Gå til innhold

Veier seg etter toalettet besøk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ei venninne som prøver å gå ned i vekt. Føler at det har gått til hodet på henne. Hun snakker mye om hvor lite hun spiser og hvor fort mett hun blir. Hvis hun er ute med mannen og spiser så sier hun etterpå at hun klarte ikke all maten. Hvem gjør det på restaurant?

Og hun veier seg hver dag og blir veldig glad hvis hun har tømt magen og går på vekta og hun har gått ned da. 

Er dette vanlig? Da jeg skulle ned i vekt så var jeg ikke sånn 

Anonymkode: 2f52f...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg veier meg kanskje en gang i uka for å følge med, og da veier jeg meg alltid når jeg har stått opp om morgenen men etter at jeg har gått første gang på do. Om du har bortimot en liter tiss i urinblæren, er jo det en kilo ekstra. En gang jeg veide meg før og etter en tur på toalettet da jeg var veldig tissetrengt, gikk vekten ned med 900 gram (altså nesten en kilo) etter dobesøket.

Så ja, jeg ser fornuften i å veie seg etter et toalettbesøk, og ikke før.

Anonymkode: 06125...768

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man burde vel veie seg en fast dag i uka. Helst ikke mandag, da man kanskje har kost seg litt i helgen. Men torsdag eller fredag. På morgen, før frokost. Før og etter toalett besøk har jo ingenting med vekta å gjøre. Du har ikke gått ned 200 gr etter toalett besøk, eller gått opp 200 gr før. Det er jo avføring og væske. 
Er man forstoppet så ville jeg ikke veie meg, heller ikke ved diaré/oppkast, da kan det være falsk resultat på vekta. 

Anonymkode: 0b8d8...5f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jo egentlig gått til hodet på henne vil jeg tro ! Er greit at man veier seg på mårran fordi man ikke har spist enda, men hun høres litt ‘’hysterisk’’ ut. 
Samtidig så kan det være bare en overgangsfase hvor hun i begynnelsen er som du beskriver men at når hun har sett med egne øyne at vekta har gått ned så kanskje avatar dette litt.. 

Jeg selv kan ikke ha vekt i hus ! Har slitt ned mat og vekt hele livet snart og ender opp med å bli manisk på vekta og tenker/grubler heeele dagen på at dette måååå jeg klare ellers er det TOTAL KRISE! 

du virker snill da,som tenker på henne og biter deg merke i sånnt ❤️

Anonymkode: d653c...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har jo egentlig gått til hodet på henne vil jeg tro ! Er greit at man veier seg på mårran fordi man ikke har spist enda, men hun høres litt ‘’hysterisk’’ ut. 
Samtidig så kan det være bare en overgangsfase hvor hun i begynnelsen er som du beskriver men at når hun har sett med egne øyne at vekta har gått ned så kanskje avatar dette litt.. 

Jeg selv kan ikke ha vekt i hus ! Har slitt ned mat og vekt hele livet snart og ender opp med å bli manisk på vekta og tenker/grubler heeele dagen på at dette måååå jeg klare ellers er det TOTAL KRISE! 

du virker snill da,som tenker på henne og biter deg merke i sånnt ❤️

Anonymkode: d653c...a83

Hun har holdt på sånn en god stund. Kanskje ett halvt år. Hun var hos meg ei helg i vinterferien og da sa jeg at det ikke er bra å veie seg nesten hver dag. Hun sa bare at hun har kontroll 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har ei venninne som prøver å gå ned i vekt. Føler at det har gått til hodet på henne. Hun snakker mye om hvor lite hun spiser og hvor fort mett hun blir. Hvis hun er ute med mannen og spiser så sier hun etterpå at hun klarte ikke all maten. Hvem gjør det på restaurant?

Og hun veier seg hver dag og blir veldig glad hvis hun har tømt magen og går på vekta og hun har gått ned da. 

Hvis det funker for henne, så er vel det ok. 

Forøverig spiser jeg alltid opp maten min når jeg er på restaurant. Og jeg veier meg selv flere ganger i uka også. 

Men har et avslappet forhold til mat, jeg liker bare ikke at vekte overstiger et visst tall, derfor har jeg kontroll på det og veier meg ofte hver morgen. 

Vandrer pila over tallet, tar jeg bare noen grep de neste dagene. Null stress for meg i hvert fall. 

Anonymkode: 92a00...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ved vektnedgang har jeg alltid veid meg hver dag, og helst etter å ha vært på do. Men det gikk jo ikke alltid, magen min fungerer ikke som ei klokke på den måten 😛 

Jeg veier meg fortsatt nesten daglig selv om jeg ikke skal gå ned i vekt, jeg vil ha kontroll. 

Det er og ganske vanlig å bli såpass oppslukt av vektnedgang at man snakker mye om det, det er jo en stor livsendring. Men det kan jo bikke over i det sykelige, det er en fin grense der. Fint at du følger med og tenker på det, men ut ifra det du forteller så høres det ikke sykelig ut foreløpig :)

Anonymkode: 4b699...417

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man skal følge med på vekta over tid, så må man jo veie seg med samme forutsetninger hver gang: det er vel vanlig å veie seg om morgenen, etter å ha tissa, og før frokost. På samme måte som man veier seg med like lite klær og bruker samme vekt hver gang. Det er jo sånn man ser utviklingen over tid mest riktig. 

