AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Skrevet 7. mars Hei! Jeg har ett barn på snart 4 som jeg syns det har sklidd veldig ut med spising mellom måltider. Barnet spør etter yoghurt til frokost feks. Som eksempel. Får yoghurt og brødskive. Spiser bare yoghurten. Sier takk for maten og går fra bordet. 30 min senere vil barnet ha frukt. Og så vil barnet ha kjeks. Til middag spiser barnet litt for deretter å si takk for maten. Gå fra bordet ved forespørsler om barnet ikke vil ha mer mat så sier barnet at det er mett. Deretter når maten er tatt bort vil barnet ha mer mat likevel. Dette har jeg nå satt en stopper for. Vi forholder oss til måltider og sitter ved spisebordet og spiser dem. Vi har frokost , lunsj, mellommåltid middag og kveldsmat. Barnet får spørsmål om det vil ha mer mat når det sier at det er mett. Sier det nei så er det greit. Spør barnet 30 min etter mer er svaret at vi venter til neste måltid. Det er selvfølgelig litt skjønn her, men jeg praktiserer dette litt strengt nå i begynnelsen. Jeg er drittlei spising i hele huset og barn som spiser hele tiden. Min mann og pappa til barnet og besteforeldre syns jeg er for streng. Bestemor reagerte på at jeg sa nei til banan 30-40 min etter ett måltid. Hva mener dere? Anonymkode: 03d36...e8f 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #2 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei! Jeg har ett barn på snart 4 som jeg syns det har sklidd veldig ut med spising mellom måltider. Barnet spør etter yoghurt til frokost feks. Som eksempel. Får yoghurt og brødskive. Spiser bare yoghurten. Sier takk for maten og går fra bordet. 30 min senere vil barnet ha frukt. Og så vil barnet ha kjeks. Til middag spiser barnet litt for deretter å si takk for maten. Gå fra bordet ved forespørsler om barnet ikke vil ha mer mat så sier barnet at det er mett. Deretter når maten er tatt bort vil barnet ha mer mat likevel. Dette har jeg nå satt en stopper for. Vi forholder oss til måltider og sitter ved spisebordet og spiser dem. Vi har frokost , lunsj, mellommåltid middag og kveldsmat. Barnet får spørsmål om det vil ha mer mat når det sier at det er mett. Sier det nei så er det greit. Spør barnet 30 min etter mer er svaret at vi venter til neste måltid. Det er selvfølgelig litt skjønn her, men jeg praktiserer dette litt strengt nå i begynnelsen. Jeg er drittlei spising i hele huset og barn som spiser hele tiden. Min mann og pappa til barnet og besteforeldre syns jeg er for streng. Bestemor reagerte på at jeg sa nei til banan 30-40 min etter ett måltid. Hva mener dere? Anonymkode: 03d36...e8f Jeg har en sønn på 3 år som er i en slik fase akkurat nå. Spiser litt og spør etter mat ca 30min senere. Jeg gjør som deg, og sier han må vente til neste måltid. Spør han om frukt derimot får han det. Tenker at det er sunt, så det er like greit at han kan fylle opp magen litt mellom de to måltidene. Det har fungert bra synes jeg, for nå har han begynt å spise litt mer og han skjønner at han ikke får noe annet enn det som blir servert. Se Ann på barnet, er han aktiv og i godt humør så fortsett med det du gjør. Det er sånn i perioder med disse små, så bare stå i det. Anonymkode: ab3d5...ca5 1
frivis Skrevet 7. mars #3 Skrevet 7. mars Tviler på barna overspiser. Dette kan være et kroppslig signal om at det mangler noe energi, vitaminer eller mineraler. Spiser barnet nok rødt kjøtt så tror jeg ikke det lider noen nød. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars frivis skrev (2 minutter siden): Tviler på barna overspiser. Dette kan være et kroppslig signal om at det mangler noe energi, vitaminer eller mineraler. Spiser barnet nok rødt kjøtt så tror jeg ikke det lider noen nød. Det svaret her forsto jeg ikke helt. Overspiser ikke, men har ikke ro til å spise ferdig. Anonymkode: 03d36...e8f
Nooni Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars Jeg er enig med deg hvis småspising går ut over apetitten til de store måltidene. De store måltidene har en større funksjon en rent ernæringsmessig. Det er sosialt og det er der man kan være sammen, fokusere på hverandre og snakke. Det misser man om ungene kommer til bordet halvmett og vil løpe derfra etter 5 min. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #6 Skrevet 7. mars Først av alt; Si nei til kjeks. Klart barnet ikke vil spise ferdig maten om hun kan stappe i seg søtsaker/junkfood etterpå. Frukt er bra. Det er anbefalt 500g om dagen. Og da passer det fint å ta frukt som mellommåltid. Ha gjerne grønnsaker liggende fremme også som er lett å ta som mellommåltid. Spising i hele huset? Alle måltider kan tas sittende ved kjøkkenbordet. Også mellommåltider. Lettere å minske småspising hvis de må avbryte det de holder på med, og ikke kan spise bananen mens de gjør lekser på rommet, spiller, etc. Anonymkode: 7323f...003 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #7 Skrevet 7. mars Rettelse: 500g frukt OG grønnsaker Anonymkode: 7323f...003
