Gå til innhold

Ventetid på legetime

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du bestiller time hos legen, hvor lenge må du typisk vente på timen? Her er det to uker minst, ofte en måned. Akutte timer tilbys kun unntaksvis. 

Anonymkode: 9b62f...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når du bestiller time hos legen, hvor lenge må du typisk vente på timen? Her er det to uker minst, ofte en måned. Akutte timer tilbys kun unntaksvis. 

Kanskje fordi legen har mange pasienter, eller at det skjer ofte akutte pasienter som kommer inn og bruker opp tiden til legen? Jobber sakte? Jeg må også vente leeeenge for å få time! Og når jeg har time, må jeg vente opp til 45min

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag eller to. Skjønner ikke hvordan det er mulig. Alle andre fastleger jeg har hatt har hatt 2-3 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nytt liv? skrev (8 minutter siden):

Kanskje fordi legen har mange pasienter, eller at det skjer ofte akutte pasienter som kommer inn og bruker opp tiden til legen? Jobber sakte? Jeg må også vente leeeenge for å få time! Og når jeg har time, må jeg vente opp til 45min

Nei, jeg tror det er fordi legen har for mange pasienter på listen sin i forhold til hva han jobber. Han får vel betalt per pasient på lista, så da ønsker han vel å beholde flest mulig, selv om han kun jobber 1-2 dager i uken og tar fri alle skoleferier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at mange i dagens samfunn går til legen for omtrent alt. Noen går for en kvise de hadde for 3 uker siden. Eller at man i dag ikke forstår at virusinfeksjoner ofte tar 1-3 uker før man blir bedre, men skal til legen etter knapt 1-3 dager inn i sykeforløpet.

Det at man må vente opptil 45 min på å få komme inn til legen, er at det nesten alltid er en eller flere som ikke kommer tidsnok til timen sin. Og de fleste legene er greie å slipper de inn når det er knappe 3 minutter igjen av den ordinære tiden, og at man bruker 15-20 minutter (som er det en ordinær time er på).

Og det at mange mangler forståelse for at det dukker opp akutte ting iløpet av en dag også. 

Samtidig er det nesten 10-20% av en pasientliste som legger beslag på 80-90% av alle legetimene, mens resterende 80-90% av pasientlisten skal "dele" på 10-20% av timene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

3-4 uker minst.

Haster det, så ringer jeg ved åpningstid og får timen samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får time samme dag. Jeg er alvorlig syk, så i min journal står det info fra legen som kommer opp som varsel til helsesekretærene om at jeg får time samme dag uansett om det er fullt eller ikke. Vet jeg er heldig, men skulle mye heller ikke vært syk og ventet på time som alle andre.

Anonymkode: 8cd7a...7d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel maks en uke. Noen ganger litt mer. Har aldri hatt behov for akuttime, så det vet jeg ingenting om.

Anonymkode: 060f9...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får som regel time iløpet av 1-2 uker. Er det hastetime får jeg på dagen, enten hos fastlege eller hos en av de andre legene på legesenteret 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke ca. Er det akutt får jeg time samme dag. Har aldri opplevd å må vente 1-2 mnd.

Anonymkode: 6857d...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk bestilt legetime som det var 7 ukers ventetid på.Gikk 6 uker, fikk blodpropp å lagt inn på sykehus. Mistet synet på et øye. Kom hjem igjen å møtte opp til legetime uken etter med lapp for øyet. Endelig klar for å ta opp noe jeg hadde ventet på i 7 uker. Ble abrutt av legen som satt som et spørsmålstegn hvorfor jeg hadde lapp for øyet. Svarte kort at jeg hadde vært lagt inn å fått hjelp, å prøvde å fortsette med hvorfor jeg hadde legetime den dagen. Ble avbrutt igjen å igjen. Hvorfor jeg var lagt inn, hva feilte det meg, når var jeg lagt inn, hvor var jeg lagt inn?  Tilslutt spurte jeg om ikke alt stod i journalen? Nei, den hadde ikke blitt sjekket. Gikk hjem fra legetime uten noe hjelp med det jeg kom for. 

Anonymkode: 14146...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer litt. Sikkert pga årstid og når det florerer mest av infeksjonssykdommer som influensa og slikt og flere oppsøker lege.

Men generelt har vi fått legetime etter alt fra en til to uker. En gang måtte vi vente tre uker på ledig time, men det er unntaket. 

Bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel 3-4 uker for ordinær time. De gangene jeg eller barna har hatt behov for akutt time derimot, så har vi som regel fått det samme dag, eller dagen etter bare vi ringer tidlig nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har faktisk bestilt legetime som det var 7 ukers ventetid på.Gikk 6 uker, fikk blodpropp å lagt inn på sykehus. Mistet synet på et øye. Kom hjem igjen å møtte opp til legetime uken etter med lapp for øyet. Endelig klar for å ta opp noe jeg hadde ventet på i 7 uker. Ble abrutt av legen som satt som et spørsmålstegn hvorfor jeg hadde lapp for øyet. Svarte kort at jeg hadde vært lagt inn å fått hjelp, å prøvde å fortsette med hvorfor jeg hadde legetime den dagen. Ble avbrutt igjen å igjen. Hvorfor jeg var lagt inn, hva feilte det meg, når var jeg lagt inn, hvor var jeg lagt inn?  Tilslutt spurte jeg om ikke alt stod i journalen? Nei, den hadde ikke blitt sjekket. Gikk hjem fra legetime uten noe hjelp med det jeg kom for. 

Anonymkode: 14146...8e8

Det kan gå lang til før legen får informasjon fra sykehuset. Det tar ofte tre uker før vårt sykehus sender ut epikriser.

Anonymkode: bd82d...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
strawberry88 skrev (5 timer siden):

Problemet er at mange i dagens samfunn går til legen for omtrent alt. Noen går for en kvise de hadde for 3 uker siden. Eller at man i dag ikke forstår at virusinfeksjoner ofte tar 1-3 uker før man blir bedre, men skal til legen etter knapt 1-3 dager inn i sykeforløpet.

Det at man må vente opptil 45 min på å få komme inn til legen, er at det nesten alltid er en eller flere som ikke kommer tidsnok til timen sin. Og de fleste legene er greie å slipper de inn når det er knappe 3 minutter igjen av den ordinære tiden, og at man bruker 15-20 minutter (som er det en ordinær time er på).

Og det at mange mangler forståelse for at det dukker opp akutte ting iløpet av en dag også. 

Samtidig er det nesten 10-20% av en pasientliste som legger beslag på 80-90% av alle legetimene, mens resterende 80-90% av pasientlisten skal "dele" på 10-20% av timene.

Sånn har det blitt i et samfunn med et stort byråkrati, der alt skal måles og dokumenteres både her og der. Da blir det lite effektivt, men det går først og fremst ut over stabiliteten som vi alle opplever når vi faktisk trenger legetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette kan ikke sammenlignes. Fordi noen leger har mye fravær, syk selv, syke barn, jobber deltid, er på ferie, på kurs osv. 

Fastleger med god plass i timeboken har enten lite pasienter på listen, mange «friske» pasienter på listen, eller er lite populære. Alt dette er gjerne i en salig kominasjon hos fastleger flest. 

Anonymkode: 3d91e...78e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordinære timer cirka ei uke, litt lengre umiddelbart etter ferier.

Akuttimer avhenger veldig av hvem av sekretærene som svarer i telefonen...

Anonymkode: 9b153...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke er kresen på tidspunkt, så får jeg samme uke, ev akuttime om jeg ringer når de åpner. Samme for mannen. Våre leger har fulle lister (og venteliste), men antar at de fleste på listene er generelt friske siden vi slipper å vente i uker. 

Anonymkode: 20efa...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...