Anonymkode: 201f2...650

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heheh... Noen veier seg en gang i uka, noen veier seg en gang om dagen...

Man må gjøre det man vil.

Ja, det er normalt å veie seg ETTER toalettbesøk, men igjen, do whatever you want. 

Anonymkode: 100f3...440

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt vanlig å spise opp maten sin på resturant. 

Anonymkode: 544ac...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns alt høres helt normalt ut.

Anonymkode: cda06...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset ( avd fedme) hevder at man selv kan velge å veie seg daglig/ukentlig /månedlig etter hva en vil selv. Mange bruker daglig, men da må man jo ta betrakning normale svingninger - hormonelt, etter salt inntak osv. 

Ja hun er nok litt "besatt" og det blir man når det er viktig for en. Mat blir vel alt en tenker på. Ganske fortvilende og ikke noe godt! Kan du ikke heller støtte venninnen din istedenfor å klage på henne? Hun forsøker jo tydeligvis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, tenker egentlig dette er ganske normalt. Gikk selv ned fra 140kg til 85kg. Det som funket for meg, min motivasjon osv var jo å se vekta gå nedover. Da veiet jeg meg fast hver dag om morgenen etter toalettbesøk nettop fordi dette med ganske stor sikkerhet var den tiden på døgnet jeg veide minst. Super motivasjonsboost. Mange som tror de vet svaret på alt, men akkurat når det gjelder å gå ned i vekt tenker jeg folk må følge den måten som funker for dem. Det er uansett ikke din jobb å dømme henne for dette.

Anonymkode: 876b9...842

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser ikke noe unormalt ved det hun driver med (med mindre hun er undervektig såklart). Vi er mange som liker å gå «all in» i våre prosjekter😊

Det er jo litt irriterende med folk som snakker mye om egen vektnedgang, men utover det er det ikke noe grunn til at du skal tenke over dette. Hun har også en mann som faktisk er nærmeste pårørende. Hun går også på restaurant og snakker om eget matinntak (begge deler er ikke typisk ved spiseforstyrrelse). Hva som er «hysterisk» varierer fra person til person. Jeg lever litt sånn som henne, men opplever folk som snakker om steinalderdiett, alt må være vegansk eller er livredde for ultraprossesert er mer hysteriske.

Anonymkode: ace10...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er som din venninne og jeg har slitt med anoreksi i 25 år. Om dette er helt nytt og noe hun har begynt med nå så bør det taes tak i før det utvikler seg til å bli et problem. Anoreksi er en forferdelig sykdom som man aldri helt blir kvitt uansett hvor hardt man jobber…

Anonymkode: df587...008

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har holdt på sånn en god stund. Kanskje ett halvt år. Hun var hos meg ei helg i vinterferien og da sa jeg at det ikke er bra å veie seg nesten hver dag. Hun sa bare at hun har kontroll 

Hvor tar du det fra at det ikke er bra?

Det er mange eksperter som sier at det kan være lurt å veie seg hver dag i en vektnedgangsprosess, og det er vel ganske selvfølgelig at man gjør det på morgenen, uten klær og etter dobesøk, for å få mest mulig like forhold.

Anonymkode: 030f3...7c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man burde vel veie seg en fast dag i uka. Helst ikke mandag, da man kanskje har kost seg litt i helgen. Men torsdag eller fredag. På morgen, før frokost. Før og etter toalett besøk har jo ingenting med vekta å gjøre. Du har ikke gått ned 200 gr etter toalett besøk, eller gått opp 200 gr før. Det er jo avføring og væske. 
Er man forstoppet så ville jeg ikke veie meg, heller ikke ved diaré/oppkast, da kan det være falsk resultat på vekta. 

Anonymkode: 0b8d8...5f4

Selvsagt så har det noe med om du har fått gått på do eller ei. 
Kor har du den påstanden fra at det ikke betyr noe??

Anonymkode: bdb77...a69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd å gå ned i vekt flere ganger (likevel gått opp igjen hver gang). Har alltid veid meg omtrent daglig. På den måten kunne jeg følge med hvordan kroppen er, hva som påvirker den ene eller andre veien. Et kjempe verktøy. 

Det som er farligst for meg er å ikke veie meg i det hele tatt. Det er da jeg raser opp i vekt.

Folk må få gjøre hva de vil, uten at andre blander seg i det. At hun forteller deg må du ta som en tillitserklæring og kanskje trenger hun støtte og at du heier henne frem. 

Anonymkode: 8b8eb...b90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 10.49):

Høres ut som meg selv. Og jeg slet med spiseforstyrrelse. Så..

Anonymkode: a88b7...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må veie meg hver dag, for ligger noe på vippen på matinntaket. 

Jeg er av typen som ikke absolutt kan skeie ut matmessig, da går jeg fort opp i vekt, men orker samtidig ikke vere utsultet og veie maten hele tiden, det blir fort forstyrrende for meg, så kalkulerer matinntak etter det vekten viser, har vannvekt litt i bakhodet

Blitt ett lite rituale hver morgen, dobesøk, så en liten tur på vekta. 

Anonymkode: 5d00e...db3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...