeg tenker at om 10 år til så er det for meg litt utenkelig at alt har gått til dundas. Det blir jo litt gambling, men rent teoretisk kan det være de som nå selger seg ut av USA som bommer. Det VET man faktisk ikke akkurat nå. Men det skal Trump ha, han forstår økonomi og business, så for meg er det langt fra utenkelig at det vil bli økonomiske oppgangstider i USA som kan slå positivt ut. Men det skjer jo ikke over natta da. Men uro i markedet har vi vært gjennom flere ganger. Ikke første gang ekspertene sier "selg og løp". Er sjeleglad vi aldri har hørt på de før. Men, kan hende det hadde vært lurt denne gang. Usikkerhet er ikke gøy å leve med.

For vår del har vi fulgt det aller viktigste rådet: vi investerer bare penger vi har råd til å tape. Så selv om de skulle forsvinne helt blir det ingen økonomisk krise her. Vi klarer oss helt greit uansett. Derfor er det unødvendig å være bekymret for vår del. Det påvirker selvsagt roen.

OG - skal sies - vi har lang horisont fortsatt. Kanskje trenger vi aldri de investerte pengene faktisk. De er bonus. Men forstår godt at de som akkurat nå skal begynne å selge seg ut de neste si 5 årene... står i en helt annen situasjon. Og det plager meg at "eksperter" i media ikke skiller noe mellom disse ulike situasjonene. 

Anonymkode: 7b75d...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Solgte før bankene stengte for "vedlikehold"

Anonymkode: 99ece...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...