Gå til innhold

Lavfrekvent støy

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor et sted hvor det er litt forskjellig støy, suset fra e6 i det fjerne, tog som raser forbi, ungeskrik fra barnehage. Alt dette går greit. MEN en lyd skiller seg ut. Den kommer fra et industriområde som ligger tett inntill her. Det er en slags dyp durelyd, en basslyd på en måte. Det er en lyd man ikke bare hører, men faktisk også føler! Det er som om det skjer en resonans inni hodet på en måte, en vibrasjon. Det er fryktelig plagsomt.

Lyden er konstant fra de starter om morgenen til kl 22.30 hver kveld, alle hverdager. Det startet for noen mnd siden. Før har det vært litt suselyder og sånt derfra, men ikke særlig plagsomt.

Denne lyden derimot gir en fysisk reaksjon. Og jeg blir irritabel, får konsentrasjonsvansker og føler et trykk i hodet og noen ganger nesten som en varm feberfølelse i hodet. Har snakket med chat gpt som sier at dette er vanlige reaksjoner på støy med veldig lav frekvens. Selv om lyden ikke er sterk oppleves den svært sjenerende.

Målte med en app på tlf. Den målte støyen til 40 db og 100 hrz. Vet at mobiler har problemer med å oppfatte lave frekvenser så vil tro lyden har enn enda lavere frekvens.

Hva kan jeg gjøre videre for å evt klage på lyden. Er redd jeg bare vil bli oppfattet som en gal karen som klager på en lyd på 40 db. Måleinstrumenter som måler nøyaktig frekvens er kjempedyrt. Så vet ikke hvordan jeg skal få dokumentert problemet. 

Er det noen som er kjent med hvordan man kan gå frem med denne typen klager og problemer? Noen som har opplevd slik type støy og hvilke plager det gir?

Jeg unngår å være på stua mi som vender mot industriområdet, på hverdager frem til kl 22.30. Det er ikke hyggelig å ha det sånn 😢

Anonymkode: f0893...8fb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Regner med dette gjelder en spesifikk bedrift, har de konsesjon etter forurensningsloven til støyen? Det er vel Statsforvalteren som innvilger konsesjon i så fall. 

Hvordan er reguleringsplanen for området? Er det tatt inn noen bestemmelser om støy der, eller utredet i planarbeidet? 

Anonymkode: 22b04...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regner med dette gjelder en spesifikk bedrift, har de konsesjon etter forurensningsloven til støyen? Det er vel Statsforvalteren som innvilger konsesjon i så fall. 

Hvordan er reguleringsplanen for området? Er det tatt inn noen bestemmelser om støy der, eller utredet i planarbeidet? 

Tusen takk for svar 👍

Ja, jeg har gått forbi der og hører hvilken bedrift det kommer fra.

Hvordan finner jeg ut om de har slik konsesjon?

Det andre du spør om vet jeg heller dessverre ikke, bør jeg kontakte kommunen med disse spørsmålene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar 👍

Ja, jeg har gått forbi der og hører hvilken bedrift det kommer fra.

Hvordan finner jeg ut om de har slik konsesjon?

Det andre du spør om vet jeg heller dessverre ikke, bør jeg kontakte kommunen med disse spørsmålene?

Kontakt Statsforvalteren og hør med dem om det med konsesjon😊 Dersom de har det og går ut over det de har tillatelse til, må det reageres fra de som gir tillatelsen. Regner også med de eventuelt må søke om konsesjon dersom de ikke har det og virksomheten genererer lyd som plager omgivelsene. Mulig de også kan hjelpe deg med regelverket her. 

Reguleringsplaner og dokumentasjon i tilknytning til planene skal ligge på nettsiden til kommunen. Hvis de er vanskelige å finne fram til, kan du sikkert sende en e-post og spørre for å få dem tilsendt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...