Gå til innhold

Neida - det er ikke tyngre i alle andre yrker enn lærer :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobbet i det private næringsliv før og er nå lærer. Lærerjobben er langt mindre stressende, færre deadlines, mindre overtid, mer forutsigbar. Jeg er helt sikker på at det er store variasjoner fra skole til skole, trinn til trinn også videre, men å bombastisk komme her og påstå at læreryrket er så mye tøffere enn andre jobber er bare tull. Det finnes MANGE ulike jobber, også må vi huske på at det handler om personlig egnethet også. Du mestret kanskje ikke læreryrker så godt?

Anonymkode: bcb60...e4c

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 9.07):

For ett år siden sa jeg opp lærerjobben og startet i et annet yrke. Her på KG er det alltid mange som fabulerer om at lærerne er så heldige, at de ikke aner hvor tungt det er med en "vanlig" jobb og blablabla.

Vel - dere tar feil! Jeg har ikke mindre ferie nå, da jeg har mye avspasering. Lønna er høyere. Jeg kan regulere arbeidstiden selv, jeg kan ha hjemmekontor, kaffen er gratis, jeg har eget kontor og ikke et overfylt delt med seks andre, og jeg har fri når jeg har fri. Det siste er det aller beste med å ha byttet jobb. Når jeg logger av for dagen, så er jeg ferdig. Hvis noen likevel ringer meg utenfor arbeidstiden, da er jeg på overtid. Jeg har ikke 45 timers uke hvis jeg ikke velger det selv.

Joda, det kan være stress nå også, men det er en helt annen type stress enn når man har ansvar for barn og unges utvikling, læring, oppdragelse og velvære. Nå sover jeg godt om natten, og jeg hører ikke lenger en alt for rask puls dunkende i øret.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke byttet før!

Anonymkode: db503...d1d

Altså, dette er 1 jobb du sammenlikner med…. Er alt svart/hvitt hos deg?!? 
Og - jeg har nesten eb hel venninnegjeng som er lærere, og de reiser på ferieturer hele året i tillegg til fri når skolen har fri! Jeg fatter ikke hvordan de orker eller har tid, siden de liksom har så mye hjemme på kveldene…. Av de vennene og i familien jeg har, så er det lærerne som har mest fritidsaktiviteter og gjør noe hele tiden. Lurer på når de sitter hjemme og jobber om kveldene jeg? 3 av dem har ekstrajobber. 

Anonymkode: 5127a...10b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Altså, dette er 1 jobb du sammenlikner med…. Er alt svart/hvitt hos deg?!? 
Og - jeg har nesten eb hel venninnegjeng som er lærere, og de reiser på ferieturer hele året i tillegg til fri når skolen har fri! Jeg fatter ikke hvordan de orker eller har tid, siden de liksom har så mye hjemme på kveldene…. Av de vennene og i familien jeg har, så er det lærerne som har mest fritidsaktiviteter og gjør noe hele tiden. Lurer på når de sitter hjemme og jobber om kveldene jeg? 3 av dem har ekstrajobber. 

Og jeg har ei venninne som er lege som hele tiden er i utlandet, ute på restaurant, konsert, fjelltur osv. Og dette selv om hun jobber masse overtid, så tar hun seg masse fri. I tillegg får hun sinnsykt godt betalt. Livet er urettferdig altså.😄 Kunne ikke alle jobber bare vært helt like? 

Anonymkode: 8ad09...cbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg har ei venninne som er lege som hele tiden er i utlandet, ute på restaurant, konsert, fjelltur osv. Og dette selv om hun jobber masse overtid, så tar hun seg masse fri. I tillegg får hun sinnsykt godt betalt. Livet er urettferdig altså.😄 Kunne ikke alle jobber bare vært helt like? 

Anonymkode: 8ad09...cbd

Ja, hadde ikke det vært fint? Mannen min er lege, og der er det ikke mulig å ta masse fri, gitt. Nå er han langtidssykemeldt med svært høyt blodtrykk + helt utbrent etter mange år med massivt press på jobb. 

