Gå til innhold

Solgt boligen, hvordan fungerer det i praksis uten folkeregistrert adresse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det jeg lurer på-  hvor skal du bo når du blir eldre? 50 er jo ung og sprek og har mange år fremover, synes rart for meg at du selger uten å evt kjøpe noe annet eller noe mindre - så du har et sted å dra til når du blir lei hytta/camping-livet.

Anonymkode: 3e781...0e1

Da kan vel TS kjøpe seg en bolig for pengene hen får fra boligsalget nå?

Anonymkode: 2061c...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 8.32):

Det er nok liten sjanse for det, har brukt hytta som det stedet jeg har tilbrakt flest døgn i flere år.
Er selvforsynt med vann og strøm, helt off grid og ligger øde til. Alt er selvsagt mulig, men jeg ser ingen reell mulighet for det og hvorfor skulle en fattig kommune bruke penger og ressurser på noe som egentlig er helt irrelevant for dem. 

Interessant, men også rart at så mye skal være avhengig av en registrert adresse. Burde holde med et personnummer. 

Hva gjør folk som bor i båt f.eks.? Blir det samme som at jeg sier jeg skal bo i bilen! 

Anonymkode: 38bbf...d10

Folkeregisteret krever en fast adresse for registrering, og for ikke-tradisjonelle boliger som båter eller campingvogner, brukes ofte adressen til kaiplassen, marinaen eller parkeringsplassen. Hvis kjøretøyet er i konstant bevegelse, kan det være nødvendig med en postboks eller lignende for å motta post.

Endret av frivis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt krise! At vi lever sånn. At staten skal fortelle oss hvor vi skal sove.

Anonymkode: 2c463...6ec

Det er jo blant annet fordi kommunen er pliktig å bidra med visste tjenester, for eksempel helsetjenester, som kan vanskeliggjøres dersom folk bor på hytta. Mange hytter ligger avsides til uten vei for eksempel. 

Anonymkode: 36e27...351

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det jeg lurer på-  hvor skal du bo når du blir eldre? 50 er jo ung og sprek og har mange år fremover, synes rart for meg at du selger uten å evt kjøpe noe annet eller noe mindre - så du har et sted å dra til når du blir lei hytta/camping-livet.

Anonymkode: 3e781...0e1

Den tid den sorg, er jo bare å kjøpe/leie seg et sted hvis jeg ønsker det. 

Poenget jo at jeg pr nå ikke ønsker å eie en bolig. Det er rart at samfunnet er innrettet slik at det skal være problematisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 13.41):

Er jo greit med en adresse i Norge, så du plutselig ikke blir registrert som utvandret og mister alle rettigheter i folketrygden. Kjedelig å ikke ha rett på behandling på sykehuset, hvis du trenger det. 

Blir du mindre enn 6mnd på hytta? Kjedelig dersom kommunen oppdager at du er der mer enn 6mnd, og lager rabalder. 

Anonymkode: 48827...ed6

Du blir ikke automatisk registrert som utflyttet, det skjer dersom folkeregisteret ikke får opplysninger om hvor du befinner deg. 
Så det er bare å opplyse dem om det med jevne mellomrom så er ikke det noe problem. 
Kommer klart frem i et svar fra Siv Jensen i et spm i Stortinget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud for en rebell :)

Vil du leve fritt må du nok finne et annet land. Her er alt byråkratisk og firkantet.

Anonymkode: ec366...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bodde på hytta i 2 år. Det var ingen problem. Ang. adresse så gjorde jeg følgende:

1. Folkeregistrerte meg som UFP (uten fast bopel)

2. Ordnet meg en postboks så jeg hadde et sted å få post (postboksen kan også registreres i folkeregisteret - ikke som bostedsadresse, men som postadresse)

Hadde ingen problemer iløpet av de 2 årene verken med å få stemt ved valg, jeg fikk byttet mobilabonnement, ordnet en ny kabel-tv-pakke på hytta etc. 

Anonymkode: cc9b9...162

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...