AnonymBruker Skrevet 7. mars #21 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): 7 er veldig lavt på folat ja. Det at du har fått noe over referansen, betyr ikke at kroppen din har fått reparert skaden mangel har medført. Du må fortsette å ta folat. Mangler kan ta tid før vises på blodprøver, og kan ta tid før manifisterer seg med symptomer. Hvis du ikke klarer å få opp d vitamin høyere enn 60, så tenker jeg det kan være en indikasjon på at du trenger noen mnd med magnesium. Det kan være vanskelig å tenke helhetlig i forhold til næringsbehov når man er syk, og sånn sett blir kosttilskudd nødvendig. Men jeg anbefaler at du setter deg inn i hvilken mat som gir hvilke næringsstoffer, og prøver så godt du kan å spise mest av næringsrik mat og ikke dårlig mat. Rødt kjøtt og lever er veldig bra kilde til jern. Stek kjøttdeig med grønnsaker, så har du et næringsrikt måltid som er veldig lett å lage. Mtp jerntilskudd så er det viktig å ta det mellom måltider og langt unna mat som inneholder meieriprodukter. Det er også viktig å huske at kaffe og te svekker opptak av jern. Anonymkode: fe84f...4d0 Får opp d vitamin med tilskudd. Men det synker igken om jeg stopper Men spiser dårlig og er ikke ute og kroppen er syk- så den bruker vel ekstra av alt. Spiser så godt jeg kan😅 Anonymkode: af108...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #22 Skrevet 7. mars Kålrota skrev (23 minutter siden): Ja, har spist glutenfritt siden diagnosen ble satt for tjue år siden. Og likevel forårsaker det mangler? Trodde tarmen helet seg og fikl bedre opptak når man kuttet gluten Interessant Anonymkode: af108...4b0
stratos79 Skrevet 7. mars #23 Skrevet 7. mars Hei. Egen erfaring. Kronisk jernanemi Jernlager: 7 Hb over 10siste tiden Symptomer: Lett andpusten, oksygen går mye tregere når man har lite jern i kroppen. Jeg kan gå opp 15steg og pulsen stiger skyhøyt. Føles ofte som pulsåren skal sprekke. Glemsk Puster dårlig når jeg sitter Ser til tider stjerner Litt mer irritert og trøtt Jeg tar ikke om jern, så det kan godt hende det er noe du ikke gjør også. Det vil du fort merke om du går på jerntabletter og ingenting endrer seg.
AnonymBruker Skrevet 7. mars #24 Skrevet 7. mars stratos79 skrev (10 minutter siden): Hei. Egen erfaring. Kronisk jernanemi Jernlager: 7 Hb over 10siste tiden Symptomer: Lett andpusten, oksygen går mye tregere når man har lite jern i kroppen. Jeg kan gå opp 15steg og pulsen stiger skyhøyt. Føles ofte som pulsåren skal sprekke. Glemsk Puster dårlig når jeg sitter Ser til tider stjerner Litt mer irritert og trøtt Jeg tar ikke om jern, så det kan godt hende det er noe du ikke gjør også. Det vil du fort merke om du går på jerntabletter og ingenting endrer seg. Takk for svar Jeg har fått økt verdi ved tilskudd før. Får håpe det funker nå og Har ikke anemi da Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 7. mars #25 Skrevet 7. mars Hatt ferritin på 7. Normal hemoglobin, men i nedre sjiktet av referanseområdet. Jeg vet selv at jeg har hatt oppmot 14 g/dL hemoglobin for ikke mange år siden, så at den nå ligger på rundt 12 g/dL ER jo litt lavere for MIN kropp. Jeg tror det skyldes det lave jernlageret - de røde blodcellene er jo avhengig av jern for å produsere hemoglobin, og for at hemoglobin i det hele tatt skal kunne binde til seg oksygen. Jeg har vært ekstremt sliten i vinter og følt at jeg ikke har hatt fremgang på trening (spesielt innen kondisjon). Jeg kjente også på at det kunne være litt tungt i pusten av og til, men lurte egentlig på om det var litt psykisk siden hemoglobinnivået tross alt var og er normalt. Etter snart 2 måneder med jerntilskudd hver kveld, så er jeg mindre trøtt, føler jeg sover bedre og ting går fremover på trening. Kjenner heller ikke på tung pust. Skal gjøre meg ferdig med jerntablettene, og deretter ta en ny prøve. Anonymkode: de192...e33
