Gå til innhold

Solgt boligen, hvordan fungerer det i praksis uten folkeregistrert adresse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet om noen i min kommune som har bostedsadresse på hytten - på en øde øy uten offentlig vann/avløp/strøm - og med postboks som postadresse.

Har sjekket om dette er godkjent? 

Anonymkode: 3bbcf...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (Akkurat nå):

Det nytter ikke sitte der og gjenta som en papegøye at "jamen jeg har jo ikke et sted å bo". Da må du skaffe et, da, så du kan gi myndighetene den informasjonen om deg som de krever. ALLE må ha et sted å bo. Du tror du er smart som velger et sted å oppholde deg mest som sannsynligvis er ulovlig å bo året rundt; på hytta. De fleste kommuner har begrensninger for hvor mange overnattingsdøgn i året man får bruke sine fritidsboliger som hytter. 

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe annet enn det jeg allerede i praksis har gjort i flere år allerede, forskjellen er bare at jeg ikke gidder å binde opp mange mill kr i en bolig  som i praksis nesten ikke brukes!

Det er vel ikke så innmari vanskelig å forstå. 

Så er jeg klar over begrensningene i antall døgn i året på hytta men det er ikke noe reelt problem som jeg allerede har gjort rede for. 
For sakens del, kan du egentlig glemme hytta, tenk at jeg sier jeg skal bo i bilen (Camper van). 

Anonymkode: 38bbf...d10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har sjekket om dette er godkjent? 

Som skrevet over, i denne kommunen kan jeg ikke melde flytting min hytte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fordi det i denne kommunen kun er mulig dersom hytta er tilknyttet strøm og offentlig vann/avløp.

Men har den fast adresse? 
Kan det være mulig sette bobilen på adressen, og melde flytting til bilen? 
https://lovdata.no/forskrift/2017-07-14-1201/§5-1-2

Sitat

§ 5-1-2.Båter og mobile hjem

Personer som tar sin døgnhvile i båter fortøyd på kommunalt merket adressenummer ved fortøyningspunkt, regnes som bosatt der når de har til hensikt å oppholde seg der i minst seks måneder.

Det samme gjelder personer som tar sin døgnhvile i mobile hjem parkert på sted med offisiell adresse.

Det er et krav at boligen har sengeplass for antallet beboere, lys og oppvarming samt kjøkken og sanitærutstyr.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ikke lov til å bo på hytta.

Anonymkode: 36e27...351

Makavelli skrev (26 minutter siden):

Fordi det ikke er lov til å bo i fritidsbolig mer enn seks måneder per år. Da må den gjøres om til primærbolig.

Det er fult mulig flytte til en hytte hvis kommunen tillater det, men ja, man må i så fall omregistrere den.
Noen kommuner tillater ikke å endre til helårsbolig uansett, noen krever kun søknad, noen krever tilkobling til rør... 
Det er en grunn til at jeg spør hvorfor.....

Anonymkode: fe9a2...c7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør folk som bor i båt f.eks.? Blir det samme som at jeg sier jeg skal bo i bilen! 

Sitat

Personer som tar den regelmessige døgnhvile ombord i båter skal normalt registreres som uten fast bosted i den kommunen båten vanligvis ligger til kai. De som bor der fast blir dermed registrert som uten fast bosted, på linje med de som bor i husvogner.Feb 8, 2017

Anonymkode: caf08...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe annet enn det jeg allerede i praksis har gjort i flere år allerede, forskjellen er bare at jeg ikke gidder å binde opp mange mill kr i en bolig  som i praksis nesten ikke brukes!

Så er jeg klar over begrensningene i antall døgn i året på hytta men det er ikke noe reelt problem som jeg allerede har gjort rede for. 
For sakens del, kan du egentlig glemme hytta, tenk at jeg sier jeg skal bo i bilen (Camper van). 

"Ikke skyt budbringeren" er et godt råd jeg gjerne deler. Jeg har fortalt deg hva staten sier om saken du spør om i overskriften og gitt deg sitater om dette.

Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men har den fast adresse? 
Kan det være mulig sette bobilen på adressen, og melde flytting til bilen? 
https://lovdata.no/forskrift/2017-07-14-1201/§5-1-2

Det er fult mulig flytte til en hytte hvis kommunen tillater det, men ja, man må i så fall omregistrere den.
Noen kommuner tillater ikke å endre til helårsbolig uansett, noen krever kun søknad, noen krever tilkobling til rør... 
Det er en grunn til at jeg spør hvorfor.....

Anonymkode: fe9a2...c7f

Klart det er mulig å bruksendre hytta til bolig, men det er fortsatt ikke lov til å bo på hytta. Så lenge den er registrert som fritidsbolig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Klart det er mulig å bruksendre hytta til bolig, men det er fortsatt ikke lov til å bo på hytta. Så lenge den er registrert som fritidsbolig

Nei, i denne kommunen kreves bl.a. tilknytning til offentlig vann/avløp pluss strøm for å kunne melde flytting. Så nei, i dette tilfellet ikke mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, i denne kommunen kreves bl.a. tilknytning til offentlig vann/avløp pluss strøm for å kunne melde flytting. Så nei, i dette tilfellet ikke mulig.

Ja, jeg svarte bare på en post der det sto at det var mulig å bo på hytta dersom man omregistrerte den. Men da er det ikke lenger regnet som hytte. Det var et generelt svar på en post, ikke knyttet til tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en høyblokk eller noe. Og registrer adressen der. Så tar du c/o adresse på en postboks. 

Anonymkode: d5d29...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jannepåvannet skrev (3 timer siden):

Man blir jo ikke automatisk registrert som utvandret fordi man ikke har en fast adresse 😂😂

Det kan skje, er mange narkomane som sliter med dette. 

Anonymkode: 48827...ed6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må registrere deg som UFB (uten fast bopæl) i folkeregisteret. 

Anonymkode: 390b5...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jannepåvannet skrev (4 timer siden):

Det kom en lovendring i 2017/2018 om folk som bor i båt, dersom båten ligger ved en kai som har en adresse kan man bruke den adressen. som båtboer sto man registrert som «uten fast bopel» i systemet før lovendringen

Dette gjaldt så vidt jeg vet én havn i Oslo. De færreste havner tilbyr postadresse.

men jeg mente jo selvsagt for postadresse! For å kunne motta post som ikke kommer i digipost. 😅 hvorfor kverulerer dere to som femåringer, må dere ta alt så bokstavelig? Tror dere virkelig det jeg mente at han skal nå kunne BO i en postboks?!

Anonymkode: 78d9d...8e7

Fordi du svarer på noe helt annet enn det TS lurer på, og da må du nesten forvente å få noen sleivete kommentarer. 

TS, meld deg som UFB. Får du problemer kan du alltids melde c/o adresse hos en venn eller familie. Jeg har som sagt vært UFB selv, og det var uproblematisk. Utfordringene som kan komme er: Søke lån, kredittkort, opprette bankkonto og mobilabonnement, samt bytte forsikringsselskap (jeg ble ikke godkjent, men jeg prøvde ikke spesielt hardt heller). Som 50+ og gjeldfri har du garantert disse tingene allerede på plass.

Anonymkode: 9ce6c...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du familie e.l. som du kan registrere deg hos?

Alternativet er å registrere deg som uten fast bosted. Det går greit, men som andre skriver får man da problemer med kredittsjekk (samt mulig fordommer hvis man blir innlagt på sykehus). Pluss at etter 2 år som uten fast bosted blir man automatisk registrert som utvandret fra Norge, da mister man alle trygderettigheter, bank-ID sperres osv. Så pass på å melde flytting til en annen adresse i god tid før du har vært UFB i 2 år.

Anonymkode: ce903...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du tenkt å betale skatt av inntekten? For det er nemlig derfor du skal ha en folkeregistrert adresse. Det handler om hvilken kommune som får den; og som plikter å gi deg visse rettigheter.

Endret av Makavelli
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

Man må bare ha en folkeregistrert adresse for å kunne stemme. 

Ellers er du registrert som UFB -- Uten Fast Bopel. 

Ellers kan det bli litt problematisk med kommunehelsetjenesten (kommunen du er bosatt i skal betale for helsetjenestene dine), fastlege, und so weiter.
Et vilkår for å stemme er at du er innført i en kommunes manntall per 30. juni i valgåret, se valgloven §§ 2-1/2-2 pkt 3 og 2-4 pkt 1.
Innføring i manntall i en gitt kommune er forbeholdt den som:

- Er folkeregistrert som bosatt i kommunen (§ 2-4 pkt 1)

- Er folkeregistrert som sist bosatt i kommunen, men flyttet til Svalbard/Jan Mayen (§ 2-4 pkt 2)

- Er folkeregistrert som sist bosatt i kommunen, men flyttet til utlandet (§ 2-4 pkt 3)

- Er folkeregistrert som sist bosatt i kommunen, men ansatt i diplomat- eller konsulatvesenet eller del av ansatts husstand. Hvis slik person aldri har vært bosatt i Norge regnes han/hun for å være bosatt i Oslo (§ 2-4 pkt 4)
Personer som ikke går inn under disse fire vilkårene kan ikke manntallsføres, og kan derfor ikke stemme.

Man er fortsatt pliktig til å betale TV-lisens.
- Sykehus er pliktig til å gi deg nødhjelp (selvfølgelig), og kommunal helsehjelp er gitt de som er bosatt i eller midlertidig oppholder seg i kommunen (kommunehelsetjenesteloven § 2-1).

Du har derimot ingen rett til å stå på en fastlegeliste -- disse plassene er forbeholdt de som er bosatt i en kommune

https://www.diskusjon.no/topic/1143760-adresse-hvis-jeg-ikke-har-fast-bosted/

Anonymkode: 18486...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fant dette:

Man må bare ha en folkeregistrert adresse for å kunne stemme. 

Ellers er du registrert som UFB -- Uten Fast Bopel. 

Ellers kan det bli litt problematisk med kommunehelsetjenesten (kommunen du er bosatt i skal betale for helsetjenestene dine), fastlege, und so weiter.
Et vilkår for å stemme er at du er innført i en kommunes manntall per 30. juni i valgåret, se valgloven §§ 2-1/2-2 pkt 3 og 2-4 pkt 1.
Innføring i manntall i en gitt kommune er forbeholdt den som:

- Er folkeregistrert som bosatt i kommunen (§ 2-4 pkt 1)

- Er folkeregistrert som sist bosatt i kommunen, men flyttet til Svalbard/Jan Mayen (§ 2-4 pkt 2)

- Er folkeregistrert som sist bosatt i kommunen, men flyttet til utlandet (§ 2-4 pkt 3)

- Er folkeregistrert som sist bosatt i kommunen, men ansatt i diplomat- eller konsulatvesenet eller del av ansatts husstand. Hvis slik person aldri har vært bosatt i Norge regnes han/hun for å være bosatt i Oslo (§ 2-4 pkt 4)
Personer som ikke går inn under disse fire vilkårene kan ikke manntallsføres, og kan derfor ikke stemme.

Man er fortsatt pliktig til å betale TV-lisens.
- Sykehus er pliktig til å gi deg nødhjelp (selvfølgelig), og kommunal helsehjelp er gitt de som er bosatt i eller midlertidig oppholder seg i kommunen (kommunehelsetjenesteloven § 2-1).

Du har derimot ingen rett til å stå på en fastlegeliste -- disse plassene er forbeholdt de som er bosatt i en kommune

https://www.diskusjon.no/topic/1143760-adresse-hvis-jeg-ikke-har-fast-bosted/

Anonymkode: 18486...d45

Du nevner ingenting om skatteplikten? Man skatter til den kommunen man er bosatt i, ingen andre, og da er det problematisk hvis man ikke har noen bostedskommune. Jfr tidligere innlegg i denne tråden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (13 timer siden):

Hvor har du tenkt å betale skatt av inntekten? For det er nemlig derfor du skal ha en folkeregistrert adresse. Det handler om hvilken kommune som får den; og som plikter å gi deg visse rettigheter.

Hehe, jeg har ikke tenkt noe jeg, som sagt har jeg kun solgt boligen. Hva og hvem jeg skal skatte til er ikke mitt problem.

Jeg skal selvsagt betale min skatt, men det er ikke min jobb å innkreve skatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke lov til å bo på hytta.

Det er helt krise! At vi lever sånn. At staten skal fortelle oss hvor vi skal sove.

Anonymkode: 2c463...6ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg lurer på-  hvor skal du bo når du blir eldre? 50 er jo ung og sprek og har mange år fremover, synes rart for meg at du selger uten å evt kjøpe noe annet eller noe mindre - så du har et sted å dra til når du blir lei hytta/camping-livet.

Anonymkode: 3e781...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...