Gå til innhold

Kan dette gå til helvete

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er litt bekymret for at jeg går inn i noe som ikke er så lurt. Min mor ønsker å gi meg et forskudd på arv for at jeg skal få et enklere liv og kunne følge noen drømmer jeg har. Setter utrolig stor pris på det. Men inni avtalen ligger det at hun flytter inn i mitt hus etter at jeg har pusset opp en utleiedel jeg har. Hun ønsker å leie der.

Dersom hun gir meg denne arven på forskudd har hun nemlig ikke penger til å kjøpe seg noe igjen. Hun selger huset sitt og ønsker å gi det meste til meg. Som hun sier så ønsker hun å hjelpe meg mens hun lever. Og det er jo utrolig snilt. Men likevel har jeg denne litt vonde følelsen av at jeg går inn i noe som det kan bli vanskelig å komme seg ut av hvis det går dårlig.

Jeg er enslig med lav inntekt så denne arven er noe som vil kunne gjøre at jeg kan beholde huset mitt. Og huset mitt kan gi meg gode inntekter i fremtiden. Selger jeg her nå har jeg ikke råd til å kjøpe noe tilsvarende i.o.m at jeg har stor gjeld på det. Men jeg tenker likevel at jeg bør bare selge, kjøpe meg noe mindre, klare meg selv.

En slik stor "gave" er faktisk vanskelig å ta i mot, også fordi jeg er redd jeg vil føle jeg står i en slags takknemlighetsgjeld til henne og at det vil bli vanskeligere å sette grenser for meg selv. Og jeg føler jeg låser meg til en avtale det kan bli problematisk å være i/komme seg ut av dersom det ikke fungerer. Vil jeg bo i samme hus som moren min når jeg er over 40, vil det kunne bli slitsomt, vil det kunne ødelegge det forholdet vi har nå som er fint. Vil det bli for tett innpå, og spesielt når jeg har en følelse av å "skylde henne noe" hele tiden...

Jeg er en som liker å være selvstendig og klare meg selv, noe skriker inni meg at dette kan gå galt. Men alternativet er å ikke ha råd til å bo her jeg bor og ikke få levd ut den drømmen jeg nå får råd til å oppfylle dersom jeg tar imot arven. Det handler om en ny livsstil og inntektskilde som har vært drømmen min i snart 20 år....

Dette er et stort dillemma. Moren min gleder seg masse til dette. Men jeg er redd det kan gå til helvete. Man vet jo ikke hvordan hun kan bli på sine eldre dager heller, hva om jeg kommer til å gå med dårlig samvittighet hele tiden for at hun sitter der nede alene? Jeg er en person som har svært lite behov for sosialt samvær.

Noen med erfaring med å bo i f.eks generasjonsbolig? Og noen som har tatt imot slik forskudd på arv?

Anonymkode: f0967...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en kjempe mulighet, men det er mange faktorer som spiller inn.

Jeg kunne lett gjort det med mamma da hun var verdens snilleste og så rolig at jeg uten tvil hadde fått privatlivet jeg trengte. Så hvor godt forhold har du og moren din?

Er det klar for å binde deg til huset i mange mange år eller være avhengig av å kjøpe hus med utleie hvis du ønsker å flytte?

Sånn worst case scenario hvis ting kræsjer så kan du leie ut din del også og flytte litt unna.

Anonymkode: 6768f...00f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en kjempe mulighet, men det er mange faktorer som spiller inn.

Jeg kunne lett gjort det med mamma da hun var verdens snilleste og så rolig at jeg uten tvil hadde fått privatlivet jeg trengte. Så hvor godt forhold har du og moren din?

Er det klar for å binde deg til huset i mange mange år eller være avhengig av å kjøpe hus med utleie hvis du ønsker å flytte?

Sånn worst case scenario hvis ting kræsjer så kan du leie ut din del også og flytte litt unna.

Anonymkode: 6768f...00f

Vi har et godt forhold, men har opplevd før at det har blitt noen ganske så ubehagelige gnisninger når vi har levd for tett oppi hverandre over tid. Hun har hatt lett for å legge seg opp i ting hun ikke har noe med og ikke respektert mine grenser. Men det virker som hun har endret seg en del ift dette. Men tenker at hva om hun blir sånn igjen på sine eldre dager 😥

Det kan bli vanskeligere å sette klare grenser (noe jeg allerede er dårlig på) når man har tatt i mot noe så stort fra noen...