AnonymBruker Skrevet 7. mars #26 Skrevet 7. mars Jeg har slitt en del med jernmangel. Slitenhet, svimmelhet, dårlig humør og søvn. Nå går jeg fast på jerntilskudd, og det jeg har merket mest, er faktisk på humøret og søvnen! Jern er viktig for diverse nevrotransmittere, bland annet dopamin, og jeg merket en markant bedring i psyken når jeg fikk bedre jernverdier. Anonymkode: 0c62f...e8f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #27 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har slitt en del med jernmangel. Slitenhet, svimmelhet, dårlig humør og søvn. Nå går jeg fast på jerntilskudd, og det jeg har merket mest, er faktisk på humøret og søvnen! Jern er viktig for diverse nevrotransmittere, bland annet dopamin, og jeg merket en markant bedring i psyken når jeg fikk bedre jernverdier. Anonymkode: 0c62f...e8f Ja jeg sliter med ustabil psyke🩷 men det er jo flere grunner til det men hjelper neppe med mangler tok tid før du merka endring da? Måtte ha bedre verdier en stund først? Anonymkode: af108...4b0
AnonymBruker Skrevet 7. mars #28 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): D vitamin på 60 er å regne som en mild mangel, du bør opp på 90-100. Viktig for opptak av d vitamin er magnesium. Anbefalt D-vitaminnivå beskrives av helsevesenet som mellom 75 og 150. Hva gjør at du anbefaler mellom 90 og 100? Hva om behovet for D-vitamin varierer? At forbruket øker når vi er syke, f.eks.? Kan det være grunnen til at anbefalingen spriker mellom 75 og 150? Har du underøkt hva kroppen bruker D-vitamin til? Anonymkode: c218a...5c4
AnonymBruker Skrevet 7. mars #29 Skrevet 7. mars Jeg vet ikke hva som er symptomer og hva som er å leve lengre. Føler meg sliten, slapp og trøtt 24/7. Kald og fjern. Kvalm og svimmel av og på i perioder. Det som er mest plagsomt er konstant hjertebank. Har hatt farlig lavt jern, folat og b12 mangel i flere år. Har kronisk gastritt, så dårlig opptak av diverse. Anonymkode: a96c5...924
AnonymBruker Skrevet 7. mars #30 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hva som er symptomer og hva som er å leve lengre. Føler meg sliten, slapp og trøtt 24/7. Kald og fjern. Kvalm og svimmel av og på i perioder. Det som er mest plagsomt er konstant hjertebank. Har hatt farlig lavt jern, folat og b12 mangel i flere år. Har kronisk gastritt, så dårlig opptak av diverse. Anonymkode: a96c5...924 Hvorfor har du hatt farlig lavt jern, folat og B12-mangel i flere år? Det høres ikke lurt ut, når du beskriver hvordan du føler deg? Anonymkode: c218a...5c4
stratos79 Skrevet 7. mars #31 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hatt ferritin på 7. Normal hemoglobin, men i nedre sjiktet av referanseområdet. Jeg vet selv at jeg har hatt oppmot 14 g/dL hemoglobin for ikke mange år siden, så at den nå ligger på rundt 12 g/dL ER jo litt lavere for MIN kropp. Jeg tror det skyldes det lave jernlageret - de røde blodcellene er jo avhengig av jern for å produsere hemoglobin, og for at hemoglobin i det hele tatt skal kunne binde til seg oksygen. Jeg har vært ekstremt sliten i vinter og følt at jeg ikke har hatt fremgang på trening (spesielt innen kondisjon). Jeg kjente også på at det kunne være litt tungt i pusten av og til, men lurte egentlig på om det var litt psykisk siden hemoglobinnivået tross alt var og er normalt. Etter snart 2 måneder med jerntilskudd hver kveld, så er jeg mindre trøtt, føler jeg sover bedre og ting går fremover på trening. Kjenner heller ikke på tung pust. Skal gjøre meg ferdig med jerntablettene, og deretter ta en ny prøve. Anonymkode: de192...e33 Oi. Spennende utvikling. Er som å lese om meg selv dette. Men jeg opererte da. Så må se om det virker først. Så kanskje prøv jern igjen. Hvit mang mg til dagen? Den pusten er forferdelig.
AnonymBruker Skrevet 7. mars #32 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvorfor har du hatt farlig lavt jern, folat og B12-mangel i flere år? Det høres ikke lurt ut, når du beskriver hvordan du føler deg? Anonymkode: c218a...5c4 Har kronisk gastritt (betennelse i magesekken). Eneste som har blitt funnet og fått som forklaring. Blitt utredet for cøliaki uten funn. Legen tror det er noe autoimmun sykdom men har ikke funnet ut hvilken. Har hatt lavt jern og jernlager uten å ha funnet årsaken til det siden jeg var født. Jerntabletter og folattabletter har liten til ingen effekt, så noe er feil med opptaket i mage/tarm. Tilskudd i tabletter har jeg gitt opp. Tar b12 sprøyte hver 3. måned. Må egentlig gå oftere men jeg orker ikke mer sykehus og lege (har en annen kronisk sykdom som ikke er relatert til dette som må følges opp). Er sliten av å må følge opp alt, så dette med blodverdiene prioriterer jeg sjeldent. Har vært innlagt med akutt lave blodverdier (hemoglobin, leukocytter og trombocytter) to ganger og måtte ha blodoverføring. Folat og b12 mangelen var årsaken. Føler legen har gitt opp å utrede, så jeg har gitt opp også. Har lært meg å leve med å være konstant trøtt og sliten. Føler jeg aldri er helt våken, hvis det gir mening. Går ikke å klager over det altså, er så vandt til å ha det slik. Det som er plagsomt er hjertebanken. Anonymkode: a96c5...924
AnonymBruker Skrevet 7. mars #33 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får opp d vitamin med tilskudd. Men det synker igken om jeg stopper Men spiser dårlig og er ikke ute og kroppen er syk- så den bruker vel ekstra av alt. Spiser så godt jeg kan😅 Anonymkode: af108...4b0 Nettopp poenget mitt, du bør ta magnesium i tillegg. Anonymkode: fe84f...4d0
AnonymBruker Skrevet 7. mars #34 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anbefalt D-vitaminnivå beskrives av helsevesenet som mellom 75 og 150. Hva gjør at du anbefaler mellom 90 og 100? Hva om behovet for D-vitamin varierer? At forbruket øker når vi er syke, f.eks.? Kan det være grunnen til at anbefalingen spriker mellom 75 og 150? Har du underøkt hva kroppen bruker D-vitamin til? Anonymkode: c218a...5c4 Det er ikke min personlige anbefaling, det er spesialister jeg har vært hos som har litt mer dybdekunnskap. Når man er syk over tid er det ekstra viktig å holde øye med nivåer og sørge for å ha mer optimale verdier enn i grenseland. At nivåer dropper med en gang man slutter å ta tilskudd, er kanskje et tegn på at lagrene ikke har blitt fylt opp godt nok over tid? D vitamin er viktig for mange funksjoner i kroppen. Alt fra ben og skjelett til immunforsvar til hormoner til mental og kognitiv helse. Anonymkode: fe84f...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #35 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anbefalt D-vitaminnivå beskrives av helsevesenet som mellom 75 og 150. Hva gjør at du anbefaler mellom 90 og 100? Hva om behovet for D-vitamin varierer? At forbruket øker når vi er syke, f.eks.? Kan det være grunnen til at anbefalingen spriker mellom 75 og 150? Har du underøkt hva kroppen bruker D-vitamin til? Anonymkode: c218a...5c4 Hvorfor sier du anbefalt nivå? Det er jo referanseområdet Anonymkode: c0271...c47
AnonymBruker Skrevet 7. mars #36 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har kronisk gastritt (betennelse i magesekken). Eneste som har blitt funnet og fått som forklaring. Blitt utredet for cøliaki uten funn. Legen tror det er noe autoimmun sykdom men har ikke funnet ut hvilken. Har hatt lavt jern og jernlager uten å ha funnet årsaken til det siden jeg var født. Jerntabletter og folattabletter har liten til ingen effekt, så noe er feil med opptaket i mage/tarm. Tilskudd i tabletter har jeg gitt opp. Tar b12 sprøyte hver 3. måned. Må egentlig gå oftere men jeg orker ikke mer sykehus og lege (har en annen kronisk sykdom som ikke er relatert til dette som må følges opp). Er sliten av å må følge opp alt, så dette med blodverdiene prioriterer jeg sjeldent. Har vært innlagt med akutt lave blodverdier (hemoglobin, leukocytter og trombocytter) to ganger og måtte ha blodoverføring. Folat og b12 mangelen var årsaken. Føler legen har gitt opp å utrede, så jeg har gitt opp også. Har lært meg å leve med å være konstant trøtt og sliten. Føler jeg aldri er helt våken, hvis det gir mening. Går ikke å klager over det altså, er så vandt til å ha det slik. Det som er plagsomt er hjertebanken. Anonymkode: a96c5...924 Jeg tar b12 sprøyter hver 4 uke. Testet ut hver 3 mnd først, men det hadde for dårlig effekt. Du bør virkelig prioritere å følge opp blodverdiene, konsekvensene av å ha b12 mangel over lang tid er enorm. Det kan ta lang tid å fikse b12 mangel, er den alvorlig nok over tid kan det ta år. Er du for syk til å fysisk komme deg til legen for å ta injeksjon, så be om å få hjemmesykepleie til å gjøre det. Dette bør du prioritere. Har du tatt koloskopi da? Jeg ville kostet på meg privat spesialist med utvidede blodprøver mtp matintoleranser. Jeg vet om flere som f.eks har blitt kvitt refluks fordi de kuttet ut den og den ingrediensen, som ikke vanlige blodprøver fanget opp. Anonymkode: fe84f...4d0
stratos79 Skrevet 7. mars #37 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har kronisk gastritt (betennelse i magesekken). Eneste som har blitt funnet og fått som forklaring. Blitt utredet for cøliaki uten funn. Legen tror det er noe autoimmun sykdom men har ikke funnet ut hvilken. Har hatt lavt jern og jernlager uten å ha funnet årsaken til det siden jeg var født. Jerntabletter og folattabletter har liten til ingen effekt, så noe er feil med opptaket i mage/tarm. Tilskudd i tabletter har jeg gitt opp. Tar b12 sprøyte hver 3. måned. Må egentlig gå oftere men jeg orker ikke mer sykehus og lege (har en annen kronisk sykdom som ikke er relatert til dette som må følges opp). Er sliten av å må følge opp alt, så dette med blodverdiene prioriterer jeg sjeldent. Har vært innlagt med akutt lave blodverdier (hemoglobin, leukocytter og trombocytter) to ganger og måtte ha blodoverføring. Folat og b12 mangelen var årsaken. Føler legen har gitt opp å utrede, så jeg har gitt opp også. Har lært meg å leve med å være konstant trøtt og sliten. Føler jeg aldri er helt våken, hvis det gir mening. Går ikke å klager over det altså, er så vandt til å ha det slik. Det som er plagsomt er hjertebanken. Anonymkode: a96c5...924 Kan jeg spørre om de noen gang har nevnt menstruasjonssyklus?
AnonymBruker Skrevet 7. mars #38 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor sier du anbefalt nivå? Det er jo referanseområdet Anonymkode: c0271...c47 Da må du lese litt nøyere. Ifølge den offisielle definisjonen i helsevesenet er D-vitaminnivå mellom 75 og 150 beskrevet som "anbefalt". Kilde: https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/ Og da får vi kanskje tro at det er en grunn til at de anbefaler det? Anonymkode: c218a...5c4
AnonymBruker Skrevet 7. mars #39 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg tar b12 sprøyter hver 4 uke. Testet ut hver 3 mnd først, men det hadde for dårlig effekt. Du bør virkelig prioritere å følge opp blodverdiene, konsekvensene av å ha b12 mangel over lang tid er enorm. Det kan ta lang tid å fikse b12 mangel, er den alvorlig nok over tid kan det ta år. Er du for syk til å fysisk komme deg til legen for å ta injeksjon, så be om å få hjemmesykepleie til å gjøre det. Dette bør du prioritere. Har du tatt koloskopi da? Jeg ville kostet på meg privat spesialist med utvidede blodprøver mtp matintoleranser. Jeg vet om flere som f.eks har blitt kvitt refluks fordi de kuttet ut den og den ingrediensen, som ikke vanlige blodprøver fanget opp. Anonymkode: fe84f...4d0 Bare tatt gastroskopi. Koloskopi har aldri vært et tema. stratos79 skrev (21 minutter siden): Kan jeg spørre om de noen gang har nevnt menstruasjonssyklus? Aldri blitt nevnt. Anonymkode: a96c5...924
stratos79 Skrevet 7. mars #40 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bare tatt gastroskopi. Koloskopi har aldri vært et tema. Aldri blitt nevnt. Anonymkode: a96c5...924 What? Personlig har jeg hatt så heavy menstruasjonssykluser at jeg nå har operert. De mener at syklusene mine har tappet meg for jern og at jernlagrene aldri klarer å bli fylt opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå