Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags symltomer har dere opplevd av det?

folaten er økt litt men er fortatt kjempe masse symptomer så tvilsomt det skyldes det

men har lavt jern

symptomene er hjernetåke, forvirring,hukommelsesproblemer og lignende 

Anonymkode: af108...4b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

folaten er økt litt men er fortatt kjempe masse symptomer så tvilsomt det skyldes det

men har lavt jern

Har du sjekka vit d nivået og? 

AnonymBruker
Skrevet

Målte du D-vitamin? 

Jeg har inntrykk av at det er mangel her som gir mest symptomer. 

Anonymkode: c218a...5c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Målte du D-vitamin? 

Jeg har inntrykk av at det er mangel her som gir mest symptomer. 

Ja den er ikke så ille - rundt 60

hatt slikt nivå «alltid» også utrn disse symmtomene så vet ike

AnonymBruker
Skrevet

Kan lav kalium gi slikt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja den er ikke så ille - rundt 60

hatt slikt nivå «alltid» også utrn disse symmtomene så vet ike

"Anbefalt" D-vitaminnivå er mellom 75 og 150. Hvordan kan 60 være "ikke så ille"? 

Hvis nivået mitt synker under 100, merker jeg det med en gang. 

D-vitaminstatus.png.dd0c53281354b5f66ca705c0d9380948.png

Kilde: https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

"Anbefalt" D-vitaminnivå er mellom 75 og 150. Hvordan kan 60 være "ikke så ille"? 

Hvis nivået mitt synker under 100, merker jeg det med en gang. 

D-vitaminstatus.png.dd0c53281354b5f66ca705c0d9380948.png

Kilde: https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/

Ja det kan nok være høyere ja. Men 60 er ikke regnet som mangel

Men skal ta tilskudd 

Men har hatt nivå på 60 ish alltid og aldri hatt slike symltomer så tvilsomt det skyldes det da?

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket aktivt B12? 

Anonymkode: 5d4ec...18d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt ganske drøy jernmangel. Jeg var energiløs, ble lett anpusten og følte meg deprimert. De kognitive symptomene dine høres mye verre ut enn det jeg opplevde.

Anonymkode: 2719e...0df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men 60 er ikke regnet som mangel

D-vitaminnivå på 60 blir regnet som tilstrekkelig til at vi greier å ta opp kalsium fra fordøyelsen. Hvor høyt D-vitaminnivå resten av kroppen trenger, det er det ingen som vet. 

Vi kan jo undre oss på hvorfor D-vitaminnivå på 150 er anbefalt hvis nivå på 60 er nok? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men har lavt jern

Folat er viktig for å produsere nye celler. Jern blir lavt dersom folat er lavt. Blir folat,andel rettet opp, så kommer jern seg og dersom kroppen får tilført nok jern og kroppen klarer å nyttegjøre seg jernet kroppen får tilført. 

Symptomer på anemi kan være symptomer på flere andre tilstander. Så her prater du med legen, og får om mulig utredet at du ikke feiler noe mer enn bare lave jernverdier. Jern må sees i sammenheng med flere prøver. 

Anonymkode: 0a482...750

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Folat er viktig for å produsere nye celler. Jern blir lavt dersom folat er lavt. Blir folat,andel rettet opp, så kommer jern seg og dersom kroppen får tilført nok jern og kroppen klarer å nyttegjøre seg jernet kroppen får tilført. 

Symptomer på anemi kan være symptomer på flere andre tilstander. Så her prater du med legen, og får om mulig utredet at du ikke feiler noe mer enn bare lave jernverdier. Jern må sees i sammenheng med flere prøver. 

Hatt jernmangel mye lengre enn lav folat

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Htt jernmangel mye lengre enn lav folat…

har ikke lav hemoglobin 

AnonymBruker
Skrevet

Men det at jernmangel kan gi dårlig oksygen i systemet- gjelder det også hvis man ikke har blodmangel?

AnonymBruker
Skrevet

Hva ligger serum b-12 på? Min erfaring er at måling aktiv b-12 ikke gir en god indikasjon på om man har nok b12 i det hele tatt. At du har fått opp nivene dine på folat betyr ikke at symptomer forsvinner med en gang. Du må ha nivåene stabilt oppe. 