Anonymkode: 4273d...a26

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mange surmagede svar her i tråden.
Det har vært en del tråder og innlegg her inne der lærere får passet påskrevet og beskjed om å slutte å syte, fordi læreryrket er godt betalt, har enorme mengder ferie og avspasering og ikke er spesielt tungt, da det finnes mange jobber som er mye verre. I tillegg kjenner alle disse kritikerne en lærer som aldri jobber noe ekstra, og dermed aldri i verden fortjener all avspaseringen. Noe som jo er litt spesielt, siden man må leve rimelig tett innpå noen for å holde oversikten over hva de gjør hver eneste time døgnet rundt.

Greit at TS høres litt skadefro ut, men så lenge vedkommende er glad og fornøyd er det vel bare å applaudere og være positiv? Høres jo ut som at flere tar dette veldig personlig, noe som burde være unødvendig. Såfremt man ikke har argumentert hardt for at lærere bare syter og overdriver i tidligere tråder, så er ikke stikket til TS rettet mot deg.

Bra for deg, TS! Ingen skal være i en jobb de mistrives i, det gagner verken deg eller andre i yrket.

Anonymkode: c1415...482

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 8.53):

Jeg har en god venninne som har gjort det samme, som lærer tjener hun nå mer penger og har mye mer fri enn i det private. 
Det varierer nok veldig hva slags jobb man går til/kommer fra. Og personlige preferanser. Folk som misliker jobben og lønna finner man overalt. For jeg tror du bare må innse, TS, at den jobben du har nok ikke er overførbar for mange. Folk sitter der i åpne kontorlandskap, ikke har mulighet til å avspasere, tjener mindre enn en lærer gjør selv om de har like mye eller mer utdanning, og ta med seg jobben hjem. 

Vgs vs grunnskolen er nesten to forskjellige jobber! 

Anonymkode: 5ec67...7d3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har nesten eb hel venninnegjeng som er lærere, og de reiser på ferieturer hele året i tillegg til fri når skolen har fri! Jeg fatter ikke hvordan de orker eller har tid, siden de liksom har så mye hjemme på kveldene…. Av de vennene og i familien jeg har, så er det lærerne som har mest fritidsaktiviteter og gjør noe hele tiden. Lurer på når de sitter hjemme og jobber om kveldene jeg? 3 av dem har ekstrajobber. 

Har man noen år på baken som lærer, så kan man bruke om igjen mye gammelt materiell, oppgaver mm. Da får man mange ganger igjen for et opplegg man kanskje la første året. Spesielt om man ikke også er kontaktlærer. 

Anonymkode: 0753d...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vgs vs grunnskolen er nesten to forskjellige jobber! 

Anonymkode: 5ec67...7d3

Ja, min svoger som jobber i u.skolen har et mer bundet liv (vakter i friminuttene mm) og mye travlere enn jeg som jobber i vgs. Vi har tom nesten alltid fri på fredager pga vi har fagdager da (2 per semester). Men elevene som først har problemer i vgs, har mye større problemer. Da må vi løse alt etterslepet fra grunnskole. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 9.07):

For ett år siden sa jeg opp lærerjobben og startet i et annet yrke. Her på KG er det alltid mange som fabulerer om at lærerne er så heldige, at de ikke aner hvor tungt det er med en "vanlig" jobb og blablabla.

Vel - dere tar feil! Jeg har ikke mindre ferie nå, da jeg har mye avspasering. Lønna er høyere. Jeg kan regulere arbeidstiden selv, jeg kan ha hjemmekontor, kaffen er gratis, jeg har eget kontor og ikke et overfylt delt med seks andre, og jeg har fri når jeg har fri. Det siste er det aller beste med å ha byttet jobb. Når jeg logger av for dagen, så er jeg ferdig. Hvis noen likevel ringer meg utenfor arbeidstiden, da er jeg på overtid. Jeg har ikke 45 timers uke hvis jeg ikke velger det selv.

Joda, det kan være stress nå også, men det er en helt annen type stress enn når man har ansvar for barn og unges utvikling, læring, oppdragelse og velvære. Nå sover jeg godt om natten, og jeg hører ikke lenger en alt for rask puls dunkende i øret.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke byttet før!

Anonymkode: db503...d1d

Prøv deg som sykepleier i turnus, eller lege 😉 
Nei, jeg er ikke sykepleier selv, men jeg har jobbet lenge nok i helsesektoren til å se hva slags arbeidsforhold de har.

Anonymkode: 1360e...f6a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste jeg er uenig i her, er at *alle* mener læreryrket er så lett. Jeg mener det er tungt, mye stress og mye ansvar. Selv om det nok har lyspunkter som når man får vært med på fin utvikling hos barn man kommer tett på.

Anonymkode: ebdc6...c9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At mange påstår at læreryrket er mye lettere enn den jobben de sitter i selv, er ikke den samme påstanden som at alle yrker er tyngre enn læreryrket. Det tror jeg ikke millisekund på at noen har påstått noen gang på hele kvinneguiden. Hilsen kontoransatt i offentlig forvaltning, uten publikumskontakt, som har en av landets desidert letteste jobber. 

Anonymkode: 0e7ed...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ok TS, bare slutt vi trenger ikke så mange lærere de neste tiårene da vi ikke får barn i samme mengde lengre.

Bra at du tar ansvar å finner ny jobb før du blir nedbemannet nog skolen du jobber nedlagt.

15-20% mindre barn siste tiår = 15-20% mindre lærere skulle man tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tjener en lærer egentlig? Og hvor mange arbeidstimer jobber de i uka? 

Anonymkode: d6cf9...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva tjener en lærer egentlig? Og hvor mange arbeidstimer jobber de i uka? 

I gjennomsnitt 43, i følge arbeidstidsavtalen. I praksis mellom 35 og 50 alt etter tid på året og klasse osv. Og husk, null mulighet til å skrive overtid eller få mer lønn om man skulle trenge mer tid enn åreverket sier (like problematisk hvert år når man har jobbet alle timene man skal i starten av mai, og da egentlig jobber gratis fram til sommerferien). 

Lønnstabell her: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/

Anonymkode: d4482...686

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I gjennomsnitt 43, i følge arbeidstidsavtalen. I praksis mellom 35 og 50 alt etter tid på året og klasse osv. Og husk, null mulighet til å skrive overtid eller få mer lønn om man skulle trenge mer tid enn åreverket sier (like problematisk hvert år når man har jobbet alle timene man skal i starten av mai, og da egentlig jobber gratis fram til sommerferien). 

Lønnstabell her: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/

Takktakk:)  Det er mange andre yrker også som har fastlønn og mange Overtidstimer inkl. I fastlønnen. Men lønnsnivået ligger ofte en del høyere enn hva lærerene har. Sett litt fra utsiden (er ikke jo ikke lærer selv), så ser det ut som en ganske ok jobb i forholdt til lønn, arbeidstimer og mulighet for mye fri (avspasering).  Ser selvfølgelig at det kan være store forskjeller her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 13.17):

Er det serriøst noen som har påstått at "lærer" er et lite tungt yrke? Dette må være en trollepost. Holdt ut som lærer i 1 år før jeg byttet. Moren min er lærer, tanta mi, onkel osv. Har aldri hørt dem si at det er et "avslappende" yrke. Man står jo  i en krigssone daglig. 

Anonymkode: a47bc...940

Tror nok ingen som er lærer

mener det er et enkelt eller avslappende yrke. De aller fleste lærere jeg kjenner jobber mye mer en hva som er kravet. 
Men tenker at mange som ikke selv er lærere kan tenke at det er enklere emne det faktisk er, og "feriene" er ofte det som blir trukket frem, + at arbeidsdagen visstnok bare er til kl. 14 for mange.

Jeg opplevde etter en tid borte fra arbeidslivet etter å ha fått barn, at en potensiell ny arbeidsgiver sa til meg at han forstod at jeg valgte lærerjobben jeg var blitt tilbudt ( Jobbet som lærer tidligere også) det var jo enklere og mindre stressende. 🤦‍♀️Jeg ble så perpleks at jeg ikke klarte å respondere 😅

Nå har jeg gått ut av læreryrket igjen, og har de siste 4 årene jobbet på utsiden. Liker det veldig godt. Det er stress der og, men ikke ansvar for liv og helse, og man har tross alt mulighet til å logge av. 

Husker overgangen som ganske stor; kunne tisse når jeg ville, og synes det var helt rart å ha matpause og ikke jobbe på kveldene 

Anonymkode: 3869c...40e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er sykepleier og samboeren jobber som lærer på barnetrinnet. Han er på jobb mange færre timer enn meg. Han begynner senere og er ferdig tidligere så og si hver dag. Men han er samtidig mye mer tilgjengelig etter arbeidstid og sitter gjerne og svarer foreldre under middagen og når vi er på ferie. Så det har sine fordeler og ulemper. 
Men som turnusarbeider er det veldig praktisk med en samboer som er lærer når vi har små barn, da han uansett alltid har fri når det er skolefri så vi slipper å slite med å få den kabalen til å gå opp. Men jeg mister da mye mer familietid enn den han gjør. Så fordeler og ulemper… men jobben hans er nok ikke mye mer krevende enn min… heller tvert i mot. 

Anonymkode: b746b...b2e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat det med null overtid eller mulighet til å mer lønn hvis jobben krever mer enn ett årsverk, er på ingen måte uvanlig i det offentlige… og sikkert i det private også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tjener en lærer egentlig? 

Kommer an på utdanning og erfaring. Jeg som er lektor med tillegg (master+ppu+ ekstra fag), og jobber i vdg skole, tjener en del enn en med bachelor i grunnskolen. Jeg har flerr års erfaring nå, og går opp et lønn-strinn neste år. Om jeg blir kontaktlærer, får jeg 40.000 ekstra i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror nok ingen som er lærer mener det er et enkelt eller avslappende yrke. De aller fleste lærere jeg kjenner jobber mye mer en hva som er kravet. 
Men tenker at mange som ikke selv er lærere kan tenke at det er enklere emne det faktisk er, og "feriene" er ofte det som blir trukket frem, + at arbeidsdagen visstnok bare er til kl. 14 for mange.

Jeg opplevde etter en tid borte fra arbeidslivet etter å ha fått barn, at en potensiell ny arbeidsgiver sa til meg at han forstod at jeg valgte lærerjobben jeg var blitt tilbudt ( Jobbet som lærer tidligere også) det var jo enklere og mindre stressende. 🤦‍♀️Jeg ble så perpleks at jeg ikke klarte å respondere 😅

Nå har jeg gått ut av læreryrket igjen, og har de siste 4 årene jobbet på utsiden. Liker det veldig godt. Det er stress der og, men ikke ansvar for liv og helse, og man har tross alt mulighet til å logge av. 

Husker overgangen som ganske stor; kunne tisse når jeg ville, og synes det var helt rart å ha matpause og ikke jobbe på kveldene 

Anonymkode: 3869c...40e

Jeg kan i min skolehverdag tisse nesten akkurat når jeg vil, har raus matpause (+kantine med varmmat), og jobber iblant litt i helgene, men sjeldent på kveld. Da er jeg ofte opptatt med hobby. Men ja, da jeg var i ungdomsskolen var det akkurat sånn. Måtte være fysisk til stede hele tida, og ta all planlegging etterpå, og gjerne hjemme - fordi vi ofte ble avbrutt av elever som buste inn rett fra gangen. Nå har jeg ballanse mellom timer og planlegging. Og ofte ta helt fri på kveld, helg og i ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...