AnonymBruker Skrevet 7. mars #1 Skrevet 7. mars Aner ikke hvordan vi skal nå frem. Min sønn har hele tiden blitt fulgt opp av barne og ungdoms poliklinikk, men så fylte han 18. Han skulle hatt sin "nød" medisin på blåresept, men alt stoppet da han ble voksen. Legen skulle henvist videre for over 1 år siden, ble glemt. Ble påminnet, men glemt igjen! Resepten klarer de tydeligvis ikke å skrive på blåresept. Vår fastlege har Kontaktet sykehuslegen, men får heller ikke svar. Apoteket har ringt flere ganger, men de sier de skal uten at det skjer noe. Har klaget alt inn via Helfo. Fastlegen sier at han skulle vært på kontroll, men han er jo for stor for barne/ ungdomsavdelingen og nevrologisk tar han ikke inn uten henvisning som er glemt flere ganger. Har nå fått volvat til å ta denne undersøkelsen, men det koster nesten 4500 for noe sykehuslegen skulle gjort. Pluss medisinen på hvit resept til 1000 kr. Er rådvill og spør derfor om noen har tips? Og ja, klør i fingrene til å kontakte media. Anonymkode: 391d4...649 1
NakenPanda Skrevet 7. mars #2 Skrevet 7. mars Han er voksen nå, ingen flere unntak for kostnader og spesiell behandlingskø. Er nok derfor ting stopper opp, nekter å tro at det "alle" bare ikke makter å gjøre jobben sin. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars #3 Skrevet 7. mars velkommen til voksenlivet, it fucking sucks.. Anonymkode: 23372...e1b
AnonymBruker Skrevet 7. mars #4 Skrevet 7. mars NakenPanda skrev (7 minutter siden): Han er voksen nå, ingen flere unntak for kostnader og spesiell behandlingskø. Er nok derfor ting stopper opp, nekter å tro at det "alle" bare ikke makter å gjøre jobben sin. I alle dager. Dette har han krav på! Noen har dessverre en sykdom som gjør at den må følges opp. Anonymkode: 391d4...649 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #5 Skrevet 7. mars Han kan sjekke på Helsenorge om han har gyldige resepter og gyldig henvisning. Har legen glemt 1 gang, må det sjekkes etter hver ny avtale. Flere forglemmelser på henvisning for helt nødvendig oppfølging kan være relevant å søke ny lege. Volvat kan også henvise til offentlig behandling, dere trenger ikke å gå til spesialist der. Anonymkode: 8e518...7a2 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars #6 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): velkommen til voksenlivet, it fucking sucks.. Anonymkode: 23372...e1b Ikke enkelt nei. Reagerer ekstra på at de ikke svarer fastlegen vår heller. Anonymkode: 391d4...649
Maleficenta Skrevet 7. mars #7 Skrevet 7. mars NakenPanda skrev (10 minutter siden): Han er voksen nå, ingen flere unntak for kostnader og spesiell behandlingskø. Er nok derfor ting stopper opp, nekter å tro at det "alle" bare ikke makter å gjøre jobben sin. Man har fortsatt rett på kontroller som voksen om det er snakk om kronisk sykdom og man har fortsatt rett på medisiner på blå resept 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #8 Skrevet 7. mars Maleficenta skrev (Akkurat nå): Man har fortsatt rett på kontroller som voksen om det er snakk om kronisk sykdom og man har fortsatt rett på medisiner på blå resept Nettopp. Snakk om epilepsi. Anonymkode: 391d4...649
Maleficenta Skrevet 7. mars #9 Skrevet 7. mars (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp. Snakk om epilepsi. Anonymkode: 391d4...649 Har selv en sønn med kronisk sykdom. Ikke epilepsi. Men jeg håper for guds skyld han får oppfølgingen han har krav på etter fylte atten år .. Er jo snakk om livsviktig oppfølging og medisiner tipper jeg for din sønn og Endret 7. mars av Maleficenta 2