Ja, det er dette også, jeg binder meg til huset/eller at jeg ikke står fritt til å kjøpe hva jeg vil/hvor jeg vil senere, jeg må bli enig med henne om alt. Og jeg er ikke spesielt glad i stedet jeg bor på. Jeg er bare glad i huset 😢 Så det er et dillemma bare det å bestemme seg for å bli på dette stedet eller ikke😔

Det siste du sier der er jo en god ide og en mulighet for 'utvei'.

Tusen takk for ditt svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke villet bo i samme hus som mine foreldre.

Du er inne på noe selv ang forholdet deres. 
For ja, det er en risiko at forholdet blir satt på prøve. 
Hva forventer hun av sosial kontakt dersom hun bor i samme hus?
Du er 40-ish nå, er hun pensjonert, eller er hun fortsatt i full jobb? 

Hvordan blir det hvis helsen hennes blir dårligere? 
At man kan handle litt for sine eldre foreldre eller be de på middag i blant er en ting. Men når hun bor i samme hus og "bare mangler litt melk" eller "rekker ikke opp til sukkeret i skapet" ? Eller det er litt glatt og hun har ikke lyst til å gå ut med søpla selv? Risikerer du at hun sender deg melding 50 ganger om dagen om småting hun vil ha hjelp med, fordi du uansett er i etasjen over? 

Og privatliv... Respekterer hun ditt privatliv? Eller risikerer du "hvor var du, du kom ikke hjem rett etter jobb?" eller "så en fremmed bil i innkjørselen, har du hatt overnatting?" 

Du får ikke levd ut drømmen uten denne hjelpen... Hva om drømmen tar deg videre til en annen by om ti år? Hva gjør du med huset og henne da? Hva om du finner deg en kjæreste som har en bedre bolig dere ønsker flytte til sammen? 

Jeg har kjempegodt forhold til mine foreldre. Nå bor vi langt fra hverandre da, men jeg skulle gjerne hatt de boende i gangavstand fra meg. Men ikke i samme hus. Og i alle fall ikke hvis det å bo i samme hus gjør meg låst til akkurat det huset. 

Anonymkode: c4183...100

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke villet bo i samme hus som mine foreldre.

Du er inne på noe selv ang forholdet deres. 
For ja, det er en risiko at forholdet blir satt på prøve. 
Hva forventer hun av sosial kontakt dersom hun bor i samme hus?
Du er 40-ish nå, er hun pensjonert, eller er hun fortsatt i full jobb? 

Hvordan blir det hvis helsen hennes blir dårligere? 
At man kan handle litt for sine eldre foreldre eller be de på middag i blant er en ting. Men når hun bor i samme hus og "bare mangler litt melk" eller "rekker ikke opp til sukkeret i skapet" ? Eller det er litt glatt og hun har ikke lyst til å gå ut med søpla selv? Risikerer du at hun sender deg melding 50 ganger om dagen om småting hun vil ha hjelp med, fordi du uansett er i etasjen over? 

Og privatliv... Respekterer hun ditt privatliv? Eller risikerer du "hvor var du, du kom ikke hjem rett etter jobb?" eller "så en fremmed bil i innkjørselen, har du hatt overnatting?" 

Du får ikke levd ut drømmen uten denne hjelpen... Hva om drømmen tar deg videre til en annen by om ti år? Hva gjør du med huset og henne da? Hva om du finner deg en kjæreste som har en bedre bolig dere ønsker flytte til sammen? 

Jeg har kjempegodt forhold til mine foreldre. Nå bor vi langt fra hverandre da, men jeg skulle gjerne hatt de boende i gangavstand fra meg. Men ikke i samme hus. Og i alle fall ikke hvis det å bo i samme hus gjør meg låst til akkurat det huset. 

Anonymkode: c4183...100

Takk for svar ❤️

Ja, det er slike tanker som surrer oppi hodet mitt hele tiden 😢 Det er veldig greit å se at andre har de samme tankene rundt dette, for jeg føler meg liksom slem og utakknemlig hvis jeg takker nei. Men det aner meg at flere ville følt det samme 😔

Moren min er pensjonist. Hun sier hun ser for seg et aktivt liv hvor hun er mye ute av huset. Men man vet jo aldri med helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville hørt på den magefølelsen som sier at dette ikke er riktig.

Anonymkode: 6fea0...e06

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Matas, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...