AnonymBruker Skrevet 7. mars #8 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Først av alt; Si nei til kjeks. Klart barnet ikke vil spise ferdig maten om hun kan stappe i seg søtsaker/junkfood etterpå. Frukt er bra. Det er anbefalt 500g om dagen. Og da passer det fint å ta frukt som mellommåltid. Ha gjerne grønnsaker liggende fremme også som er lett å ta som mellommåltid. Spising i hele huset? Alle måltider kan tas sittende ved kjøkkenbordet. Også mellommåltider. Lettere å minske småspising hvis de må avbryte det de holder på med, og ikke kan spise bananen mens de gjør lekser på rommet, spiller, etc. Anonymkode: 7323f...003 Leste du innlegget mitt? Anonymkode: 03d36...e8f
AnonymBruker Skrevet 7. mars #9 Skrevet 7. mars Her har vi alltid praktisert at mat er til de faste måltidene. Barna kan få en frukt mist mellom måltider, men om de kommer en halvtime etter at de selv valgte å gå fra bordet og knapt å rørt maten og vil ha banan, så får de vennlig beskjed om at nei, de skulle ha spist når det var middag, nå må de vente til kveldsmat. Anonymkode: d8c50...a66 1 2
LeonoraDorothea Skrevet 7. mars #10 Skrevet 7. mars Jeg tror du gjør lurt i å være litt streng på dette. Klart man ikke er sulten til måltidene hvis man spiser frukt/kjeks/youghurt jevnt gjennom hele dagen. Men nei til sunn mat er jeg litt skeptisk til. Kan det være et alternativ å tilby noe kjedelig? Så vet man at barnet faktisk er sultent, og ikke bare «vil ha noe godt»? Kan brødskiva som ikke bli spist til frokosten settes i kjøleskapet? Hvis barnet da ber om mat 40 min etter frokost kan du da gi tilbud om brødskiven eller å vente til neste måltid. Da vet barnet at det ikke dukker opp et bedre alternativ om en halvtime. Eventuelt ha en kjedelig snacks å tilby? En boks med oppkuttede grønnsaker? 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars #11 Skrevet 7. mars Hadde alltid bare faste måltider. Og kun spising ved spisebordet. Å løpe rundt i huset med mat lager jo sjukt mye husvask. Hvis hun går i barnehage, så klarer hun seg vel fint med faste måltider der? Anonymkode: 5540e...fdc 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #12 Skrevet 7. mars Høres ut som barnet ikke får næringsrik mat? Kjeks? Frukt? Spis ordentlige måltider med nok fett og protein. Anonymkode: 44f96...f48
AnonymBruker Skrevet 7. mars #13 Skrevet 7. mars Men altså problemet er jo bare at vi spesielt min mann lar det skli ut og ikke er enig med meg i at det har sklidd ut. I tillegg kommenterte bestemor til barnet at jeg var streng. Hvor kommer det at vi ikke gir næringsrik mat fra? Ellers takk for svar og gode forslag! ❤️ Anonymkode: 03d36...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #14 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg har ett barn på snart 4 som jeg syns det har sklidd veldig ut med spising mellom måltider. Barnet spør etter yoghurt til frokost feks. Som eksempel. Får yoghurt og brødskive. Spiser bare yoghurten. Sier takk for maten og går fra bordet. 30 min senere vil barnet ha frukt. Og så vil barnet ha kjeks. Til middag spiser barnet litt for deretter å si takk for maten. Gå fra bordet ved forespørsler om barnet ikke vil ha mer mat så sier barnet at det er mett. Deretter når maten er tatt bort vil barnet ha mer mat likevel. Dette har jeg nå satt en stopper for. Vi forholder oss til måltider og sitter ved spisebordet og spiser dem. Vi har frokost , lunsj, mellommåltid middag og kveldsmat. Barnet får spørsmål om det vil ha mer mat når det sier at det er mett. Sier det nei så er det greit. Spør barnet 30 min etter mer er svaret at vi venter til neste måltid. Det er selvfølgelig litt skjønn her, men jeg praktiserer dette litt strengt nå i begynnelsen. Jeg er drittlei spising i hele huset og barn som spiser hele tiden. Min mann og pappa til barnet og besteforeldre syns jeg er for streng. Bestemor reagerte på at jeg sa nei til banan 30-40 min etter ett måltid. Hva mener dere? Anonymkode: 03d36...e8f Barnet ditt er sukkeravhengig. Du bør stoppe dette umiddelbart. Server barnet mat med protein, karbohydrat og ikke minst nok fett slik at barnet slipper å gå og være sugen/fysen hele tiden. Anonymkode: 86a13...f79 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars #15 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnet ditt er sukkeravhengig. Du bør stoppe dette umiddelbart. Server barnet mat med protein, karbohydrat og ikke minst nok fett slik at barnet slipper å gå og være sugen/fysen hele tiden. Anonymkode: 86a13...f79 Ser nå at du er veldig nøye med gode spisevaner. BRAVO TS! Nei til banan er fint, banan er bare søtsuget til barnet som snakker. Anonymkode: 86a13...f79