Biloba Skrevet 7. mars #10 Skrevet 7. mars NakenPanda skrev (14 minutter siden): Han er voksen nå, ingen flere unntak for kostnader og spesiell behandlingskø. Er nok derfor ting stopper opp, nekter å tro at det "alle" bare ikke makter å gjøre jobben sin. Han får ikke time hos spesialist fordi fastlegen somler og glemmer å henvise ham. Her kunne også barnelegen ha sikret videre oppfølging ved å henvise til nevrologisk poliklinikk for voksne ved siste avtale før 18 år. Jeg vil tro det er det som er rutine på steder som er opptatte av kvalitet, når en ny poliklinikk skal overta oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 7. mars #11 Skrevet 7. mars Huff, min store redsel dette... Føler med dere, TS. Jeg har et barn med store vansker som følges opp innen psykiatrien, hun er 16 nå - har allerede nå startet å trekke i tråder, hva skjer når hun er 18 og ute av Bup, må ha alt på stell før den tid kommer så hun ikke faller ut av systemene. Men vanskelig når "barnet" blir myndig, men selv ikke evner å få med seg varsler i HelseNorge eller e-poster som må besvares, skaffe medisiner selv osv.... Anonymkode: 28a63...f3a
NakenPanda Skrevet 7. mars #12 Skrevet 7. mars Maleficenta skrev (32 minutter siden): Man har fortsatt rett på kontroller som voksen om det er snakk om kronisk sykdom og man har fortsatt rett på medisiner på blå resept Ja men det som skjer er at du går fra prioritert "kunde" til i kø med resten, og det kan jeg si med erfaring at forskjellen med henvisninger man ønsker seg og det man får er stor. Han har ramlet ut av BUP og det som praktisk skjer er at alt starter nesten fra bunn igjen. Tro meg jeg har vært der med min sønn og tafatheten til enkelte fastleger til å henvise til spesialist er veldig lav.
NakenPanda Skrevet 7. mars #13 Skrevet 7. mars Biloba skrev (29 minutter siden): Han får ikke time hos spesialist fordi fastlegen somler og glemmer å henvise ham. Her kunne også barnelegen ha sikret videre oppfølging ved å henvise til nevrologisk poliklinikk for voksne ved siste avtale før 18 år. Jeg vil tro det er det som er rutine på steder som er opptatte av kvalitet, når en ny poliklinikk skal overta oppfølging. Fastlegen vil antagelig ikke henvise til spesialist, han glemmer det neppe, eller han har såpass mye å gjøre at å kutte vekk på folk som han teknisk ikke lengre har ansvar er blitt normal prosedyre. Jeg har både med min sønn som nå er godt voksen og selv med min fastlege her i Oslo slitt med å få han til å gjøre noe som helst. Det var såpass galt at jeg begynte å ta timer på legekontoret når jeg visste han ikke var der og jeg fikk snakket med en annen lege som ikke var så vanskelig. Det jeg sier er at det er dessverre et skarpt skille mellom barne tilbudet og 18+ da man automatisk ramler ut av BUP og inn i helsekøen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #14 Skrevet 7. mars Biloba skrev (36 minutter siden): Han får ikke time hos spesialist fordi fastlegen somler og glemmer å henvise ham. Her kunne også barnelegen ha sikret videre oppfølging ved å henvise til nevrologisk poliklinikk for voksne ved siste avtale før 18 år. Jeg vil tro det er det som er rutine på steder som er opptatte av kvalitet, når en ny poliklinikk skal overta oppfølging. Er barnelegen ved sykehuset som sa hun skulle henvise. Hun svarer nå ingen. Anonymkode: 391d4...649
AnonymBruker Skrevet 7. mars #15 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Huff, min store redsel dette... Føler med dere, TS. Jeg har et barn med store vansker som følges opp innen psykiatrien, hun er 16 nå - har allerede nå startet å trekke i tråder, hva skjer når hun er 18 og ute av Bup, må ha alt på stell før den tid kommer så hun ikke faller ut av systemene. Men vanskelig når "barnet" blir myndig, men selv ikke evner å få med seg varsler i HelseNorge eller e-poster som må besvares, skaffe medisiner selv osv.... Anonymkode: 28a63...f3a Har du søkt verge? Lettere nå før de blir 18. TS Anonymkode: 391d4...649
AnonymBruker Skrevet 7. mars #16 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nettopp. Snakk om epilepsi. Anonymkode: 391d4...649 Hvis det er Buccolam det er snakk om som anfallsmedisin så er den på blå resept kun for de under 18 år. Hvis han skal få den på blå resept over 18 år må det søkes om å få den på individuell refusjon, og søknaden må komme fra spesialist. Så det er derfor de ikke får det til på annet enn hvit resept. Stesolid er det ikke noe problem å få på blå. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er barnelegen ved sykehuset som sa hun skulle henvise. Hun svarer nå ingen. Anonymkode: 391d4...649 Hun kan være sykemeldt eller ha byttet jobb. Det kan også være at hun har henvist/gitt beskjed om at siste notat skal gå som henvisning, men at sekretær ikke har gjort det. Eller at henvisningen har gått feil. Han kan be om journalutskrift med vedlegg, bare ta kontakt med sykehuset. Han har rett på innsyn. Fastlegen kan også henvise til nevrologisk avdeling direkte. Så her er det mye som er rart. Pasientombudet kan også være en mulighet. Husk at det er han selv som må gjøre mye av dette, siden han er over 18. Anonymkode: f6a34...03d
AnonymBruker Skrevet 7. mars #17 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er Buccolam det er snakk om som anfallsmedisin så er den på blå resept kun for de under 18 år. Hvis han skal få den på blå resept over 18 år må det søkes om å få den på individuell refusjon, og søknaden må komme fra spesialist. Så det er derfor de ikke får det til på annet enn hvit resept. Stesolid er det ikke noe problem å få på blå. Hun kan være sykemeldt eller ha byttet jobb. Det kan også være at hun har henvist/gitt beskjed om at siste notat skal gå som henvisning, men at sekretær ikke har gjort det. Eller at henvisningen har gått feil. Han kan be om journalutskrift med vedlegg, bare ta kontakt med sykehuset. Han har rett på innsyn. Fastlegen kan også henvise til nevrologisk avdeling direkte. Så her er det mye som er rart. Pasientombudet kan også være en mulighet. Husk at det er han selv som må gjøre mye av dette, siden han er over 18. Anonymkode: f6a34...03d Apoteket har ringt og gitt beskjed hvordan de skal gå frem for å få Buccolam på blåresept for de over 18. Legen jobber der fortsatt. Jeg er hans verge. Skal kontakte pasientombudet. Takk. Anonymkode: 391d4...649
AnonymBruker Skrevet 7. mars #18 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Apoteket har ringt og gitt beskjed hvordan de skal gå frem for å få Buccolam på blåresept for de over 18. Legen jobber der fortsatt. Jeg er hans verge. Skal kontakte pasientombudet. Takk. Anonymkode: 391d4...649 Har bedt fastlegen henvise direkte. Snakket med SSE og de tar en henvisning om han faller ut av tilbudet han har krav på. Jeg håpet jo at de klarte en fortgang så vi slapp utgiften til volvat. Anonymkode: 391d4...649
AnonymBruker Skrevet 7. mars #19 Skrevet 7. mars NakenPanda skrev (3 timer siden): Han er voksen nå, ingen flere unntak for kostnader og spesiell behandlingskø. Er nok derfor ting stopper opp, nekter å tro at det "alle" bare ikke makter å gjøre jobben sin. Du vet enkelte har diagnoser det er viktig å få fulgt opp. Eks epilepsi der ska de inn til nevrolog minst 1 gang i året. Og får de ikke medisinene så kan det bli dødelig utfall. Og de har rett til oppgølgingen Anonymkode: 72f88...d80 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars #20 Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har bedt fastlegen henvise direkte. Snakket med SSE og de tar en henvisning om han faller ut av tilbudet han har krav på. Jeg håpet jo at de klarte en fortgang så vi slapp utgiften til volvat. Anonymkode: 391d4...649 Biloba skrev (3 timer siden): Han får ikke time hos spesialist fordi fastlegen somler og glemmer å henvise ham. Her kunne også barnelegen ha sikret videre oppfølging ved å henvise til nevrologisk poliklinikk for voksne ved siste avtale før 18 år. Jeg vil tro det er det som er rutine på steder som er opptatte av kvalitet, når en ny poliklinikk skal overta oppfølging. Her har mine fått beholde barnelegen opp sykehuset på barn og ungdoms avdelingen til de var ferdig på videregående/lærlingtid. Veldig glad for det. Men kjenner jeg gruer meg litt om ca 1 års tid når det ska over på nevrologiske ska ha ansvaret. Har hatt samme lege på sykehuset i 17 år. Tviler en får det på nevrologiske Anonymkode: 72f88...d80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå