Gå til innhold

Neida - det er ikke tyngre i alle andre yrker enn lærer :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For ett år siden sa jeg opp lærerjobben og startet i et annet yrke. Her på KG er det alltid mange som fabulerer om at lærerne er så heldige, at de ikke aner hvor tungt det er med en "vanlig" jobb og blablabla.

Vel - dere tar feil! Jeg har ikke mindre ferie nå, da jeg har mye avspasering. Lønna er høyere. Jeg kan regulere arbeidstiden selv, jeg kan ha hjemmekontor, kaffen er gratis, jeg har eget kontor og ikke et overfylt delt med seks andre, og jeg har fri når jeg har fri. Det siste er det aller beste med å ha byttet jobb. Når jeg logger av for dagen, så er jeg ferdig. Hvis noen likevel ringer meg utenfor arbeidstiden, da er jeg på overtid. Jeg har ikke 45 timers uke hvis jeg ikke velger det selv.

Joda, det kan være stress nå også, men det er en helt annen type stress enn når man har ansvar for barn og unges utvikling, læring, oppdragelse og velvære. Nå sover jeg godt om natten, og jeg hører ikke lenger en alt for rask puls dunkende i øret.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke byttet før!

Anonymkode: db503...d1d

• Liker 6
  • Hjerte 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har noen sagt at alle andre yrker er tyngre? Den har jeg gått glipp av 

Anonymkode: a0843...a0a

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

så fint for deg TS at du føler du har skutt gullfuglen nå.. 

Anonymkode: a602c...52e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For ett år siden sa jeg opp lærerjobben og startet i et annet yrke. Her på KG er det alltid mange som fabulerer om at lærerne er så heldige, at de ikke aner hvor tungt det er med en "vanlig" jobb og blablabla.

Vel - dere tar feil! Jeg har ikke mindre ferie nå, da jeg har mye avspasering. Lønna er høyere. Jeg kan regulere arbeidstiden selv, jeg kan ha hjemmekontor, kaffen er gratis, jeg har eget kontor og ikke et overfylt delt med seks andre, og jeg har fri når jeg har fri. Det siste er det aller beste med å ha byttet jobb. Når jeg logger av for dagen, så er jeg ferdig. Hvis noen likevel ringer meg utenfor arbeidstiden, da er jeg på overtid. Jeg har ikke 45 timers uke hvis jeg ikke velger det selv.

Joda, det kan være stress nå også, men det er en helt annen type stress enn når man har ansvar for barn og unges utvikling, læring, oppdragelse og velvære. Nå sover jeg godt om natten, og jeg hører ikke lenger en alt for rask puls dunkende i øret.

Jeg er en av disse som mener vi er altfor trofaste med de yrkene og jobbene vi har, så jeg blir veldig glad for å høre at sånne som deg våger spranget når arbeidet ikke fungerer. Og at du kommer tilbake og forteller at det var vellykka. Flere burde gjøre det samme, det er det eneste som fungerer oppover i et ødelagt system. 

Godt jobba 👍🏼 

Anonymkode: 69cd5...2a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra du har funnet en jobb du liker. Tenker det er positive å negative sider med alle jobber også lærer. Aldri tenkt på lærer som et lett yrke

Anonymkode: 912c8...446

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har noen sagt at alle andre yrker er tyngre? Den har jeg gått glipp av 

Anonymkode: a0843...a0a

gratulerer. Du er tydeligvis HEEELT ny på internett. Velkommen til ditt aller første forumpost om tema læreryrket❤️ Dette er dagligdags, men kommer an på hvilke forumer du henger på og hvor du er på nett ved siden av KG også

Anonymkode: 0e5f9...004

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da høres det ut som om du har hatt veldig flaks med jobben du har fått deg ;)

Hilsen opplever ikke jobben utenfor læreryrket sånn, her er det masse stress og ikke mulighet å legge fra seg alt når man går ut døra fra kontoret, men som likevel har forståelse for at læreryrket også er tungt og ikke passer for alle :)

Anonymkode: 7f026...489

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å komme tilbake for å «hevne» seg på KG brukere og fortelle dem at de tar feil, etter at man har byttet jobb…

Noen har skrevet noe på nett for flere år siden som du ikke likte. Let it go.

Endret av Knirke
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det serriøst noen som har påstått at "lærer" er et lite tungt yrke? Dette må være en trollepost. Holdt ut som lærer i 1 år før jeg byttet. Moren min er lærer, tanta mi, onkel osv. Har aldri hørt dem si at det er et "avslappende" yrke. Man står jo  i en krigssone daglig. 

Anonymkode: a47bc...940

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags jobb har du nå da? 😃

Anonymkode: 02453...6dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

gratulerer. Du er tydeligvis HEEELT ny på internett. Velkommen til ditt aller første forumpost om tema læreryrket❤️ Dette er dagligdags, men kommer an på hvilke forumer du henger på og hvor du er på nett ved siden av KG også

Anonymkode: 0e5f9...004

Vært på nett i tosifret antall år, men har aldri sett uttalt at ALLE har det lettere enn lærere.. Aldri...

Men, bra du er fornøyd med valget ditt. Selv har jeg et mye tyngre yrke enn lærer og er veldig fornøyd med det. 

Anonymkode: 33298...158

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ønsker et seriøst svar her: Hva er det som får dere som har mastergrader osv fra livets harde skole til å lage slike idiotiske innlegg? Bevise at man vet null om arbeidslivet? Ønske om drama? Bare hvorfor? Jeg trenger seriøst hjelp til å vite hvorfor voksne mennesker gjør slike ting som dette. 

Hadde det i det minste vært humoristisk eller sterkt satirisk så kunne jeg forstått. 

Anonymkode: caa7c...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bra at folk som kjenner at læreeryrket ikke er noe for dem, kan finne andre jobber som passer bedre. Men jeg er glad for at det er mange lærere som er fornøyde med jobben sin også.

Jeg har en mann som er lærer, som elsker jobben sin og elevene (selv om det er mange minus med jobben, som med enhver annen jobb). Han er fornøyd med lønna (og hvorfor ikke, når han tjener over 100 000 kr mer enn meg i året, med samme utdanning, bare at jeg jobber ved universitetet, ikke i skolen). Han nyter lærerferiene (høstferie, vinterferie, lang juleferie, lang sommerferie, påskeferie) og reiser ofte på små ferier med kolleger (for jeg jobber jo og kan ikke bli med), og han sitter selvsagt oppe og jobber med tekster og rettinger om kveldene, det er en del av pakka. Men han er interessert i fagene sine. Og når han kjenner på manglende motivasjon, kontakter han ledelse og får lov til å jobbe redusert ett år mot å studere nye fag på universitetet, for å lære noe nytt og undervise i noe annet.

Anonymkode: 02555...8ef

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare hørt at lærer er et av de tyngste yrkene jeg

Anonymkode: e943c...b93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svoger gikk fra det private næringsliv (med over 15 års arbeidserfaring) til lærerjobb i videregående skole, og han synes den nye jobben er uendelig mye mer avslappende for kropp og sinn på alle måter. Litt lavere lønn som lærer, men med så mye fri kan han ta oppdrag innen sin tidligere bransje og uansett tjene mer enn han gjorde før uten å bli i nærheten av utslitt.

Altså er det delte meninger her som alltid ellers:)

Anonymkode: 44c8f...f65

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min svoger gikk fra det private næringsliv (med over 15 års arbeidserfaring) til lærerjobb i videregående skole, og han synes den nye jobben er uendelig mye mer avslappende for kropp og sinn på alle måter. Litt lavere lønn som lærer, men med så mye fri kan han ta oppdrag innen sin tidligere bransje og uansett tjene mer enn han gjorde før uten å bli i nærheten av utslitt.

Altså er det delte meninger her som alltid ellers:)

Anonymkode: 44c8f...f65

Jeg har en god venninne som har gjort det samme, som lærer tjener hun nå mer penger og har mye mer fri enn i det private. 
Det varierer nok veldig hva slags jobb man går til/kommer fra. Og personlige preferanser. Folk som misliker jobben og lønna finner man overalt. For jeg tror du bare må innse, TS, at den jobben du har nok ikke er overførbar for mange. Folk sitter der i åpne kontorlandskap, ikke har mulighet til å avspasere, tjener mindre enn en lærer gjør selv om de har like mye eller mer utdanning, og ta med seg jobben hjem. 

Anonymkode: 4273d...a26

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Så bra at du har fått deg en ny jobb du trives med! Jeg kjenner lærere som deg, som finner nye jobber. Og jeg kjenner lærere som trives i yrket og nyter feriene. Tror mye kommer an på hvilken skole man jobber på og hvordan elevene er. Det er  store forskjeller. Kjenner flere lærere som har byttet fra ungdomsskole eller videregående til voksenopplæring og som synes det er mindre krevende. 

Anonymkode: 64362...7f6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er så dumt å diskutere egentlig.

ikke alle som er lærer har de samme arbeidsvilkårene eller arbeidsdager. Det er uendelige variasjoner. Vi har f.eks ingen regulert kjernetid og kan komme og gå som vi vil utenom undervisning. Mange som ikke kan det. I tillegg faktorer som ressurser skolen har tilgjengelig, elevmasse, kollegaer og ledelse har mye å si for hvor tung jobben oppleves. 
for ikke å snakke om at det er en helt annerledes hverdag for barneskolelærere vs. lærere i vgs

på samme måte som at alle andre yrker har variasjoner.

dessuten er vi forskjellige med ulike behov og personligheter som passer ulike yrker 🤷🏼‍♀️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noe jeg har tenkt , så er det at å være lærer en av topp 10 vanskeligste yrkene. 

Anonymkode: 0870e...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 13.17):

Er det serriøst noen som har påstått at "lærer" er et lite tungt yrke? Dette må være en trollepost. Holdt ut som lærer i 1 år før jeg byttet. Moren min er lærer, tanta mi, onkel osv. Har aldri hørt dem si at det er et "avslappende" yrke. Man står jo  i en krigssone daglig. 

Anonymkode: a47bc...940

Har du aldri lest en diskusjon vedrørende lærerjobben på KG? Det tikker alltid inn innlegg fra flere om at lærerjobben er så enkel, for vi jobber jo kun fra 08.30 til 14.00 må vite..🙃 Også har vi jo MASSE gratis ferie, så læreryrket er i følge mange på KG en av de letteste jobbene en kan ha👍

Anonymkode: cc23f...bbf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...