Lavt ferritinin kan også gi symptomene du nevner, men er mer typisk for b-12. Hva ligger b12 på, og er homocystein, mma, mcv også sjekket? 

D vitamin på 60 er å regne som en mild mangel, du bør opp på 90-100. Viktig for opptak av d vitamin er magnesium. 

Anonymkode: fe84f...4d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva ligger serum b-12 på? Min erfaring er at måling aktiv b-12 ikke gir en god indikasjon på om man har nok b12 i det hele tatt. At du har fått opp nivene dine på folat betyr ikke at symptomer forsvinner med en gang. Du må ha nivåene stabilt oppe. 

Lavt ferritinin kan også gi symptomene du nevner, men er mer typisk for b-12. Hva ligger b12 på, og er homocystein, mma, mcv også sjekket? 

D vitamin på 60 er å regne som en mild mangel, du bør opp på 90-100. Viktig for opptak av d vitamin er magnesium. 

Har hatt b12 oppe rundt 500. Ligget rundt der pluss minus stabilt lenge. Bra homocystein mma osv. så det er lite som indikerer b12 mangel. Nå har furst slutta å måle serum b12, så sist jeh sjekket nå målte de bare aktivb12 og den var på maks av det de kunne måle.

Så det er folaten. Antagelig pga dårlig kost . (Er syk). Den er på 7, så fortsatt for lav, men hvertcall over referansen nå..

og lavt jern

Hatt symptomene før jeg fikk mangler forsåvidt men de er verre nå. Så hadde «håpa» det kunne avhjelpes med jern og folat. 
D vitamin har jeg sjelden hatt høyere av, også når jeg vae frisk så rart hvis symptomene kommer av det

Skrevet

Jeg må gå konstant på tilskudd av folat, sliter mye med utmattelse. Har cøliaki, noe legene forklarer mangelen med. 

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (4 minutter siden):

Jeg må gå konstant på tilskudd av folat, sliter mye med utmattelse. Har cøliaki, noe legene forklarer mangelen med. 

Selv om du spiser glutenfritt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har hatt b12 oppe rundt 500. Ligget rundt der pluss minus stabilt lenge. Bra homocystein mma osv. så det er lite som indikerer b12 mangel. Nå har furst slutta å måle serum b12, så sist jeh sjekket nå målte de bare aktivb12 og den var på maks av det de kunne måle.

Så det er folaten. Antagelig pga dårlig kost . (Er syk). Den er på 7, så fortsatt for lav, men hvertcall over referansen nå..

og lavt jern

Hatt symptomene før jeg fikk mangler forsåvidt men de er verre nå. Så hadde «håpa» det kunne avhjelpes med jern og folat. 
D vitamin har jeg sjelden hatt høyere av, også når jeg vae frisk så rart hvis symptomene kommer av det

7 er veldig lavt på folat ja. Det at du har fått noe over referansen, betyr ikke at kroppen din har fått reparert skaden mangel har medført. Du må fortsette å ta folat. 

Mangler kan ta tid før vises på blodprøver, og kan ta tid før manifisterer seg med symptomer. Hvis du ikke klarer å få opp d vitamin høyere enn 60, så tenker jeg det kan være en indikasjon på at du trenger noen mnd med magnesium. 

Det kan være vanskelig å tenke helhetlig i forhold til næringsbehov når man er syk, og sånn sett blir kosttilskudd nødvendig.
Men jeg anbefaler at du setter deg inn i hvilken mat som gir hvilke næringsstoffer, og prøver så godt du kan å spise mest av næringsrik mat og ikke dårlig mat. Rødt kjøtt og lever er veldig bra kilde til jern. Stek kjøttdeig med grønnsaker, så har du et næringsrikt måltid som er veldig lett å lage. 

Mtp jerntilskudd så er det viktig å ta det mellom måltider og langt unna mat som inneholder meieriprodukter. Det er også viktig å huske at kaffe og te svekker opptak av jern. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selv om du spiser glutenfritt?

Ja, har spist glutenfritt siden diagnosen ble satt for tjue år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...