AnonymBruker Skrevet 7. mars #16 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men altså problemet er jo bare at vi spesielt min mann lar det skli ut og ikke er enig med meg i at det har sklidd ut. I tillegg kommenterte bestemor til barnet at jeg var streng. Hvor kommer det at vi ikke gir næringsrik mat fra? Ellers takk for svar og gode forslag! ❤️ Anonymkode: 03d36...e8f Fordi kjeks og yoghurt er ikke næringsrik mat. Anonymkode: 86a13...f79 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #17 Skrevet 7. mars LeonoraDorothea skrev (37 minutter siden): Jeg tror du gjør lurt i å være litt streng på dette. Klart man ikke er sulten til måltidene hvis man spiser frukt/kjeks/youghurt jevnt gjennom hele dagen. Men nei til sunn mat er jeg litt skeptisk til. Kan det være et alternativ å tilby noe kjedelig? Så vet man at barnet faktisk er sultent, og ikke bare «vil ha noe godt»? Kan brødskiva som ikke bli spist til frokosten settes i kjøleskapet? Hvis barnet da ber om mat 40 min etter frokost kan du da gi tilbud om brødskiven eller å vente til neste måltid. Da vet barnet at det ikke dukker opp et bedre alternativ om en halvtime. Eventuelt ha en kjedelig snacks å tilby? En boks med oppkuttede grønnsaker? Dette var gode tips. Jeg var vist som TS sitt barn når jeg var liten. Mamma løste det omtrent på samme måte som i innlegget over. Det var ikke like stas å bli tilbudt en gullerot som mellommåltid som å bli tilbudt kjeks. Etter en stund spiste jeg vist som en hest til måltidene 😅 Anonymkode: 2f15f...def 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #18 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi kjeks og yoghurt er ikke næringsrik mat. Anonymkode: 86a13...f79 Yoghurt inneholder en del bra. Kjeks er selvfølgelig ikke bra og ikke noe vi nødvendigvis gir hele tiden selv om barnet spør etter det. Hvorfor skulle vi ikke ikke lage næringsrik mat selv om barnet spør etter dette? Anonymkode: 03d36...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #19 Skrevet 7. mars Jeg er enig med deg. Merker på barna at det varierer veldig hvor mye de spiser, enkelte dager har de enorm appetitt. Om et av barna spiser masse til middag, så får det en banan 30 min etterpå om det ønsker det. Men har barnet tatt 2 biter, så bedt om å gå fra, så er også her svaret at «nei, nå er neste måltid kveldsmat». Forklarer da barnet at det skulle sittet ned og spist seg mett, istedenfor å «….». Blir litt klaging, men samtidig merker man fort bedring. Kan ofte servere litt frukt mellom middag og kveldsmåltid på hverdager, hvis det har blitt spist skikkelig middag, men ber da også om at vi sitter ned og spiser frukt, og vasker hendene ved behov. Jeg vil ikke plutselig tråkke på en blåbær eller vaske seige fingermerker på vinduene hver dag 🙈 Anonymkode: f14f1...4f0 1
kjærring Skrevet 7. mars #20 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg har ett barn på snart 4 som jeg syns det har sklidd veldig ut med spising mellom måltider. Barnet spør etter yoghurt til frokost feks. Som eksempel. Får yoghurt og brødskive. Spiser bare yoghurten. Sier takk for maten og går fra bordet. 30 min senere vil barnet ha frukt. Og så vil barnet ha kjeks. Til middag spiser barnet litt for deretter å si takk for maten. Gå fra bordet ved forespørsler om barnet ikke vil ha mer mat så sier barnet at det er mett. Deretter når maten er tatt bort vil barnet ha mer mat likevel. Dette har jeg nå satt en stopper for. Vi forholder oss til måltider og sitter ved spisebordet og spiser dem. Vi har frokost , lunsj, mellommåltid middag og kveldsmat. Barnet får spørsmål om det vil ha mer mat når det sier at det er mett. Sier det nei så er det greit. Spør barnet 30 min etter mer er svaret at vi venter til neste måltid. Det er selvfølgelig litt skjønn her, men jeg praktiserer dette litt strengt nå i begynnelsen. Jeg er drittlei spising i hele huset og barn som spiser hele tiden. Min mann og pappa til barnet og besteforeldre syns jeg er for streng. Bestemor reagerte på at jeg sa nei til banan 30-40 min etter ett måltid. Hva mener dere? Anonymkode: 03d36...e8f Man spiser seg ferdig når det er mat. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå