AnonymBruker Skrevet i går, 07:34 #61 Del Skrevet i går, 07:34 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det jeg lurer på- hvor skal du bo når du blir eldre? 50 er jo ung og sprek og har mange år fremover, synes rart for meg at du selger uten å evt kjøpe noe annet eller noe mindre - så du har et sted å dra til når du blir lei hytta/camping-livet. Anonymkode: 3e781...0e1 Da kan vel TS kjøpe seg en bolig for pengene hen får fra boligsalget nå? Anonymkode: 2061c...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet i går, 08:13 #62 Del Skrevet i går, 08:13 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 8.32): Det er nok liten sjanse for det, har brukt hytta som det stedet jeg har tilbrakt flest døgn i flere år. Er selvforsynt med vann og strøm, helt off grid og ligger øde til. Alt er selvsagt mulig, men jeg ser ingen reell mulighet for det og hvorfor skulle en fattig kommune bruke penger og ressurser på noe som egentlig er helt irrelevant for dem. Interessant, men også rart at så mye skal være avhengig av en registrert adresse. Burde holde med et personnummer. Hva gjør folk som bor i båt f.eks.? Blir det samme som at jeg sier jeg skal bo i bilen! Anonymkode: 38bbf...d10 Folkeregisteret krever en fast adresse for registrering, og for ikke-tradisjonelle boliger som båter eller campingvogner, brukes ofte adressen til kaiplassen, marinaen eller parkeringsplassen. Hvis kjøretøyet er i konstant bevegelse, kan det være nødvendig med en postboks eller lignende for å motta post. Endret i går, 08:14 av frivis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:50 #63 Del Skrevet i går, 08:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt krise! At vi lever sånn. At staten skal fortelle oss hvor vi skal sove. Anonymkode: 2c463...6ec Det er jo blant annet fordi kommunen er pliktig å bidra med visste tjenester, for eksempel helsetjenester, som kan vanskeliggjøres dersom folk bor på hytta. Mange hytter ligger avsides til uten vei for eksempel. Anonymkode: 36e27...351 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #64 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det jeg lurer på- hvor skal du bo når du blir eldre? 50 er jo ung og sprek og har mange år fremover, synes rart for meg at du selger uten å evt kjøpe noe annet eller noe mindre - så du har et sted å dra til når du blir lei hytta/camping-livet. Anonymkode: 3e781...0e1 Den tid den sorg, er jo bare å kjøpe/leie seg et sted hvis jeg ønsker det. Poenget jo at jeg pr nå ikke ønsker å eie en bolig. Det er rart at samfunnet er innrettet slik at det skal være problematisk. Anonymkode: 38bbf...d10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #65 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 13.41): Er jo greit med en adresse i Norge, så du plutselig ikke blir registrert som utvandret og mister alle rettigheter i folketrygden. Kjedelig å ikke ha rett på behandling på sykehuset, hvis du trenger det. Blir du mindre enn 6mnd på hytta? Kjedelig dersom kommunen oppdager at du er der mer enn 6mnd, og lager rabalder. Anonymkode: 48827...ed6 Du blir ikke automatisk registrert som utflyttet, det skjer dersom folkeregisteret ikke får opplysninger om hvor du befinner deg. Så det er bare å opplyse dem om det med jevne mellomrom så er ikke det noe problem. Kommer klart frem i et svar fra Siv Jensen i et spm i Stortinget Anonymkode: 38bbf...d10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #66 Del Skrevet 17 timer siden Herregud for en rebell Vil du leve fritt må du nok finne et annet land. Her er alt byråkratisk og firkantet. Anonymkode: ec366...4cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #67 Del Skrevet 16 timer siden Jeg bodde på hytta i 2 år. Det var ingen problem. Ang. adresse så gjorde jeg følgende: 1. Folkeregistrerte meg som UFP (uten fast bopel) 2. Ordnet meg en postboks så jeg hadde et sted å få post (postboksen kan også registreres i folkeregisteret - ikke som bostedsadresse, men som postadresse) Hadde ingen problemer iløpet av de 2 årene verken med å få stemt ved valg, jeg fikk byttet mobilabonnement, ordnet en ny kabel-tv-pakke på hytta etc. Anonymkode: cc9b9...162 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 5 timer siden #68 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 3.29): Hehe, jeg har ikke tenkt noe jeg, som sagt har jeg kun solgt boligen. Hva og hvem jeg skal skatte til er ikke mitt problem. Jeg skal selvsagt betale min skatt, men det er ikke min jobb å innkreve skatt. Anonymkode: 38bbf...d10 Lykke til om du har tenkt til å kødde med Skatteetaten. Da får du raskt et ublidt møte med SI. AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 8.07): Det er helt krise! At vi lever sånn. At staten skal fortelle oss hvor vi skal sove. Anonymkode: 2c463...6ec Du kan godt bo på hytta, men da må den omgjøres fra fritidsbolig - hvilket gir økte kostnader. Det er poenget - ikke at staten skal «fortelle» deg hvor du skal sove🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 5 timer siden #69 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg bodde på hytta i 2 år. Det var ingen problem. Ang. adresse så gjorde jeg følgende: 1. Folkeregistrerte meg som UFP (uten fast bopel) 2. Ordnet meg en postboks så jeg hadde et sted å få post (postboksen kan også registreres i folkeregisteret - ikke som bostedsadresse, men som postadresse) Hadde ingen problemer iløpet av de 2 årene verken med å få stemt ved valg, jeg fikk byttet mobilabonnement, ordnet en ny kabel-tv-pakke på hytta etc. Anonymkode: cc9b9...162 Hvor betalte du skatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #70 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du blir ikke automatisk registrert som utflyttet, det skjer dersom folkeregisteret ikke får opplysninger om hvor du befinner deg. Så det er bare å opplyse dem om det med jevne mellomrom så er ikke det noe problem. Kommer klart frem i et svar fra Siv Jensen i et spm i Stortinget Anonymkode: 38bbf...d10 Men hvis TS melder fra til Folkeregisteret om at hun bor på hytta, kan hun risikere at de melder videre til kommunen og at hun får trøbbel fordi hytta ikke er godkjent for beboelse? Anonymkode: ce903...339 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #71 Del Skrevet 4 timer siden Makavelli skrev (39 minutter siden): Lykke til om du har tenkt til å kødde med Skatteetaten. Da får du raskt et ublidt møte med SI. Jeg kan garantere deg at folk som er UFB betaler samme skatt som andre, og at det er et regelverk for hvilken kommune som skal få skatten. Det er ikke sånn at man slipper skatt bare fordi man ikke er registrert bosatt i en kommune… Anonymkode: ce903...339 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 4 timer siden #72 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan garantere deg at folk som er UFB betaler samme skatt som andre, og at det er et regelverk for hvilken kommune som skal få skatten. Det er ikke sånn at man slipper skatt bare fordi man ikke er registrert bosatt i en kommune… Anonymkode: ce903...339 Så hva er regelverket da?! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 4 timer siden #73 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men hvis TS melder fra til Folkeregisteret om at hun bor på hytta, kan hun risikere at de melder videre til kommunen og at hun får trøbbel fordi hytta ikke er godkjent for beboelse? Anonymkode: ce903...339 Det er ikke mulig å melde flytting til en fritidsbolig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #74 Del Skrevet 4 timer siden Makavelli skrev (1 time siden): Hvor betalte du skatt? Til kommunen. Selv om man er registrert som UFB er man registrert som innbygger i kommunen, på kommunenummer, bare uten fast adresse. Det er ingen problem Anonymkode: cc9b9...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannepåvannet Skrevet 1 time siden #75 Del Skrevet 1 time siden Makavelli skrev (3 timer siden): Hvor betalte du skatt? Man skatter til staten dersom man ikke har fast bopel og kan kun stemme ved stortingsvalg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannepåvannet Skrevet 1 time siden #76 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 13.06): Dette gjaldt så vidt jeg vet én havn i Oslo. De færreste havner tilbyr postadresse. Fordi du svarer på noe helt annet enn det TS lurer på, og da må du nesten forvente å få noen sleivete kommentarer. TS, meld deg som UFB. Får du problemer kan du alltids melde c/o adresse hos en venn eller familie. Jeg har som sagt vært UFB selv, og det var uproblematisk. Utfordringene som kan komme er: Søke lån, kredittkort, opprette bankkonto og mobilabonnement, samt bytte forsikringsselskap (jeg ble ikke godkjent, men jeg prøvde ikke spesielt hardt heller). Som 50+ og gjeldfri har du garantert disse tingene allerede på plass. Anonymkode: 9ce6c...b14 Nei det gjelder alle som bor i båt , det kom en lovendring i Folkeregisterloven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #77 Del Skrevet 1 time siden Jannepåvannet skrev (3 minutter siden): Man skatter til staten dersom man ikke har fast bopel og kan kun stemme ved stortingsvalg Nei. Man skatter til kommunen og får stemme også ved kommunevalget. Anonymkode: cc9b9...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 1 time siden #78 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 3.29): Hehe, jeg har ikke tenkt noe jeg, som sagt har jeg kun solgt boligen. Anonymkode: 38bbf...d10 Enkleste er en co-adresse hos en slektning eller venn. Den lille posten du da får kan du jo bare få en sms om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå