Gå til innhold

Solgt boligen, hvordan fungerer det i praksis uten folkeregistrert adresse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i 50 åra, tatt førtidspensjon, solgt boligen. 
Har stor hytte som jeg tilbringer mesteparten av tiden på men det er ikke mulig å melde flytting til den. 
Har også en camper van som jeg reiser mye rundt i. 
Årsaken til at jeg bestemte meg for å selge var at jeg så hvor lite jeg brukte boligen og det ble totalt sett mer jobb/forpliktelser enn glede. Jeg har god økonomi og kan bare t noen netter på hotell dersom jeg enten trenger eller vil bo sentralt noen dager i ny og ne. 
Kommer også til å tilbringe minst to mnd i året i varmere strøk. 

Anonymkode: 38bbf...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan registrere en C/O adresse i stedet i Folkeregisteret/Skatteetaten. Dersom noen, f.eks. myndighetene, vil sende deg post, kan du benytte en C/O adresse, f.eks. til en av dine søsken eller dine foreldre. Altså noen du stoler på og som kan ta i mot posten du måtte få og varsle deg om det.

Ellers er dette noe å merke seg:

Hva skjer hvis man ikke har meldt flytting?

Du kan ilegges overtredelsesgebyr dersom du ikke svarer når Folkeregisteret etterspør folkeregisteropplysninger. I forbindelse med ny folkeregisterlov som trådte i kraft 1.10.2017 er unnlatelse av å gi meldinger til folkeregistermyndigheten avkriminalisert og erstattet med en gebyrordning.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet selvsagt at jeg kan ha en c/o men dersom jeg ikke vil det eller har noen jeg kan ha det hos.

Jeg opplever at de er litt i villrede, men jeg kan jo ikke være første som ikke vil ha fast bosted.. 

At myndighetene trenger å sende meg noe er jo uaktuell problemstilling, det meste går via altinn og nå skal trolig posten uansett slutte å levere hjem. 

Er klar over at man skal melde flytting, men jeg kan jo ikke melde flytting når jeg ikke flytter til en adresse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har stor hytte som jeg tilbringer mesteparten av tiden på men det er ikke mulig å melde flytting til den. 
Årsaken til at jeg bestemte meg for å selge var at jeg så hvor lite jeg brukte boligen og det ble totalt sett mer jobb/forpliktelser enn glede. Jeg har god økonomi og kan bare t noen netter på hotell dersom jeg enten trenger eller vil bo sentralt noen dager i ny og ne. 

Den var vrien. Man kan dessverre ikke bruke hytta sin "adresse". Jeg hadde hørt med folkeregistrert på hva du kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, vet selvsagt at jeg kan ha en c/o men dersom jeg ikke vil det eller har noen jeg kan ha det hos.

Jeg opplever at de er litt i villrede, men jeg kan jo ikke være første som ikke vil ha fast bosted.. 

At myndighetene trenger å sende meg noe er jo uaktuell problemstilling, det meste går via altinn og nå skal trolig posten uansett slutte å levere hjem. 

Er klar over at man skal melde flytting, men jeg kan jo ikke melde flytting når jeg ikke flytter til en adresse! 

Hva svarte de på folkeregisteret da du spurte da?

Anonymkode: a37aa...1f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere som er uten fast bosted adresse ja. Så dem skal ha erfaring med det. Men hva med en postboks til de få brevene du får i posten da?

Anonymkode: d7e37...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes flere som er uten fast bosted adresse ja. Så dem skal ha erfaring med det. Men hva med en postboks til de få brevene du får i posten da?

Anonymkode: d7e37...2ef

Du tror at man kan melde flytting til en postboks, men ikke til en hytte?

TS; ring Folkeregisteret v/Skatteetaten, mer hjelpsomme mennesker finner du ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo greit med en adresse i Norge, så du plutselig ikke blir registrert som utvandret og mister alle rettigheter i folketrygden. Kjedelig å ikke ha rett på behandling på sykehuset, hvis du trenger det. 

Blir du mindre enn 6mnd på hytta? Kjedelig dersom kommunen oppdager at du er der mer enn 6mnd, og lager rabalder. 

Anonymkode: 48827...ed6

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan registreres som uten fast bopel og kan få problemer ifht forsikring, bank, legeordning osv.

Anonymkode: b5a4c...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Postboks ja. 

Anonymkode: 78d9d...8e7

Man kan ikke bo i en postboks…

TS, jeg har vært UFB, og det er uproblematisk så lenge du ikke skal søke lån eller opprette mobilabonnement (regner med du har telefon fra før). Det er også litt trøblete å stemme ved valget, men ikke umulig. 

Anonymkode: 9ce6c...b14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Blir du mindre enn 6mnd på hytta? Kjedelig dersom kommunen oppdager at du er der mer enn 6mnd, og lager rabalder

Det er nok liten sjanse for det, har brukt hytta som det stedet jeg har tilbrakt flest døgn i flere år.
Er selvforsynt med vann og strøm, helt off grid og ligger øde til. Alt er selvsagt mulig, men jeg ser ingen reell mulighet for det og hvorfor skulle en fattig kommune bruke penger og ressurser på noe som egentlig er helt irrelevant for dem. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS, jeg har vært UFB, og det er uproblematisk så lenge du ikke skal søke lån eller opprette mobilabonnement (regner med du har telefon fra før). Det er også litt trøblete å stemme ved valget, men ikke umulig. 

Interessant, men også rart at så mye skal være avhengig av en registrert adresse. Burde holde med et personnummer. 

Hva gjør folk som bor i båt f.eks.? Blir det samme som at jeg sier jeg skal bo i bilen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du slekt eller familie? Man kan ha folkeregistrert adresse hos et familiemedlem så lenge de er ok med det.

Anonymkode: 86d11...60c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er jo greit med en adresse i Norge, så du plutselig ikke blir registrert som utvandret og mister alle rettigheter i folketrygden. Kjedelig å ikke ha rett på behandling på sykehuset, hvis du trenger det. 

Blir du mindre enn 6mnd på hytta? Kjedelig dersom kommunen oppdager at du er der mer enn 6mnd, og lager rabalder. 

Anonymkode: 48827...ed6

Man blir jo ikke automatisk registrert som utvandret fordi man ikke har en fast adresse 😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon og har spurt om jeg kan ha postadresse hos en venninne. Det er som det sies over, veldig lite post for tiden så selv om det har vært sånn noen år nå har det fungert greit. Jeg har fått et par inkassosaker hos henne (feilparkering som ikke er kommet på e-post), og så har det skjedd at hyttekommunen har sendt kommunale regninger fysisk i stedet for på e-post som vi egentlig har avtale om. I tillegg er det en del innkallinger til screening som kommer i posten. 

Men det er på ingen måter optimalt. Jeg tenker på kommunene som har sånne som oss i sine registre, som om vi bor der. Det burde være andre muligheter for oss litt utenfor a4-livet. 

Anonymkode: 5d176...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok liten sjanse for det, har brukt hytta som det stedet jeg har tilbrakt flest døgn i flere år.
Er selvforsynt med vann og strøm, helt off grid og ligger øde til. Alt er selvsagt mulig, men jeg ser ingen reell mulighet for det og hvorfor skulle en fattig kommune bruke penger og ressurser på noe som egentlig er helt irrelevant for dem. 

Interessant, men også rart at så mye skal være avhengig av en registrert adresse. Burde holde med et personnummer. 

Hva gjør folk som bor i båt f.eks.? Blir det samme som at jeg sier jeg skal bo i bilen! 

Det kom en lovendring i 2017/2018 om folk som bor i båt, dersom båten ligger ved en kai som har en adresse kan man bruke den adressen. som båtboer sto man registrert som «uten fast bopel» i systemet før lovendringen

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så hvor er det du egentlig bor? På hytta og i campingvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (47 minutter siden):

Så hvor er det du egentlig bor? På hytta og i campingvogn?

I praksis bor jeg nok ca 75-80% på hytta, litt i bilen og så reiser jeg en del. Har ikke campingvogn! 
(Har solgt men har boligen litt til til overlevering.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke mulig melde flytting til hytta? 

Anonymkode: fe9a2...c7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det ikke mulig melde flytting til hytta? 

Anonymkode: fe9a2...c7f

Fordi det i denne kommunen kun er mulig dersom hytta er tilknyttet strøm og offentlig vann/avløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...